Tekninen lautakunta, kokous 8.8.2023

§ 80 Kunnan tekninen varikko, väistötilahankinta

TUUDno-2023-1322

Valmistelija

  • Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi
  • Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
  • Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunnan Tilapalvelut on kilpailuttanut kunnan tekniselle varikolle (Fallbackantie 8) väistötilat korvaamaan nykyisen varikkorakennuksen henkilöstötilat. Nykyiset henkilöstötilat on osin poistettu käytöstä tiloissa todettujen sisäilmaongelmien vuoksi.

Varikon tontille on tilapäisratkaisuna hankittu työmaaparakit, joiden vuokra aika päättyy syyskuussa 2023. Työmaaparakkien vuokra-aikaa on mahdollista jatkaa yhdellä optiovuodella. Uudet, tilattavat väistötilat täyttävät pysyvän rakennuksen vaatimukset. Tilat vuokrataan määräajaksi.

Kilpailutus suoritettiin Sarastia Oy:n, vuokrattavat elementtirakennukset -hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn perustuvana kevennettynä kilpailutuksena kaikkien viiden sopimuskumppanin kesken. Kunnanhallitus on kokouksessaan 13.2.2023 § 61 päättänyt Tuusulan kunnan liittymisestä Sarastia Oy:n vuokrattavat elementtirakennukset hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn.

Tarjousta pyydettiin n. 500 brm² kokoisesta, 2-kerroksisesta, siirtokelpoisesta toimitilarakennuksesta oheismateriaalina olevien tarjouspyyntöasiakirjojen mukaisesti.

Tilapalvelut on valmistellut hankintaa yhdessä varikon käyttäjien (Katujen ja yleisten alueiden kunnossapito, Viherpalvelut, Tuusulan vesihuoltoliikelaitos), rakennuttajakonsultin (Readcon Oy) sekä kunnan hankintapalveluiden kanssa. Väistötilat toteutetaan KVR-urakkana. Tilaelementtirakennus hankitaan ns. avaimet käteen -periaatteella, käyttökuntoisena, valmiiksi paikoilleen asennettuna, kiintokalusteineen ja LVISA-töineen sekä vuokrausajan jälkeen purettuna, poiskuljetettuna, sekä rakennuspaikalla asentamisvaiheessa toimitukseen kuuluneet rakenteelliset ja tekniset järjestelmät purettuina ja palautettuina entiselleen.

Kohteen valmistumisaikatavoite on joulukuu 2023.

Vuokrasopimus tehdään valitun toimittajan kanssa 48 kuukauden määräajaksi, jonka jälkeen sopimusta voidaan tarvittaessa jatkaa kaksi (2) vuotta, 12 kuukautta kerrallaan. Ensimmäisen optiovuoden käyttämisestä tulee tilaajan ilmoittaa vuokranantajalle viimeistään 9 kuukautta ennen vuokra-ajan päättymistä ja toisen optiovuoden käyttämisestä viimeistään 9 kuukautta ennen ensimmäisen optiovuoden päättymistä.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus julkaistiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta 25.5.2023. Hankinnan perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan osuus on 60 pistettä ja laadun osuus on 40 pistettä.

Tarjouspyyntöä koskevat lisäkysymykset sekä niihin vastaukset toimitettiin Cloudia-kilpailutusjärjestelmän kautta.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouksia saatiin annettuun määräaikaan (19.6.2023 klo 12:00) mennessä kolme (3) kappaletta. Määräajan jälkeen saapuvia tarjouksia ei tullut. Tarjouksen antoivat: Adapteo Oy, Elementit-E Oy ja Parmaco Oy.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden arviointi. Adapteo Oy:ltä ja Elementit-E Oy:ltä pyydettiin täsmennystä teknisten järjestelmien tarjouspyynnönmukaisuudesta. Täsmennykset saatiin annettuun määräaikaan mennessä.

Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot. Tarjoajien kelpoisuus on todettu Sarastia Oy:n hankintasopimuksen yhteydessä.

