Kunnanhallitus, kokous 21.1.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 27 YIT Infra Oy:n Kiilan kiertotalouskeskuksen ympäristövaikutusten arviointiselostus, lausunto

TUUDno-2017-983

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue pyytää jakelussa mainituilta lausuntoa Lemminkäinen Infra Oy:n Kiilan kiertotalouskeskusta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta. Lausunnot tulee toimittaa viimeistään 16.11.2017. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue toimii hankkeessa YVA-lain tarkoittamana yhteysviranomaisena.

Arviointiohjelma ja kuulutus (kuulutus 18.10. alkaen) löytyvät osoitteesta:
www.ymparisto.fi/KiilankiertotalouskeskusYVA

Hankkeen kuvaus
Lemminkäinen Infra Oy:llä on tarkoitus tasata omistamansa kiinteistön maapohja kiertotaloustoimintojensa ja betoni- sekä asfalttiasemiensa tarpeisiin. Hankealue sijaitsee Vantaan Kiilassa suunniteltua toimintaa varten asemakaavoitetulla alueella, hyvien liikenneyhteyksien varrella ja lähellä hankkeesta vastaavan asiakkaita sekä seudun tulevia rakennuskohteita, mitkä ovat hankealueella tuotettavien rakennus- ja kierrätystuotteiden mahdollisia käyttö ja hyödyntämiskohteita. Hankealueen pinta-ala on noin kymmenen hehtaaria.

Hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, mikä käynnistyi tämän arviointiohjelman luovuttamisella yhteysviranomaiselle, Uudenmaan ELY-keskukselle. Yhteysviranomainen huolehtii, että arviointiohjelmasta pyydetään tarvittavat lausunnot ja asiassa varataan mahdollisuus mielipiteiden esittämiseen. Arviointiohjelmasta on pidetty yleisötilaisuus Seutulan VPK-talolla maanantaina 23.10.2017 kello 18:00 – 20:00, osoitteessa Katriinantie 71, 01760 VANTAA.

Hanke voidaan jakaa kahteen toiminnalliseen vaiheeseen: alueen esirakentamiseen ja varsinaiseen valmistus- sekä kierrätystoimintaan. Alueen tasaus edellyttää kallio- ja moreenikiviainesten louhintaa ja kaivua. Esirakentamisen jälkeen kiinteistölle on tarkoitus sijoittaa asfaltti- ja betoniasemat sekä kiinteä murskaamo. Betonin- ja asfaltinvalmistuksen lisäksi alueella vastaanotetaan, käsitellään ja kierrätetään asfalttia, betonia, betonilietettä sekä ylijäämämaita ja -louheita. Hankevaihtoehdoissa tarkastellaan tontin tasauksen vaikutusta toimintakapasiteetin ja toimintojen mukaisiin ympäristövaikutuksiin. Toimintakapasiteetin tai suunniteltujen toimintojen osalta hankkeella ei ole vertailtavia vaihtoehtoja. Menettelyssä arvioidaan hankkeen välittömät ja välilliset ympäristövaikutukset. Toteutuessaan hanke aiheuttaisi liikennemäärän, mutta mahdollisesti myös lähialueen melu- ja pölyhaittojen, kasvamista. Lisäksi muun muassa toiminnan pohja- ja pintavesivaikutukset tulee selvitettäväksi.

Alueen ympäristö- ja luonnonolosuhteet sekä hankevaihtoehtojen ympäristövaikutukset selvitetään arviointimenettelyssä ja ne raportoidaan arviointiselostuksessa ennen kuin hanke etenee tarkempaan lupasuunnitteluun ja tarvittaviin lupamenettelyihin. Menettelyssä arvioidaan myös hankkeen ja lähialueen eri hankkeiden mahdollisia yhteisvaikutuksia.

Ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA)
YVA-menettely (jäljempänä arviointimenettely) on lakisääteinen. Arviointimenettelyä sovelletaan hankkeisiin, joista voi aiheutua merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia. YVA-lainsäädäntö uudistui toukokuussa 2017 ja hankkeeseen sovelletaan uudistetun lainsäädännön mukaista menettelyä. Arviointimenettelyn erityispiirre on, että hankkeesta tai sen vaihtoehtojen toteuttamisesta ei menettelyssä tehdä viranomaispäätöksiä. Menettelyn tarkoituksena on tuottaa tietoa hankkeen ympäristövaikutuksista, edistää ympäristönäkökohtien huomioon ottamista suunnittelussa ja päätöksenteossa sekä lisätä yleisön tiedonsaantia sekä osallistumis- ja vaikutusmahdollisuuksia hankesuunnitteluun. Arviointimenettelyssä etsitään myös keinoja estää, vähentää ja seurata hankkeen haitallisia ympäristövaikutuksia. Menettelyssä arvioidaan vaikutuksia ihmisten terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen, luontoon ja luonnonoloihin, rakennettuun ympäristöön ja maankäyttöön sekä maisemaan ja kulttuuriympäristöön. Menettelyssä arvioidaan myös hankkeen yhteisvaikutuksia muiden hankkeiden kanssa.

Arviointimenettely on julkinen, vuorovaikutteinen ja kaksivaiheinen. Ensimmäisessä vaiheessa hankkeesta vastaava laatii arviointiohjelman. Arviointiohjelma sisältää tarvittavat tiedot hankkeesta ja sen kohtuullisista vaihtoehdoista, kuvauksen ympäristön nykytilasta, ehdotuksen arvioitavista ympäristövaikutuksista ja niiden selvittämismenetelmistä sekä suunnitelman arviointimenettelyn järjestämisestä. Nyt lausuntoa pyydetään arviointiohjelmasta.
Toisessa vaiheessa laaditaan arviointiselostus hankkeen ja sen vaihtoehtojen ympäristövaikutuksista sekä niiden merkittävyydestä tehtyjen selvitysten ja yhteysviranomaisen arviointiohjelmasta antaman lausunnon pohjalta.

Kaavoitustilanne
Hankealue rajautuu pohjoisosastaan Uudenmaan 1. vaihemaakuntakaavassa ylijäämämaiden loppusijoitukseen varattuun alueeseen (EJ3), jolla sijaitsee merkittäviä kiviainesvarantoja. Hankealueen läpi kulkee 400 kV voimalinja. Alueelle ei ole maakuntakaavassa muita varauksia. Lisäksi hankealueen länsipuolelle on merkitty seututievaraus(Kehä IV).

Hankealue lähiympäristöineen sijaitsee Vantaan yleiskaavan maa- ja metsätalousvaltaisella alueella (M), mistä osa on merkitty yhdyskuntateknisen huollon alueeksi (et) määräaikaista maanläjitystä varten. Lisäksi tilavaraus 400 kV:n ilmajohdolle on merkitty yleiskaavaan (Z1/4). Hankkeen luoteispuolella on Vantaan yleiskaavassa varaukset ympäristövaikutuksiltaan merkittävien teollisuustoimintojen alueeksi (TT) ja jätteenkäsittelyalueeksi (EJ).

Hankealueen suhde Tuusulan maankäyttöön
Hankealue rajautuu Tuusulan kunnanrajaan. Tuusulan puolella ei ole asemakaavoitettuja alueita hankealueen läheisyydessä. Tuusulan Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa hankealueen itäpuoli on osoitettu maa-ainesten ottoalueena (EO) ja teollisuus- ja varastoalueena (T-1). Maa-ainesten ottoalueelta on osoitettu tieliikenteen yhteystarve –merkintä Vantaan suuntaan. Teollisuusalueeksi varatun alueen kautta kulkee vanha historiallinen tiepohja, joka muinaismuistolain nojalla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös (sm/t).

