Valmistelija
Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi
Perustelut
Kansliapäällikkö on pyytänyt hallituksen ja valtuuston käsittelyä varten sosiaali- ja terveyslautakunnan lausuntoa liittyen sosiaali- ja terveyspalvelutuotannon toteutukseen ja sitä koskeviin periaatteisiin Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymässä.
SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUTUOTANNON TOTEUTUS JA SITÄ KOSKEVAT PERIAATTEET KESKI-UUDENMAAN SOTE -KUNTAYHTYMÄSSÄ
Yhtymähallitus 20.3.2018 § 30
Sosiaali- ja terveyspalvelutuotanto
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän tehtävänä on ollut 1.1.2018 lähtien järjestää jäsenkuntiensa Hyvinkään ja Järvenpään kaupunkien sekä Mäntsälän, Nurmijärven Pornaisten ja Tuusulan kuntien puolesta alueen väestölle yhdenvertaisilla periaatteilla sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelut kuntayhtymän perussopimuksen mukaisesti.Kuntayhtymän järjestämisvastuu sisältää vuonna 2018 palveluiden johdon ja ohjauksen, palveluiden tuotannon jäädessä edelleen kuntien toteutettavaksi kuntien ja kuntayhtymän
välillä yhtymävaltuustossa 14.12.2017, § 33 päätetyn sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimuksen mukaisesti. Kuntayhtymän toiminnan käynnistyttyä jäsenkunnat ja kuntayhtymä ovat jatkaneet Keski-Uudenmaan sote-mallin edelleen kehittämistä työsuunnitelman mukaisesti valmisteluryhmissä sekä yhtymähallituksessa ja -valtuustossa. Järjestämis- ja tuottamissopimuksen mukaisesti on valmisteltu mallia, jossa palvelujen tuotanto siirtyy ensimmäisen toimintavuoden jälkeen kuntayhtymään.
Tuotannon siirron toteutus ja aikataulu
Edellä olevan mukaisesti tarkoituksena on, että kuntayhtymä tuottaa 1.1.2019 alkaen järjestämisvastuullaan olevat palvelut oman, jäsenkunnista siirtyvän tuotantoorganisaationsa avulla niiden jäsenkuntien asukkaille, jotka tekevät tuotannon siirtämisestä
hyväksyvän päätöksen. Kuntayhtymä voi myös hankkia palvelut muilta palvelujen tuottajilta pääosin voimassa olevien hankintasopimusten tai solmimiensa uusien sopimusten perusteella. Jäsenkuntien ja kuntayhtymän välillä solmittu palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus päättyy ilman eri irtisanomista palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien jäsenkuntien
osalta 31.12.2018, jolloin kuntayhtymä ottaa vastatakseen kaikki sen mukaiset tehtävät. Muiden kuntien osalta sopimuksen voimassaolo jatkuu sen ehtojen mukaisesti. Palvelutuotanto jatkuu kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien osalta edelleen järjestämis-
ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti.Kuntayhtymän ja jäsenkuntien vuorovaikutteinen yhteistyö jatkuu.Tuotannon siirtoon liittyviä toimenpiteitä on valmisteltu yhtymähallituksen ohjauksessa
loppusyksystä 2017 lähtien yhtymähallituksen 7.12.2017, § 68 päätöksen mukaisessa palveluitten kehittämis- ja kuntayhteistyöorganisaatiossa. Henkilöstön edustajille on pidetty säännöllisesti ylikunnallisia tiedotustilaisuuksia, ja henkilöstöä on mukana kaikissa valmisteluryhmissä. Valmistelussa huomioidaan tulevan Uudenmaan maakunnan kunnilta
edellyttämät erilaiset mm. henkilöstöä, tiloja, ja sopimuksia koskevat selvitykset niin, että niitä voidaan hyödyntää sekä omassa että maakunnan valmistelussa tämänhetkisen maakuntavalmistelun aikataulutiedon perusteella.
