Rakennusvalvontajaosto, kokous 17.2.2022

§ 3 Lausunto Helsingin hallinto-oikeuteen

TUUDno-2021-2275

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Johtava rakennustarkastaja on tehnyt maisematyölupapäätöksen LP-858-2021-01478 § 674 puiden kaatamiseksi. Toimenpide kohdistui Rykmentinpuiston yritysalueen asemakaavassa kortteliin 5747 pääosin T-16 eli teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueelle ja vähäisiltä osin EV eli suojaviher- ja VL eli lähivirkistysalueille.

Päätökseen on jätetty kaksi oikaisuvaatimusta määräajassa. Oikaisua lupapäätökseen haettiin seuraavasti:

Kunnan jäsen, kunnanvaltuutettu A:

  • Puun kaatoa ei tule suorittaa avohakkuuna, vaan kaava ohjaa siihen, että korttelialueella tulee suojella ja säilyttää kasvillisuus. Puut kaatamalla myös muu kasvillisuus, ja koko maaperä tuhoutuu ja näin kunta toimii kaavamääräysten vastaisesti.
  • Alue on valtuuston hyväksymän kaavan säätelemää aluetta, siellä ei enää voi suorittaa hakkuita pelkän taloudellisen metsänmyyntitulon saavuttamisen näkökulmasta, vaan kunta joutuu myös itse noudattamaan kaavamääräyksiä.

Kunnan jäsen B:

  • Puun kaatoa alueella ei tule tehdä avohakkuuna, vaan kaava ohjaa, että kasvillisuus alueella tulee suojella ja säilyttää. Jos alueen puut kaadetaan, niin muukin kasvillisuus, sekä koko maaperä tuhoutuvat prosessissa. Vaadin myös, että mahdollisessa rakennusvaiheessa alueen puut ja koko muu kasvillisuus suojataan ja turvataan vahingoittumiselta.

Oikaisuvaatimukset ovat kokonaisuudessaan liitteenä.

Lainsäädäntö ja muut määräykset asiaan liittyen:

MRL 128 §
Maisematyölupa

Maisemaa muuttavaa maanrakennustyötä, puiden kaatamista tai muuta näihin verrattavaa toimenpidettä ei saa suorittaa ilman lupaa (toimenpiderajoitus):
1) asemakaava-alueella;
2) ranta-asemakaava-alueella, jos ranta-asemakaavassa niin määrätään;
3) yleiskaava-alueella, jos yleiskaavassa niin määrätään, lukuun ottamatta puiden kaatamista yleiskaavassa maa- ja metsätalousvaltaiseksi alueeksi osoitetulla alueella; eikä
4) alueella, jolla on voimassa 53 §:ssä tarkoitettu rakennuskielto asemakaavan laatimiseksi tai jolle yleiskaavan laatimista tai muuttamista varten on niin määrätty.

Lupaa ei tarvita yleis- tai asemakaavan toteuttamiseksi tarpeellisten taikka myönnetyn rakennus- tai toimenpideluvan mukaisten töiden suorittamiseen eikä vaikutuksiltaan vähäisiin toimenpiteisiin.

Lupa ei ole myöskään tarpeen, jos toimenpide perustuu maantielain mukaiseen hyväksyttyyn tiesuunnitelmaan tai ratalain mukaiseen hyväksyttyyn ratasuunnitelmaan.

Maisematyölupaa koskevia säännöksiä ei sovelleta sellaiseen maa-ainesten ottamiseen, johon tarvitaan maa-aineslaissa tarkoitettu lupa.

MRL 140 §
Maisematyöluvan edellytykset

Alueella, jolla on voimassa asemakaava tai yleiskaava, maisematyölupa on myönnettävä, jollei toimenpide vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa.

Alueella, jolle kunta on määrännyt rakennuskiellon asemakaavan laatimista tai muuttamista varten tai jolle yleiskaavan laatimista varten on määrätty toimenpiderajoitus, lupa voidaan myöntää, jollei toimenpide tuota huomattavaa haittaa kaavan laatimiselle taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa.

