Kunnanhallitus, kokous 19.6.2023

§ 268 Varhaiskasvatuksen palveluverkko 2023-2028 Etelä-Tuusulassa

TUUDno-2023-1112

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Perustelut

Tausta

Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen palveluverkon kehittämisen päätös tehtiin vuonna 2018 pienemmälle väestönkasvulle. Etelä-Tuusulaan päätettiin rakentaa kaksi uutta päiväkotia. Jokelan Peltokaaren päiväkodin rakentamisesta päätettiin vuonna 2022. Tuusulan kasvu on ollut vahvaa ja varsinkin kasvua on saatu lapsiperheistä.   

Tuusulassa varhaiskasvatuksen paikkatarve on voimakkaasti lisääntynyt kunnan voimakkaan kasvun, varhaiskasvatuksen osallistumisen kasvun ja lain edellyttämän lapsen tuen järjestämisen vuoksi. Kesäkuun valtuustoon 19.6.2023 on valmisteltu päätettäväksi esitys varhaiskasvatuksen paikkatarpeen kasvuun vastaamiseksi Etelä-Tuusulassa.  Selvitettävät vaihtoehdot varhaiskasvatuspaikkojen lisäämiseksi Etelä-Tuusulassa olivat:

VE 1 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen samassa aikataulussa kampuksen muun rakentamisen kanssa

VE 2 Varhaiskasvatuspaikkojen tuottaminen hajautetulla palveluverkolla pienissä yksiköissä

VE 3 Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän koulun vapautuvaan kiinteistöön

VE 4 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa

Päätöksenteon tueksi on tehty keväällä 2023 selvityksiä kunkin kokonaisuuden sisältämien eri vaihtoehtojen strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista vaikutuksista.  Selvityksen ovat tuottaneet yhteistyössä Granlund Oy ja WSP Finland Oy.


Varhaiskasvatuspaikkojen tarve tulevaisuudessa

Alle 3-vuotiaiden lasten osallistuminen palveluihin on kasvanut viime vuosien aikana. Perheiden tarvetta on haastava ennustaa tarkasti. Osallistumisaste on tällä hetkellä 58 %. Osallistumisasteen kasvamista on skenaariomalleissa laskettu 65 % saakka ja varautumisessa on tarpeen huomioida jopa tätäkin suurempi osallistumisaste. Alueen muissa kunnissa on käytössä vielä suurempia käyttöaste-ennusteita.


Vaihtoehtojen arviointi

Vaihtoehtojen arviointi on toteutettu pohtimalla teknisen, strategisen, toiminnallisen laadun ja talouden näkökulmia. Osa-alueiden keskeiset näkökulmat perusteluineen on arvioitu positiivisiksi (+) tai negatiivisiksi (−).

 

VE1 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen samassa aikataulussa kampuksen muun rakentamisen kanssa

Tekninen näkökulma

+ Päiväkoti on mukana elinkaarihankkeen toteutuksessa. Palveluntuottaja ylläpitää ja huoltaa rakennusta sekä takaa olosuhteet ja käytettävyyden 20 vuoden ajan palvelumaksua vastaan​.

  • Palveluntuottajalla on isot kannusteet ylläpitää kohdetta hyvin johtuen palvelutasosanktioista.
  • Palveluntuottaja on sitoutunut rakennuksen luovutuskuntoon 20 vuoden kuluttua.
  • Vaihtoehto on riskittömin kasvu- ja oppimisympäristön tilojen terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta.

 

+ Vaihtoehdossa tontin hyödyntäminen on optimaalista, kun päiväkodin toteutus on samassa aikataulussa muun kampuksen kanssa

+ Kampukselle sijoittuvat koulun tilat, esimerkiksi keittiö, on jo suunniteltu huomioiden päiväkodin rakentuminen.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto vähentää ihmisten liikkumista kasvavalla Rykmentinpuiston alueella. Alueella asuva vanhempi voi jättää lapsen päiväkotiin ja lähteä julkisilla töihin, kun vieressä sijaitsee linja-autoasema.

+ Uudisrakennuksesta saadaan energiatehokas.


Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto on hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukainen keskitetty 8-ryhmäinen yksikkö.

+ Vaihtoehto sijaitsee keskeisellä, kasvavalla alueella ja tuottaa Rykmentinpuiston alueelle veto- ja pitovoimaa.

  • Vaihtoehdossa alueellinen tasa-arvo toteutuu, ja Rykmentinpuiston alueen perheillä on yhtenäiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluihin.
  • Uuden rakentuvan alueen oma varhaiskasvatusyksikkö takaa joustavat ja laadukkaat palvelut uudelle asuinalueelle oikea-aikaisesti asukkaiden tarpeisiin.
  • Sijainti palvelee myös suunniteltua Kievarin asuinaluetta.
     

+ Vaihtoehdon aikataulu on tiedossa, ja toiminta alkaisi 8/2025 muun kampuksen kanssa samaan aikaan.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Rykmentinpuiston päiväkotioptio on suunniteltu perusratkaisuiltaan varhaiskasvatuksen vaatimusten perusteella.

+ Vaihtoehto muodostaa yhtenäisen varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen kokonaisuuden alueelle.

+ Option käyttö mahdollistaa kokonaisuutena toiminnan näkökulmasta rakennuksen muuntojoustavan käytön eri vuosien vaihtelevien lapsi- ja oppilasmäärien mukaan.

+ Päiväkodin toteuttaminen koulun yhteyteen mahdollistaa laajempaa tilojen yhteiskäyttöä kampuksella.

+ Tiloja voidaan käyttää muiden päiväkotien väistötiloina niiden kunnostustoimien ajan. Tiloja voidaan käyttää myös Rykmentinpuiston koulun joustotilana tai muiden koulujen väistötiloina.

−  Alkuvaiheessa vuonna 2025 vaihtoehto lisäisi varhaiskasvatuspaikkoja ennakoitua tarvetta enemmän.


Talouden näkökulma

− Rykmentinpuiston päiväkotioption investointihinta on vaihtoehdoista suurin.

  • Jos tilaus tehdään viimeistään 30.9.2023 mennessä, ​päiväkoti ja koulu valmistuvat samaan aikaan 08/2025. Tällöin urakkahinta on tiedossa, mutta ei vielä julkinen. ​Hinta on sidottu rakennuskustannusindeksiin tarjouksen jättöhetkellä.
  • Investoinnin hintaa on verrattava toteutuneisiin palveluverkon uusiin kohteisiin.
     

o   Martta Wendelinin päiväkoti, investointihinta 12 miljoonaa euroa (tilat 10 ryhmälle)

o   Peltokaaren päiväkoti, 20 vuoden vuokrasopimuksen hinta on 8 627 800 euroa (tilat 6 ryhmälle)
 

+ Käyttötalouden kulut ovat lapsikohtaiselta hinnaltaan muita vaihtoehtoja korkeammat. On kuitenkin huomattava palvelumaksun sisältävän sen, että tilat ovat jatkuvasti käytettävissä ja olosuhteet toiminnalle sopivia.

  • Tiedämme seuraavat 20 vuotta tarkasti kulut.
     

+ Option käyttäminen mahdollistaa Hyökkälän koulun tontin osalta isomman tonttituoton.
 

  • Hyökkälän kiinteistö jäisi joka tapauksessa peruskorjattavaksi ja vajaakäytölle


Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen 8/2025 asti

+ Tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan olemassa olevissa hajautetun palveluverkon yksiköissä.

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti ja Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023-kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulujen tiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Lisäryhmiä ei tarvitsisi perustaa.


VE 2 Varhaiskasvatuspaikkojen tuottaminen hajanaisella palveluverkolla pienissä yksiköissä

 Tekninen näkökulma

− Mitä useampia kiinteistöjä, sen hajanaisempia kiinteistöjen tekniset ratkaisut ovat.

− Ylläpidon haasteet vuokratiloissa (kiinteistöosakeyhtiön kanssa toteutettava ylläpito) voivat heikentää tilojen laatuvaatimusten saavuttamista.

− Pienet yksiköt ovat haavoittuvaisia kunnossapidon kannalta. Pienikin sisäpuolinen korjaus tai muutos voi tarkoittaa päiväkodin toiminnan keskeytystä tai muutoin tehtävä loma-aikana.

