Kasvatus- ja sivistyslautakunta, kokous 26.4.2022

§ 41 Tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetuksen pilotointi Tuusulan peruskouluissa, aloite

TUUDno-2021-2441

Aikaisempi käsittely

Perustelut

Laura Nyholm esitti seuraavan hänen ja 23 muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen:

"Hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat perusta elämänhallinnalle ja ne ovat yksi merkittävä syrjäytymistä ehkäisevä tekijä. Toimivilla tunne- ja vuorovaikutustaidoilla voidaan ehkäistä myös koulukiusaamista ja edistää sekä koulun oppilaiden että opettajien hyvinvointia ja jopa mielenterveyttä.

Konkreettisia toimia lasten- ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi tarvitaan perusopetuksessa. Mielenterveysongelmat lapsilla ja nuorilla ovat lisääntyneet erittäin huolestuttavaa tahtia ja ennaltaehkäiseviä toimia tarvitaan laajasti, jotta ongelmien syntymistä voidaan ehkäistä ajoissa.

Kansalaisaloite (8354) ”Tunne- ja vuorovaikutustaidot – oppiaineen kirjaaminen perusopetuslakiin” keräsi lähes 32 000 kannatusilmoitusta. Tuusulalaisen kansanedustaja Ruut Sjöblomin 29.10.2021 tekemän lakialoitteen on allekirjoittanut 46 kansanedustajaa. On hienoa, että näin suuri osa kansanedustajista näkee asian tärkeyden.

Tuusulan kuntastrategian ”kasvatuksen ja koulutuksen kärkikunta” tavoitteen mukaisesti Tuusula voisi olla Suomessa etujoukoissa tunne- ja vuorovaikutustaitojen jalkauttamisessa osaksi perusopetusta. Ennen asian etenemistä lainsäädännön kautta osaksi perusopetusta, voisi tunne- ja vuorovaikutustaitojen opetusta pilotoida joissain peruskouluissa osana perusopetusta ja samalla kerätä arvokasta kokemusta näiden taitojen opetuksen vaikutuksesta lasten ja nuorten sekä kouluyhteisön hyvinvointiin.

Esitän valtuustoaloitteena, että Tuusulan kunta selvittää mahdollisuudet tunne- ja vuorovaikutustaitojen pilotoinnin aloittamiseksi osana perusopetusta ja toteuttaa pilotoinnin sekä pilotoinnin vaikutustenarvioinnin mahdollisimman pian. Selvitykseen tulee sisältyä arviot pilotoinnin toteuttamisen laajuudesta, kustannuksista, mahdollisesta hankerahoituksesta ja odotetuista hyödyistä sekä suunnitelma pilotoinnin toteuttamiseksi.

Liitteet

Kansalaisaloite 12.4.2021 Tunne- ja vuorovaikutustaidot -oppiaineen kirjaaminen perusopetuslakiin

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/8354?fbclid=IwAR3ZM6T9zKSeQnZifXiU8zf2R-LTMVXBJarNFsK_K_zbDiZzb12qgriUGAs

Lakialoite LA 49/2021 vp, Ruut Sjöblom kok ym. Lakialoite laiksi perusopetuslain 11 §:n muuttamisesta

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakialoite/Sivut/LA_49+2021.aspx"

 

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallitukselle valmisteltavaksi.

Valmistelija

  • Markus Torvinen, opetuspäällikkö, markus.torvinen@tuusula.fi
  • Laura Aalto, oppimisen asiantuntija, laura.aalto@tuusula.fi

Perustelut

Sivistyksen toimialueen vastaus aloitteeseen:

Syksyllä 2016 voimaan tulleissa opetussuunnitelman perusteissa korostetaan ohjaamaan oppilaita tunnistamaan omaa ja yhteistä hyvinvointia edistäviä tekijöitä sekä sosiaalisten taitojen harjoittamisesta sekä tunnetaitojen kehityksen tukemista. Tunne- ja vuorovaikutustaidot (TVV –taidot) on kirjattu useisiin laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Erityisesti ne näkyvät osa-alueessa Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3). Oppiaineissa tunne-ja vuorovaikutustaidot näkyvät erityisesti uskonnon/elämänkatsomustiedon, äidinkielen, yhteiskuntaopin ja terveystiedon sisällöissä. 

Tuusulan kouluissa toteutetaan tunne- ja vuorovaikutustaitoja osana perusopetusta monella tavalla. Niitä voidaan käsitellä osana eri oppiaineiden sisältöjä, teemapäivinä tai –viikkoina tai monialaisina oppimiskokonaisuuksina. Kunnassamme on myös useita tutoropettajia, joilla on osaamista opettajien ohjaamiseen lasten ja nuorten tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistamisessa. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen on osa myös monia hankkeita, joissa Tuusulankin on mukana. Esimerkkinä mainittakoon Kaikille yhteistä koulua, Globaalikasvatus- kohti kestävää tulevaisuutta sekä sitouttavan kouluyhteisötyön kehittämishanke (SITKO). Tällä hetkellä oppilaat altistuvat TVV –taitojen harjoittelulle eri kouluissa vaihtelevasti, koska tuntijaossa ei ole osoitettu sille erillistä oppituntia ja opettajat painottavat tätä asiaa ryhmän tilanteen ja oman osaamistason perusteella. Yksi tavoite tunne- ja vuorovaikutustaitojen kirjaamisella perusopetuslakiin oppiaineeksi, on nimenomaan lisätä lasten ja nuorten yhdenvertaisuutta. 