Jos lupa kaivamiseen tai louhimiseen evätään yleiskaavassa olevan erityisen määräyksen nojalla taikka asemakaava-alueella, missä kaavaa ei ole päätetty muuttaa, lunastusvelvollisuudesta on voimassa, mitä maa-aineslain 8 §:ssä säädetään. Jos lupa muuhun toimenpiteeseen mainituilla alueilla evätään eikä maanomistaja sen vuoksi voi kohtuullista hyötyä tuottavalla tavalla käyttää hyväkseen maataan, hänellä on oikeus saada kunnalta tai, jos alue on tarkoitettu tai osoitettu valtion tarpeisiin, tältä korvaus vahingosta, joka hänelle siitä aiheutuu.

Rakennuspaikkaan kohdistuvat asemakaavamääräykset:
T-16, Teollisuus ja varastorakennusten korttelialue
Pääkäyttötarkoitukseen liittyviä myymälätiloja saa rakentaa kerrosalasta enintään 5 % kuitenkin enintään 500 k-m². Korttelialueelle ei saa sijoittaa päivittäistavarakauppaa eikä keskustahakuista erikoistavaran kauppaa.
Tontin rakennusalalle saadaan asemakaavassa sallitun rakennusoikeuden lisäksi rakentaa kevytrakenteisia katoksia ja muita suojarakennelmia, joiden yhteenlaskettu pinta-ala saa olla enintään 20 % tontille osoitetusta rakennusoikeudesta.
EV, suojaviheralue
VL, lähivirkistysalue
Rykmentinpuiston yritysalueen asemakaavan yleismääräyksissä todetaan, että korttelialueilla on luonnollista kasvillisuutta suojeltava ja säilytettävä. Rakentamatta jäävät tontinosat, joita ei käytetä kulkuteinä tai autojen pysäköintipaikkoina, on istutettava.

Asian selvittely:

Haettu toimenpide kohdistuu useammalle kiinteistölle:
- 858-401-5-323, noin puolet kiinteistön alueesta rajoittuen asemakaavan mukaiselle alueelle
- 858-405-27-7, alle puolet kiinteistön alueesta rajoittuen asemakaavan mukaiselle alueelle
- 858-405-32-1, pieni osa kiinteistöä rajoittuen asemakaavan mukaiselle alueelle
- 858-401-5-290, asemakaavan mukainen EV-alue

Hakija on kuvannut hakemusta seuraavasti:
Vuoden 2022 metsäkauppoihin liittyvät kuviot 651 ja 651.1. Puiden kaato, siistitään alueita niin, että alueelle jää mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen puusto. Koskee kiinteistöjä 858-401-5-323, 858-405-27-7, 858-405-32-1, 858-401-5-290. Puustoa poistetaan 50-70%

Hakemukseen liitetyssä asemapiirroksessa on merkitty, että asemakaavan mukaiselta T-16 alueelta sekä EV- ja tiealueelta puusto poistetaan kokonaisuudessaan. Asemakaavan mukaiselta VL-alueelta puustoa hoidetaan niin, että alueelle jää mahdollisimman monipuolinen puusto iältään ja lajistoltaan.

Hakija on antanut vastineen oikaisuvaatimukseen ja liittänyt vastineeseen muutetun suunnitelman toimenpiteestä. Vastineessa hakija toteaa seuraavaa:

  • Muutetaan suunnitelmaa EV alueelta niin, että kaavassa merkitty suojaviheralue mahdollistuu ja alueelle muodostuu mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen puusto. Itäväylän katualueen puiden kaadosta on sovittu ELY:n kanssa. Puita kaadetaan enemmän, liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
  • VL alueella on kaavassa hulevesialue. Hulevesialueilta joudutaan aina poistamaan kaikki puut. Tässä vaiheessa hoidetaan aluetta kokonaisuutena niin, että alueelle kehittyy mahdollisimman monilajinen ja ikäinen puusto. Myöhemmässä vaiheessa hulevesialueilta rakennettaessa jäljelle jäävät puut ovat ehtineet järeytyä ja juuristo kehittyä, jolloin ne eivät niin helposti kaadu tuuliolosuhteiden muuttuessa.
  • Tonteilta kaadetaan kaikki puut. Kaavoittaja on todennut, ettei se ole kaavan vastaista. Alue on teollisuusaluetta, jolloin puut on kaadettava ennen rakentamista. Rakennusvalvonta voi ottaa kantaa rakennuslupavaiheessa istutettavien alueiden osalta ja ohjeistaa istuttamaan puita ja pensaita.