− Ilmastotarkastelussa pienet yksiköt tarkoittavat hajautettu rakennetta, runsasta liikkumista alueiden välillä ja rakennusten energiatehokkuuden vaihtelua. Pienetkin tilamuutokset aiheuttavat CO2-päästöjä.


Strateginen näkökulma

− Hyväksytty palveluverkkosuunnitelma linjaa keskittämisen 8-ryhmäisiin yksiköihin, ja hajautetun verkon ratkaisuissa yksiköissä on 2-3 ryhmää.

− Tilapäisratkaisuiksi perustetuilla yksiköillä palvelutarpeen kasvuun on vaikea vastata pitkäjänteisesti.

 + Sijainnit eri puolilla Hyrylää voivat sijaita kunnan kasvun kannalta alueellisesti oikeissa paikoissa.


Toiminnan ja laadun näkökulma

− Vaihtoehdossa johtaminen hajautuu useamman yksikön välille ollen aina kytköksissä toiseen, isompaan yksikköön. Hajautetussa johtamisessa johtajan riittävä läsnäolo yksikössä ja toimintakulttuurin pedagoginen johtaminen on haastavaa.

− Hajautetun palveluverkon yksiköt eivät ole tiloiltaan optimaalisia.

  • Henkilöstön näkökulmasta vaihtoehto tuottaa väliaikaisia ratkaisuja.
  • Rykmentintien päiväkodin tiloissa henkilöstön kokemia ja terveysvalvonnan edellyttämiä vaateita tilan ja pihan turvallisuuden korjaamiseksi. Ulkoilupiha puuttuu kokonaan.
     

+ Pienet yksiköt voivat olla houkuttelevia huoltajille ja sijaitsevat eri puolilla kuntakeskusta.


Talouden näkökulma

− Hajautetun palveluverkon vaihtoehdossa investointien kokonaismäärä on pieni, mutta investointeja kuitenkin tarvitaan, jotta tiloista saadaan terveellisiä, turvallisia ja käyttötarkoitukseen sopivia.

  • Ulkopuolisiin tiloihin ei voida tehdä kunnan tarvitsemia muutoksia tai jos voidaan, on niiden kustannus kohtuuton vuokra-aikaan nähden.
  • Kunnan omiin tilapäisratkaisuiksi tarkoitettuihin tiloihin ei ole kannattavaa tehdä isoja investointeja.
  • Kuitenkin tarvitaan investointeja, joista osaa ei ole mielekästä tehdä (mm. puuttuva piha, pysäköinnin haasteet, eteistilat, WC-tilat, ilmanvaihto, keittiö)
     

+/ − Hajautetun verkon käyttötalouden kulut ovat vaihtelevia. Vaihtoehdossa on vuokrahinnaltaan kalliita tiloja, vaikka keskiarvohinta varhaiskasvatuspaikkaa kohden on keskitasoa.

  • Ulkopuolisista vuokratiloista maksetaan käyttötalousmenot vuokran muodossa
     

− Hajautetut yksiköt tuottavat kuluja sekä lisäävät hallinnon haasteita. Keskittämällä olisi saatavissa hyötyä (johtaminen, henkilöstö, sijaistus, ylläpito, ruokapalvelut, hankinnat).

 
Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen pitkällä aikavälillä hajautetun palveluverkon vaihtoehdossa

Vaihtoehdossa tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan perustetuissa hajautetun palveluverkon yksiköissä. Vuosien myötä uusia yksiköitä tarvitaan lisää.

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti, Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023-kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulutiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Aikaisintaan syksystä 2024 lähtien Riihikallion palvelukeskuksen tiloihin sijoittuva toiminta, 2-3 ryhmää riippuen muutostöiden ja investointien laajuudesta.
  • Kunnalla on mahdollisuus aloittaa neuvottelut yksityisten toimijoiden kanssa yksityisen varhaiskasvatuksen lisäämiseksi.
  • Lahelan kampuksen toteutuessa 2027 Lahelan Tertun tiloista vapautuisivat nuorisotilat, joihin saadaan muutostöin lisätilaa kahdelle lapsiryhmälle.
  • 2027 Lahelan kampuksen avautuessa Ruotsinkylän koulun väistötilat vapautuvat muuhun käyttöön. Tilat voidaan siirtää, mikäli kunnalta löytyy Hyrylän keskustan alueelta sopiva Y-tontti. Tiloihin voidaan sijoittaa 4-5 lapsiryhmää.
  • Rykmentinpuiston päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa on edelleen mahdollista.

 

VE 3 Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön

 Tekninen näkökulma

− Vaihtoehdossa vanhan rakennuksen riskien tunnistaminen on tärkeää.

  • Tehdyissä selvityksissä rakenteita ei ole vielä avattu. Rakenteiden avaaminen voi tuoda yllätyksiä, ja kustannukset voivat kohota arvioidusta.
  • Sisäilmariskien selvittämiseksi suositellaan rakenneavauksia, joita ei ole tehty tämän kevään aikana tehdyissä selvityksissä.
  • Peruskorjauksen ja muutostöiden jälkeen ei voida olla varmoja, että peruskorjatusta rakenteesta saadaan täysin “terveellinen” ja teknisesti toimiva.
  • Aikaisemmin rakennuksessa on toiminut koulu. Koulun ja päiväkodin käyttö eroavat käyttöajallisesti toisistaan, päiväkotipäivä jopa 10 tuntia, jolloin mahdolliset sisäilmariskit ovat suurempia lasten terveydelle.
     

− Ylläpidon riskit pitkällä aikavälillä peruskorjauksen ja muutostöiden jälkeen on huomioitava. Rakennus on tulossa kunnan oman ylläpitovastuun piiriin.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehdossa olemassa olevalle rakennukselle tulee jatkoa elinkaareen. Korjausrakentamisessa ei synny purkujätettä ja siinä kulutetaan vähemmän luonnonvaroja kuin uudisrakennuksessa rakennusvaiheessa.

  • Energiatehokkuudessa ei päästä uudisrakennuksen normeihin, mutta rakennus täyttää kuitenkin vaaditut normit.

 

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto on hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukainen keskitetty 8-ryhmäinen yksikkö.

+ Sijainti on melko lähellä kasvavaa Rykmentinpuiston aluetta, etäisyys on 2-3 km.

  • Vaihtoehto vastaa myös kasvavan Rykmentinpuiston alueen tarpeisiin.
     

− Vaihtoehdolla ei välttämättä pystytä vastaamaan Kievarin ja Urheilupuiston ympäristöön rakentuvaa asuntokantaa ja perheiden tarpeita lähipalvelulle.

+ Taidepäiväkoti kulttuuri-ympäristössä on houkutteleva brändi. Hyökkälän rakennuksen suojellun osan ovat suunnitelleet arkkitehdit Viljo Rewell ja Osmo Sipari.

+ maankäyttöä kehittämällä lähiympäristössä on mahdollista pidemmällä aikavälillä lisätä väestönkasvua tukemaan Hyökkälän käyttöä ja kuntataloutta

− Vaihtoehto sijoittuu alueelle, jossa on tarjolla päiväkotipaikkoja Mainingissa ja yksityisissä yksiköissä. Uusi päiväkoti voi heikentää alueella olevien yksityisten päiväkotien vetovoimaisuutta.

 

Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Vaihtoehdossa saadaan tilat 8 ryhmälle.

+ Vaihtoehdossa tarjoutuu mahdollisuus uusiin yhteistyömuotoihin: kulttuuri- ja taidekasvatukseen erikoistunut päiväkoti on houkutteleva henkilöstölle ja huoltajille.

 − 8 ryhmän sijoittuminen olemassa oleviin tiloihin on toteutettavissa tiukalla tilaohjelmalla. Tilat suunnitellaan olemassa olevan rakennuksen ehdoilla.

