Perustelut
Neljännesvuosiraportti tammi - maaliskuu 2022
Valtioneuvosto on antanut kuntalain nojalla asetukset kunnan taloutta koskevien tietojen toimittamisesta (524/2022) sekä annetun asetuksen 12 ja 13 §:ssä on säännökset kunnan neljännes- ja puolivuosikatsausten sisällöstä ja niiden laadinnassa noudatettavista tilinpäätösperiaatteista. Neljännesvuosikatsauksessa on esitettävä toiminnan ja talouden olennaiset tapahtumat, talousarvion toteutuminen sekä kuvataan keskeiset tekijät, joiden ennakoidaan vaikuttavan tilikauden tuottojen ja kulujen määriin. Toimialueet raportoivat tavoitteistaan ja taloudestaan palvelualuetasolla, jolta osin seuranta viedään kunnanhallitukseen ja valtuustoon tiedoksi. Palveluyksikkötasolla seuranta tapahtuu lautakunnissa.
Teknisen lautakunnan alaiset palvelualueet ja -yksiköt ovat:
Yhdyskuntatekniikka
- Kunnallistekniikan suunnittelu
- Kunnallistekniikan rakentaminen
- Kunnossapito
- Viherpalvelut
- Liikenne
Tilapalvelut
- Kiinteistöjohtaminen
- Rakennuttaminen
- Kiinteistöjen ylläpito
- Puhtauspalvelut
Käyttötalous
Vuoden 2022 talousarviossa on teknisen lautakunnan toimintatuotoiksi vahvistettu 24 784 035€. Toimintakuluihin on vuodelle 2022 varattu 24 725 954€, käyttösuunnitelman mukainen toimintakate (sisältäen valmistuksen omaan käyttöön 100 000€) on 158 081€. Toimintatuotoista on toteutunut 6,9 milj. euroa (27,7 %). Tuotot koostuvat pääosin vuokratuotoista sekä osittain sisäisistä siivoustuotoista. Toimintakuluista on toteutunut 6,9 milj. euroa (27,9 %). Merkittävimmät kuluerät ovat henkilöstökustannukset, alueiden ja rakennusten kunnossapito, HSL:n kuntaosuus sekä sähkö ja lämmitys. Luminen alkutalvi on aiheuttanut merkittäviä lisäkustannuksia katujen kunnossapidon osalta.
Investoinnit, lisämääräraha 2 215 000€
Martta Wendelin päiväkoti, lisämääräraha 2 000 000€
Hankkeeseen valittiin urakoitsijat Teknisessä lautakunnassa 20.10.2020 § 107, Kunnanhallituksen kokouksessa 26.10.2020 § 404. Urakoiden hyväksytty kokonaiskustannus on 10 521 628 €. Hanke on edennyt suunnitellussa aikataulussa.
Suunnittelun osalta kohteen vaativuuden ja teknisten ratkaisujen vuoksi on ollut välttämätöntä käyttää suunnittelijoiden aikaa huomattavasti enemmän, jonka vuoksi suunnittelukustannukset ovat nousseet arvioitua korkeammaksi. Nämä ovat olleet koko kohteen onnistumisen vuoksi välttämättömät.
Kohteessa on myös jouduttu käyttämään eri asiantuntijoiden palveluita enemmän kuten esim. puhtaudenhallinnan, kosteudenhallinnan ja Ympäristömerkinnän koordinaattorit, puurakentamisen asiantuntija, akustikko, palotekninen-, pohjarakenne- ja sammutusjärjestelmäsuunnittelu sekä takuuaikainen sisäilma- ja olosuhdehallinnan tukipalvelu
Suunnittelijoiden valinnan jälkeen eli keväällä 2020 tuli maailmanlaajuinen koronavirusepidemia, jonka vaikutuksesta jouduttiin opettelemaan uudenlainen työskentely, johtaminen ja toteuttaminen. Tähän vaikuttivat myös lukuisat sairaspoissaolot. Suunnittelun aikana tapahtui paljon henkilöstön vaihdoksia Tuusulan kunnalla sekä suunnittelijoiden keskuudessa. Tämä myös vaikutti suunnitteluun ja suunnittelun laatuun. Hankkeen suunnitteluaikataulu oli todella tiukka, joka vaikutti eri suunnittelualojen ristiin vertailuissa ja varmentamisissa. Suunnittelun aikana myös kohteen projektiarkkitehti ja vastuullinen rakennesuunnittelija vaihtuivat. Tilaajalla ei ollut riittävästi aikaa eikä riittävästi henkilöresursseja, jotta kalliit yksityiskohdat olisi voitu välttää. Tilaajan puolelta vastuuhenkilö vaihtoi työpaikkaa kesken hankkeen eli kesällä 2021.
Urakoiden kilpailutuksessa ei saatu rakennusurakasta kuin 1 tarjous, IV - urakasta vain 1 tarjous, sähköurakasta 2 tarjousta ja putkiurakasta ei yhtään tarjousta. Näin ollen voidaan todeta, että aitoa kilpailutilanne ei päässyt syntymään. Putkiurakassa edettiin suorahankinnalla, johon saatiin 4 tarjousta.
