Kunnanhallitus, kokous 11.9.2017

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 392 Vastaanotto- ja arviointiyksikön ohjaajien palkkauksen tarkistus, oikaisuvaatimus

TUUDno-2017-86

Valmistelija

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Perustelut

Henkilöstöjohtaja on päätöksellään 2.6.2017 § 1päättänyt tarkistaa sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalipalvelujen tulosalueen perhetyöntekijöiden, vastaanotto- ja arviointiyksikön ohjaajien ja jälkihuollon ohjaajien tehtäväkohtaisia palkkoja 1.1.2017 lukien. Palkantarkistukset koskivat 19 henkilöä. Perusteena palkkojen tarkistamisille oli KVTES:n II luvun 10 §, jonka mukaan viranhaltijan/työntekijän tehtäväkohtaista palkkaa on tarkistettava, jo tehtävien vaativuus olennaisesti muuttuu vähintään kahden viikon ajaksi tehtävien uudelleenjärjestelyn vuoksi, ja palkka ei vastaa muuttuneita tehtäviä.

Koivukylän vastaanotto- ja arviointiyksikön kahdeksan ohjaajaa, eli Matti Lakkavaara, Liisa Veikkolainen, Jeni Pekola, Maria Ahlfors, Erja Halmesaari, Seija Louhelainen, Jenni Laukko-Markén ja Elina Tuuri ovat 8.6.2017 laatimassaan oikaisuvaatimuksessa katsoneet, että heidän vastaanotto- ja arviointiyksikön ohjaajan tehtävänsä ovat vaativuudeltaan rinnastettava vähintään perhekuntoutuksen ja jälkihuollon ohjaajien tehtäviin. Sen vuoksi he vaativat henkilöstöjohtajan päätöksen kumoamista tehtäviensä osalta ja tehtäväkohtaisen palkan tarkistamista vähintään samalle tasolle kuin perhekuntoutuksen ja jälkihuollon ohjaajilla.

Henkilöstöjohtajan päätös perustuu siihen, että Perheiden sosiaalipalveluissa on tehty rakennemuutos, josta on seurannut muutoksia eräisiin tehtäviin ja niiden vaativuuteen. Päätöksellä on korotettu tehtäväkohtaisia palkkoja. Perheiden sosiaalipalveluissa palvelun painopiste on siirretty sosiaalihuoltolain ja lastensuojelulain linjausten mukaisesti peruspalveluihin ja avopalveluihin. Palveluja tarjotaan ensisijaisesti perheen kotiin. Muutokseen liittyi Kotorannan lastenkotiyksikön lakkauttaminen vuonna 2015, jonka jälkeen henkilöstöresurssia (8 htv) voitiin suunnata kotiin tehtävään työhön:

  • Koivukujan vastaanotto- ja arviointiyksikköön ohjaajalisäys (2), jotta lastensuojelulain mukainen kiireellinen avohuollon tukitoimi kiireellisen sijoituksen vaihtoehtona voitiin käynnistää (= ohjaajat tekevät tiivistä lastensuojelutyötä, lähes päivittäin, perheen kotona n. 1 kk:n ajan,” Napakkatyö)”
  • aloitettiin jälkihuoltotyö omana toimintana (3 jälkihuollon ohjaajaa)
  • lisättiin perhekuntoutuksen resurssia (2 ohjaajaa).

Työtehtävät muutettiin asteittain vastaamaan uutta palvelutuotantoa, jossa henkilöstöltä edellytetään ammatillista rohkeutta työskennellä ilman koko tiimin tukea ja työ tehdään perheissä perheen kriisitilanteiden keskellä, lapsia tukien ja estäen lapsen sijoitus kodin ulkopuolelle.  Myös kotiuttamista sijaishuollosta voitiin nopeuttaa, kun palvelua viedään kotiin.