Henkilöstön siirtyminen kuntayhtymän palvelukseen
Tarkoituksena on, että jäsenkuntien kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevien palveluiden toteuttamiseen osallistuva sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön sekä osa muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavasta henkilöstöstä siirtyy kuntayhtymän
palvelukseen liikkeen luovutuksella 1.1.2019 lukien. Kuntayhtymään siirtyvä henkilöstömäärä tulisi sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön osalta olemaan noin 3500 henkilöä sekä lisäksi myöhemmin tarkentuva määrä muita kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavia henkilöitä. Henkilöstömäärät ovat vuodelta 2016 ja ne tarkentuvat valmistelun edetessä.
Henkilöstö siirtyy kuntayhtymän palvelukseen liikkeen luovutuksella. Määräaikaisen henkilöstön palvelussuhteet päättyvät työsopimuksen ehtojen mukaisesti. Luovutuksen jälkeen siirtyvään henkilöstöön sovelletaan kuntayhtymän henkilöstöpoliittisia periaatteita ja kunnallisia yleisiä virka- ja työehtosopimuksia. Kunta vastaa työsuhteeseen perustuvasta maksamattomasta palkkasaatavasta, joka on erääntynyt ennen siirtopäivää. Palkkasaatavasta, joka erääntyy siirtopäivän jälkeen, vastaa
kuntayhtymä. Kunta korvaa kuntayhtymälle laskennallisen korvauksen niistä vuosilomapäivistä ja säästövapaista, jotka on ansaittu luovuttavan kunnan palveluksessa. Kyseiset vuosilomat ja säästövapaat siirtyvät pidettäväksi kuntayhtymän palveluksessa.
Korvaus määritellään siirtopäivänä voimassa olevan KVTES:n lomakorvauksen määrittelyä palvelussuhteen päättyessä koskevan sääntelyn lomakorvauksen laskentaperusteita käyttäen. Luovuttava kunta korvaa kuntayhtymälle myös edellä mainittuihin vuosilomiin
liittyvät maksamatta olevat lomarahat. Korvaus maksettavista lomarahoista määritellään siirtopäivänä voimassa olevan KVTES:n lomarahan laskentaperusteita käyttäen sekä huomioiden työehtosopimuksen muut määräykset lomarahan vähentämisestä.
Kuntayhtymä on Kevan jäsen ja siirtyvän henkilöstön eläketurva määräytyy julkisten alojen eläkelain (81/2016) mukaisesti. Kunnallisiin eläkevakuutusmaksuihin kohdistuvista kustannuksista sovitaan kuntien ja kuntayhtymän välillä valmistelun edetessä.
Kunnat ja kuntayhtymä vastaavat itsenäisesti siirtyvien työntekijöiden henkilöstöjärjestelyihin
liittyvistä, työnantajan ja henkilöstön välisestä yhteistoiminnasta voimassa olevan
lainsäädännön mukaisesti.
Sopimusten siirtäminen
Jäsenkunnat kartoittavat siirtyvään palvelutuotantoon liittyvät sopimukset ja vastuut. Sopimukset siirretään kuntayhtymän palvelutuotannon toteuttamisen edellyttämässä laajuudessa kuntayhtymän vastattavaksi tai irtisanotaan sopimusehtojen mukaisesti.
Toimitilat ja irtain omaisuus
Siirtyvään tuotantoon liittyvä irtain tai kiinteä omaisuus ei pääsääntöisesti siirry kuntayhtymälle.
Kuntayhtymä vuokraa jäsenkunnilta tarvitsemansa tilat, pääsääntöisesti sisältäen varustuksen ja kalustuksen sekä kiinteistönhoidon ja muut tiloihin kohdistuvat tukipalvelut. Solmittavat vuokrasopimukset ovat määräaikaisina voimassa vuoden 2019 loppuun ja
sen jälkeen voimassa toistaiseksi, kuuden kuukauden irtisanomisajalla. Vuokratason määräytymisen perusteena on kunnan tulevalle Uudenmaan maakunnalle ilmoittama vuokrataso tai sisäisesti noudatettu vuokrataso, jos tällaista ilmoitusta ei ole
tehty. Vuokran määrään lisätään kiinteistönhoidon ja muiden tiloihin kohdistuvien tukipalveluiden
kustannukset omakustannusperiaatteen mukaisesti.