Muutettu suunnitelma eroaa myönnetyn luvan mukaisesta suunnitelmasta seuraavasti:
- EV-alueelta tullaan puustoa hoitamaan siten, että puustosta tulee mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen, jolloin alueesta kehittyy suojaviheralue.
- ELY-keskuksen tiealueelle on esitetty ELY:n kanssa sovitut hoitotyöt.

Muutettu suunnitelma sekä vastine on lähetetty oikaisuvaatimuksen jättäneille tiedoksi ja kommentoitavaksi. Määräaikaan mennessä molemmat oikaisuvaatimuksen jättäneet täydensivät oikaisuvaatimusta seuraavasti:

A on uusinut jätetyn oikaisuvaatimuksen sekä täydentänyt sitä kunnan vastineen osalta seuraavasti:

  • Kunnanpuutarhurin toimittamassa vastineessa ehdotetaan kapeaa EV-aluetta, jossa olisi monipuolinen puusto. Näin kapea vyöhyke kaatuu tuulessa ja myrskyssä, ja sen jättäminen on silkkaa silmänlumetta.
  • Olennaisilta osiltaan tonteilta kokonaan kaadettavaksi ehdotetun puuston osalta suunnitelma on alkuperäisen kaltainen. Toistan vaatimukseni. 11.5.2020 valtuuston hyväksymän kaavan mukaan kaavamääräyksissä ilmaistaan selkeäsanaisesti, yksiselitteisesti ja ilmaisuvoimaisella suomen kielellä, että ”korttelialueilla luonnollista kasvillisuutta on suojeltava ja säilytettävä”. Kaavan laatijalta, Lauri Kopposelalta olemme kysyneet ennen oikaisuvaatimuksen jättämistä, mitä tämä lause merkitsee. Hän vahvisti, että se tarkoittaa, että vasta rakennussuunnitelman hyväksymisvaiheessa rakennuksen paikan sijoittelun ohella määritetään myös säilytettävä puusto.
  • Luonnollista kasvillisuutta ei voi suojella ja säilyttää, jos puusto ensin hakataan. Puuston säilyttämistä edellyttää myös hiilinielujen säilyttäminen ja sopusuhtaisen kaupunkikuvan rakentuminen, joihin viitataan asemakaavan kaavaselostuksessa.

B on tuonut täydennyksessä esille mm. seuraavaa:

  • Tuusulan kunnan tekemät rakennussuunnitelmat kertovat, että lähiluonnosta ja asukkaiden viihtyvyydestä ei välitetä.
  • Tässä uudessakin suunnitelmassa tarkoituksena on kaataa melkein koko kortteli 5747 -alueen metsä. Se ei ole millään tavalla vastuullista, tai ympäristömyönteistä toimintaa.
  • Puun kaatoa alueella ei tule tehdä avohakkuuna, vaan kaava ohjaa, että kasvillisuus alueella tulee suojella ja säilyttää. Jos alueen puut kaadetaan, niin muukin kasvillisuus, sekä koko maaperä tuhoutuvat prosessissa.
  • Vaadin, että mahdollisessa rakennusvaiheessa alueen puut ja koko muu kasvillisuus suojataan ja turvataan vahingoittumiselta.

Oikaisuvaatimuksen täydennykset ovat kokonaisuudessaan liitteenä.

