Tekninen lautakunta, kokous 18.4.2023

§ 43 Korvausvaatimus luvatta kaadetuista puista - Mäyräoja - oikaisuvaatimus

TUUDno-2023-396

Valmistelija

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Perustelut

Oikaisuvaatimus liittyy vt. kuntakehitysjohtajan aiempaan päätökseen koskien luvatta kaadetun puuston korvausvaatimusta

***** on jättänyt oikaisuvaatimuksen vt. kuntakehitysjohtajan päätökseen luvatta kaadetun puuston korvaamisesta kiinteistöiltä 858-416-1-502 ja 858-416-1-169 (TUUDno-2023-396, 14.2.2023).

Oikaisuvaatimuksessa pitäydytään alkuperäisessä vaatimuksessa. Ja sen lisäksi vaaditaan mm. sairauskulujen korvaamista puiden kaadosta aiheutuneiden stressireaktioiden hoidon takia, inflaatiotarkastusta polttopuun hintaan, viivästyskorkoja, kantohintaa kaadetuista puista kaksinkertaisena, selvitystä kaadettujen puiden antamisesta naapurille ja huomiomaan myöhemmin hankittavien polttopuiden kuljetusmaksut.

Rahallisten korvausvaatimusten lisäksi oikaisuvaateessa Jääskeläinen nostaa esiin seuraavia asioita:

-          luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen puiden kaadon myötä

-          fosforikuorman lisääntyminen Tuusulanjärvessä

-          perinnemaisema merkinnän rikkominen ja maisemahaitan vähättely perinnemaisemaan

-          tuulen ja valon lisääntyminen ja sen haitallinen vaikutus hänen terveyteensä.

Liitteinä ovat kuntaan toimitettu korvausvaatimus, vt. kuntakehitysjohtajan päätös ja päätöksestä jätetty oikaisuvaatimus liitteineen.

Oikaisuvaatimuksen tarkastelu

Mäyräojan kunnostushankkeen tavoitteena on poistaa ojanvarren tulvahaitat ja estää ravinteiden ja kiintoaineksen pääsy pelloilta Tuusulanjärveen. Hanke on toteutettu yhteistyössä Tuusulan kunnan ja Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen kanssa. Hankkeelle oli ely-keskus myöntänyt valtionavustusta maa- ja metsätalouden vesien hallintaan. Puiden kaato ojan varrelta oli välttämätön toimenpide, jotta suunnitellut toimenpiteet oli mahdollista toteuttaa. Ojan kunnostus paitsi vähentää järveen kohdistuvaa kuormitusta, se myös mahdollistaa perinnemaiseman ylläpidon, kun edellytykset harjoittaa maataloutta ojan varressa paranevat.

Valitettavasti kiinteistöjen 858-416-1-502 ja 858-416-1-169 kohdalla puunkaadosta ei kuitenkaan oltu sovittu ennakkoon, kuten hyvä tapa vaatii ja tarkoitus oli. Ojanvarren puusto oli kuitenkin kasvanut siten, että uoman kunnostusta ei ilman puiden kaatamista olisi ollut mahdollista jatkaa. Ilman kaivua ojaan olisi muodostunut vettä padottava kynnys. Puiden oksat olivat levittäytyneet ojan päälle siten, että kaivuu ilman puiden kaatoa olisi saattanut rikkoa kaivupuomin hydrauliikkaletkuja tai puomi olisi voinut takertua oksistoon ja pahimmassa tapauksessa kaataa kaivinkoneen. Edellisestä seurauksena olisi ollut ympäristövahinko ja jälkimmäisessä tapauksessa pahimmillaan henkilövahinkoon johtava onnettomuus.

Asiantuntijoiden mukaan osa puustosta olisi todennäköisesti kuollut juuristovaurioiden vuoksi. Jäljelle jääneistä ja elinvoimaisista kannoista versoo uusia oksia, mutta luonnollisesti niiden kasvu entisiin mittoihin kestää joitakin vuosia. Toisaalta ei myöskään ole ojan toimivuuden kannalta eduksi, että puuston jatkossa annetaan levitä siten, että siitä on haittaa veden virtaukselle. Ojan luiskat tulee jatkossa pitää puista vapaana.

Kaadettu puusto sijaitsee lähimmillään noin 25 m:n päässä kiinteistön 858-416-1-502 pihapiiristä ja noin 50 m:n päässä asuinrakennuksesta pohjoiseen. Idän suuntaan vastaavat etäisyydet ovat 57 m ja 72 m. Ottaen huomioon auringon sijainti kyseisissä ilmasuunnissa ja puuston koko, puiden kaadolla ei tämän perusteella näyttäisi olevan olennaista vaikutusta pihapiirin valoisuusolosuhteisiin. Vastaavasti vallitsevat tuulensuunnat Etelä-Suomessa ovat kaakko-länsi, ja tästä suunnasta puustoa ei ole kaadettu.

