Kunnanhallitus, kokous 6.2.2023

§ 46 Riihikallion kampus, kokonaisurakoitsijan valinta

TUUDno-2022-449

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi

Perustelut

Esittely ja hankinnan kohde

Tuusulan kunta/Tilapalvelut on pyytänyt urakkatarjoukset Riihikallion kampuksen rakentamisesta kokonaisurakkana. Kokonaisurakassa rakennusurakoitsija toimii päätoteuttajan roolissa ja LVIAS-​urakat ovat päätoteuttajan aliurakoina. Kunta on sopimussuhteessa ainoastaan kokonaisurakoitsijaan.

Urakkaan sisältyy koulurakennuksen (uudisrakennus) rakentaminen, nykyisen koulun osittainen purkaminen, nykyisen liikuntasalirakennuksen julkisivujen ja sisäänkäyntien uusiminen sekä piha-alueiden rakennustyöt. Toteutettava uudisrakennus on 3-kerroksinen, betonielementtirunkoinen, julkisivut ovat pääosin tiilimuurattuja. Uudisrakennuksen laajuus on 11 588 brm². Suunnittelussa ja toteutuksessa noudatetaan Kuivaketju10- sekä TerveTalo-toimintamallia.

Rakennuttajahankintana suoritetaan hybridilämmitysjärjestelmän (maalämpö-kaukolämpö) hankinta, turvajärjestelmän laitteiden hankinta sekä taidehankinta.

Kampuksen läntisen pysäköintialueen rakentaminen ei sisälly kokonaisurakkaan. Sen toteuttaa Tuusulan kunnan Yhdyskuntatekniikka/Kunnallistekniikan rakentaminen -yksikkö.

Rakennuslupapäätös on saatu 31.8.2022. Toteutussuunnitelmat ovat valmistuneet syyskuussa 2022. Rakennustyöt pyritään käynnistämään huhtikuun 2023 aikana. Työt alkavat uudisrakennuksen rakentamisella. Nykyinen koulu on toiminnassa uudisrakentamisen ajan ja koulutoiminta siirtyy uudisrakennukseen kesällä 2025. Tämän jälkeen alkaa nykyisen koulurakennuksen purkutyöt, liikuntasalirakennuksen julkisivutyöt sekä pihatyöt.  Koko hanke on valmis heinäkuussa 2026.

Hankinnasta julkaistiin ennakkoilmoitus Hankintailmoitukset.fi (HILMA) portaalissa 7.3.2022 numerolla 2022-095216 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) 11.3.2022 numerolla 2022/S 050-126064.

Hankinnasta järjestettiin markkinavuoropuhelu 8.6.2022, josta julkaistiin kutsu Hankintailmoitukset.fi (HILMA) portaalissa 22.5.2022 numerolla 2022-101671 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) 25.5.2022 numerolla 2022/S 101-278458.

Kokonaisurakasta julkaistiin hankintailmoitus Hankintailmoitukset.fi (HILMA) portaalissa 15.10.2022 numerolla 2022-110566 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2022/S 201-570538. Hankintamenettelynä oli avoin menettely.

Kilpailun kuluessa tarjouspyyntöön liitettiin kaksi lisäkirjettä, joilla täydennettiin ja täsmennettiin alkuperäistä tarjouspyyntöä.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 18.11.2022 klo 16:00 mennessä saatiin 37 kpl kysymyksiä. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspalvelu.fi -portaalin kautta 25.11. mennessä.

Kilpailu keskeytettiin 8.12.2022 kilpailutuksessa tapahtuneen menettelytapavirheen takia. Menettelyvirhe tapahtui, kun tarjouksen voimassaoloaikaa lyhennettiin tarjoajan pyynnöstä 6 kuukaudesta 4 kuukauteen. Muutoksesta ilmoitettiin kaikille kilpailuun osallistuneille lisäkysymysten vastauksien yhteydessä. Hankintalain mukaan tieto olisi tullut viedä myös tarjouspyyntöön vähintään 6 vrk ennen tarjousten jättöpäivää. Menettelytapavirhe havaittiin vasta kun tarjoajat olivat jättämässä tarjoustaan.

