Valmistelija
Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi
Perustelut
Kuluvan vuoden talousarvioissa on tavoitteena uudistaa teknisten sopimuksen (TS) palkkausjärjestelmä siltä osin kun on kyse tehtävän vaativuuteen perustuvan tehtäväkohtaisen palkan määrittämisestä. Nykyisten tehtäväkohtaisten palkkojen perusteet on määritelty jo vuonna 1995. Kuluvan vuoden talousarviossa on varauduttu palkkausjärjestelmien uudistamisiin ja tavanomaisiin tehtävien vaativuuteen perustuviin tarkistuksiin kaikkiaan 0,2 prosentilla palkkasummasta, eli noin 190.000 eurolla sivukuluineen.
Kunnassa on tarkistettu aiemmin Kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES:n) tehtäväkohtaisten palkkojen arviointijärjestelmä vuonna 2005, lääkäreiden palkkausjärjestelmä 2012 ja opetusalan (OVTES) palkkausjärjestelmä vuonna 2012.
Teknisten sopimus (TS) edellyttää, että sen soveltamisalalla kunnassa on oltava yhtenäinen palkkausjärjestelmä, jonka perusteiden on oltava henkilöstön tiedossa. Palkkausjärjestelmä edellyttää tehtäväkohtaisen palkan ja henkilökohtaisen lisän määrittämistä koskevien paikallisten arviointijärjestelmien (paikallisten yleisten periaatteiden) vahvistamista.
Palkan osat TS:ssä ovat
1. Tehtäväkohtainen palkka, jonka määrä perustuu tehtävän vaativuuteen
2. Henkilökohtainen palkan osa, joka perustuu henkilökohtaiseen suoriutumiseen ja ammatissa työskentelyaikaan
3. Palkan tulososa, joka perustuu määriteltyjen tulostavoitteiden toteutumiseen sekä
4. Palkan muu osa, johon kuuluvat mm. kertapalkkio, erillislisä ja työaikakorvaukset.
Tehtäväkohtaisen palkan määrä päätetään kunnassa hyväksytyn arviointijärjestelmän mukaisesti ottaen huomioon seuraavat vaativuustekijät: tehtäviin kuuluva päätösvalta, ratkaisujen merkittävyys ja vaikutukset, harkintavallan laajuus ja itsenäisyys, töiden ja toimintojen järjestämistä koskevan vastuun laajuus, asema organisaatiossa, tehtävien vaatimat tekniset tiedot, taidot ja osaaminen, työnantajan edellyttämä koulutus, työnantajan edellyttämä kokemus, tehtävien edellyttämät vuorovaikutustaidot ja työolosuhteet.
Tehtäväkohtaisen palkan määräytymisen tulee perustua kirjalliseen tehtäväkuvaukseen ja paikalliseen arviointijärjestelmään. Tehtäväkohtaisen palkan määrittämistä koskeva paikallinen arviointijärjestelmä muodostuu
1. tehtäväkuvauksista
2. tehtävän vaativuuden mittaamista koskevasta arviointimenetelmästä
3. tehtäväkuvauksen kytkemisestä vaativuuden arviointimenetelmään (miten tehtäväkuvauksesta johdetaan arviointimenetelmän avulla tehtävän vaativuuden taso)
4. tehtävän vaativuuden arviointimenetelmän kytkemisestä euromääräiseen tehtäväkohtaiseen palkkaan (miten todetusta tehtävän vaativuuden tasosta johdetaan euromääräinen tehtäväkohtainen palkka) sekä
5. koko arviointijärjestelmän kuvauksesta.
TS:n mukaan tehtävät on jaettu kolmeen palkkaryhmään, joille on määritelty palkkaryhmäkohtaiset vähimmäispalkat:
Palkkaryhmä I
- Ammattimies, joka toimii tavallisissa, vaativissa ja erittäin vaativissa ammattimiestehtävissä
Palkkaryhmä II
- Välitön ja välillinen esimies tai suunnittelu-, tarkastus- tai valvontatehtävissä toimiva
Palkkaryhmä III
- Johtaja, vastuualueen esimies tai erityisosaamista edellyttävissä vaativissa asiantuntijatehtävissä toimiva
Mikäli työnantajan ja työntekijöiden ammatillisten järjestöjen edustajista koostuva paikallinen TS-kehittämistyöryhmä katsoo, että tehtäväkohtaisia palkkoja määritettäessä ei ole otettu huomioon tehtäväkohtaisen palkan 8 vaativuustekijää tai että tehtäväkohtaisten palkkojen keskinäiset suhteet eivät muusta syystä ole kunnossa, on tehtäväkohtaiset palkat määritettävä uudelleen. Uudelleen määrittelyssä työntekijän varsinainen palkka ei alene Työntekijän tehtäväkohtainen palkka, henkilökohtainen lisä, ammattialalisä ja erillislisä voivat kuitenkin nousta, laskea tai pysyä ennallaan tehtäväkohtaisten palkkojen uudelleen määrittämisen seurauksena.