Kunta ei kiistä edelleenkään syyllisyyttään sen suhteen, että puut kaadettiin em. kiinteistöjen kohdalta ennen kuin siitä oli ehditty sopia maanomistajan kanssa ja sopimatta myös siitä, minne kaadetut puut toimitetaan. Urakoissa on yleensä tapana, että jos ei erikseen sovita, niin irrotettava aines, tässä tapauksessa kaadetut puut, kuuluvat urakoitsijalle. Ja urakoitsija on katsonut, että hänen on edullisempaa luovuttaa puut halukkaalle taholle kuin kuljettaa ne pois.

Vt. kuntakehitysjohtaja oli päätöksessään esittänyt, että kaadettu puusto korvataan kaatohetken polttopuun arvolla (70 €/m3). Laskennan suorittanut Itä-Uudenmaan metsänhoitoyhdistys oli arvioinut puumäärän haitankärsijän eduksi käyttäen laskennassa kannon läpimittaa eikä yleensä käytettyä ns. rinnankorkeuden mittaa, mikä on joitakin senttejä pienempi. Kuusta, koivuja ja mäntyä lukuun ottamatta Metsänhoitoyhdistys oli määrittänyt puuston arvoksi energiapuun arvon, joka oli 30 €/m3.

Oikaisuvaatimuksen johdosta asiaa on tarkasteltu uudestaan. Korvaus menetystä puusta esitetään maksettavaksi päivitetyn polttopuun hinnan mukaan, mikä kuivalle sekapuulle on 85 €/i-m3 ja kuivalle koivupuulle on 110 €/i-m3. Hinnoissa on otettu huomioon kuljetus kohteeseen. Samalla tehdään tarkennus korvattavan puun määrään. Johtuen saaduista epätäsmällisistä yksiköistä, aiemmassa päätöksessä korvattava puumäärä oli laskettu erheellisesti kiintokuutioiden mukaan. Korvaus lasketaan irtokuutioille. Energiapuun määrä ja siitä maksettava korvaus oli laskettu kiintokuutiona. Muuntokertoimena käytetään 2,5:ttä. Tällöin korvattava määrä on

- Tilalla 858-416-1-502:

Läpimitaltaan 26 senttinen ja 15 metriä pitkä lehtipuu (koivun taulukko) on tilavuudeltaan 353 litraa. Eli 42 kpl x 353 l = 14,8 k-m3.

Kuusi 60 cm, pituus 24 m, tilavuus on noin 1,9 k-m3.

Mänty 50 cm, pituus 24 m, tilavuus 2,1 k-m3.

Hintaperusteena kuiva sekapuu.  Euroina (14,8 + 1,9 + 2,1) k-m3 x 2,5 x 85 €/i-m3 = 3 995 € (4 000 €).

- Tilalla 858-416-1-169:

Läpimitaltaan 30 senttinen ja 14 metriä pitkä lehtipuu (koivun taulukko) on tilavuudeltaan 442 litraa. Eli 52 kpl x 442 l = 23,0 k-m3.

Koivu, läpimitaltaan 38 cm ja pituudeltaan 18 m, on tilavuudeltaan 913 litraa Eli 2 kpl x 913 litraa = 1,8 k-m3.

Euroina 23,0 k-m3 x 2,5 x 85 €/i-m3 + 1,8 k-m3 x 2,5 x 110 €/i-m3 = 5 382,50 € (5 400 €).

Yhteensä korvattavan puuston arvo on 9 200 euroa, josta on jo korvattu 700 euroa, kun kunta toimitti kiinteistön 858-416-1-502 omistajalle polttopuita syksyllä ennakkoon. Koska korvaus on päivitetty ns. päivän hintaan, ei inflaatiotarkistusta ole tarpeen tehdä. Samoin viivästyskorko on perusteeton, kun käytetään päivän hintaa. Korvauksen määrittämistä polttopuun arvon odotushintojen mukaan ei voi tehdä, koska puun hinta voi nousta tai laskea. Kantohinta on perusteeton vaatimus, koska kunta esittää arvopuuston korvaamisen polttopuun hinnalla. Vahingonkorvauksen maksaminen kahdesti samasta vahingosta ei ole oikeuskäytännön mukainen, ja esitetty korvaustapa on haitankärsijälle edullisempi. Samoin ei ole esitetty näyttöä sellaisesta henkilövahingosta ja syy-yhteyttä puunkaatoon, että se oikeuttaisi sairauskulujen korvaamiseen. Kunnan näkemyksen mukaan kyse on vain esinevahingosta, jonka kunta korvaa.