Uusi kilpailutus käynnistettiin välittömästi keskeytyksen jälkeen ja uusi hankintailmoitus julkaistiin Hankintailmoitukset.fi (HILMA) portaalissa 15.12.2022 numerolla 2022-115248 ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (TED) numerolla 2022/S 243-701551. Hankintamenettelynä oli avoin menettely.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 2.1.2023 klo 16:00 mennessä saatiin 17 kpl kysymyksiä. Esitettyihin kysymyksiin vastattiin tarjouspalvelu.fi-portaalin kautta 11.1.2023.

Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.

Saapuneet tarjoukset ja tarjousten käsittely

Tarjouksia saatiin asetettuun määräaikaan 20.1.2023 klo 12:00 mennessä 2 kappaletta:

  • YIT Suomi Oy
  • Rakennusliike U. Lipsanen Oy

Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa, joka järjestettiin 20.1.2023 verkkotilaisuutena.  Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Tarjoajien kelpoisuus ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi.

Saadut tarjoukset todettiin tarjouspyynnönmukaisiksi ja ne täyttivät hankintailmoituksessa esitetyt vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä on edellytetty, että tarjoajan liikevaihdon tulee olla ollut kahden (2) edellisen päättyneen tilikauden (2020 ja 2021) aikana keskimäärin 55 000 000 € (alv 0 %).

Rakennusliike U. Lipsanen Oy ei yksin täytä tarjouspyynnössä edellytettyä minimiliikevaihtovaatimusta, mutta yhdessä heidän ilmoittamansa voimavara-alihankkijan kanssa vaadittu liikevaihtovaatimus täyttyy. Rakennusliike U. Lipsanen Oy:n voimavara-alihankkija on Rakennus Oy Antti J. Ahola Oy. Tarjouksen liitteenä oli riittävä selvitys voimavara-alihankkijan käytöstä.

Tarjousvertailu

Tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellisesti halvin hinta. Tarjousasiakirjoissa on vähimmäisvaatimukset asetettu riittävän korkealle, jolloin vertailtavaksi jää vain hinta.

Selonottoneuvotteluihin pyydettiin halvimman tarjouksen antanut tarjoaja: Rakennusliike U. Lipsanen Oy. Neuvottelut pidettiin 25.1.2023. Neuvotteluihin osallistuivat Tuusulan kunnan edustajina Tiina Louhikoski ja Mikko Heikkilä, sekä rakennuttajakonsultit Henri Tiusanen, Paula Pollock ja Miikka Kotola.

Hankintapäätös ja sopimus

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Rakennusliike U. Lipsanen Oy, kokonaishintaan 32 196 000,00 euroa (alv 0 %).

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valitun toimittajan kanssa tehdään kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman.

Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan kunnanhallitus päättää investointihankinnoista, joiden arvo ylittää 4 000.000 euroa.

Lisätiedot:
Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi, p. 040 314 3550

Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi, p. 040 314 2243

Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi, p. 040 314 4566

Liitteet:
Tarjouspyyntö ja hankintailmoitus, avauspöytäkirja, vertailutaulukko

Ehdotus

Esittelijä

Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa
  • ehdottaa kunnanhallitukselle,​ että

kunnanhallitus päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen tarjoajan Rakennusliike U. Lipsanen Oy:n toteuttamaan hankinnan (hankinnan arvo 32 196 000,00 euroa (alv 0%))
  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Mikko Heikkilä, hankesuunnittelija, mikko.heikkila@tuusula.fi
  • Tiina Louhikoski, rakennuspäällikkö, tiina.louhikoski@tuusula.fi
  • Mikko Simpanen, tilapalvelupäällikkö, mikko.simpanen@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Kalle Ikkelä, pormestari, kalle.ikkela@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • valita tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen tarjoajan Rakennusliike U. Lipsanen Oy:n toteuttamaan hankinnan (hankinnan arvo 32 196 000,00 euroa (alv 0%))
  • oikeuttaa tilapalvelupäällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Hankesuunnittelija Mikko Heikkilä selosti asiaa kokouksessa.

Tiedoksi

tarjouksen jättäneet, kasvu ja ympäristö -toimialue

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot
Markkinaoikeus
Sörnäistenkatu 1, 00580 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi