Perustelut
Puustellinmetsän puistosuunnitelman muutosehdotus, piir.no 1970/815 on ollut yleisesti nähtävillä 15.6.-28.6.2023.
Puistosuunnitelman muutosehdotus koskee Puustellinmetsän puistoalueen EV-aluetta alueen kaakkoiskulmassa. Kaavassa ko. kohtaan on merkitty ohjeellinen sijainti meluvallille.
Aikaisemmassa Puustellinmetsän puistosuunnitelmassa ko. kohta on merkitty niityksi. Alueelle ei ole perustettu niittyä, vaan siellä on säilytetty alkuperäinen metsä, jota on tarpeen mukaan harvennettu. Tässä puistosuunnitelman muutosehdotuksessa puistoon esitetään kaavan mukaisen meluvallin rakentamista. Meluvallin täyttöihin käytetään Sulan alueen kunnallistekniikan rakentamisesta syntyviä stabilointimassoja. Näiden täyttömassojen alle asennetaan suodatinkangas ja massojen päälle 0,5 metrin kerros ns. puhdasta täyttömaata. Lisäksi meluvallin päälle muotoillaan matalia maisemakumpareita, joiden vaihtelee 0,6 metristä 1,0 metriin.
Alueelle nyt sijoittuvat nykyiset puut kaadetaan meluvallin tieltä. Meluvalliin kylvetään niittykasvillisuus, jonka hoitoluokka A3.
Meluvalli salaojitetaan ja kuivatetaan sivuojilla, joiden vedet johdetaan hulevesiviemärillä viljelypalstojen alta avo-ojaan. Rakennettavan hulevesiviemärin pituus noin 60 metriä. Meluvallin toteuttaminen ei ole vielä täysin varmaa. Stabilointimassojen sijoittaminen meluvalliin vaatii ympäristöluvan. Meluvalli rakennetaan, mikäli puistosuunnitelma hyväksytään ja mikäli hankkeelle saadaan ympäristölupa. Ympäristöluvan hakeminen aloitetaan vasta puistosuunnitelman hyväksymisen jälkeen.
Puistosuunnitelman muutosehdotuksesta on jätetty 2 muistutusta nähtävillä olo aikana.
Muistutus 1, yksityishenkilö
Voimassaolevassa kaavassa alue on merkitty suojaviheralueeksi (EV) ja alueella merkintä mv = alueen osa, jolle saa sijoittaa maisemoidun maavallin meluntorjuntaa varten.
Kyseessä on suojaviheralue, jolle saa sijoittaa maisemoidun maavallin meluntorjuntaa varten.
EV-alueet ovat viheralueina säilytettäviä alueita, jotka on tarkoitettu teollisuuden päästöjen sitomiseen tai liikennealueella haittojen torjuntaan, kuten melun vaimentamiseen, pölyn sitomiseen, kemiallisten päästöjen vähentämiseen ja estämään häikäisyä.
Suunnitelmaehdotus ei ole kaavamääräyksen EV mukainen, koska ehdotettu ratkaisu ei sido pölyä eikä estä kemiallisten päästöjen leviämistä eikä häikäisyä.
Puuston säilyttäminen tai uusien puiden istuttaminen on edellytys sille, että kaavamääräykset täyttyvät.
On myös hyvä huomioida seuraavat seikat:
Kulku työmaalle:
Meluvallin/läjitysalueen täytön määrä on 7000m3.
Kalustosta riippuen yhteen ”kuormaan” eli lavalliseen mahtuu 3-akselisella kuorma-autolla 14tonnia (n. 8,5m3), 4-akselisella 19tonnia (n. 11-12m3). Eli n. 700 kuorma-autollista.
Mikäli melunsuojaus toteutetaan maavallilla, niin työmaalle kulku tulee järjestää suoraan Kulloontieltä eikä missään nimessä asuinalueen läpi eikä myöskään Puustellinpolkua pitkin.
Työmaa-aikaiset häiriötekijät:
Melu tulee olemaan merkittävä haittatekijä, koska alue on suoraan asuntojen vieressä. Mikäli meluvalli toteutetaan esitetyn mukaisesti, tulisi työskentelyaika rajata maanantai – perjantai ajalle ja tapahtuvaksi normaaliin työaikaan.
Pöly – stabilointimassojen käsittely aiheuttaa merkittävän pölykuorman viereisille tonteille ja asuinrakennuksille.
Liikenteen (700 kuorma-autoa ja työkoneet) aiheuttamat päästöt ovat merkittävät ja jos puusto kaadetaan, niin työmaa-aikana Kulloontien käytön aiheuttamat päästöt ja melu lisääntyvät merkittävästi.
Taustaa meluvallin rakentamisesta:
Silloin kun muuta aluetta korkeampi paikka istutetaan kedoksi tuuli irrottaa pintamaata ja se leviää ympäristöön pölynä muutaman ensimmäisen vuoden aikana, kunnes kasvisto on vahvistunut.
Silloin kun meluvallin pintakerros on toteutettu ketona rankkasateet ja lumen sulaminen siirtää hiljakseen maamassaa korkeammilta paikoilta alemmaksi. Mikäli halutaan, että maamassat eivät siirry olisi pintakasvuston oltava esimerkiksi puita, pensaita tai vaikka kunttaa. Kuntta myös estää pintamaa-aineksen siirtymisen tuulen vaikutuksesta.
Pölyn ja kemiallisten päästöjen leviämisen estäminen:
Meluvalli ehdotetun mukaisena ei estä Kulloontien käytön aiheuttamia päästöjä eikä pölyä.
Havupuusto sitoo päästöjä ja pölyä myös talvella.
Tulevaisuus?
Miten meluvallin suunnittelussa on otettu huomioon Kulloontien mahdollinen leventäminen? Rykmentinportin teollisuusalueen rakentaminen tulee merkittävästi lisäämään liikennettä Kulloontiellä eikä sen kapasiteetti kaksikaistaisena tule riittämään.
Meneekö meluvalli uusiksi muutaman vuoden kuluttua? Ehdotus: Rakennetaan meluvalli koko EV alueen mittaisena perinteisenä ”aitana”. Alueen puusto säilytettäisiin ja pölyä ja päästöjä sitomaan lisättäisiin puustoa niille alueille, mistä se puuttuu.
Tällöin EV kaavamääräykset täyttyvät, eikä rakentamiseen tarvita ympäristölupaa.
Vastine 1:
Suunnitelmaehdotus on kaavan mukainen. Kaavassa 3558 (Puustellinmetsä) kyseiselle kohtaa on osoitettu ”suojaviheralue” sekä ohjeellinen sijainti maisemoidulle meluvallille. Kaavassa ei ole tarkempia vaatimuksia EV-alueen kasvillisuudelle.
Meluvallin työmaan kulkua ei tulla järjestämään Kulloontien kautta vaan Puustellinmetsän puistokäytäviä (Puustellinpolku ja/tai Puustellinkierto) pitkin. Uudenmaan ELY-keskus on kieltänyt työmaalle kulun Kulloontien kautta omassa lausunnossaan.
Työmaa tullaan rakentamaan normaaleihin työaikoihin maanantai-perjantai välisenä aikana.
Stabilointimassojen käyttö: suunnitelmaa tullaan muuttamaan niin, ettei vallin rakentamisessa käytetä stabilointimassoja. Vallin rakentamiseen tullaan käyttämään vain puhtaita ylijäämämaita.
Meluvallin sijainti perustuu nykyisin voimassaolevaan kaavaan. Kulloontien mahdollista leventäminen ei ole huomioitu suunnitelmassa, koska siitä ei ole olemassa suunnitelmia, joiden perusteella meluvallin sijaintia voitaisiin arvioida.
Muistutus 2, Uudenmaa ELY-keskus
Puustellinmetsän puistosuunnitelman muutosehdotus, meluvalli, Mt 148, Tuusula
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelta (Lvastuualue) edellyttää lisätietoja hankkeen vaikutuksesta maantiehen 148. Tuusulan kunnan on selvitettävä suunniteltavien meluvallien vaikutus tierakenteeseen ja tien kuivatukseen. ELY-keskus edellyttää meluvallin vakavuuden varmistamista pohjatutkimuksiin ja geotekniseen tarkasteluun perustuen myös tien kuivatusrakenteiden toimivuus on varmistettava. Meluvallin rakenteista on esitettävä tarkemmat suunnitelmat Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueelle ennen kuin hanketta aloitetaan toteuttamaan. Hankkeella ei saa olla haitallisia vaikutuksia maantiehen 148 tai tiealueen kuivatusjärjestelyihin.
Meluvallin suunnittelussa ja sijoittamisessa maantiehen nähden tulee noudattaa Väyläviraston julkaisua Teiden ja ratojen meluesteiden suunnittelu (45/2021). Meluvallia suunniteltaessa on huomioitava Väyläviraston julkaisu (45/2021) vaatimukset vallin luiskakaltevuudesta. Märät saviset maat ja siltti vaativat 1:6, kuivat saviset maat ja siltti 1:3 - 1:2 ja kitkamaat ja moreenit 1:2 sekä routimaton moreeni ja sora 1:1,5 kaltevuuden. Lujiteverkoilla tai ankkuroiduilla harkoilla vahvistettu luiskan suosituskaltevuus lujiteverkoilla on 1:1 ja harkoilla 7:1. Tarkemmat kasvillisuus- ja verhousohjeet löytyvät Väyläviraston ohjeesta.
Rakenteet on suunniteltava siten, että ne ovat rakennettavissa maantien liikennettä häiritsemättä, työnaikaisia liittymiä ei sallita.
Meluvallista ei saa aiheutua haittaa tierakenteelle tai maantien kuivatukselle. Mikäli meluvallista aiheutuu haittaa maantien rakenteelle, on kunta korvausvelvollinen poistamaan aiheutuneen haitan.
Vastine 2
Meluvalli on suunniteltu niin, että kaikki rakenteet pysyvät tiealueen ulkopuolella, eikä vallilla olisi vaikutusta tierakenteisiin.
Meluvallin kuivatuksesta syntyvät hulevedet johdetaan samaan ojaverkostoon kuin Puustellinmetsän asuinalueen hulevedet - joten niillä ei ole vaikutusta tien kuivatukseen.
Meluvallin kohdalta maaperää on tutkittu painokairauksilla. Pohjamaa meluvallin kohdalla on 0,7-5,0 metriin hiekkaa, minkä jälkeen kairaukset ovat päättyneet kiveen tai kallioon.
Meluvallin luiskat tullaan rakentamaan kaltevuuteen 1:2, nähtävillä olleessa piirustuksessa toinen vallin luiskista oli virheellisesti merkitty kaltevuuteen 1:1,5. Oikea kaltevuus on nyt korjattu piirustuksiin. Tarkoituksena on käyttää meluvallin rakentamiseen tähän kaltevuuteen sopivaa materiaalia.