Jälkihuoltotyö kehitettiin uutena toimintana ja siinä ohjaajat vastaavat itsenäisesti nuoren arjen tukemisesta. Palvelumuotoiluhankkeen avulla luotiin asiakasprofiilit yhteistyössä jälkihuoltonuorten kanssa. Nuorilla paljon psyykkisiä ja sosiaalisia ongelmia, joissa jälkihuollon ohjaajalta edellytetään aktiivista työotetta ja osaamista. Perhekuntoutustyössä kehitettiin uudet työmuodot: kotiin tehtävä perhearviointi ja perhekuntoutus, päiväperhekuntoutus, erilaiset ryhmäkuntoutukset.

Uusi sosiaalihuoltolaki (1.4.2015) korostaa lapsiperheen oikeutta saada välttämätöntä kotipalvelua ja siihen on kohdennettu yhden kotipalvelutyöntekijän resurssi. SHL:n mukaista perhetyön palvelua annetaan erityistä tukea tarvitsevan lapsen tai nuoren terveyden ja kehityksen turvaamiseksi. Lastensuojelulain mukaan annetaan tehostettua perhetyötä. Työtehtävinä nämä vaativat henkilöstöltä erilaista osaamista, kuorimittavuus on vaativinta lastensuojelun tehostetussa perhetyössä.

Kaikissa em. tehtävissä on tehty yhdessä henkilöstön kanssa työn vaativuuden arvioinnit ja ne on käyty läpi yhdessä myös sosiaalipalveluiden kaikkien esimiesten kanssa. Tarkistuksista on neuvoteltu henkilöstöä edustavien pääluottamusmiesten kanssa.

Tehdyn vaativuuden arvioinnin perusteella Koivukylän vastaanotto- ja arviointiyksikön ohjaajien tehtäväkohtaiset palkat tarkistettiin tasoon TuuSos01 A3 = 2.596,76 euroa kuukaudessa. Aiemmat palkat olivat 2.552,82 euroa kuukaudessa.  Perhekuntoutuksen ja jälkihuollon ohjaajien tehtäväkohtaiset palkat tarkistettiin tasoon TuuSos02 A = 2.801,13 euroa kuukaudessa aiemmasta 2.552,82 euroa/kk.  

Tehdyssä vaativuuden arvioinnissa on katsottu, että perhetyön ja Koivukujan ohjaajien palkkaus on yhtenäistettävä ja palkkausta tarkistettava ylöspäin. Samalla on kuitenkin todettu, että perhekuntoutuksen ja jälkihuollon ohjaajien tehtävä on vaativampaa mm. siten, että tilanteissa joissa perhetyön keinot eivät riitä, siirtyy perhe mahdollisesti perhekuntoutuksen asiakuuteen, jossa on mahdollista käyttää saman perheen kanssa työskentelyyn huomattavasti enemmän aikaa ja syventää työotetta. Jälkihuollon ohjaustyö on tullut lähelle vaativaa sosiaaliohjausta sen vuoksi, että jälkihuollon ohjaajat joutuvat ottamaan omista asiakkaistaan kokonaisvaltaisen vastuun. Nuoren kanssa työskennellään elämän jokaisella osa-alueella, eikä sosiaalityöntekijä ole vahvasti raamittamassa työtä. Työ vaati itsenäisen työotteen, koska jokaisella ohjaajalla on omat asiakkaat ja parityötä tehdään vain poikkeustapauksissa.

Edellä mainituilla perusteilla ei ole syytä muuttaa henkilöstöjohtajan 2.6.2017 tekemää päätöstä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Harri Lipasti, vt. hallintojohtaja, harri.lipasti@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • katsoa, ettei ole esitetty perusteita muuttaa henkilöstöjohtajan päätöstä, ja hylkää tehdyn oikaisuvaatimuksen. 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Lakkavaara Matti, Veikkolainen Liisa, Pekola Jeni, Ahlfors Maria, Halmesaari Erja, Louhelainen Seija, Laukko-Markén Jenni, Tuuri Elina, sosiaali- ja terveystoimi, palvelussuhde-esimies

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.