Asian ratkaisu ja perustelut:

Oikaisuvaatimuksen käsittely on hallintomenettelyä. Otettuaan oikaisuvaatimuksen tutkittavakseen viranomainen voi muuttaa hallintopäätöstä, kumota päätöksen tai hylätä oikaisuvaatimuksen. Oikaisuvaatimuspäätöksessä on annettava perusteltu ratkaisu oikaisuvaatimuksessa esitettyihin vaatimuksiin. 

Rakennusvalvonnan näkemyksen mukaan oikaisuvaatimus voidaan hyväksyä siltä osin kuin sen voidaan ymmärtää tarkoittavan puuston osittaista säilyttämistä EV -alueilla ja hylätä siltä osin, kuin sen on katsottava tarkoittavan puuston säilyttämistä rakennuspaikoiksi tarkoitettujen kaavatonttien osalta. Perusteena esitetään seuraavaa:

Toimenpidealue sijoittuu tuoreessa lainvoimaisessa Rykmentinpuiston yritysalue asemakaavassa T-16, teollisuus ja varastorakennusten korttelialueelle sekä vähäisiltä osin VL lähivirkistysalueelle ja EV suojaviheralueelle. Lähes koko korttelin tonttialue on asemakaavassa rakennusalaa. Korttelin rakentamiselle varattua aluetta rajaa kuusi metriä leveä istutettava tontin osa niin Tuusulan itäväylän kuin Portinkoukun puolella.

Myönnettyyn lupaan liittyvässä asemapiirroksessa sekä oikaisuvaatimuksen käsittelyyn liitetyssä muutetussa asemapiirroksessa on puusto esitetty T-16 korttelialueelta poistettavaksi kokonaisuudessaan. Hakija on antamassaan vastineessa todennut, että alue on teollisuusaluetta, jolloin puut on kaadettava ennen rakentamista ja kaavoittaja on todennut, ettei toimenpide ole kaavan vastainen. VL aluetta hoidetaan vastineen mukaan kokonaisuutena niin, että alueelle kehittyy mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen puusto. Asemakaavassa on VL alueella ohjeellinen hulevesien käsittelyalue. Hulevesialueilta joudutaan saadun selvityksen mukaan aina poistamaan kaikki puut. EV-alueen käsittelyn osalta hakija on muuttanut suunnitelmaa oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä. Myönnetyssä luvassa EV-alueella esitettiin kaikkien puiden kaatamista. Muutossuunnitelmassa tällä alueella puustoa tullaan hoitamaan siten, että puustosta tulee mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen, jolloin alueesta kehittyy suojaviheralue.

Oikaisuvaatimuksissa on tuotu esille, että puiden kaatoa ei tulisi suorittaa avohakkuuna, vaan puita tulisi asemakaavan yleismääräyksen mukaisesti säilyttää, jolloin myös turvattaisiin hiilinielujen säilyttäminen ja sopusuhtaisen kaupunkikuvan rakentuminen, joihin viitataan asemakaavan kaavaselostuksessa. Myönnetty lupa on kuitenkin voimassa olevan asemakaavan mukainen, kuten kaavoittaja on lausunnossaan todennut. Kaavoittaja on puoltanut hakemusta todeten, että haettu toimenpide EV-, kortteli- ja VL-alueilla toteuttaa asemakaavaa, eikä kaavoituksella ole huomauttamista hakemukseen.

Asemakaavan yleismääräyksissä on määräys, jossa todetaan, että korttelialueilla on luonnollista kasvillisuutta suojeltava ja säilytettävä. Rakentamatta jäävät tontinosat, joita ei käytetä kulkuteinä tai autojen pysäköintipaikkoina, on istutettava. Korttelialueella on rakennusoikeus tehokkuuslukuna e=0,4. Tämän lisäksi asemakaava mahdollistaa kevytrakenteisten katosten ja muiden suojarakennelmien rakentamisen enintään 20 % tontille osoitetusta rakennusoikeudesta.

Korttelialueelle sallitaan siis teollisuus ja varastorakennusten, kevytrakenteisten katosten ja muiden suojarakennelmien rakentaminen sekä yleisten määräysten mukaan myös ulkovarastointi. Ulkovarastointialue on asemakaavamääräyksen mukaan aidattava. Alueelle tullaan asemakaavan mukaan laatimaan sitova tonttijako. On oletettavaa, että kortteli 5747 tullaan jakamaan useampaan tonttiin, eikä aluetta toteuteta yhtenä isona kokonaisuutena. Asemakaavan mukainen käyttötarkoitus mitä todennäköisemmin johtaa rakennusluvan yhteydessä tilanteeseen, jolloin rakennettua piha-aluetta tullaan tarvitsemaan niin korttelin sisäiseen liikennöintiin, pysäköintialueeksi kuin varastoalueeksikin. Näin ollen huomioiden asemakaavan maankäytöllinen tavoite, ei alueelle mitä ilmeisemmin jää alueita, joissa olevaa puustoa olisi mahdollista säilyttää tulevassa rakentamisessa. Myöskään VL-alueelle osoitettu ohjeellinen hulevesien viivytykseen ja hallintaan varattu alueen osa ei mahdollista toteutuksen yhteydessä säilyttämään tällä alueella puustoa.

Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 128 §:n mukaan maisematyölupa on tarpeen puiden kaatamiseksi asemakaava-alueella. Maisematyöluvan edellytyksenä MRL 140.1 §:ssä todetaan, että alueella, jolla on voimassa asemakaava tai yleiskaava, maisematyölupa on myönnettävä, jollei toimenpide vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa. Kaavoittaja on todennut lupahakemuksen yhteydessä, että hanke toteuttaa asemakaavaa. Puiden kaataminen asemakaavan mukaiselta T-16 ja VL -korttelialueilta muuttaa maisemakuvaa nykyisestä, mutta mahdollistaa korttelin asemakaavan mukaisen käyttämisen jatkossa eli teollisuus- ja varastorakennusten sekä hulevesien viivyttämiseen ja hallintaan tarvittavien rakenteiden rakentamisen. Koska asemakaava sallii myös ulkovarastoinnin tietyin edellytyksin, on puiden kaataminen koko korttelialueelta perusteltua ja toteuttaa voimassaolevan asemakaavan tulevaa käyttötarkoitusta.

Liitteet:

  • Johtavan rakennustarkastajan maisematyölupapäätös LP-858-2021-01478 § 674
  • Maisematyölupapäätös LP-858-2021-01478, asemapiirros
  • Oikaisuvaatimus A
  • Oikaisuvaatimus B
  • Täydennys oikaisuvaatimukseen A
  • Täydennys oikaisuvaatimukseen B
  • Hakijan vastine oikaisuvaatimukseen
  • Hakijan tarkennettu asemapiirros toimenpiteestä pvm. 4.11.2021
  • Kommentit uuteen suunnitelmaan 15.11.2021 A
  • Kommentit uuteen suunnitelmaan 15.11.2021 B

Oheismateriaali:

  • Alueen asemakaava ja asemakaavamääräykset

Ehdotus

Esittelijä

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi oikaisuvaatimukset liitteineen
  • hyväksyä oikaisuvaatimukset siltä osin kuin ne kohdistuvat asemakaavan mukaiselle EV-alueelle
  • hylätä oikaisuvaatimukset siltä osin kuin se kohdistuu korttelin TL-16 ja VL -korttelialueille
  • hyväksyä hakijan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn liittämän asemapiirroksen pvm. 4.11.2021, joka korvaa maisematyöluvan asemapiirroksen pvm. 31.8.2021

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Helsingin hallinto-oikeus pyytää rakennusvalvontajaoston lausuntoa koskien Tuusulan rakennusvalvontajaoston tekemään päätökseen 15.11.2021 § 31 tehtyä valitusta.