Tarjousvertailu

Hankinnan valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Hintapisteytys suoritettiin kaavan: (pienin annettu vertailuhinta x maksipisteet)/tarjottu vertailuhinta, mukaisesti.

Vertailuhinta on urakkahinta, joka sisältää kaikki tilaajan väistötilatoimittajalle, varsinaisen vuokra-ajan aikana maksettavaksi koituvat kustannukset (rakennuksen kuljetus-, perustamis-, rakentamis-, purkamis-, poiskuljetus-, kunnossapito-, vuokra- yms. –kustannukset) lisättynä optiokuukausien (12+12 kuukautta) yhteenlasketulla vuokrasummalla.

Laatupisteytyksen suoritti 20.6.2023 arviointiryhmä, johon kuuluivat Tilapalveluiden, käyttäjien sekä rakennuttajakonsultin edustajat. Tarjousten vertailun tuloksena voittajaksi ja väistötilojen toimittajaksi valitaan Adapteo Oy yhteispistein 95,00. Voittaneen tarjouksen vertailuhinta on 1 020 543,00 euroa (alv 0 %) antaen 60 hintapistettä. Tarjouksen laatupisteet ovat 35,00. Voittaneen tarjouksen hinta varsinaiselta vuokra-ajalta (48 kk) on 985 443,00 euroa (alv 0 %), jolloin kuukausivuokraksi tulee 20 530,00 euroa/kk (alv 0 %).

1. ja 2. optiovuoden vuokra on 2,50 euroa/brm²/kk, jolloin optioajan kuukausivuokraksi muodostuu 2,50 € x 585 brm² = 1 462,50 euroa/kk (alv 0 %).

Tarjousten vertailutaulukko on esitetty liitteenä.

Kokonaishinta sisältää valmiin rakennuksen, kaikkine töineen (avaimet käteen periaatteella), 48 kuukauden vuokran sekä rakennuksen poiskuljetuksen jälkitöineen. 

Hankintapäätös ja sopimus

Väistötilojen toimittajaksi valitaan Adapteo Oy yhteenlaskettuun urakka- ja kuukausivuokrahintaan 985 443,00 euroa (alv 0 %). Vuokrahinta on laskettu neljän vuoden (48 kk) ajalta. Vuokra maksetaan kuukausittain 20 530,00 euroa/kk (alv 0 %).

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen vuokrasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Vuokrasopimus on kuitenkin alisteinen Sarastia Oy:n ja toimittajan väliselle puitesopimukselle. Hankinnasta laaditaan kirjallinen sopimus, joka voidaan hankintalain mukaisesti tehdä ja panna täytäntöön aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun hankintapäätös on annettu tiedoksi. 

Toimivalta

Hallintosäännön talousasiat-toimivaltataulukon mukaan lautakunta päättää kunnan talousarvion ja alaisensa yksikön käyttösuunnitelman puitteissa
yli 200 000 euron irtaimen omaisuuden muusta hankkimisesta vuokralle ottamalla.

Ehdotus

Esittelijä

  • Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää 

  • valita liitteenä esitetyn tarjousten kokonaistaloudellista edullisuutta koskevan vertailun perusteella kunnan teknisen varikon väistötilojen toimittajaksi Adapteo Oy:n
  • oikeuttaa rakennuspäällikön allekirjoittamaan hankintaan liittyvät sopimusasiakirjat
  • päättää hyväksyä rakennustyöt käynnistettäväksi sen jälkeen, kun päätös on saanut lainvoiman
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirja tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjoajat, teknisen lautakunnan pj., kuntakehitysjohtaja, yhdyskuntatekniikan päällikkö, vesihuoltoliikelaitoksen johtaja, tilapalvelupäällikkö, rakennuspäällikkö, kunnossapitopäällikkö, verkostopäällikkö, kunnanpuutarhuri, rakennuttajahortonomi, Mikko Heikkilä

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi