Perustelut
Perustelut
Tarkastuslautakunta on vuoden 2018 toiminnasta antamassaan arviointikertomuksessaan todennut, että odottaa vastauksia ensisijaisesti arviointikertomuksessa esitettyjen suositusten toteuttamiseen. Tarkastuslautakunta myös rohkaisee toimialoja antamaan palautetta ja kehitysehdotuksia arviointikertomuksesta ja tarkastuslautakunnan toiminnasta.
Tarkastuslautakunnan suositukset
Kunnan talouden tila
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Lainan kasvun hillitsemiseksi tuli käyttää myös muita keinoja kuin suoraa lainaa.
- Väestön kasvu ja investoinnit tulisi sopeuttaa toisiinsa
Vastaus:
Tuusulan kunnan velkaantuminen jatkuu lähivuosina nopeana. Kunnan lainamäärä nousee vuonna 2024 arviolta 250 milj. euroon. Nopea velkaantuminen johtuu keskeisesti tulorahoituksen riittämättömyydestä suunnitteilla oleviin mittaviin investointeihin nähden. Kunnan kestävän kasvun turvaamiseksi on tärkeää saattaa kunnan käyttötalouden ja investointien mitoitus pitkällä tähtäimellä vastaamaan tulorahoituspohjan kantokykyä.
Kunnassa työstetään syksyn 2019 aikana toimenpiteitä ja laskelmia, joilla tähdätään tulorahoituksen vahvistamiseen ja velkaantumisen hidastamiseen sekä myöhemmässä vaiheessa lainakannan vähentämiseen. Työskentelyn tuotoksena muodostuu Kasvun ja talouden hallintaohjelma kunnan toiminnan ja talouden ohjauksen tueksi sekä talouden tasapainottamiseksi. Ohjelma tuodaan kunnan päätöselinten käsittelyyn samanaikaisesti talousarvion 2020 kanssa.
Kunnan perustoimintaan liittyvät investoinnin (esim. koulut ja päiväkodit) on taloudellisinta ja tehokkainta rahoittaa lainarahalla suoraan kunnan taseeseen. Muun omaisuuden hankinnoissa (kuten hallinnon toimistotilat, irtain omaisuus) käytetään mahdollisuuksien muita rahoitusmuotoja.
Konsernipalvelut
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Konsernin arvioimisen helpottamiseksi konsernihallinto ja konserniyhtiöt voisi
- selkeämmin arvioida erikseen konsernihallinnon tulostavoitteiden asettamisessa ja
- niiden toteutumisessa.
- Nykyisellä kirjaamistavalla tieto on pirstaloitunut useaan eri kohtaan niin talousarviokuin
- tilinpäätöskirjaa, jolloin kokonaiskäsityksen muodostaminen on työlästä ja
- hankalaa.
Vastaus:
Konserniyhtiöiden tavoitteiden asetantaa ja seurantaa kehitetään yhteistyössä konserniyhtiöiden kanssa, huomiota kiinnitetään erityisesti suurimpiin tytäryhtiöihin.
Talousarvio- ja tilinpäätöskirjan rakennetaan luettavuutta kehitetään edelleen, kehittämisen yhtenä osa-alueena on konserniyhtiöiden osuuden selkeyttäminen.
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Tuusulan valtuusto hyväksyi 31.3.2014 sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan perusteet, joka sisältää periaatteet kunnanhallituksen velvollisuudesta ohjeistaa sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan järjestämisestä ja toimeenpanosta.
- Tarkastuslautakunta esittää, että konsernihallinto antaisi valvonnan ja riskienhallinnan näkökulmasta arvioinnin lautakunnalle konserniyhtiöiden toimintavuodelle asetettujen tavoitteiden saavuttamisesta verrattuna tilinpäätökseen tehtyihin yhtiökohtaisiin kirjauksiin.
Vastaus:
Konserniyhtiöiden toimintaa ja taloutta on arvioitu vuosittain konsernijaostolle esitettävässä katsauksessa. Talouden ohjaus tuo jatkossa vuosittain tarkastuslautakunnan käsittelyyn arvioinnin konserniyhtiöiden toiminnasta ja tavoitteiden saavuttamisesta.
Henkilöstönäkökulma
Muutosten vuosi
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Vuosi 2018 oli Tuusulan kasvun edellytysten luomisen vuosi. Toimenpiteet tavoitteen saavuttamiseksi ovat työllistäneet omaa henkilöstöä erityisen paljon. Työtä riittää myös tulevina vuosina, siksi tekijöiden hyvinvointiin ja jaksamiseen on panostettava. Kunnat kilpailevat osaavasta henkilöstöstä, joten työnantajamielikuvaan on kiinnitettävä erityistä huomiota.
Vastaus:
Tarkastuslautakunnalla on tärkeä näkökulma ja kyseiset toimenpiteet näkyvätkin mm. vuoden 2019 strategisina tavoitteina ja toimenpiteinä. Työnantajakuvan kehittäminen on tärkeää, jotta saavutetaan onnistuneita rekrytointeja ja siten kuntaan saadaan osaavaa työvoimaa. Työnantajakuvaa kehitetään yhdessä ja osana kunnan markkinointisuunnitelmaa. Henkilöstöpalveluihin on yksikön uudelleen organisoinnin myötä rekrytoitu työsuojelupäällikkö, jonka vastuualueena on työhyvinvointi.
Henkilöstömäärän kehitys ja henkilöstömenot
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Tulevien muutosten läpivienti kaipaa sekä kokonaispanostuksen arviointia, että toteutunutta resursointia, jotta vaikuttavuutta voidaan arvioida. Pääasiassa muutoksen toteuttaminen koostuu henkilötyöpanoksesta ja konsultointiosuudesta sekä mahdollisista toteutuskustannuksista.
- Kokonaiskuvan saamiseksi lautakunta esittää muutoksen hankkeistamista siten, että muutoksen tekemiseen kohdistunut oman henkilöstön työaika kohdennetaan hankkeelle, jolloin se voidaan yhdistää konsultointiin ja muihin toteutuskustannuksiin.
Vastaus:
Kokonaispanostuksen arviointi, sekä niin tarvittavan resurssin kuin toteutuneen resurssin arviointi, tullaan tekemään tulevaisuudessa kunnan kehittämissalkussa. Kaikki kunnan projektit ja tavoitteet viedään salkkuun, jotta kehittämispanosten jakautumista voidaan seurata. Samoin kokonaiskustannukset ja resurssit määritellään salkussa jokaiselle projektille. Salkku tulee tukemaan juuri niin kokonaiskuvan hahmottamista kuin jokaisen projektin/hankkeen suunnittelua. Kunnan kehittämissalkun käyttöönotto tehdään vielä loppuvuodesta 2019.
Henkilöstön hyvinvointi ja sairauspoissaolot
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Verrattaessa esim. sairauspäivien suhteellista osuutta muihin seutualueen kuntiin, tilinpäätöskirjassa tai henkilöstökertomuksessa on hyvä esittää ne luvut, joihin verrataan. Lisäksi Kuntaliitosta saa todennäköisesti kuntasektorin keskimääräisiä lukuja, jolloin syntyneitä suhde- tai absoluuttisia lukuja voi verrata omaan toimintaan.
Lisäksi voisi henkilöstökertomuksessa olla erittely sairauspoissaolojen määristä pääluokissa ja sitä yhdistelmää voisi verrata kuntakentän vastaavaan. Toinen näkökulma on, että kun valtuustossa tehdään toimintaan linjauspäätöksiä tai koulutetaan esimiehiä, voidaanko jälkikäteen arvioida miten henkilöstö reagoi kulloiseenkin isompaan päätökseen tai panostukseen, vai onko niillä yleensäkään mitään vaikutusta palvelutuotannon toteutukseen (työskentelyolosuhteet, työkuorma jne.).
Vastaus:
Tuusulan kunnassa tehdään henkilöstökertomus muita naapurikuntia aiemmin, jotta se saadaan vielä tarkastuslautakunnan käyttöön ja siten tarkkoja sairaspoissaolopäiviä ei saada muista kunnista henkilöstökertomukseen tai arviointikertomuksen tueksi. Tästä syystä pystymme peilaamaan aiempiin vuosiin sekä asiantuntijoiden näkemykseen, joka syntyy mm. alueellisissa tapaamisissa. Työsuojelu seuraa tilannetta ympäri vuoden.
Isommat päätökset ja panostukset riippuvat pitkälti mihin ne liittyvät. Valtuustossa hyväksytään henkilöstösuunnitelma ja virat/tehtävät ja nämä vaikuttavat suoraan yksiköiden resursointiin. Palvelutuotannon toteutus ja johtaminen kuuluvat johdolle ja esimiehille. Johtamisella voidaan pitkälti vaikuttaa asiaan. Kaikki päätökset, jotka liittyvät henkilöstöasioihin vaikuttavat henkilöstöön ja siten päätöksenteolla voi olla merkittäviäkin vaikutuksia. Arviointi päätösten suorasta vaikuttavuudesta palvelutuotannon toteutukseen on erittäin vaikeaa tehdä liittyen työhyvinvointiin (työkuorma jne.).
Organisaatiouudistus
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Työntekijöiden hyvinvointiin, jaksamiseen ja työstä innostumiseen vaikuttaa suuresti mahdollisuus osallistua tehtävien suunnitteluun heti alkuvaiheessa.
- Todellista osallistamista työpaikoilla voitaisiin tarkastella henkilöstön hyvinvointikyselyissä. Näin näkisimme, kuinka hyvin koulutuksen tuomat opit ovat hyödyntäneet työn suorittajia.
Vastaus:
Esimiesten tapaa osallistaa ja esimiesten johtamista kehitetään jatkuvasti ja tähän panostetaan tulevina vuosina koulutuksin, valmennuksin ja muilla osaamisen kehittämisen menetelmillä. Esimiesten johtamistavalla on merkitystä työntekijöiden mahdollisuuksina osallistua tehtävien suunnitteluun.
Hyvinvointikysely tehdään kunnassa joka toinen vuosi. Seuraava kysely toteutetaan alkusyksystä 2019 ja toteutetaan aiempien kyselyiden mukaan. Kysely ottaa kantaa esimiestyöhön ja omaan kokemukseen vaikuttaa työtehtäviin. Tulevina vuosina osallistaminen on hyvä ottaa kysymyksiin vieläkin paremmin huomioon.
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymään 1.1.2019 siirtyneiden palveluiden osalta Tarkastuslautakunta on tehnyt seuraavat suositukset:
Vanhus- ja vammaispalvelut
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Tarkastuslautakunta pitää onnistuneena kotikuntoutusmallin kehittymistä kunnassa ja suosittaa että työtä jatketaan vahvasti myös Keusotessa.
- Omaishoitajien terveystarkastukset ja kuntoutusjaksot ovat sekä inhimillisesti, että taloudellisesti kärkiasioiden joukossa ja lautakunta suosittaa niiden jatkamista myös kuntayhtymässä.
- Lautakunta suosittaa erilaisten ikäihmisten asumismuotojen kehittämistä vahvasti kotona asumisen ja tehostetun palveluasumisen välimaastoon.
Vastaus:
Kunta ottaa huomioon kunnan kaavoituksessa ja maankäytössä monimuotoisten asumismuotojen kehittämisen. Muilta osin kunta ottaa tarkastuslautakunnan suositukset huomioon omistajaohjauksessaan.
Sosiaalipalvelut
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Tuusulan tulee olla aktiivinen toimija Keusotessa palvelujen turvaamisessa kuntamme alueella.
- Matalan kynnyksen palvelujen saatavuutta on helpotettava tulevaisuudessa yhä enemmän.
Vastaus:
Tarkastuslautakunnan suosituksen keskeinen sisältö on kunnan vuoden 2019 vuositavoitteissa ja sitä edistetään omistajaohjauksessa.
Sairaalapalvelut
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Kellokosken sairaalan nuorisopsykiatrian osastotoiminta siirtyi Helsinkiin syksyllä2018. Nuorten intensiivinen avohoidon yksikkö jäi kuitenkin lukuvuodeksi 2018-2019Kellokoskelle. 1.1.2019 alkaen kuntayhtymä osoittaa tarvearvioperusteisesti lääkäri jaterveydenhoitajaresurssit. Tähän tulisi kiinnittää huomiota.
- Tarkastuslautakunta suosittaa huomioimaan väestön ikääntymisen. Ensihoidon osaltakorreloi siihen, että tehtävämäärät lisääntyvät ja resurssin tarve lisääntyy. Tähäntulee kiinnittää huomioita.
- Kiljavan sairaalan roolin vahvistamista kuntayhtymän alueella ja myös tehokkuuden jakäyttöasteen arvioimista tulevaisuudessa.
Vastaus:
Kunnanhallitus päätti kokouksessaan 9.9.2019 hyväksyä Kiljavan Sairaala Oy:n hallituksen esityksen, jonka mukaan ◦Kiljavan Sairaala Oy jatkaa toimintaansa ja että yhtiö vuokraa kaikki sairaalan nykyisen palvelutuotannon käytössä olevat toimitilat pitkäaikaisella sopimuksella (5 - 10 vuotta) Keusotelle. Keusote päättää joko palvelutuotannon siirtämisestä nykyisessä laajuudessaan kuntayhtymän omaksi toiminnaksi tai kilpailuttaa sairaalan palvelutuotannon. Lisäksi kunnanhallitus esitti Keusotelle, että kuntayhtymä riittävässä määrin varautuu myymään sairaalassa tuotettavia kuntoutuspalveluja ja vuokraamaan sairaalan tiloja myös toimialueen ulkopuolisille toimijoille. Palvelutuotannon järjestäminen tapahtuu Keusoten ja HUS:in välisellä yhteistoimintasopimuksella.
Muilta osin kunta ottaa tarkastuslautakunnan suositukset huomioon omistajaohjauksessaan.
Terveyspalvelut
Tarkastuslautakunta suosittaa:
- Lapsia ohjautuu aktiivisemmin terapioihin ennaltaehkäisevistä palveluista, kasvatus- ja perheneuvolasta sekä lastenpsykiatrin ja – neurologin toimesta. Oikein kohdennetun lasten ja nuorten kuntoutuksen avulla vähennetään hoitamattomiin neuropsykologisiin oirekuviin usein liittyviä käytöshäiriöitä ja tunne-elämän pulmia, jotka saattavat johtaa lastensuojelullisiin ratkaisuihin. Kuitenkaan nämä lapset ja nuoret eivät ole Tuusulassa päässeet palveluiden piiriin, vaan perheet, päiväkodit ja koulut jätetään selviytymään näistä ongelmista keskenään. KEU-Sotessa tulee kiinnittää tähän ongelmaan huomiota ja varmistaa riittävä hoitoon pääsy Tuusulalaisille lapsille ja nuorille.
- Lääkäriaikojen jonotusaikojen lyheneminen on merkittävä palvelun laadun paraneminen, tarkastuslautakunta kiittää onnistumisesta. Kuntalaisilta on kuitenkin tullut ajoittain viestiä vaikeuksista päästä palveluiden piiriin.
- Kehittämiskohteena on terveyspalveluissa edelleen ajanvaraustoiminta sekä palveluiden saatavuus, näitä asioita kehitettiin merkittävästi vuonna 2018. Jatkokehittäminen Sote-kuntayhtymän kontekstissa pitäisi pyrkiä turvaamaan kuten muukin paikallinen palvelutaso.
- Sijaistuksiin on käytetty lisävaroja 2018, myös KU-sotekuntayhtymässä pitäisi varmistaa riittävä sijaistustoiminta.
- Palvelu- ja asiakasrakenteen muutoksiin tulee varautua ajoissa ja ne tulee huomioida myös kustannusarvioissa.
Vastaus:
Kunta ottaa tarkastuslautakunnan suositukset huomioon omistajaohjauksessaan.