  • Olemassa olevien rakenteiden säilyttäminen alentaa kustannuksia mutta voi myös tuoda haasteita toimivaan tilakäyttöön.
  • Tiloihin mahtuu luontevasti 6 ryhmää. Yksi ryhmä sijoittuu puikkomaiseen osaan museon tiloihin. Yksi ryhmistä on ulkoryhmä, jolla on rakennuksessa kotipesä museon tiloissa.
  • Päiväkodin toiminta hajautuu kiinteistössä.
  • Käyttäjien tarpeet ja toiveet voivat tuoda kustannuspainetta laatu- ja vaatimustason kasvaessa.
  • Rakennusta ei ole alun perin suunniteltu päiväkotikäyttöön, joten toiminnallisesti käyttötarkoituksen muuttaminen on aina kompromissi
     

− Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen yhtenäisyys ei toteudu tässä ratkaisussa.

− Toiminnan aloituksen ajankohta 1/2027 on 1,5 vuotta myöhäisempi kuin Rykmentinpuiston päiväkotioption käyttämisessä 8/2025. Tämä tarkoittaa, että varhaiskasvatuspaikkoja on tarjottava hajautetun palveluverkon tilapäisissä yksiköissä merkittävästi pidempään.

 

Talouden näkökulma

− Hankesuunnittelu tulee aloittaa välittömästi, jotta korjaaminen voidaan aloittaa heti koulunpidon päätyttyä rakennuksessa 6/2025.

+ Hinta-arvio sisältää hankesuunnittelun, toteutussuunnittelun, rakennuttamisen, valvonnan, hankevaraukset 15%

  • Käyttäjien tarpeet ja toiveet voivat tuoda kustannuspainetta laatu- ja vaatimustason kasvaessa
     

− Investoinnit 4,5 miljoonaa euroa (arvio, joka voi purku- ja rakennusvaiheessa ylittyä) on korkeahko kustannus vanhan rakennuksen peruskorjaus- ja muutostöistä.

  • Vaihtoehto sisältää taloudellisia riskejä, ja tietoa korjausten laajuudesta on tarpeen selvittää lisää, lopullisesti niitä saadaan selville vasta töiden alettua.
     

− Ratkaisun energiatehokkuudesta ei ole takuita

+ Vaihtoehdossa investointitaakka kevenee verrattuna uudisrakennukseen noin puolella.

+ Päiväkotiratkaisun sisältävä vaihtoehto jättää edelleen mahdollisuuden saada järjelle jäävästä tontista myyntituloja 4-6 miljoonaa euroa.

+ Hyökkälän kiinteistö tulee peruskorjattua ja käyttöön

 

Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen 8/2026 tai 1/2027 asti

Vaihtoehdossa tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan perustetuissa hajautetun palveluverkon yksiköissä toiminnan aloitukseen asti (1/2027).

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti (sopimus vuoteen 2025) ja Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023 - kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulutiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Aikaisintaan syksystä 2024 lähtien Riihikallion palvelukeskuksen tiloihin sijoittuva toiminta, 2-3 ryhmää riippuen muutostöiden ja investointien laajuudesta vaaditaan investointeja
  • Mahdollisuus aloittaa neuvottelut yksityisten toimijoiden kanssa siitä, löytyisikö Rykmentinpuiston ja Neitoperhon päiväkoteihin yksityinen toimija.

 

VE 4 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa

 

Tekninen näkökulma

+ Halutessaan kunta saa päiväkodin saman elinkaarivastuun piiriin kuin missä koulukin on, mikäli tilaus tehdään ennen kuin kolme vuotta on kulunut palvelujakson 8/2025 alkamisesta. ​​

  • Mikäli kunta haluaa rakennuksen elinkaarivastuun piiriin, tilaus on oltava tehtynä viimeistään 8/2028.
     

− Mikäli tontille toteutetaan tätä myöhemmin päiväkotirakennus, joudutaan rakentamaan keittiö, ruokala, talotekniikka yms. erillisenä, eikä voida hyödyntää Rykmentinpuiston kampusta. Vaihtoehto ei ole realistinen.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto vähentää aikanaan ihmisten liikkumista kasvavalla Rykmentinpuiston alueella, kun alueella asuva vanhempi voi jättää lapsen päiväkotiin ja lähteä julkisilla töihin.

  • Uudisrakennus on energiatehokas. Palvelutarve tuotetaan kuitenkin pitkään hajanaisen palveluverkon ratkaisuilla, joten energiatehokkuuteen pääseminen vie aikaa.

 

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehdossa mahdollisuus myöhäisempään palveluverkkosuunnitelman mukaiseen 8-ryhmäiseen päiväkotiratkaisuun säilyy.

−  Vaihtoehdolla ei ole realistista aikatauluarviota. Takaraja vaihtoehdon järkevälle käyttämiselle päätöksenteossa on 8/2028.

−  Vaihtoehto vaatii aikaisemman keskitetyn lisäratkaisun varhaiskasvatuspaikkojen tuottamiseksi.

 

Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Toteutuessaan vaihtoehto on tiloiltaan suunniteltu perusratkaisuiltaan varhaiskasvatuksen vaatimusten perusteella.

−  Myöhäisemmässä toteutuksessa muu kampus on toiminnassa rakentamisen aikana.

−  Päiväkoti-ikäisiä lapsia joudutaan kuljettamaan kunnan kasvualueelta toisaalle varhaiskasvatukseen ennen option käyttöä.

−  Päiväkodista tulee toimintakulttuurin näkökulmasta erillinen osa, koska se ei ole mukana yhteisen toimintakulttuurin rakentamisessa vuosien 2023-2025 aikana ja muun kampuksen toiminnan käynnistyessä 8/2025.

 

Talouden näkökulma

− Vaihtoehdon investointihinta on kallein.

  • Palveluntuottaja (Fira Oy-Caverion Suomi Oy) antaa pyydettäessä tarjouksen päiväkodin rakentamisesta kahden kuukauden varoitusajalla​.
  • Jos (ja kun) tarjouksessa esitettyihin suunnitelmiin on tehtävä toiminnallisia muutoksia, tehdään ne yhteistyössä ennen em. kahden kuukauden määräajan alkamista​
  • 30.09.2023 mennessä annettuun tilaukseen on hinta sovittu mutta, ei vielä julkinen
  • 30.09.2023 jälkeen annettuun tilaukseen hintaa ei ole sovittu, vaan palveluntuottaja määrittelee hinnan erikseen, kuten tekisi tarjouksen mihin tahansa muuhun kohteeseen​
     

− Käyttötalouden kulut ovat lapsikohtaiselta hinnaltaan muita vaihtoehtoja korkeammat, mutta eivät tässä vaiheessa tarkasti tiedossa. On kuitenkin huomattava palvelumaksun sisältävän sen, että tilat ovat jatkuvasti käytettävissä ja olosuhteet toiminnalle sopivia.

  • Tiedämme kulut palvelujakson loppuun asti.

 

Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen option käyttämiseen asti

  • Option käyttämisen ajankohta ratkaisee merkittävällä tavalla sitä, kuinka varhaiskasvatuksen kysyntään kannattaa vastata.
  • Tässä vaihtoehdossa on keskeistä, että varhaiskasvatuksen lisätarve ratkaistaan keskitetyllä tavalla Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön (avautuminen 8/2026 tai 1/2027).
  • Hajautetun palveluverkon pienillä yksiköillä ei ole toiminnallisesti ja strategisesti tarkoituksenmukaista vastata palvelutarpeen kasvuun pysyväisluonteisesti.

 

YHTEENVETO

Kunnan kasvun jatkuessa ja varhaiskasvatuksen käyttöasteen yhä noustessa tarvitaan yksi riittävän suuri keskitetty ratkaisu varhaiskasvatuspaikkojen tuottamiseksi. Kunnalla on lakisääteinen velvollisuus tarjota 0-6-vuotiaille lapsille varhaiskasvatusta lainsäädännössä esitetyn ajan puitteissa.

Toiminnan näkökulmasta asianmukaiset tilat vahvistavat tarjottavan palvelun laatua, pitkäjänteinen toiminnan kehittäminen työyhteisössä mahdollistuu ja työntekijät sitoutuvat työyhteisöönsä vakauttaen samalla työn kohteena olevien lasten ja tuusulalaisten perheiden arkea.

Tällöin kyseeseen tulevat vaihtoehdot VE1 ja VE3, Rykmentinpuiston option käyttäminen heti tai Hyökkälään sijoittuva yksikkö.