 

Asian taustaa

Johtava rakennustarkastaja on tehnyt maisematyölupapäätöksen LP-858-2021-01478 § 674 puiden kaatamiseksi. Päätöksestä jätettiin oikaisuvaatimus, joka käsiteltiin rakennusvalvontajaostossa 25.11.2022 § 31. Jaosto päätti

  • hyväksyä oikaisuvaatimukset siltä osin kuin ne kohdistuvat asemakaavan mukaiselle EV-alueelle
  • hylätä oikaisuvaatimukset siltä osin kuin se kohdistuu korttelin TL-16 ja VL -korttelialueille
  • hyväksyä hakijan oikaisuvaatimuksen käsittelyyn liittämän asemapiirroksen pvm. 4.11.2021, joka korvaa maisematyöluvan asemapiirroksen pvm. 31.8.2021

 

Valitus:

Päätöstä vaaditaan kumottavaksi. Perusteluina kumoamiselle esitetään muun muassa

  • Asemakaavan määräysten tulkinta on ollut virheellistä.
  • Kaavan ja havainnekuvan perusteella alueelle tulisi vain yksi tontti, eikä kaavaan ole merkitty teitä useammalle tontille.
  • Puiden kaatamisella ei ole tarvetta, koska ELY-keskus on antamassaan lausunnossa ilmoittanut, että Rykmentinportinkadun ja Tuusulan itäväylän risteysjärjestelyistä on tarkemmin sovittava ennen kortteleiden 5745, 5746 ja 5747 rakentamisen aloittamista.
  • Myönnetty maisematyölupa on osa suurempaa maisemallista kokonaisuutta eikä ratkaisua pitäisi tehdä erillisenä.
  • EV-aluetta ei tule harventaa, vaan jättää luonnonmukaiseksi.
  • Kaava turmelee maisemakuvaa ja luonnon säilymisen tarkoitus ei toteudu.

Valituskirjelmä kokonaisuudessaan on esityslistan liitteenä.

 

Lausunto:

Myönnetty maisematyölupa sijoittuu tuoreessa lainvoimaisessa Rykmentinpuiston yritysalue asemakaavassa kortteliin 5747 T-16 teollisuus ja varastorakennusten korttelialueelle sekä vähäisiltä osin VL lähivirkistysalueelle ja EV suojaviheralueelle. Lähes koko korttelin tonttialue on asemakaavassa rakennusalaa. Korttelin rakentamiselle varattua aluetta rajaa kuusi metriä leveä istutettava tontin osa niin Tuusulan itäväylän kuin Portinkoukun puolella.

Asemakaavan yleismääräyksissä on määräys, jossa todetaan, että korttelialueilla on luonnollista kasvillisuutta suojeltava ja säilytettävä. Rakentamatta jäävät tontinosat, joita ei käytetä kulkuteinä tai autojen pysäköintipaikkoina, on istutettava. Korttelialueella on rakennusoikeus tehokkuuslukuna e=0,4. Tämän lisäksi asemakaava mahdollistaa kevytrakenteisten katosten ja muiden suojarakennelmien rakentamisen enintään 20 % tontille osoitetusta rakennusoikeudesta. Korttelin sallittu maksimikerrosluku on II.

Asemakaavan alueella noudatetaan asemakaavan mukaan kortteleissa 5526 ja 33029 ohjeellista tonttijakoa. Muulle asemakaava-alueelle laaditaan erillinen sitova tonttijako. Lupahankkeen kortteliin 5747 tullaan siis laatimaan erillinen sitova tonttijako myöhemmin.

Rakennusvalvontajaosto on hyväksynyt päätöksessään § 31 oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin se on koskenut asemakaavan mukaista EV-aluetta ja hylännyt oikaisuvaatimuksen siltä osin kuin se kohdistuu korttelin TL-16 ja VL -korttelialueille. Hakija on oikaisuvaatimuksen käsittelyn yhteydessä toimittanut uuden suunnitelman, jonka rakennusvalvontajaosto on hyväksynyt korvaten johtavan rakennustarkastajan päätökseen liitetyn asemapiirroksen. Jaoston hyväksymässä asemapiirroksessa EV-alueen puustoa hoidetaan siten, että puustosta tulee mahdollisimman monilajinen ja -ikäinen. Tältä alueelta ei siis suunnitelman mukaan ole tarkoitus poistaa kaikkea puustoa. Tämä EV-alue on noin 10 metriä leveä.