Tehtäväkohtaisen palkan määrittämistä koskevaa arviointijärjestelmää käsiteltäessä asiasta tulee neuvotella ja pyrkiä yksimielisyyteen. Jos yksimielisyyttä ei saavuteta, ei asian käsittelyä voi siksi jättää kesken, vaan kunnan tulee viime kädessä tehdä asiaa koskeva päätös ja panna se täytäntöön.
Tuusulan paikallisessa TS-kehittämisryhmässä on 15.12.2016 todettu, että tehtäväkohtaisten palkkojen keskinäiset suhteet eivät ole kunnossa ja sen vuoksi tehtäväkohtaiset palkat määritettävä uudelleen. Uudelleen määrittelyssä palkanosia voidaan nostaa, laskea tai pysyttää ennallaan uusia tehtäväkohtaisia palkkoja toteutettaessa. Varsinainen palkka ei voi uudelleen määrittelyssä kuitenkaan alentua.
Tuusulan kunnassa käynnistettiin uusien tehtäväkohtaisten palkkojen määrittelytyö siten, että TS-kehittämisryhmä vahvisti tehtäväkohtaisten palkkojen arviointikriteerit ja tehtäväkuvausten perusteet ja tehtäväkuvauslomakkeet. Kaikki teknisten sopimuksen piiriin kuuluvat tehtävät kuvattiin kevään 2017 aikana.
Tehtävien vaativuuden arviointityö toteutettiin yhteistyössä esimiesten kanssa siten, että kunkin palkkaryhmän (palkkaryhmät I-III) tehtäviä verrattiin palkkaryhmän sisällä toisiinsa. Sen jälkeen palkkaryhmien tehtävien vaativuudet yhteen sovitettiin TS-kehittämisryhmässä.
Tehtävien vaativuudet kuvattiin kuuden arviointikriteerin avulla. Kriteerit ovat: Osaaminen, vuorovaikutus, ratkaisujen merkittävyys ja vaikutukset, toimintavapaus, vastuu, työolosuhteet. Kukin kriteeri on jaettu tarkempiin vaativuustasoihin, jotka on kuvattu erikseen. Kriteerien vaativuustasoille on määritelty pistemäärät (apupisteet), joiden yhteismäärästä saadaan tehtävän kokonaispistemäärä tehtävien vertailua varten. Pistemäärien perusteella on määritelty vaativuustasoihin perustuva tehtäväkohtaisten palkkojen vaativuustasot, joille tasoille on määritelty pisteiden ala- ja ylärajat.
Palkkaryhmien vaativuustasoille on lopuksi määritelty tehtäväkohtaiset palkat. Palkkojen määrittelyssä on ollut perustana apupisteisin perustuvat vaativuustasojen määritykset ja palkkavertailut muihin kuntiin.
Lopputuloksena on saatu
1. yhtenäiset tehtäväkuvaukset TS:n piiriin kuuluvista tehtävistä
2. kuvaus tehtävän vaativuuden mittaamista koskevasta arviointimenetelmästä
3. kuvaus tehtäväkuvausten kytkemisestä vaativuuden arviointimenetelmään (miten tehtäväkuvauksesta johdetaan arviointimenetelmän apupisteiden avulla tehtävän vaativuuden taso)
4. kuvaus tehtävän vaativuuden arviointimenetelmän kytkemisestä tehtäväkohtaisiin palkkoihin (miten todetusta tehtävän vaativuuden tasosta johdetaan euromääräinen tehtäväkohtainen palkka) sekä
5. Vaativuustasojen euromääräiset tehtäväkohtaiset palkat.
Tehtävien vaativuuden arviointityön toteutetaan siten, että kaikkiin tehtäviin sovelletaan heti uusia tehtäväkohtaisia palkkoja. Joidenkin tehtävien osalta tehtäväkohtaiset palkat nousevat, jolloin korotus ensisijaisesti toteutetaan siirtämällä henkilön mahdollisia henkilökohtaisia lisiä uuden tehtäväkohtaisen palkan katteeksi. Mikäli tämä ei riitä, korotetaan tehtäväkohtaista palkkaa erillisellä palkantarkistuksella. Joidenkin tehtävien osalta uusi tehtäväkohtainen palkka on alempi kuin nykyinen tehtäväkohtainen palkka, jolloin erotus siirretään henkilölle erillislisäksi. Varsinainen palkka ei siis tässä vaihtoehdossa alene.
Kokonaisuuden toteuttaminen edellyttää palkan korotuksia, joiden kustannusvaikutus on yhteensä 8.222, 82n euroa kuukaudessa + sivukulut. Tähän on varauduttu kuluvan vuoden talousarvioissa.
Koska valmistelutyö on viivästynyt, on kohtuullista, että korotukset maksetaan taannehtivasti 1.9.2017 lukien.