Esitettävän ratkaisun kannalta vaihtoehtojen VE1 ja VE3 keskeiset erot ovat seuraavat:
 

 

VE1 Rykmentinpuiston option käyttäminen heti

VE3 Hyökkälään sijoittuva päiväkoti

Aikataulu

Avautuminen 8/2025

Avautuminen 1/2027

Kokonais-taloudellisuus

  • Korkea investointihinta, korkea käyttötaloushinta
  • Turvallinen ratkaisu talouden ennakoitavuuden kannalta (elinkaarivastuu, tiedossa oleva palvelumaksu ja energialupaus)
  • Investointihinta hieman yli puolet uudisrakennuksen hinnasta
  • Sisältää riskejä peruskorjausten ja muutostöiden onnistumisesta ja kulujen kasvamisesta rakenteiden avaamisen myötä.
  • Ei takuuta energiatehokkuudesta

Toiminnallinen laatu

  • Vastaa keskeisen, kasvavan alueen varhaiskasvatustarpeeseen
  • Tilat suunniteltu alusta alkaen käyttäjien tarpeisiin
  • Vastaa melko hyvin kasvavien alueiden lähipalvelutarpeeseen
  • Tilat suunnitellaan olemassa olevien rakenteiden pohjalta käyttäjien tarpeisiin
  • Syntyy synergiaa taiteen ja kulttuurin toimintojen kanssa - Tuusulan taidepäiväkoti

 

Vaihtoehdon 3) Hyökkälä valitseminen mahdollistaa Tuusulan kunnalle palveluverkkosuunnitelman mukaisen strategisen ratkaisun keskeisellä sijainnilla ja riittävän suuressa 8-ryhmäisessä yksikössä. Hyökkälään toteutettava taide- ja kulttuuripäiväkoti on houkutteleva brändi kulttuuriympäristössä. Yhdessä taide- ja kulttuuritilojen kanssa vaihtoehto tarjoaa keskeisiä toimintoja suojeltavalle rakennukselle. Lisäksi syntyy synenergiaa Hyökkälän tarjotessa kuntatasoisesti taiteen ja kulttuurin tilat.

Vaihtoehdossa 3) Hyökkälä tulee huomioida riskit, jotka sisältyvät vanhan rakennuksen muutostöihin ja peruskorjaukseen. Ennen kuin valtuuston päätös vaihtoehdon 3 käyttämisestä vahvistetaan, esitetään kunnan tilapalveluiden tekevän tarkempia tutkimuksia ja rakenneavauksia Hyökkälän laajennusosan kriittisimmistä rakennekohdista. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi, asia tulee uudestaan kunnanhallituksen käsittelyyn.

 

Liitteet

WSP Finland Oy:n tuottama Varhaiskasvatuspaikkojen kasvuun vastaaminen –raportti 5.4.2023 liitteineen

Rykmentinpuiston option käyttämiseen liittyvä selvitys (ei-julkinen)

Ehdotus

Esittelijä

Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää ehdottaa tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle esitettyjen selvitysten perusteella

  • varhaiskasvatuksen palveluverkon ratkaisuksi vaihtoehtoa 3; Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön
  • että Kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen käsittelyyn
  • Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelun käynnistämistä
  • Hyökkälän alueen asemakaavamuutoksen käynnistämistä asumisen täydennysrakentamisen mahdollistamiseksi.
     

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että

VALTUUSTO päättää

  • että varhaiskasvatuksen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön) pohjalta
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelulle varataan 200 000 euroa
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän alueen asemakaavan viitesuunnittelua ja selvityksiä varten varataan 60 000 euroa.

---

Asiaa esittelivät kokouksessa sivistysjohtaja Tiina Simons, sivistyksen kehittämispäällikkö Katja Elo, kuntakehitysjohtaja Pirjo Sirén ja tilapalvelupäällikkö Mika Savola.

Puheenjohtajan avattua keskustelun, lautakunta keskusteli asiasta ja keskustelun päätteeksi esittelijä täydensi päätösesitystä seuraavin lisäyksin, jotka ovat tekstissä tummennettuna:

"Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn".

Jäsen Julin teki seuraavan muutosesityksen: "Varhaiskasvatuksen palveluverkkoratkaisu toteutetaan vaihtoehdon 1 mukaisesti; Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen samassa aikataulussa kampuksen muun rakentamisen kanssa". Jäsen Siimes kannatti tehtyä muutosesitystä.

Puheenjohtaja totesi, että koska oli tehty kannatettu muutosesitys, asia ratkaistaan äänestämällä. Lautakunta hyväksyi puheenjohtajan äänestysesityksen, että ne, jotka kannattavat muutettua pohjaehdotusta äänestävät JAA ja ne, jotka kannattavat jäsen Julinin tekemää muutosesitystä äänestävät EI.

Suoritetussa äänestyksessä

  • jaa-äänen antoivat Ville Raevuori, Pasi Huuhtanen, Topi Korpinen, Sanna Lehtonen, Emmi Sirniö, Martti Väyrynen, Tuija Reinikainen
  • ei-äänen antoivat Marko Ceder, Tiina Julin, Jori Enroth, Kirsi Loponen, Ulla Siimes


Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 jaa-ääntä ja 5 ei-ääntä. Puheenjohtaja totesi muutetun pohjaehdotuksen tulleen lautakunnan päätökseksi.

Päätös

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti ehdottaa tekniselle lautakunnalle ja edelleen kunnanhallitukselle esitettyjen selvitysten perusteella

  • varhaiskasvatuksen palveluverkon ratkaisuksi vaihtoehtoa 3; Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön
  • että Kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelun käynnistämistä
  • Hyökkälän alueen asemakaavamuutoksen käynnistämistä asumisen täydennysrakentamisen mahdollistamiseksi.
     

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että

VALTUUSTO päättää

  • että varhaiskasvatuksen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön) pohjalta
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelulle varataan 200 000 euroa
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän alueen asemakaavan viitesuunnittelua ja selvityksiä varten varataan 60 000 euroa.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Perustelut

Tausta

Tuusulan kunnan varhaiskasvatuksen palveluverkon kehittämisen päätös tehtiin vuonna 2018 pienemmälle väestönkasvulle. Etelä-Tuusulaan päätettiin rakentaa kaksi uutta päiväkotia. Jokelan Peltokaaren päiväkodin rakentamisesta päätettiin vuonna 2022. Tuusulan kasvu on ollut vahvaa ja varsinkin kasvua on saatu lapsiperheistä.   

Tuusulassa varhaiskasvatuksen paikkatarve on voimakkaasti lisääntynyt kunnan voimakkaan kasvun, varhaiskasvatuksen osallistumisen kasvun ja lain edellyttämän lapsen tuen järjestämisen vuoksi. Kesäkuun valtuustoon 19.6.2023 on valmisteltu päätettäväksi esitys varhaiskasvatuksen paikkatarpeen kasvuun vastaamiseksi Etelä-Tuusulassa.  Selvitettävät vaihtoehdot varhaiskasvatuspaikkojen lisäämiseksi Etelä-Tuusulassa olivat:

VE 1 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen samassa aikataulussa kampuksen muun rakentamisen kanssa

VE 2 Varhaiskasvatuspaikkojen tuottaminen hajautetulla palveluverkolla pienissä yksiköissä

VE 3 Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän koulun vapautuvaan kiinteistöön

VE 4 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa

Päätöksenteon tueksi on tehty keväällä 2023 selvityksiä kunkin kokonaisuuden sisältämien eri vaihtoehtojen strategisista, toiminnallisista ja taloudellisista vaikutuksista.  Selvityksen ovat tuottaneet yhteistyössä Granlund Oy ja WSP Finland Oy.


Varhaiskasvatuspaikkojen tarve tulevaisuudessa

Alle 3-vuotiaiden lasten osallistuminen palveluihin on kasvanut viime vuosien aikana. Perheiden tarvetta on haastava ennustaa tarkasti. Osallistumisaste on tällä hetkellä 58 %. Osallistumisasteen kasvamista on skenaariomalleissa laskettu 65 % saakka ja varautumisessa on tarpeen huomioida jopa tätäkin suurempi osallistumisaste. Alueen muissa kunnissa on käytössä vielä suurempia käyttöaste-ennusteita.


Vaihtoehtojen arviointi

Vaihtoehtojen arviointi on toteutettu pohtimalla teknisen, strategisen, toiminnallisen laadun ja talouden näkökulmia. Osa-alueiden keskeiset näkökulmat perusteluineen on arvioitu positiivisiksi (+) tai negatiivisiksi (−).

 

VE1 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen samassa aikataulussa kampuksen muun rakentamisen kanssa

Tekninen näkökulma

+ Päiväkoti on mukana elinkaarihankkeen toteutuksessa. Palveluntuottaja ylläpitää ja huoltaa rakennusta sekä takaa olosuhteet ja käytettävyyden 20 vuoden ajan palvelumaksua vastaan​.

  • Palveluntuottajalla on isot kannusteet ylläpitää kohdetta hyvin johtuen palvelutasosanktioista.
  • Palveluntuottaja on sitoutunut rakennuksen luovutuskuntoon 20 vuoden kuluttua.
  • Vaihtoehto on riskittömin kasvu- ja oppimisympäristön tilojen terveellisyyden ja turvallisuuden kannalta.

 

+ Vaihtoehdossa tontin hyödyntäminen on optimaalista, kun päiväkodin toteutus on samassa aikataulussa muun kampuksen kanssa

+ Kampukselle sijoittuvat koulun tilat, esimerkiksi keittiö, on jo suunniteltu huomioiden päiväkodin rakentuminen.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto vähentää ihmisten liikkumista kasvavalla Rykmentinpuiston alueella. Alueella asuva vanhempi voi jättää lapsen päiväkotiin ja lähteä julkisilla töihin, kun vieressä sijaitsee linja-autoasema.

+ Uudisrakennuksesta saadaan energiatehokas.


Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto on hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukainen keskitetty 8-ryhmäinen yksikkö.

+ Vaihtoehto sijaitsee keskeisellä, kasvavalla alueella ja tuottaa Rykmentinpuiston alueelle veto- ja pitovoimaa.

  • Vaihtoehdossa alueellinen tasa-arvo toteutuu, ja Rykmentinpuiston alueen perheillä on yhtenäiset mahdollisuudet varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen palveluihin.
  • Uuden rakentuvan alueen oma varhaiskasvatusyksikkö takaa joustavat ja laadukkaat palvelut uudelle asuinalueelle oikea-aikaisesti asukkaiden tarpeisiin.
  • Sijainti palvelee myös suunniteltua Kievarin asuinaluetta.
     

+ Vaihtoehdon aikataulu on tiedossa, ja toiminta alkaisi 8/2025 muun kampuksen kanssa samaan aikaan.


Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Rykmentinpuiston päiväkotioptio on suunniteltu perusratkaisuiltaan varhaiskasvatuksen vaatimusten perusteella.

+ Vaihtoehto muodostaa yhtenäisen varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen kokonaisuuden alueelle.

+ Option käyttö mahdollistaa kokonaisuutena toiminnan näkökulmasta rakennuksen muuntojoustavan käytön eri vuosien vaihtelevien lapsi- ja oppilasmäärien mukaan.

+ Päiväkodin toteuttaminen koulun yhteyteen mahdollistaa laajempaa tilojen yhteiskäyttöä kampuksella.

+ Tiloja voidaan käyttää muiden päiväkotien väistötiloina niiden kunnostustoimien ajan. Tiloja voidaan käyttää myös Rykmentinpuiston koulun joustotilana tai muiden koulujen väistötiloina.

−  Alkuvaiheessa vuonna 2025 vaihtoehto lisäisi varhaiskasvatuspaikkoja ennakoitua tarvetta enemmän.


Talouden näkökulma

− Rykmentinpuiston päiväkotioption investointihinta on vaihtoehdoista suurin.

  • Jos tilaus tehdään viimeistään 30.9.2023 mennessä, ​päiväkoti ja koulu valmistuvat samaan aikaan 08/2025. Tällöin urakkahinta on tiedossa, mutta ei vielä julkinen. ​Hinta on sidottu rakennuskustannusindeksiin tarjouksen jättöhetkellä.
  • Investoinnin hintaa on verrattava toteutuneisiin palveluverkon uusiin kohteisiin.
     

o   Martta Wendelinin päiväkoti, investointihinta 12 miljoonaa euroa (tilat 10 ryhmälle)

o   Peltokaaren päiväkoti, 20 vuoden vuokrasopimuksen hinta on 8 627 800 euroa (tilat 6 ryhmälle)
 

+ Käyttötalouden kulut ovat lapsikohtaiselta hinnaltaan muita vaihtoehtoja korkeammat. On kuitenkin huomattava palvelumaksun sisältävän sen, että tilat ovat jatkuvasti käytettävissä ja olosuhteet toiminnalle sopivia.

  • Tiedämme seuraavat 20 vuotta tarkasti kulut.
     

+ Option käyttäminen mahdollistaa Hyökkälän koulun tontin osalta isomman tonttituoton.
 

  • Hyökkälän kiinteistö jäisi joka tapauksessa peruskorjattavaksi ja vajaakäytölle


Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen 8/2025 asti

+ Tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan olemassa olevissa hajautetun palveluverkon yksiköissä.

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti ja Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023-kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulujen tiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Lisäryhmiä ei tarvitsisi perustaa.


VE 2 Varhaiskasvatuspaikkojen tuottaminen hajanaisella palveluverkolla pienissä yksiköissä

 Tekninen näkökulma

− Mitä useampia kiinteistöjä, sen hajanaisempia kiinteistöjen tekniset ratkaisut ovat.

− Ylläpidon haasteet vuokratiloissa (kiinteistöosakeyhtiön kanssa toteutettava ylläpito) voivat heikentää tilojen laatuvaatimusten saavuttamista.

− Pienet yksiköt ovat haavoittuvaisia kunnossapidon kannalta. Pienikin sisäpuolinen korjaus tai muutos voi tarkoittaa päiväkodin toiminnan keskeytystä tai muutoin tehtävä loma-aikana.

− Ilmastotarkastelussa pienet yksiköt tarkoittavat hajautettu rakennetta, runsasta liikkumista alueiden välillä ja rakennusten energiatehokkuuden vaihtelua. Pienetkin tilamuutokset aiheuttavat CO2-päästöjä.


Strateginen näkökulma

− Hyväksytty palveluverkkosuunnitelma linjaa keskittämisen 8-ryhmäisiin yksiköihin, ja hajautetun verkon ratkaisuissa yksiköissä on 2-3 ryhmää.

− Tilapäisratkaisuiksi perustetuilla yksiköillä palvelutarpeen kasvuun on vaikea vastata pitkäjänteisesti.

 + Sijainnit eri puolilla Hyrylää voivat sijaita kunnan kasvun kannalta alueellisesti oikeissa paikoissa.


Toiminnan ja laadun näkökulma

− Vaihtoehdossa johtaminen hajautuu useamman yksikön välille ollen aina kytköksissä toiseen, isompaan yksikköön. Hajautetussa johtamisessa johtajan riittävä läsnäolo yksikössä ja toimintakulttuurin pedagoginen johtaminen on haastavaa.

− Hajautetun palveluverkon yksiköt eivät ole tiloiltaan optimaalisia.

  • Henkilöstön näkökulmasta vaihtoehto tuottaa väliaikaisia ratkaisuja.
  • Rykmentintien päiväkodin tiloissa henkilöstön kokemia ja terveysvalvonnan edellyttämiä vaateita tilan ja pihan turvallisuuden korjaamiseksi. Ulkoilupiha puuttuu kokonaan.
     

+ Pienet yksiköt voivat olla houkuttelevia huoltajille ja sijaitsevat eri puolilla kuntakeskusta.


Talouden näkökulma

− Hajautetun palveluverkon vaihtoehdossa investointien kokonaismäärä on pieni, mutta investointeja kuitenkin tarvitaan, jotta tiloista saadaan terveellisiä, turvallisia ja käyttötarkoitukseen sopivia.

  • Ulkopuolisiin tiloihin ei voida tehdä kunnan tarvitsemia muutoksia tai jos voidaan, on niiden kustannus kohtuuton vuokra-aikaan nähden.
  • Kunnan omiin tilapäisratkaisuiksi tarkoitettuihin tiloihin ei ole kannattavaa tehdä isoja investointeja.
  • Kuitenkin tarvitaan investointeja, joista osaa ei ole mielekästä tehdä (mm. puuttuva piha, pysäköinnin haasteet, eteistilat, WC-tilat, ilmanvaihto, keittiö)
     

+/ − Hajautetun verkon käyttötalouden kulut ovat vaihtelevia. Vaihtoehdossa on vuokrahinnaltaan kalliita tiloja, vaikka keskiarvohinta varhaiskasvatuspaikkaa kohden on keskitasoa.

  • Ulkopuolisista vuokratiloista maksetaan käyttötalousmenot vuokran muodossa
     

− Hajautetut yksiköt tuottavat kuluja sekä lisäävät hallinnon haasteita. Keskittämällä olisi saatavissa hyötyä (johtaminen, henkilöstö, sijaistus, ylläpito, ruokapalvelut, hankinnat).

 
Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen pitkällä aikavälillä hajautetun palveluverkon vaihtoehdossa

Vaihtoehdossa tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan perustetuissa hajautetun palveluverkon yksiköissä. Vuosien myötä uusia yksiköitä tarvitaan lisää.

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti, Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023-kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulutiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Aikaisintaan syksystä 2024 lähtien Riihikallion palvelukeskuksen tiloihin sijoittuva toiminta, 2-3 ryhmää riippuen muutostöiden ja investointien laajuudesta.
  • Kunnalla on mahdollisuus aloittaa neuvottelut yksityisten toimijoiden kanssa yksityisen varhaiskasvatuksen lisäämiseksi.
  • Lahelan kampuksen toteutuessa 2027 Lahelan Tertun tiloista vapautuisivat nuorisotilat, joihin saadaan muutostöin lisätilaa kahdelle lapsiryhmälle.
  • 2027 Lahelan kampuksen avautuessa Ruotsinkylän koulun väistötilat vapautuvat muuhun käyttöön. Tilat voidaan siirtää, mikäli kunnalta löytyy Hyrylän keskustan alueelta sopiva Y-tontti. Tiloihin voidaan sijoittaa 4-5 lapsiryhmää.
  • Rykmentinpuiston päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa on edelleen mahdollista.

 

VE 3 Varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön

 Tekninen näkökulma

− Vaihtoehdossa vanhan rakennuksen riskien tunnistaminen on tärkeää.

  • Tehdyissä selvityksissä rakenteita ei ole vielä avattu. Rakenteiden avaaminen voi tuoda yllätyksiä, ja kustannukset voivat kohota arvioidusta.
  • Sisäilmariskien selvittämiseksi suositellaan rakenneavauksia, joita ei ole tehty tämän kevään aikana tehdyissä selvityksissä.
  • Peruskorjauksen ja muutostöiden jälkeen ei voida olla varmoja, että peruskorjatusta rakenteesta saadaan täysin “terveellinen” ja teknisesti toimiva.
  • Aikaisemmin rakennuksessa on toiminut koulu. Koulun ja päiväkodin käyttö eroavat käyttöajallisesti toisistaan, päiväkotipäivä jopa 10 tuntia, jolloin mahdolliset sisäilmariskit ovat suurempia lasten terveydelle.
     

− Ylläpidon riskit pitkällä aikavälillä peruskorjauksen ja muutostöiden jälkeen on huomioitava. Rakennus on tulossa kunnan oman ylläpitovastuun piiriin.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehdossa olemassa olevalle rakennukselle tulee jatkoa elinkaareen. Korjausrakentamisessa ei synny purkujätettä ja siinä kulutetaan vähemmän luonnonvaroja kuin uudisrakennuksessa rakennusvaiheessa.

  • Energiatehokkuudessa ei päästä uudisrakennuksen normeihin, mutta rakennus täyttää kuitenkin vaaditut normit.

 

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehto on hyväksytyn palveluverkkosuunnitelman mukainen keskitetty 8-ryhmäinen yksikkö.

+ Sijainti on melko lähellä kasvavaa Rykmentinpuiston aluetta, etäisyys on 2-3 km.

  • Vaihtoehto vastaa myös kasvavan Rykmentinpuiston alueen tarpeisiin.
     

− Vaihtoehdolla ei välttämättä pystytä vastaamaan Kievarin ja Urheilupuiston ympäristöön rakentuvaa asuntokantaa ja perheiden tarpeita lähipalvelulle.

+ Taidepäiväkoti kulttuuri-ympäristössä on houkutteleva brändi. Hyökkälän rakennuksen suojellun osan ovat suunnitelleet arkkitehdit Viljo Rewell ja Osmo Sipari.

+ maankäyttöä kehittämällä lähiympäristössä on mahdollista pidemmällä aikavälillä lisätä väestönkasvua tukemaan Hyökkälän käyttöä ja kuntataloutta

− Vaihtoehto sijoittuu alueelle, jossa on tarjolla päiväkotipaikkoja Mainingissa ja yksityisissä yksiköissä. Uusi päiväkoti voi heikentää alueella olevien yksityisten päiväkotien vetovoimaisuutta.

 

Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Vaihtoehdossa saadaan tilat 8 ryhmälle.

+ Vaihtoehdossa tarjoutuu mahdollisuus uusiin yhteistyömuotoihin: kulttuuri- ja taidekasvatukseen erikoistunut päiväkoti on houkutteleva henkilöstölle ja huoltajille.

 − 8 ryhmän sijoittuminen olemassa oleviin tiloihin on toteutettavissa tiukalla tilaohjelmalla. Tilat suunnitellaan olemassa olevan rakennuksen ehdoilla.

  • Olemassa olevien rakenteiden säilyttäminen alentaa kustannuksia mutta voi myös tuoda haasteita toimivaan tilakäyttöön.
  • Tiloihin mahtuu luontevasti 6 ryhmää. Yksi ryhmä sijoittuu puikkomaiseen osaan museon tiloihin. Yksi ryhmistä on ulkoryhmä, jolla on rakennuksessa kotipesä museon tiloissa.
  • Päiväkodin toiminta hajautuu kiinteistössä.
  • Käyttäjien tarpeet ja toiveet voivat tuoda kustannuspainetta laatu- ja vaatimustason kasvaessa.
  • Rakennusta ei ole alun perin suunniteltu päiväkotikäyttöön, joten toiminnallisesti käyttötarkoituksen muuttaminen on aina kompromissi
     

− Varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen yhtenäisyys ei toteudu tässä ratkaisussa.

− Toiminnan aloituksen ajankohta 1/2027 on 1,5 vuotta myöhäisempi kuin Rykmentinpuiston päiväkotioption käyttämisessä 8/2025. Tämä tarkoittaa, että varhaiskasvatuspaikkoja on tarjottava hajautetun palveluverkon tilapäisissä yksiköissä merkittävästi pidempään.

 

Talouden näkökulma

− Hankesuunnittelu tulee aloittaa välittömästi, jotta korjaaminen voidaan aloittaa heti koulunpidon päätyttyä rakennuksessa 6/2025.

+ Hinta-arvio sisältää hankesuunnittelun, toteutussuunnittelun, rakennuttamisen, valvonnan, hankevaraukset 15%

  • Käyttäjien tarpeet ja toiveet voivat tuoda kustannuspainetta laatu- ja vaatimustason kasvaessa
     

− Investoinnit 4,5 miljoonaa euroa (arvio, joka voi purku- ja rakennusvaiheessa ylittyä) on korkeahko kustannus vanhan rakennuksen peruskorjaus- ja muutostöistä.

  • Vaihtoehto sisältää taloudellisia riskejä, ja tietoa korjausten laajuudesta on tarpeen selvittää lisää, lopullisesti niitä saadaan selville vasta töiden alettua.
     

− Ratkaisun energiatehokkuudesta ei ole takuita

+ Vaihtoehdossa investointitaakka kevenee verrattuna uudisrakennukseen noin puolella.

+ Päiväkotiratkaisun sisältävä vaihtoehto jättää edelleen mahdollisuuden saada järjelle jäävästä tontista myyntituloja 4-6 miljoonaa euroa.

+ Hyökkälän kiinteistö tulee peruskorjattua ja käyttöön

 

Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen 8/2026 tai 1/2027 asti

Vaihtoehdossa tarvittavat varhaiskasvatuspaikat tuotetaan perustetuissa hajautetun palveluverkon yksiköissä toiminnan aloitukseen asti (1/2027).

  • Vuoden 2023 alusta Neitoperhon päiväkoti (sopimus vuoteen 2025) ja Rykmentintien päiväkoti
  • Syksy 2023 - kevät 2024, esikoululaisia sijoitetaan koulutiloihin
  • Syksy 2024 Tuusulanjärven päiväkoti tuo 5 lisäryhmää edeltävään tilanteeseen verrattuna
  • Aikaisintaan syksystä 2024 lähtien Riihikallion palvelukeskuksen tiloihin sijoittuva toiminta, 2-3 ryhmää riippuen muutostöiden ja investointien laajuudesta vaaditaan investointeja
  • Mahdollisuus aloittaa neuvottelut yksityisten toimijoiden kanssa siitä, löytyisikö Rykmentinpuiston ja Neitoperhon päiväkoteihin yksityinen toimija.

 

VE 4 Rykmentinpuiston kampuksen päiväkotioption käyttäminen myöhemmässä vaiheessa

 

Tekninen näkökulma

+ Halutessaan kunta saa päiväkodin saman elinkaarivastuun piiriin kuin missä koulukin on, mikäli tilaus tehdään ennen kuin kolme vuotta on kulunut palvelujakson 8/2025 alkamisesta. ​​

  • Mikäli kunta haluaa rakennuksen elinkaarivastuun piiriin, tilaus on oltava tehtynä viimeistään 8/2028.
     

− Mikäli tontille toteutetaan tätä myöhemmin päiväkotirakennus, joudutaan rakentamaan keittiö, ruokala, talotekniikka yms. erillisenä, eikä voida hyödyntää Rykmentinpuiston kampusta. Vaihtoehto ei ole realistinen.

+ Ilmastotarkastelun kannalta vaihtoehto vähentää aikanaan ihmisten liikkumista kasvavalla Rykmentinpuiston alueella, kun alueella asuva vanhempi voi jättää lapsen päiväkotiin ja lähteä julkisilla töihin.

  • Uudisrakennus on energiatehokas. Palvelutarve tuotetaan kuitenkin pitkään hajanaisen palveluverkon ratkaisuilla, joten energiatehokkuuteen pääseminen vie aikaa.

 

Strateginen näkökulma

+ Vaihtoehdossa mahdollisuus myöhäisempään palveluverkkosuunnitelman mukaiseen 8-ryhmäiseen päiväkotiratkaisuun säilyy.

−  Vaihtoehdolla ei ole realistista aikatauluarviota. Takaraja vaihtoehdon järkevälle käyttämiselle päätöksenteossa on 8/2028.

−  Vaihtoehto vaatii aikaisemman keskitetyn lisäratkaisun varhaiskasvatuspaikkojen tuottamiseksi.

 

Toiminnan ja laadun näkökulma

+ Toteutuessaan vaihtoehto on tiloiltaan suunniteltu perusratkaisuiltaan varhaiskasvatuksen vaatimusten perusteella.

−  Myöhäisemmässä toteutuksessa muu kampus on toiminnassa rakentamisen aikana.

−  Päiväkoti-ikäisiä lapsia joudutaan kuljettamaan kunnan kasvualueelta toisaalle varhaiskasvatukseen ennen option käyttöä.

−  Päiväkodista tulee toimintakulttuurin näkökulmasta erillinen osa, koska se ei ole mukana yhteisen toimintakulttuurin rakentamisessa vuosien 2023-2025 aikana ja muun kampuksen toiminnan käynnistyessä 8/2025.

 

Talouden näkökulma

− Vaihtoehdon investointihinta on kallein.

  • Palveluntuottaja (Fira Oy-Caverion Suomi Oy) antaa pyydettäessä tarjouksen päiväkodin rakentamisesta kahden kuukauden varoitusajalla​.
  • Jos (ja kun) tarjouksessa esitettyihin suunnitelmiin on tehtävä toiminnallisia muutoksia, tehdään ne yhteistyössä ennen em. kahden kuukauden määräajan alkamista​
  • 30.09.2023 mennessä annettuun tilaukseen on hinta sovittu mutta, ei vielä julkinen
  • 30.09.2023 jälkeen annettuun tilaukseen hintaa ei ole sovittu, vaan palveluntuottaja määrittelee hinnan erikseen, kuten tekisi tarjouksen mihin tahansa muuhun kohteeseen​
     

− Käyttötalouden kulut ovat lapsikohtaiselta hinnaltaan muita vaihtoehtoja korkeammat, mutta eivät tässä vaiheessa tarkasti tiedossa. On kuitenkin huomattava palvelumaksun sisältävän sen, että tilat ovat jatkuvasti käytettävissä ja olosuhteet toiminnalle sopivia.

  • Tiedämme kulut palvelujakson loppuun asti.

 

Varhaiskasvatuspalveluiden lisätarpeen tuottaminen option käyttämiseen asti

  • Option käyttämisen ajankohta ratkaisee merkittävällä tavalla sitä, kuinka varhaiskasvatuksen kysyntään kannattaa vastata.
  • Tässä vaihtoehdossa on keskeistä, että varhaiskasvatuksen lisätarve ratkaistaan keskitetyllä tavalla Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön (avautuminen 8/2026 tai 1/2027).
  • Hajautetun palveluverkon pienillä yksiköillä ei ole toiminnallisesti ja strategisesti tarkoituksenmukaista vastata palvelutarpeen kasvuun pysyväisluonteisesti.

 

YHTEENVETO

Kunnan kasvun jatkuessa ja varhaiskasvatuksen käyttöasteen yhä noustessa tarvitaan yksi riittävän suuri keskitetty ratkaisu varhaiskasvatuspaikkojen tuottamiseksi. Kunnalla on lakisääteinen velvollisuus tarjota 0-6-vuotiaille lapsille varhaiskasvatusta lainsäädännössä esitetyn ajan puitteissa.

Toiminnan näkökulmasta asianmukaiset tilat vahvistavat tarjottavan palvelun laatua, pitkäjänteinen toiminnan kehittäminen työyhteisössä mahdollistuu ja työntekijät sitoutuvat työyhteisöönsä vakauttaen samalla työn kohteena olevien lasten ja tuusulalaisten perheiden arkea.

Tällöin kyseeseen tulevat vaihtoehdot VE1 ja VE3, Rykmentinpuiston option käyttäminen heti tai Hyökkälään sijoittuva yksikkö.

Esitettävän ratkaisun kannalta vaihtoehtojen VE1 ja VE3 keskeiset erot ovat seuraavat:
 

 

VE1 Rykmentinpuiston option käyttäminen heti

VE3 Hyökkälään sijoittuva päiväkoti

Aikataulu

Avautuminen 8/2025

Avautuminen 1/2027

Kokonais-taloudellisuus

  • Korkea investointihinta, korkea käyttötaloushinta
  • Turvallinen ratkaisu talouden ennakoitavuuden kannalta (elinkaarivastuu, tiedossa oleva palvelumaksu ja energialupaus)
  • Investointihinta hieman yli puolet uudisrakennuksen hinnasta
  • Sisältää riskejä peruskorjausten ja muutostöiden onnistumisesta ja kulujen kasvamisesta rakenteiden avaamisen myötä.
  • Ei takuuta energiatehokkuudesta

Toiminnallinen laatu

  • Vastaa keskeisen, kasvavan alueen varhaiskasvatustarpeeseen
  • Tilat suunniteltu alusta alkaen käyttäjien tarpeisiin
  • Vastaa melko hyvin kasvavien alueiden lähipalvelutarpeeseen
  • Tilat suunnitellaan olemassa olevien rakenteiden pohjalta käyttäjien tarpeisiin
  • Syntyy synergiaa taiteen ja kulttuurin toimintojen kanssa - Tuusulan taidepäiväkoti

 

Vaihtoehdon 3) Hyökkälä valitseminen mahdollistaa Tuusulan kunnalle palveluverkkosuunnitelman mukaisen strategisen ratkaisun keskeisellä sijainnilla ja riittävän suuressa 8-ryhmäisessä yksikössä. Hyökkälään toteutettava taide- ja kulttuuripäiväkoti on houkutteleva brändi kulttuuriympäristössä. Yhdessä taide- ja kulttuuritilojen kanssa vaihtoehto tarjoaa keskeisiä toimintoja suojeltavalle rakennukselle. Lisäksi syntyy synenergiaa Hyökkälän tarjotessa kuntatasoisesti taiteen ja kulttuurin tilat.

Vaihtoehdossa 3) Hyökkälä tulee huomioida riskit, jotka sisältyvät vanhan rakennuksen muutostöihin ja peruskorjaukseen. Ennen kuin valtuuston päätös vaihtoehdon 3 käyttämisestä vahvistetaan, esitetään kunnan tilapalveluiden tekevän tarkempia tutkimuksia ja rakenneavauksia Hyökkälän laajennusosan kriittisimmistä rakennekohdista. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi, asia tulee uudestaan kunnanhallituksen käsittelyyn.

 

Liitteet

WSP Finland Oy:n tuottama Varhaiskasvatuspaikkojen kasvuun vastaaminen –raportti 5.4.2023 liitteineen

Rykmentinpuiston option käyttämiseen liittyvä selvitys (ei-julkinen)

Ehdotus

Esittelijä

Pirjo Siren, kuntakehitysjohtaja, pirjo.siren@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella, että

  • valitaan varhaiskasvatuksen palveluverkon ratkaisuksi vaihtoehtoa 3; Varhaiskasvatuspaikat keskitetään Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön
  • kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • käynnistetään Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelu
  • käynnistetään Hyökkälän alueen asemakaavamuutos asumisen täydennysrakentamisen mahdollistamiseksi 
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • että varhaiskasvatuksen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön) pohjalta
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelulle varataan 200 000 euroa
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän alueen asemakaavan viitesuunnittelua ja selvityksiä varten varataan 60 000 euroa.

 

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun Ari Loponen teki seuraavan muutosehdotuksen Janne Hermusen kannattamana:

 

"Esitämme päätösesityksen ensimmäisen kohdan palveluverkon ratkaisuvaihtoehto 3 sijaan vaihtoehdon 2. Hajautetun palveluverkon etu on, että palvelut sijaitsevat kunnan kasvun kannalta alueellisesti oikeissa paikoissa ja ovat perheiden helpommin saavutettavissa. Pienemmät ryhmäkoot ovat lapsiystävällisempiä. Lähipalvelut ovat ilmastoystävällisempiä, koska tuottavat vähemmän CO2 päästöjä. Perheiden tarve autoilulle vähenee lyhyempien välimatkojen ansiosta ja kannustaa 
ilmastoystävällisempiin vaihtoehtoihin, kuten lasten kuljettamiseen päivähoitoon polkupyörällä tai kävellen. Vaihtoehdon 2 taloudelliset riskit ovat pienemmät, mikä on syytä ottaa huomioon nykyisessä taloudellisessa tilanteessa. Vaihtoehdon taloudelliset vaikutukset sijoittuvat pidemmälle aikajanalle."

 

Koska oli tehty kannatettu muutosehdotus, puheenjohtaja esitti toimitettavaksi nimenhuutoäänestyksen. Äänestystavaksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan esittelijän ehdotusta kannattavat äänestävät JAA ja Ari Loposen muutosehdotusta kannattavat EI.

Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotusta kannattivat Hanna Catani, Kirsi Korpaeus, Ilari Roihuvuo, Kirsti Ruislehto, Risto Rämö ja Jorma Sulander

Ari Loposen ehdotusta kannattivat Janne Hermunen, Ari Loponen, Irma Jokinen ja Cecilia Veikkolainen.

Tyhjää äänesti Marjut Kylliäinen.

Puheenjohtaja totesi lautakunnan päättäneen äänin 6–4 hyväksyä esittelijän ehdotuksen.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella, että

  • valitaan varhaiskasvatuksen palveluverkon ratkaisuksi vaihtoehtoa 3; Varhaiskasvatuspaikat keskitetään Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön
  • kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • käynnistetään Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelu
  • käynnistetään Hyökkälän alueen asemakaavamuutos asumisen täydennysrakentamisen mahdollistamiseksi 
  • ehdottaa valtuustolle, että

 

VALTUUSTO päättää

  • että varhaiskasvatuksen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön) pohjalta
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelulle varataan 200 000 euroa
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän alueen asemakaavan viitesuunnittelua ja selvityksiä varten varataan 60 000 euroa.

 

Lisäksi tekninen lautakunta päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Valmistelija

Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Riitta Laurila, suunnitteluarkkitehti, riitta.laurila@tuusula.fi
Jyri Olkkonen, projektitoimiston päällikkö, jyri.olkkonen@tuusula.fi
Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Hannamari Vänni, varhaiskasvatuspäällikkö, hannamari.vanni@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää esitettyjen selvitysten perusteella, että

  • valitaan varhaiskasvatuksen palveluverkon ratkaisuksi vaihtoehto 3; Varhaiskasvatuspaikat keskitetään Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön
  • kasvun ja ympäristön toimialue selvittää ja tarkentaa rakenneavauksin ennen 19.6.2023 tehtävää valtuuston päätöstä mahdollista Hyökkälän kiinteistön korjausinvestointihintaa. Mikäli rakenneavauksissa selviää seikkoja, jotka nostavat korjausinvestointihintaa merkittävästi tai tuovat esille mahdollista sisäilmariskiä, asia on tuotava uudestaan kunnanhallituksen kautta lautakuntien käsittelyyn
  • käynnistetään Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelu
  • käynnistetään Hyökkälän alueen asemakaavamuutos asumisen täydennysrakentamisen mahdollistamiseksi 
  • ehdottaa valtuustolle, että
     

VALTUUSTO päättää

  • että varhaiskasvatuksen palveluverkko toteutetaan vaihtoehdon 3 (varhaiskasvatuspaikkojen keskittäminen Hyökkälän vapautuvaan kiinteistöön) pohjalta
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän päiväkodin hankesuunnittelulle varataan 200 000 euroa
  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota siten, että Hyökkälän alueen asemakaavan viitesuunnittelua ja selvityksiä varten varataan 60 000 euroa.

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • ottaa asian valtuuston kokouksen 19.6.2023 esityslistalle sekä täydentää esityslistaa ja antaa ehdotuksensa ennen valtuuston kokousta.

Kokouskäsittely

Sivistysjohtaja Tiina Simmons, kuntakehitysjohtaja Pirjo Sirén ja kehittämispäällikkö Katja Elo selostivat asiaa kokouksessa. 

Varajäsen Kati Lepojärvi saapui klo 17.10 tämän käsittelyn aikana. 

Kokouksessa pidettiin tämän asian käsittelyn aikana tauko klo 17.55 - 18.20 ja käsittelyn jälkeen klo 18.30 - 18.36. 

 

Käsittelyn aikana esittelijä muutti ehdotustaan kuulumaan seuraavasti: 

Kunnanhallitus päättää

  • ottaa asian valtuuston kokouksen 19.6.2023 esityslistalle sekä täydentää esityslistaa ja antaa ehdotuksensa ennen valtuuston kokousta.

Kunnanhallitus päätti hyväksyä muutetun ehdotuksen yksimielisesti. 

Perustelut

Edellisen kunnanhallituksen kokouksen 5.6.2023 jälkeen valmistuneita raportteja Hyökkälän kiinteistöstä on esitelty valtuuston informaatiotilaisuudessa keskiviikkona 14.6.2023. Tarkoituksena on, että valtuusto käy lähetekeskustelun varhaiskasvatuksen palveluverkon eri toteutusvaihtoehdoista. Tarkoituksenmukaista on, että lähetekeskustelu käydään yhdessä sekä varhaiskasvatuksen että taiteen ja kulttuurin palveluverkosta, sillä niillä on paljon riippuvuuksia toisiinsa.

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että

 
VALTUUSTO päättää

  • käydä lähetekeskustelun varhaiskasvatuksen palveluverkon toteutusvaihtoehdoista. 


Lisäksi kunnanhallitus päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin. 


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.