Kuntayhtymän toimintaorganisaation periaatteet
Kuntayhtymän toimielimet ja johtamisjärjestelmä on määritetty kuntayhtymän hallintosäännössä.
Kuntayhtymän toimintaorganisaatio on matala. Toiminta jakautuu alueellisen
sote-mallin mukaisesti asiakasryhmäkohtaisiin palvelualueisiin sekä edelleen vastuualueisiin
ja vastuuyksiköihin joita strategiset tukipalvelut tukevat.
Päätöksentekojärjestys
Kuntayhtymä esittää muutetun järjestelyn kunnille hyväksyttäväksi. Tuotannon siirtämisen aikataulun ja talousarviovalmistelun takia jäsenkuntien valtuustoja pyydetään tekemään päätös omalta osaltaan 31.5.2018 mennessä. Tarkoituksena on, että yhtymävaltuusto päättää asiasta 19.6.2018 siihen mennessä päätöksensä tehneiden kuntien osalta ja muiden kuntien osalta tarvittaessa myöhemmin.
Esitys KYJ
Yhtymähallitus esittää jäsenkunnille, että jäsenkunnat
- päättävät hyväksyä, että kuntayhtymä tuottaa 1.1.2019 alkaen kuntayhtymän
järjestämisvastuulla olevat palvelut kunnan asukkaille jäsenkunnista siirtyvän
tuotanto-organisaation avulla,
- päättävät jäsenkuntien kuntayhtymän järjestämisvastuulla olevien palveluiden
toteuttamiseen osallistuvan sosiaali- ja terveyspalveluiden henkilöstön
sekä osan muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavan henkilöstön
siirtymisestä kuntayhtymän palvelukseen 1.1.2019 lukien tämän päätöksen
periaatteiden mukaisesti,
- päättävät sopia, että kuntayhtymän ja jäsenkuntien välinen sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus (yhtymävaltuusto
14.12.2017, § 33) päätetään palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien
kuntien osalta ilman eri irtisanomista 31.12.2018
- toteavat, että palvelutuotanto jatkuu kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien
osalta edelleen järjestämis- ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden
yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti ja
- valtuuttavat kunnan/kaupunginhallituksen tekemään järjestelyn vaatimat tarkemmat
päätökset ja sopimukset sekä toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet.
Yhtymähallitus esittää yhtymävaltuustolle, että yhtymävaltuusto
- toteaa ne jäsenkunnat, jotka ovat tehneet hyväksyvän päätöksen tuotannon
siirrosta kuntayhtymälle,
- päättää, että kuntayhtymä tuottaa 1.1.2019 alkaen kuntayhtymän järjestämisvastuulla
olevat palvelut jäsenkunnista siirtyvän tuotanto-organisaation
avulla niiden jäsenkuntien asukkaille, jotka ovat tehneet
tuotannon siirtämisestä hyväksyvän päätöksen,
- päättää vastaanottaa jäsenkunnista siirtyvän, kuntayhtymän järjestämisvastuulla
olevien palveluiden toteuttamiseen osallistuvan sosiaali- ja terveyspalveluiden
henkilöstön sekä osa muusta kunnan hallinto- ja tukitehtäviä toteuttavasta
henkilöstä kuntayhtymän palvelukseen 1.1.2019 lukien tämän päätöksen
periaatteiden mukaisesti,
- päättää sopia, että kuntayhtymän ja jäsenkuntien välinen sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujen järjestämis- ja tuottamissopimus (yhtymävaltuusto
14.12.2017, § 33) päätetään palvelutuotantonsa kuntayhtymään siirtävien
kuntien osalta ilman eri irtisanomista 31.12.2018,
- toteaa, että palvelutuotanto jatkuu kuntayhtymässä kaikkien jäsenkuntien
osalta edelleen järjestämis- ja tuottamissopimuksen liitteen 2 Palveluiden
yleiset periaatteet periaatteiden mukaisesti ja
- valtuuttaa kuntayhtymän johtajan tekemään järjestelyn vaatimat tarkemmat
päätökset ja sopimukset sekä toteuttamaan tarvittavat toimenpiteet
- päättää, että tämä päätös voidaan panna täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta
huolimatta.