Tuusulan kunta omistaa hankealueeseen kulmittain rajautuvan Västerskogin tilan, joka on osoitettu osayleiskaavassa teollisuus- ja varastoalueena (T-1). Tilalle on laadittu ympäristövaikutusten arviointi - Kiviaineksen otto ja ylijäämämaiden vastaanotto Västerskogin tilalla. Arviointi on laadittu vuosina 2011-2013. Vaikutusten arvioinnissa huomioitiin kolme erilaista toteuttamisvaihtoehtoa sekä kaksi erilaista liikenneratkaisua, jossa tieyhteys toteutettaisiin joko Hanskalliontien tai Myllykyläntien kautta.

Lemminkäisen hankealueen vierestä kulkee tulevan Kehä IV:n linjaus, joka on huomioitu myös Tuusulan puoleisissa osayleiskaavoissa sekä Uudenmaan maakuntakaavassa. Kehä IV:n asemakaavoittaminen on myös Tuusulan kaavoitussuunnitelman mukainen kärkihanke. Hankealueen läheisyyteen, Kehä IV:n varrelle, on Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavassa osoitettu logistiikalle ja logistiikkaintensiiviselle teollisuudelle varattu alue(LOG). Samaiselle alueelle on Tuusulan kunnan Focus-alueen osayleiskaavassa osoitettu merkittäviä teollisuuden ja kaupan alueita. Focus-alue sijaitsee lähimmillään reilun 900 metrin etäisyydellä hankealueesta.

  
Tuusulan kunnan lausunto

Tuusulan kunta näkee Vantaan Kiilan alueen kehittämisen seudullisesti tärkeänä asiana. Pääkaupunkiseutu ja erityisesti lentoaseman ympäristö kehittyy voimakkaasti, mistä johtuen monia toimintoja joudutaan uudelleen sijoittamaan tiiviimmän rakentamisen tieltä. Elinvoimainen, kilpailukykyinen ja toimiva yhdyskuntarakenne edellyttää kokonaisvaltaista ja määrätietoista suunnittelua sekä erilaisten, mutta tarpeellisten, toimintojen yhteensovittamista. Koska alue sijaitsee Tuusulan rajalla, kytkeytyy alueen kehittäminen tiiviisti myös Tuusulan puoleiseen maankäyttöön ja aluetta tulisikin suunnitella tulevaisuudessa kuntarajat ylittävänä kokonaisuutena.

Ottaen huomioon YVA-ohjelmassa esitetty toiminnan laatu sekä hankealuetta ympäröivä maankäyttö, on vaikutusten arviointimenettelyn tekeminen perusteltua ja se tuottaa arvokasta tietoa alueen tulevaa suunnittelua sekä tulevia lupaprosesseja silmällä pitäen. Tuusulan kunta pitää myös alueelle samanaikaisesti tehtävää kokonaisvaikutusten arviointia hyvänä ratkaisuna. Vaikkakin nyt lausuttavana olevassa Lemminkäisen ohjelmassa arvioitavat vaikutukset on esitetty kattavasti, tulisi vaikutusten arvioinnissa kiinnittää erityisesti huomiota hankkeen liikenteellisiin vaikutuksiin, jotka voivat heijastua kauaskin itse toimenpidealueesta. Kiilan alueella, mutta myös Tuusulan Kiilinmäellä ja Myllykylässä on olevaa asutusta. Liikennevaikutusten arvioinnissa tulisi ottaa huomioon Kehä IV:n tuleva rakentuminen. Tuusulan kunta painottaa, ettei nyt tehtävillä ratkaisuilla saa vaarantaa tai aiheuttaa haittaa Kehä IV:n toteutumiselle. Kehä IV:n rakentaminen on Tuusulan kunnan kärkihanke. Lisäksi YVA-prosessissa olisi hyvä huomioida myös mahdollisuus kytkeä alueet uudella kulkuyhteydellä Tuusulan puoleisen Senkkerinmäen maankäyttöön.

Lisätietoja: kaavasuunnittelija Petteri Puputti, p. 040 314 3515

Ehdotus

Esittelijä

Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Kuntakehityslautakunta päättää

  • ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle perusteluosassa esitetyn lausunnon
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Määräaikaa lausunnon antamiselle on pidennetty 21.11.2017 saakka.

