Perustelut
Halosenniemi palvelee taiteilijakotimuseona sekä konserttien, teatteriesitysten ja muiden pienimuotoisten tapahtumien pitopaikkana. Kohteessa käy vuosittain 25 000 - 40 000 kävijää ja se on Suomen suositun taiteilijakotimuseo.
Nykyinen paviljonkimainen asiakaspalvelurakennus valmistui vuonna 1990, jolloin taiteilijakotia kunnostettiin ja siellä sijainneille aputiloille tarvittiin uusi paikka. Asiakaspalvelurakennukseen sijoitettiin henkilökunnan sosiaalitilat, asiakas-wc:t, pienimuotoinen kahvila-myymälätila sekä varasto.
Vuosien aikana museotoiminta on kehittynyt ja kävijämäärä samoin kuin henkilökunnan määrä kasvanut niin, ettei nykyinen asiakaspalvelurakennus enää kokonsa puolesta täytä nykyaikaiselle museotoiminnalle asetettuja vaatimuksia. Rakennuksen kunto ja vanhentunut talotekniikka edellyttävät peruskorjausta. Henkilökunnan sosiaalitilat ovat nykyiselle henkilöstömäärälle riittämättömät. Lipunmyynti- ja museokauppatila on vuosittaiselle asiakasmäärälle liian pieni. Rakennuksen talotekniikka on vanhentunut. Rakennuksessa on myös rakenteellisia ongelmia, jotka täytyy korjata lähivuosina.
Halosenniemen ympärivuotinen aukiolo ja vuosittainen kävijämäärä tuovat paineita myös riittävien oheistilojen saamiselle. Asiakkaat kaipaavat erityisesti kahvilapalveluja, mutta myös museokauppatiloja, naulakoita ja lokeroita. Henkilökunta tarvitsee toimivat työ- ja sosiaalitilat sekä erilaisia varastotiloja mm. museokauppatuotteille ja näyttelymateriaaleille.
Vuonna 2018 arkkitehtitoimisto Arkviirin tekemässä Halosenniemen kehittämissuunnitelmassa ehdotettiin Halosenniemen nykyisen asiakaspalvelurakennuksen purkamista ja uuden asiakaspalvelurakennuksen toteuttamista. Suunnitelman mukaan Rantatien kulttuurimaisema ja Halosenniemen taiteilijakodin välitön läheisyys edellyttävät asiakaspalvelurakennukselta korkeatasoista arkkitehtuuria. Taiteilijakodin läheisyyteen tarvitaan uusi asiakaspalvelurakennus ajanmukaisine oheistiloineen ja monipuolisineen toimintamahdollisuuksineen.
Osana Halosenniemen kehittämissuunnitelmaa on tehty diplomityö, jossa on mallinnettu mahdollista uutta asiakaspalvelupaviljonkia.
Ehdotus
Esittelijä
-
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle Halosenniemen asiakaspalvelurakennuksen esi- ja tarveselvityksen käynnistämistä tilapalveluiden toimesta.