Kunta istuttaa kesällä 2023 kaadettujen arvopuiden (mänty, kuusi, kaksi koivua) tilalle uudet haitankärsijän osoittamaan paikkaan.

Vahingonkorvauksessa hyvityksen lähtökohtana on täyden korvauksen periaate. Tarkoituksena on siis saattaa vahingonkärsijä siihen asemaan, missä hän oli ennen vahinkotapahtumaa. Aina syntynyttä vahinkoa ei kuitenkaan voi saattaa täysin ennalleen, jolloin syntynyt vahinko on korvattava muulla tavoin. Koska kaadettua puustoa ei voi palauttaa ennalleen, on kunta esittänyt, että syntynyt vahinko korvataan käyvästä arvostaan. Korvauskäytännössä on huomioitava, että vahingonkärsijä ei vahingonkorvauslain mukaan saa hyötyä korvauksesta, joten se asettaa rajan täyden korvauksen periaatteelle. Kyse ei kuitenkaan ollut tahallisesta toimenpiteestä.

Lisäksi korvausta määritettäessä on otettava huomioon, että kyseessä on maisema-alue, jossa kaavalliset suojelun tavoitteet ovat peltomaisemassa ja peltojen säilymisenä viljeltyinä tai hoidettuina niittyinä. Puidenkaadon maisemallinen haitta ei ole pysyvä haitta tai muutos lähimaisemassa, kuten esimerkiksi voimajohtolinjan rakentaminen, jonka yhteydessä maisemahaitasta voidaan määrätä korvauksia. Puiden kaato ei kunnan näkemyksen mukaan myöskään täytä sellaisia vahingonkorvauslain mukaisen loukkauksen aiheuttamia kärsimyksen tunnusmerkkejä, jotka tulisi korvata.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää, että

  • kunta maksaa kiinteistöjen 858-416-1-502 ja 858-416-1-169 alueella tehtyjen puiden kaadosta korvausta 9 400 euroa, josta 4 000 euroa kohdistuu kiinteistölle 858-416-1-502 ja 5 400 euroa kiinteistölle 858-416-1-169
  • maksettavasta summasta vähennetään jo toimitettujen polttopuiden arvo 700 euroa, jolloin maksettavaksi jää yhteensä 8 700 euroa
  • kunta istuttaa kesällä 2023 haitankärsijän esittämiin paikkoihin yhden männyn, yhden kuusen ja kaksi koivun tainta
  • hylätä muut vaatimukset tapahtumaan liittymättöminä sekä kohtuuttomina haitan laatuun, pysyvyyteen ja määrään nähden.

---

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, esittelijä muutti päätösehdotustaan siten, että ehdotuksen kaksi viimeistä kohtaa muutetaan muodosta:

  • kunta istuttaa kesällä 2023 haitankärsijän esittämiin paikkoihin yhden männyn, yhden kuusen ja kaksi koivun tainta
  • hylätä muut vaatimukset tapahtumaan liittymättöminä sekä kohtuuttomina haitan laatuun, pysyvyyteen ja määrään nähden.

muotoon:

  • kunta istuttaa kesällä 2023 haitankärsijän esittämiin paikkoihin yhden männyn, yhden kuusen ja kaksi koivun tainta, taimien korkeus noin 1,5 metriä
  • muut vaatimukset hylätään tapahtumaan liittymättöminä sekä kohtuuttomina haitan laatuun, pysyvyyteen ja määrään nähden.

Lautakunta hyväksyi muutoksen yksimielisesti.

Päätös

Tekninen lautakunta päätti, että

  • kunta maksaa kiinteistöjen 858-416-1-502 ja 858-416-1-169 alueella tehtyjen puiden kaadosta korvausta 9 400 euroa, josta 4 000 euroa kohdistuu kiinteistölle 858-416-1-502 ja 5 400 euroa kiinteistölle 858-416-1-169
  • maksettavasta summasta vähennetään jo toimitettujen polttopuiden arvo 700 euroa, jolloin maksettavaksi jää yhteensä 8 700 euroa
  • kunta istuttaa kesällä 2023 haitankärsijän esittämiin paikkoihin yhden männyn, yhden kuusen ja kaksi koivun tainta, taimien korkeus noin 1,5 metriä
  • muut vaatimukset hylätään tapahtumaan liittymättöminä sekä kohtuuttomina haitan laatuun, pysyvyyteen ja määrään nähden.

Tiedoksi

oikaisuvaatimuksen tekijä, pormestari, kansliapäällikkö, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Sörnäistenkatu 1
00580 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.