Perustelut
Riihitien katusuunnitelmaehdotus, piir. no 2022/1,4. on ollut yleisesti nähtävillä 1.2.–14.2.2018.
Riihitie on noin 120 metriä pitkä rakentamaton tonttikatu Hyrylän keskustan tuntumassa. Katu on sorapäällysteinen ja rajoiltaan epämääräinen. Kadun kaltevuudet ovat sellaiset, että osa katualueelle muodostuvista vesistä valuu kiinteistöjen puolelle. Kadun kuivatusongelmien myötä on tullut tarve haltuunottaa katualue kunnalle ja rakentaa katu kaavan mukaiselle paikalleen.
Riihitien katusuunnitelmaehdotukseen kuuluvia toimenpiteitä ovat:
- Kadun rakentaminen kaavan mukaiselle paikalle
- Kadun kuivatus (sadevesiviemäri)
- Riihitien takaisen ojan ruoppaus, joka johtaa Riihitien hulevedet Tuusulanjokeen
- Valaistuksen saneeraus
Samassa yhteydessä siirretään Nahkurintien ylittävää suojatietä Riihitien kohdalla ja suojatietä varten rakennetaan odotustilat kadun molemmille puolille.
Suunnitelmaehdotuksesta on jätetty 2 kirjallista muistutusta nähtävilläoloaikana. Nähtävilläoloaikana jätettiin lisäksi suullinen muistutus asentaa kielto- ja rajoitusmerkki 372 (pysäköinti kielletty) Riihitien kaakkoispuolelle (vasemmalle puolelle katua Nahkurintieltä katsottuna).
MUISTUTUS 1
Riihitien asukas Reijo Lemmelä on jättänyt seuraavan muistutuksen, joka on saapunut 7.2.2018 ilman yhteystietoja.
”Koskien korttelia 2014 Riihitien suunnitelmaa, emme hyväksy sitä. Piirustus mukana.” Piirustus liitteenä.
VASTINE:
Maankäyttö- ja rakentamislain (MRL) 86 §:n mukaan kadunpitovelvollisuus alkaa, kun asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön liikennetarve sitä edellyttää eikä kadun rakentamisesta kunnalle aiheutuvia kustannuksia ole pidettävä kohtuuttomina kadun rakentamiselle tyydyttävään liikennetarpeeseen verrattuna. MRL 84 §:n mukaan kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle.
Muistutuksessa ei ole perusteltu syitä miksi suunnitelmaa ei hyväksytä. Liitteen kartassa on merkintöjä korttelin 2014 kiinteistön 858-401-0005-0445 kohdalla ilman selitystä merkinnöille. Merkinnät saattavat viitata kiinteistön 858-401-0005-0445 kohdalla oleviin tonttiliittymiin ja niiden sijainnin osoittamiseen. Tonttiliittymien kohdalle rakennetaan ”lipat” asfaltista kiinteistön rajalle. Asfalttilippojen sijainnit voidaan sopia tarkemmin kiinteistön edustajan kanssa kadun rakentamisen yhteydessä.
Liitteen kartassa on myös rastitettu liikennemerkkejä. Liikennemerkeistä on rastitettu alkupään opastusmerkki 651 (umpitie) ja kääntöpaikan kielto- ja rajoitusmerkit 373 (pysäköintikieltoalue), 374 (pysäköintikieltoalue päättyy). Liikennemerkit ovat perusteltuja, koska Riihitie on päättyvä katu ja kääntöpaikka on tarkoitettu ajoneuvojen kääntymiseen, jota kääntöpaikalle pysäköidyt ajoneuvot haittaavat. Etenkin huolto- ja kunnossapitoajoneuvojen on mahduttava kääntymään kääntöpaikalla.
MUISTUTUS 2
Riihitie 2 As. Oy Hyrylänhovin hallituksen puheenjohtaja Hannu Hämäläinen on jättänyt seuraavan muistutuksen, joka on saapunut 14.2.2018.
”Edustamme katusuunnitelma-alueella sijaitsevaa kiinteistöä Pikku-Riihelä 5:404 sekä sille rakennettua asuinrakennusta. Olemme tutustuneet katusuunnitelmaehdotukseen ja keskustelleet siitä muiden ko. ehdotusta koskettavien kiinteistöjen edustajien kanssa.
Suunnitelman perusteellinen arviointi on osoittautunut hankalaksi siksi, että kiinteistöjen omistajien käsitykset tonttiensa rajoista ovat epäselvät. Samat epäselvyydet koskevat myös omaa kiinteistöämme: rajamerkkejä on siirretty erilaisten kunnan vastuulla olevien hankkeiden yhteydessä ja eräillä tontin osilla ei ole ollut rajamerkkiä koskaan. Tämä asiantila vaikeuttaa olennaisesti niiden vaikutusten arviointia, joita suunnitelman toteutus kiinteistöllemme merkitsisi.
Syksyllä 2017 tonttimme Riihitiehen rajoittuvalle osuudelle kaivettiin avo-oja. Siihen liittyy ensinnäkin epäselvyys siitä, sisältyykö oja maihin, jotka kunta haltuunottaa vai jääkö se tontinomistajien rasitteeksi. Jos oja jää lopullisesti kunnan haltuunottamalle katualueelle, ymmärrämme asian niin, että vastuu ojan hoitamisesta olisi kunnalla. jos oja jäisi tontinomistajien maille, olisi ojan hoito- ja kunnossapitovastuu vastaavasti tontinomistajilla, mitä vaihtoehtoa emme voi hyväksyä.
Suunnitelmasta ei myöskään ilmene jääkö oja lopullisesti avo-ojaksi vai muokataanko se salaojaksi. Avo-ojaa pidämme ehdottomasti hylättävänä vaihtoehtona.”
VASTINE:
Muistutuksessa ollaan huolissaan kiinteistön vastuista katualueella. Kiinteistön puhtaanapitovastuu ylettyy aina katualueen keskilinjaan asti ja reuna-alueilla enintään 3 metrin päähän kiinteistöstä. Talvikunnossapito katualueella kuuluu kunnalle, mutta reuna-alueilla ei talvikunnossapitoa ole. Muu kunnossapito katualueilla kuuluu myös kunnalle. Muistutuksessa mainittu väliaikainen oja sijaitsee kiinteistöjen puolella katualueen ulkopuolella eli Riihitie 2 kiinteistön 858-401-0005-0404 ja Riihitie 4 kiinteistön 858-401-0005-0287 tontilla katualueen reunassa. Muistutuksen myötä on otettu yhteyttä muistutuksen tekijään kiinteistöön Riihitie 2 As. Oy Hyrylänhoviin ja asiaa on käsitelty heidän kanssaan. Myös viereiseen kiinteistöön Riihitie 4 As. Oy Säästösuutariin on oltu yhteydessä ja asiaa on käsitelty myös heidän kanssaan. Asian käsittelyn myötä molemmat kiinteistöt päätyivät siihen tulokseen, että väliaikainen oja voi jäädä nykyiselle paikalleen.
Katusuunnitelmaehdotuksen mukaan Riihitie rakennetaan siten, että katualueen pintavedet johdetaan ajoradalla olevaan hulevesiviemäriin. Kadun rakentamisen jälkeen ojalla ei enää ole vesien hallinnan kannalta merkitystä.
Lisätiedot: suunnitteluinsinööri Tomi Hurme, p. 040 314 3568.
Liitteenä:
- kuulutus
- ote opaskartasta (1:10 000)
- kaavakarttaote (1:2000)
- ote suunnitelmasta (1:500)
Ehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä Riihitien katusuunnitelmaehdotuksen, piir. nro 2022/1A, 4A.