Ehdotus

Esittelijä

Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle perusteluosassa esitetyn lausunnon
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Petteri Puputti, projektipäällikkö, petteri.puputti@tuusula.fi

Perustelut

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue pyytää jakelussa mainituilta lausuntoa YIT Infra Oy:n Kiilan kiertotalouskeskusta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Lausunnot tulee toimittaa arviointiselostuksen kuulutusaikana, viimeistään 24.1.2019. Tuusulan kunnanhallitus on antanut edellisen kerran lausunnon hankkeen YVA-menettelystä 20.11.2017. Tuolloin lausunto annettiin arviointiohjelmasta.

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, ympäristö- ja luonnonvarat -vastuualue toimii hankkeessa YVA-lain tarkoittamana yhteysviranomaisena. Lisätietoja antaa ylitarkastaja Annukka Engström, puh. +358295021112

Arviointiselostus ja kuulutus löytyvät osoitteesta: www.ymparisto.fi/KiilankiertotalouskeskusYVA

Hankkeen kuvaus

YIT Infra Oy suunnittelee kiertotalouskeskusta Vantaan Kiilassa omistamalleen kiinteistölle. Hankealue rajautuu koillisosastaan Tuusulan kunnan ja Vantaan kaupungin väliseen kuntarajaan. Hankealueen pinta-ala on noin kymmenen hehtaaria. Hankealueelle kuljetaan Katriinantien ja edelleen Hanskalliontien kautta. Alueella on tehty valmistelevia maansiirtotöitä, rakennettu varastokenttää ja käsitelty varastokentän alueelta tulleita pintamaita. YIT Infra Oy:llä on tarkoitus tasata omistamansa kiinteistön maapohja kiertotaloustoimintojen sekä betoni- ja asfalttiaseman tarpeisiin.

Hankealue on asemakaavoitettu. Asemakaavassa kortteli on varattu yhdyskuntateknistä huoltoa palvelevien rakennusten ja laitosten korttelialueeksi (ET). Asemakaavan mukaan hankealueelle saa sijoittaa katujen ja maanteiden rakentamista sekä muuta rakentamista palvelevia laitoksia, kuten betoni- ja asfalttiaseman. Toiminnan voidaan katsoa olevan asemakaavan mukaista.

Hanke voidaan jakaa kahteen toiminnalliseen vaiheeseen: alueen esirakentamiseen ja varsinaiseen valmistus- sekä kierrätystoimintaan. Alueen tasaus edellyttää kallio- ja moreenikiviainesten louhintaa ja kaivua. Esirakentamisen jälkeen kiinteistölle on tarkoitus sijoittaa asfaltti- ja betoniasema sekä kiinteä murskaamo. Betonin- ja asfaltinvalmistuksen lisäksi alueella vastaanotetaan, käsitellään ja kierrätetään asfalttia, betonia, betonilietettä sekä ylijäämämaita ja –louheita.

Esirakentamisvaihe kestää arviolta neljä vuotta. Kiertotalouskeskuksen toiminta voi kestää arviolta 20 vuotta tai kauemminkin, riippuen tulevaisuuden tarpeista.

YVA-selostuksessa kuvataan hankkeen toteuttamisvaihtoehdot ja YVA-menettelyn aikana selvitetyt vaikutukset. Erityisesti toteuttamisvaihtoehtoja on tarkistettu YVA-ohjelman jälkeen. Tarkasteltavia vaihtoehtoja on yhteensä kuusi (VE 0, VE 0+, VE 1A ja 1B, VE 2A ja 2B). Kaikkien alueelle suunniteltujen vaihtoehtoisten toimintojen vaikutukset on arvioitu arviointimenettelyssä. Arvioidut vaihtoehdot ovat seuraavat:

Vaihtoehto VE 0

• Hanketta ei toteuteta

Vaihtoehto VE 0+

• Alueen louhinta kaavan mukaiseen tasoon ja kiviaineksen murskaus

• Betonijätteen vastaanotto ja käsittely

Vaihtoehto VE 1A

• Alueen louhinta kaavan mukaiseen tasoon ja kiviaineksen murskaus

• Betonijätteen vastaanotto ja käsittely

• Louheen vastaanotto ja käsittely

• Ylijäämämaiden vastaanotto ja käsittely

Vaihtoehto VE 1B

• Alueen louhinta kaavan mukaiseen tasoon ja kiviaineksen murskaus

• Betonijätteen vastaanotto ja käsittely

• Louheen vastaanotto ja käsittely

• Asfalttijätteen vastaanotto ja käsittely

Vaihtoehto VE 2A

• Alueen louhinta kaavan mukaiseen tasoon ja kiviaineksen murskaus

• Betonijätteen vastaanotto ja käsittely

• Asfalttijätteen vastaanotto ja käsittely

• Asfalttiaseman toiminta

Vaihtoehto VE 2B

• Alueen louhinta kaavan mukaiseen tasoon ja kiviaineksen murskaus

• Betonijätteen vastaanotto ja käsittely

• Betoniaseman toiminta

Hankealueen suhde Tuusulan maankäyttöön
Hankealue rajautuu Tuusulan kunnanrajaan. Tuusulan puolella ei ole asemakaavoitettuja alueita hankealueen läheisyydessä. Tuusulan Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa hankealueen itäpuoli on osoitettu maa-ainesten ottoalueena (EO) ja teollisuus- ja varastoalueena (T-1). Maa-ainesten ottoalueelta on osoitettu tieliikenteen yhteystarve –merkintä Vantaan suuntaan. Teollisuusalueeksi varatun alueen kautta kulkee vanha historiallinen tiepohja, joka muinaismuistolain nojalla rauhoitettu kiinteä muinaisjäännös (sm/t).

Tuusulan kunta omistaa hankealueeseen kulmittain rajautuvan Västerskogin tilan, joka on osoitettu osayleiskaavassa teollisuus- ja varastoalueena (T-1). Tilalle on laadittu ympäristövaikutusten arviointi - Kiviaineksen otto ja ylijäämämaiden vastaanotto Västerskogin tilalla. Arviointi on laadittu vuosina 2011-2013. Vaikutusten arvioinnissa huomioitiin kolme erilaista toteuttamisvaihtoehtoa sekä kaksi erilaista liikenneratkaisua, jossa tieyhteys toteutettaisiin joko Hanskalliontien tai Myllykyläntien kautta.

Tuusulan kunnan lausunto

Kunnanhallitus toteaa, että laadittu YVA -selostus on varsin monipuolinen ja monilta osin kattava selvitys hankkeen vaikutuksista. Tuusulan kunnalla ei ole varsinaista huomautettavaa YIT Infra Oy:n Kiilan kiertotalouskeskusta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.

Tuusulan kunta suhtautuu kiertotalouden edistämiseen ja siten myös alueen rakentamiseen lähtökohtaisesti myönteisesti. Kunta näkee alueen kehittämisen seudullisesti tärkeänä asiana ja koska alue sijaitsee kuntarajalla, tulee alueen kehittäminen kytkeä tulevaisuudessa tiiviisti myös Tuusulan puoleiseen maankäyttöön. Aluetta tulisikin tulevaisuudessa suunnitella kuntarajat ylittävänä kokonaisuutena, mihin myös vireillä oleva maakuntakaavoituskin ilmeisesti tähtää. Hankealue on Uusimaa-kaavan kaavaluonnoksessa osoitettu osaksi isompaa kiertotalouden ja jätehuollon aluetta.

Tuusulan kunta esittää, että arvioitiselostukseen tulisi lisätä, että Tuusulan Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa maa-ainesten ottoalueelta (EO) on osoitettu tieliikenteen yhteystarve -merkintä Vantaan suuntaan. Tuusula katsoo, että alueet tulee olla jatkossakin liikenteellisesti yhdistettävissä.