Suunnitelmassa on esitetty selvyyden vuoksi myös asemakaavan mukaiset katualueet, joiden osalta puiden kaatamiselle ei erikseen ole tarpeen hakea maisematyölupaa, koska kyse on asemakaavan toteuttamisen toimenpiteistä (MRL 128.2 §). Näiden alueiden käsittelyn osalta on hakija (Tuusulan kunta) sopinut maa-alueen omistajan ELY-keskuksen kanssa tehtävistä toimenpiteistä.

Korttelialueelle sallitaan siis teollisuus ja varastorakennusten, kevytrakenteisten katosten ja muiden suojarakennelmien rakentaminen sekä yleisten määräysten mukaan myös ulkovarastointi. Ulkovarastointialue on asemakaavamääräyksen mukaan aidattava. Alueelle tullaan asemakaavan mukaan laatimaan sitova tonttijako. On oletettavaa, että kortteli 5747 tullaan jakamaan useampaan tonttiin myöhemmin laadittavan tonttijaon pohjalta, eikä aluetta toteuteta yhtenä isona kokonaisuutena, kuten asemakaavan kaavamateriaalin havainnekuvassa on esitetty. Havainnekuva kuvaa vain yhtä mahdollista toteutusmahdollisuutta, mutta ei estä korttelin toteuttamista havainnekuvasta poiketen. Asemakaavan mukainen käyttötarkoitus mitä todennäköisemmin johtaa rakennusluvan yhteydessä tilanteeseen, jolloin rakennettua piha-aluetta tullaan tarvitsemaan niin korttelin sisäiseen liikennöintiin, pysäköintialueeksi kuin varastoalueeksikin. Näin ollen huomioiden asemakaavan maankäytöllinen tavoite, ei alueelle mitä ilmeisemmin jää alueita, joissa olevaa puustoa olisi mahdollista säilyttää tulevassa rakentamisessa. Myöskään VL-alueelle osoitettu ohjeellinen hulevesien viivytykseen ja hallintaan varattu alueen osa ei mahdollista toteutuksen yhteydessä säilyttämään tällä alueella puustoa.

Maankäyttö- ja rakennuslain 128 §:n mukaan maisematyölupa on tarpeen puiden kaatamiseksi asemakaava-alueella. Maisematyöluvan edellytyksenä MRL 140.1 §:ssä todetaan, että alueella, jolla on voimassa asemakaava tai yleiskaava, maisematyölupa on myönnettävä, jollei toimenpide vaikeuta alueen käyttämistä kaavassa varattuun tarkoitukseen taikka turmele kaupunki- tai maisemakuvaa. Kaavoittaja on todennut lupahakemuksen yhteydessä, että hanke toteuttaa asemakaavaa. Puiden kaataminen asemakaavan mukaiselta T-16 ja VL -korttelialueilta muuttaa maisemakuvaa nykyisestä, mutta mahdollistaa korttelin asemakaavan mukaisen käyttämisen jatkossa eli teollisuus- ja varastorakennusten, niiden piha-alueiden sekä hulevesien viivyttämiseen ja hallintaan tarvittavien rakenteiden rakentamisen. Koska asemakaava sallii myös ulkovarastoinnin tietyin edellytyksin, on puiden kaataminen koko korttelialueelta perusteltua ja toteuttaa voimassaolevan asemakaavan tulevaa käyttötarkoitusta. Rakennusvalvontajaosto haluaa painottaa, että rakennuslupa viimeistään oikeuttaa tontin raivaukseen, joten rakennusvalvontajaosto katsoo valituksen aiheettomaksi. Samalla jaosto uudistaa hallinto-oikeudelle oikaisuvaatimukseen antamansa päätöksen perustelut.   

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Helsingin hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • todeta, että valitus tulee hylätä kaikilta osin perusteettomana
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.