Kuvaus
xxxxx ovat toimittaneet Tuusulan kuntaan 6.6, 14.8, 21.8, 28.8 ja 1.9.2023 julkisuuslain (621/1999) 9 §:n mukaisia tietopyyntöjä.
Tietopyyntö 6.6.2023 kohdistuu opetuspäällikön henkilöstöpäätöksiin ja henkilövalintojen osalta kaikkien hakijoiden hakijaotteisiin. Tietopyynnössä 6.6.2023 pyydetään seuraavaa: Opetuspäällikön henkilöstöpäätökset ajalta 1.1.-31.12.2022 sekä henkilövalintojen osalta kaikkien hakijoiden hakijaotteet.
Tietopyynnössä 14.8.2023 pyydetään seuraavaa: Tuusulan kunnan perusopetuksen rehtoreiden, opetuspäällikön ja sivistysjohtajan julkiseen hakuun laitettujen virkojen, riippumatta siitä, onko virka ollut haettavana vakituisena tai määräaikaisena, määräaikaisuuksien perusteet ajalta 1.1.-14.8.2023.
Tietopyynnössä 21.8.2023 pyydetään seuraavaa: Tietopyynnön tekijä haluaa selvityksen Mikkolan koulun luokkien F-H opettajien kelpoisuudesta ja nähdä virkaan valinnan päätökset sekä hakijaotteet. Tietopyynnön tekijä haluaa myös selvityksen siitä, miten Tuusulan kunta turvaa oppilaiden oikeuden saada opetussuunnitelman mukaista opetusta perusopetuslain 17 § ja 30 §:ssä säädetyin tavoin ensisijaisesti kelpoisen opettajan johdolla koskien lukuvuotta 2023-2024 sekä myös selvityksen siitä, mitä sivistysjohtaja tulee tekemään sen eteen, että virkoihin saadaan kelpoisuusehdot täyttävät henkilöt.
Tietopyynnössä 28.8.2023 pyydetään seuraavaa: Tuusulan kunnan perusopetuksen oppilasmäärät kouluittain, eroteltuna erityisen tuen oppilaat ja tehostetun tuen oppilaat. Tiedot vuosittain ajalta 2000-2023.
Tietopyynnössä 1.9.2023 pyydetään seuraavaa: Selvitys siitä, miten Tuusulan kuntastrategian mukaisten sivistyksen toimialueen 18 tavoitteen toteutuminen edistyy ja mitä konkreettisia toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi sivistysjohtaja on tehnyt?
Tietopyyntöön 6.6.2023 on Tuusulan kunta vastannut toimittamalla päätösluettelon opetuspäällikön henkilöstöpäätöksistä ajalta 1.1.-31.12.2022. Lisäksi kunta on pyytänyt 20.6. tietopyynnön esittäjää yksilöimään tietopyyntöään. Tietopyyntö kohdistuu merkittävään määrään viranhaltijapäätöksiä ja tietopyynnön yksilöinti on siten välttämätöntä pyynnön toteuttamiseksi. Pyynnöstä huolimatta tietopyynnön tekijä ei ole tarkentanut tietopyyntöään.
Asian oikeudellinen arviointi
Perustuslain (731/1999) 12.2 §:n mukaan viranomaisen asiakirjat ja muut tallenteet ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämättömien syiden vuoksi lailla erikseen rajoitettu. Jokaisella on oikeus saada tieto julkisesta asiakirjasta ja tallenteesta.
Julkisuuslain (621/1999) 9 §:n mukaan jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen asiakirjasta, joka on julkinen. Julkisuuslain 13 §:n mukaan pyyntö saada tieto viranomaisen asiakirjan sisällöstä on yksilöitävä riittävästi siten, että viranomainen voi selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee. Edelleen julkisuuslain 16 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan sisällöstä annetaan tieto suullisesti taikka antamalla asiakirja viranomaisen luona nähtäväksi ja jäljennettäväksi tai kuunneltavaksi tai antamalla siitä kopio tai tuloste. Tieto asiakirjan julkisesta sisällöstä on annettava pyydetyllä tavalla, jollei pyynnön noudattaminen asiakirjojen suuren määrän tai asiakirjan kopioinnin vaikeuden tai muun niihin verrattavan syyn vuoksi aiheuta kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle.
Julkisuuslakia sovelletaan vain viranomaisen asiakirjoihin. Viranomaisen asiakirjana pidetään viranomaisen hallussa olevaa asiakirjaa, jonka viranomainen on laatinut tai joka on toimitettu viranomaiselle asian käsittelyä varten. Pyydetty tieto on oltava luovutettavissa sellaisenaan. Viranomaiselta ei voi velvoittaa suurta ylimääräistä työtä tai uusien tietoaineistojen laatimista vanhojen pohjalta.
Tietopyynnön on kohdistuttava yksilöityyn viranomaisen olemassa olevaan asiakirjaan. Tietopyynnön esittäjää on pyydetty yksilöimään tietopyyntöjään eikä hän ole pyynnöstä huolimatta yksilöinyt pyyntöjään riittävästi siten, että kunnassa voidaan selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö koskee.
Oikeuskäytännössä asiaa on arvioitu seuraavasti. Tapauksessa KHO 11.12.2015/3614 oli kyse kuntakohtaisista kutsuntatilastoista, joista ilmeni varusmiespalvelun siirtämisen prosentuaalinen jakauma. Tiedot eivät olleet tulostettavissa asevelvollisrekisteristä vaan niiden laatiminen edellytti rekisterin tietojen seulontaa, muokkaamista ja yhdistelyä. KHO katsoi, että tapauksessa kysymys olisi siten ollut uuden asiakirjan laatimisesta, mihin viranomaisella ei julkisuuslain säännösten perusteella ollut tietopyynnön johdosta velvollisuutta.
Nyt tietopyynnön esittäjä on pyytänyt tietoja, joiden antaminen edellyttää rekisterin tietojen seulontaa, muokkaamista ja yhdistelyä sekä erilaisia selvityksiä. Kyse on tällöin uuden asiakirjan laatimisesta, johon kunnan ei tarvitse ryhtyä.
Tuusulan kunta katsoo, että tietopyynnön 6.6.2023 osalta tietopyynnön esittäjä ei ole pyynnöstä huolimatta yksilöinyt tietopyyntöjään eikä kunnassa voida selvittää, mitä asiakirjaa pyyntö tarkalleen ottaen koskee. Tällä perusteella kunta kieltäytyy tietojen antamisesta tietopyynnön 6.6.2023 osalta.
Muiden tietopyyntöjen osalta tietopyynnön esittäjä on pyytänyt tietoja, joiden antaminen edellyttää rekisterin tietojen seulontaa, muokkaamista ja yhdistelyä sekä erilaisia selvityksiä. Kyse olisi siten uuden asiakirjan laatimisesta, mihin viranomaisella ei julkisuuslain säännösten perusteella ole tietopyynnön johdosta velvollisuutta.
Edellä mainituilla perusteilla Tuusulan kunta kieltäytyy luovuttamasta pyynnön kohteena olevia tietoja.