Selostuksessa on useassa kohtaan tuotu esille, että Tuusulan Västerskogin tilalle olisi suunnitteilla kiviainesten ottoa, maan vastaanottoa ja asfalttiaseman toimintaa. Tuusulan kunta täsmentää, että toimintaa varten on tehty aikanaan YVA-menettely, jossa alueen tarkempaa suunnitteluun on varauduttu, mutta mitään aktiivista louhintaa tai rakentamista edellyttävää hanketta alueella ei, ainakaan vielä toistaiseksi, ole käynnissä, eikä alueen asemakaavoittaminen ole mukana kunnan kaavoitusohjelmassa. Alue on kuitenkin maankäytöllisesti kiinnostava, joten oletettavasti alue tulee ennen pitkään asemakaavalla tarkemmin suunniteltavaksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle perusteluosassa esitetyn lausunnon
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

 

---

Puheenjohtajan avattua asiasas keskustelun Jussi Salonen Kari Frimanin ja Veikko Seunan kannattamana esitti, että kolmannen kappaleen loppuun lisätään seuraavaa: "Tuusula edellyttää, että kiertotalouskeskuksen liikennettä ei suuntaudu jo nyt raskaan liikenteen käyttämälle Myllykyläntielle. Samalla Tuusula toivoo Kehä IV-hankkeen edistämistä raskaan liikenteen sujuvoittamiseksi."

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti

  • antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon:

 

Kunnanhallitus toteaa, että laadittu YVA -selostus on varsin monipuolinen ja monilta osin kattava selvitys hankkeen vaikutuksista. Tuusulan kunnalla ei ole varsinaista huomautettavaa YIT Infra Oy:n Kiilan kiertotalouskeskusta koskevasta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta.

Tuusulan kunta suhtautuu kiertotalouden edistämiseen ja siten myös alueen rakentamiseen lähtökohtaisesti myönteisesti. Kunta näkee alueen kehittämisen seudullisesti tärkeänä asiana ja koska alue sijaitsee kuntarajalla, tulee alueen kehittäminen kytkeä tulevaisuudessa tiiviisti myös Tuusulan puoleiseen maankäyttöön. Aluetta tulisikin tulevaisuudessa suunnitella kuntarajat ylittävänä kokonaisuutena, mihin myös vireillä oleva maakuntakaavoituskin ilmeisesti tähtää. Hankealue on Uusimaa-kaavan kaavaluonnoksessa osoitettu osaksi isompaa kiertotalouden ja jätehuollon aluetta.

Tuusulan kunta esittää, että arvioitiselostukseen tulisi lisätä, että Tuusulan Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa maa-ainesten ottoalueelta (EO) on osoitettu tieliikenteen yhteystarve -merkintä Vantaan suuntaan. Tuusula katsoo, että alueet tulee olla jatkossakin liikenteellisesti yhdistettävissä. Tuusula edellyttää, että kiertotalouskeskuksen liikennettä ei suuntaudu jo nyt raskaan liikenteen käyttämälle Myllykyläntielle. Samalla Tuusula toivoo Kehä IV-hankkeen edistämistä raskaan liikenteen sujuvoittamiseksi.

Selostuksessa on useassa kohtaan tuotu esille, että Tuusulan Västerskogin tilalle olisi suunnitteilla kiviainesten ottoa, maan vastaanottoa ja asfalttiaseman toimintaa. Tuusulan kunta täsmentää, että toimintaa varten on tehty aikanaan YVA-menettely, jossa alueen tarkempaa suunnitteluun on varauduttu, mutta mitään aktiivista louhintaa tai rakentamista edellyttävää hanketta alueella ei, ainakaan vielä toistaiseksi, ole käynnissä, eikä alueen asemakaavoittaminen ole mukana kunnan kaavoitusohjelmassa. Alue on kuitenkin maankäytöllisesti kiinnostava, joten oletettavasti alue tulee ennen pitkään asemakaavalla tarkemmin suunniteltavaksi.

Lisäksi kunnanhallitus päätti

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän pykälän osalta kokouksessa.

Tiedoksi

Uudenmaan ELY-keskus, kasvu ja ympäristö -toimialue

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.