Päätös
Merkittiin, että Maiju Tapiolinna ja Paula Vilhunen poistuivat kokouksesta esteellisenä
asian käsittelyn ajaksi (Hallintolaki 28 § kohta 1).
Hyväksyttiin esityksen mukaan.
Tiedoksi
Hyvinkään ja Järvenpään kaupungit sekä Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten ja Tuusulan
kunnat
Muutoksenhaku
Kuntalain 136 §, ei muutoksenhakua
______
Kunnanhallitus on päättänyt 9.4.2018 valmistella 4.6.2018 pidettävään valtuuston kokoukseen
Ehdotus
Esittelijä
Pirjo Vainio, sosiaali- ja terveystoimenjohtaja
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa lausuntonsa liittyen sosiaali- ja terveyspalvelutuotannon toteutukseen ja sitä koskeviin periaatteisiin Keski-Uudenmaan Sote-kuntayhtymässä.
___
Puheenjohtaja teki alla olevan esityksen lausunnoksi usean jäsenen kannattamana:
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa asiasta lausuntonsa siten, että se:
Kannattaa tuotannon siirtoa kuntayhtymälle ja samalla
- edellyttää, että lähipalvelu määritellään ja ne turvataan asukkaille Tuusulassa jatkossakin
- edellyttää, että kuntayhtymä turvaa asukkaiden palveluiden riittävyyden ja laadun jatkossakin
- edellyttää, että henkilöstön asema turvataan ja tuotannon siirto valmistellaan yhteistyössä henkilöstön kanssa
- pitää hyvänä, että kuntayhtymän asioiden valmisteluun on otettu ja otetaan jatkossakin mukaan henkilöstön edustajat, asiakasedustajat sekä järjestöt ja palveluntuottajat
- pitää tärkeänä, että myös kunnalliset neuvostot, kuten vammais- ja vanhusneuvostot sekä lapsi-ja perheasiain neuvosto otetaan mukaan kuntayhtymän vaikuttamistyöhön
- pitää tärkeänä, että tuotannon siirtyessä kuntayhtymään huolehditaan tiiviistä yhteistyöstä kuntaan jäävien palveluiden kanssa
- esittää, että sote-lautakunnan roolia kuntayhtymän asioiden valmistelussa vahvistettaisiin siten, että lautakunta pääsisi ottamaan kantaa ja vaikuttamaan asiakkaiden ja palveluiden kannalta oleellisiin kuntayhtymän asioihin, kuten palvelukriteerien määrittelyyn
- kantaa huolta tiukasta aikataulusta tuotannon siirtämisessä ja kiinnittää huomioita erityisesti henkilöstön jaksamiseen tilanteessa
- pitää tärkeänä saada pidemmän aikavälin taloudellisista vaikutuksista selvityksen
- edellyttää, että kunnan omistajaohjausta ja vaikuttamista vahvistetaan sen luottamuselinten päätöksin liittyen kuntayhtymän palvelutasosuunnnitelmiin, talousarvioon ja talouden seurantaan
- edellyttää, että omistajaohjauksen keinot määritetään perussopimukseen ja järjestämis- ja tuottamissopimukseen
- palvelutasosuunnitelmassa määritellään kuntayhtymän toimipaikat, tuotettavat palvelut, palveluille asetettavat laadulliset ja toiminnalliset tavoitteet, jotka tarkistetaan vuosittain talousarviossa.