Useissa kunnissa ja kouluissa on viime vuosina toteutettu tunne- ja vuorovaikutustaitojen systemaattisesta lisäämisestä opetukseen. Esimerkiksi Ylöjärvellä vuosiluokille 1, 2, 7 ja 8 on kohdennettu sitä varten yksi lisätunti. Vantaalla 7. luokan oppilaille lisätään 0.5 tuntia viikossa osana sitouttavan kouluyhteistyön hanketta. Helsinkiläisessä Laakavuoren koulussa 1.-6. luokkien oppilaille lisättiin lukujärjestykseen 1 tunti viikossa TVV –taitoja. Kaksivuotisen pilotin jälkeen huomattiin, että lasten kouluviihtyvyys ja keskittymiskyky lisääntyivät. Samaan aikaan kiusaaminen, rasistinen käyttäytyminen ja kiukunpuuskat vähenivät. Useat tutkimukset osoittavat, että TVV –taitojen vahvistaminen vaikuttaa positiivisesti mielen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja yhteisöllisyyden kokemuksiin. Parhaimmat tulokset saadaan, kun taitojen harjoitteleminen aloitetaan jo varhaiskasvatuksessa.  

Tuusulassa 1. ja 2. vuosiluokilla on yksi oppitunti valtakunnallista tuntijakoa enemmän. Lisätunti on suunnattu äidinkieleen ja matematiikkaan. Yhden tunnin lisääminen tuntikehykseen maksaa noin 40 000 – 50 000€ yhtä ikäluokkaa kohden riippuen ikäluokan opetusryhmien määrästä ja onko kyse alakoulun vai yläkoulun tunnista. Esimerkiksi tunne- ja vuorovaikutustunnin lisääminen 4 vuosiluokalle tarkoittaisi n. 160 000 - 200 000 €:n kustannusta.  

Selvityksen perusteella on mahdollista, että Tuusulassa aloitetaan pilotti tunne- ja vuorovaikutustaitojen lisäämiseksi lukuvuonna 2022-23. Pilotin kustannusarvioon vaikuttaa sen laajuus ja toteutusmalli.  Kustannuksia tulee tarvittavista materiaaleista ja opettajien koulutuksista.  Pilotti toteutettaisiin ilman lisätuntia opetussuunnitelmaan toteuttamalla se esimerkiksi osana äidinkielen opetusta. Pilotin aikana tulisi tarkastella ainakin sitä, millaisia asioita tulee huomioida opettajien osaamisen suhteen, millaista materiaalia tarvitaan, millaiset metodit toimivat ja miten hyvin opetus voidaan toteuttaa osana muiden oppiaineiden opetusta.   

Kevään 2022 aikana tavoitteena on koota n. 10 opettajan kehittämisryhmä, jonka kanssa pilottia lähdetään toteuttamaan lukuvuoden 2022-23 aikana. Tavoitteiden saavuttamisen kannalta on hyvä saada mukaan yksi koulu, jossa kaikki ikäluokat osallistuvat kokeiluun. Sen lisäksi mukaan valitaan yksi ikäluokka isommasta koulusta sekä yksi laaja-alainen erityisopettaja ja ohjaaja. Sen lisäksi mukaan toivotaan yksittäisiä vapaaehtoisia opettajia erityisesti alkuopetuksesta ja yläkoulusta. Varhaiskasvatuksen osallisuutta selvitellään.  

Pilotista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta n. 7000 €:n suuruisia. Ne muodostuvat pääasiassa henkilöstömenoista (koulutus- ja sijaiskustannukset) ja mahdollisesta materiaalin hankinnasta. Tuusulan kunta seuraa hankerahoituksia ja mahdollisuutta ohjata kustannuksia hankkeille. Tämän hetken ulkoisesti rahoitetuissa hankkeissa ei sellaista, johon voisi kohdistaa kyseisiä kustannuksia. Pilotin toteuttamisella on 7000 euron talousvaikutus vuoden 2023 talousarvioon, ja tämä suunnitellaan toteutettavaksi olemassa olevalla kehittämiseen suunnatulla rahoituksella. 

 

Ehdotus

Esittelijä

  • Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi

Kasvatus- ja sivistyslautakunta päättää

  • hyväksyä esitetyn selvityksen aloitteen johdosta
  • ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että valtuusto päättää katsoa Laura Nyholmin esitämän hänen ja 23 muun valtuutetun allekirjoittaman aloitteen 08.11.2021 § 158 tulleen käsitellyksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.