Urakkatarjousten vähyys todennäköisesti johtui kahdesta asiasta. Hankkeen toteutus CLT-runkoisena massiivipuurakennuksena sekä hankkeen toteutus noudattaen Pohjoismaiden Ympäristömerkinnän Joutsenmerkin kriteerejä. Nämä ovat uusia asioita suurimmalle osalle urakoitsijoita, joten pelästyivät uusia asioita sekä siitä aiheutuvia kustannuksia.
Urakoiden lisä - ja muutostyövaraukset olivat käytetty jo varsinaisiin urakkasopimuksiin. Lisä - ja muutostyövarauksia näin ollen ei ollut. Lisä- ja muutostöitä tulee jokaisessa hankkeessa niin kuin tässäkin on tullut.
Arvioidaan, että hankkeen kokonaiskustannus tulee ylittämään hyväksytyn kokonaiskustannusarvion noin 2 000 000 eurolla.
Tässä arviossa on huomioitu kaikki kulut, jotta voimme loppuun saattaa kohteen niin, että kohde valmistuu tavoiteaikataulussa. Arviossa on otettu huomioon suunnittelun lisä - ja muutostyökulut, urakoiden lisä - ja muutostyökulut, konsulttien ja asiantuntijoiden kulut.
Veteraanipuisto, lisämääräraha 120 000€
Veteraanipuisto on suunniteltu toteutettavaksi Senaatti-kiinteistöltä vuokratulle n. 1000 m2:n alueelle Ilmatorjuntamuseon viereiseen metsikköön. Kunnanhallitus on kokouksessaan 14.12.2020 päättänyt, että kunta valmistelee veteraanipuiston suunnittelun ja toteutuksen esitettyyn paikkaan.
Puiston suunnitelma ja kustannuslaskelma on tehty hortonomiopiskelijan asiantuntijaharjoitteluna Projektitoimistossa. Suunnitelma on esitelty veteraanitoimikunnalle, joka on hyväksynyt omalta osaltaan suunnitelman.
Tavoitteena on saada puiston rakentaminen aloitettua viimeistään syyskuussa 2022, jota ennen urakka kilpailutetaan. Sääolosuhteista ja mahdollisista tavarantoimitusvaikeuksista johtuen osa istutustyöstä saattaa siirtyä vuodelle 2023.
Budjetti: 120 000 e (Arvioitu Rapal Fore Rola, hintataso lokakuu 2021). Maailman epävakaa tilanne saattaa vaikuttaa tarvittavaan rahamäärään hintatason jatkuvan nousun seurauksena.
Kustannukset eriteltyinä rakennusosittain:
- Maa-, pohja- ja kalliorakenteet: mm. massanvaihto ja puiden poisto 18 000
- Päällys- ja pintarakenteet: mm. rakennekerrokset, kasvualustat, kasvillisuus 30 000
- Järjestelmät: infotaulut, valaisimet 6000
- Rakennustekniset rakenneosat mm. penkit, roska-astiat 12 000
- Työmaatehtävät sisältäen rakennuttajakonsultin 14 000
- Valokuvaseinä 5 000
- Taideteos 15 000
yht. 100 000€
Varautuminen hintatason muutoksiin ja projektin kustannusvaraus +20% yht. 120 000€
Lumilinko, lisämääräraha 35 000€
Viime talven voimakas lumentulo aiheutti katujen kapenemista sekä vaikeutti paikkojen löytämistä lumen säilytystä varten. Tilanteen korjaamiseksi selvitimme vaihtoehtoisia toimintamalleja.
Normaali kuormaus ja poisajo on melko hidasta ja kallista. Lumilingolla kuormaaminen / siirtäminen sopivissa kohteissa kauemmaksi tien reunasta on huomattavasti edullisempi tapa. Lingolla kuormatessa lumi tiivistyy huomattavasti pienempään tilaan, kuin mitä se on koneella kuormatessa ja näin lumen ajot vähenevät samassa suhteessa. Lisäksi lingon käyttö on työturvallisempi vaihtoehto liikenteen seassa (ajetaan tien reunaa yhteen suuntaan), kuin pyöräkuormaajalla kuormaaminen, jossa joutuu edestakaisin kääntyilemään ja peruuttelemaan.
Lumenajossa ennakoitiin saavutettavan lingon avulla n. 15 000€ pelkästään lopputalven aikana. Laskelma perustuu vähenevään tarpeeseen kalustoa (ostopalvelut) ja nopeampaan työsuoritteeseen (työaikaa säästyy n. 2 viikkoa).
Kunnalle tarjottiin 45 000€ esittelykäytössä oleva lumilinko 35 000€ hintaan, mutta uuden koneen takuulla.
Kt 45, Mt 145 Kievarinportti kiertoliittymän parantamien, lisämääräraha 60 000€
Kyseessä on yksi MAL-sopimuksen pienistä kustannustehokkaista hankkeista Keski-Uudellamaalla, joka tähtää kaistajärjestelyä ja viitoitusta parantamalla liittymän liikenneturvallisuuden parantamiseen. Vuonna 2022 ELY -kilpailuttanee urakan ja rakentamishanke käynnistyy. Tuusulan kunnan kustannusosuus hankkeesta on 25% 60 000 €). Kunnan vuoden 2022 budjetointia laadittaessa ELY:n suunnittelu ja toteutusaikataulu hankkeelle on ollut epäselvä. Hankkeelle ei ole kunnassa osattu varata määrärahaa vuodelle 2022.