Lauri Untamo esitti usean jäsenen kannattamana edellä mainittuun lausuntoon seuraavan lisäyksen:
- lopullinen päätös tuotannon siirrosta tulee tehdä eduskunnan sote/maakuntalakipäätöksen jälkeen paremmin tiedoin
Koska oli tehty kaksi kannatettua esitystä lausunnosta, puheenjohtaja totesi, että asia on ratkaistava äänestämällä. Äänestysesitykseksi hyväksyttiin puheenjohtajan esitys, jonka mukaan ne, jotka kannattavat puheenjohtajan esitystä, äänestävät "jaa" ja ne, jotka kannattavat Untamon tekemää esitystä, äänestävät "ei".
Suoritetussa äänestyksessä annettiin 6 jaa-ääntä (Forss, Järvinen, Kuusisto, Nieminen, Vainionpää, Taiveaho), 3 ei-ääntä (Palvas, Sarenius-Salmenkivi, Untamo).
Puheenjohtaja totesi puheenjohtajan esityksen tulleen lautakunnan päätökseksi äänin 6-3.
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta antaa asiasta seuraavan lausunnon:
Lautakunta kannattaa tuotannon siirtoa kuntayhtymälle ja samalla
- edellyttää, että lähipalvelu määritellään ja ne turvataan asukkaille Tuusulassa jatkossakin
- edellyttää, että kuntayhtymä turvaa asukkaiden palveluiden riittävyyden ja laadun jatkossakin
- edellyttää, että henkilöstön asema turvataan ja tuotannon siirto valmistellaan yhteistyössä henkilöstön kanssa
- pitää hyvänä, että kuntayhtymän asioiden valmisteluun on otettu ja otetaan jatkossakin mukaan henkilöstön edustajat, asiakasedustajat sekä järjestöt ja palveluntuottajat
- pitää tärkeänä, että myös kunnalliset neuvostot, kuten vammais- ja vanhusneuvostot sekä lapsi-ja perheasiain neuvosto otetaan mukaan kuntayhtymän vaikuttamistyöhön
- pitää tärkeänä, että tuotannon siirtyessä kuntayhtymään huolehditaan tiiviistä yhteistyöstä kuntaan jäävien palveluiden kanssa
- esittää, että sote-lautakunnan roolia kuntayhtymän asioiden valmistelussa vahvistettaisiin siten, että lautakunta pääsisi ottamaan kantaa ja vaikuttamaan asiakkaiden ja palveluiden kannalta oleellisiin kuntayhtymän asioihin, kuten palvelukriteerien määrittelyyn
- kantaa huolta tiukasta aikataulusta tuotannon siirtämisessä ja kiinnittää huomioita erityisesti henkilöstön jaksamiseen tilanteessa
- pitää tärkeänä saada pidemmän aikavälin taloudellisista vaikutuksista selvityksen
- edellyttää, että kunnan omistajaohjausta ja vaikuttamista vahvistetaan sen luottamuselinten päätöksin liittyen kuntayhtymän palvelutasosuunnnitelmiin, talousarvioon ja talouden seurantaan
- edellyttää, että omistajaohjauksen keinot määritetään perussopimukseen ja järjestämis- ja tuottamissopimukseen
- palvelutasosuunnitelmassa määritellään kuntayhtymän toimipaikat, tuotettavat palvelut, palveluille asetettavat laadulliset ja toiminnalliset tavoitteet, jotka tarkistetaan vuosittain talousarviossa.
___
Erja Sarenius-Salmenkivi, Liisa Palvas ja Lauri Untamo ilmoittivat päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:
Lopullinen päätös Tuusulan sote palvelujen tuotannon siirrosta tulee tehdä vasta kun sote- ja maakuntalakipaketti on eduskunnassa hyväksytty.
Eriävä mielipide
Erja Sarenius-Salmenkivi, Liisa Palvas ja Lauri Untamo ilmoittivat päätöksestä seuraavan eriävän mielipiteen:
Lopullinen päätös Tuusulan sote palvelujen tuotannon siirrosta tulee tehdä vasta kun sote- ja maakuntalakipaketti on eduskunnassa hyväksytty.