Lapsi- ja perheasiainneuvosto, kokous 2.12.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 26 Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, lape-neuvoston lausunto

TUUDno-2021-2246

Valmistelija

  • Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Kunnassa on valmisteilla hyvinvointisuunnitelma vuosille 2021-2025. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta pyytää lapsi- ja perheasiainneuvostolta lausuntoa hyvinvointisuunnitelman luonnokseen 31.1.2022 mennessä.

Laki ja kuntastrategia hyvinvointikertomuksen ja -suunnitelman pohjana

Kunnilla on lakisääteinen velvollisuus laatia laaja hyvinvointikertomus ja -suunnitelma valtuustokausittain. Hyvinvointikertomus- ja suunnitelma on yksi kunnan strategisista asiakirjoista, joka syventää, täsmentää ja toteuttaa kuntastrategian tavoitteita tuusulalaisten hyvinvoinnin edistämisen osalta. Hyvinvointisuunnitelma toimii kokoavana asiakirjana erillisille hyvinvointia edistäville strategisille asiakirjoille. Hyvinvointisuunnitelmaa toteuttaa koko kuntaorganisaatio.

Hyvinvointisuunnitelman laadinnan eteneminen

Hyvinvointisuunnitelman laadinta käynnistyi alkusyksystä jatkona hyvinvointikertomuksen ja kuntastrategian laadinnalle. Hyvinvointisuunnitelma perustuu kuntastrategiaan ja pormestariohjelmaan, ja se laaditaan osallistuvassa prosessissa ja vuoropuhelussa asukkaiden, yhdistysten, vaikuttamistoimielinten (nuorisovaltuusto ja neuvostot) ja hyte-lautakunnan kanssa. Hyvinvointisuunnitelman luonnos kootaan poikkihallinnollisena yhteistyönä kunnan hyte-ryhmän toimesta.

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoitteet

Hyvinvointisuunnitelman rakenne ja tavoiteasetanta perustuvat kuntastrategian päämääriin ja tavoitteisiin. Se mukailee hyvinvointisuunnitelman 2020-2021 ja laajan hyvinvointikertomuksen rakennetta, joissa hyvinvoinnin ilmiöt ja näkökulmat kuvataan yhteisinä kohderyhmästä riippumattomina.

Ehdotus

Esittelijä

  • Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Lapsi- ja perheasiainneuvosto päättää

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon keskustelun pohjalta.

Päätös

Lapsi- ja perheasainneuvosto päätti

  • keskustella Tuusulan hyvinvointisuunnitelman 2021-2025 luonnoksesta 
  • laatia lausunnon

    Tuusulan hyvinvointisuunnitelma 2021-2025, lapsi- ja perheasiainneuvoston lausunto


    Lapsi- ja perheasiainneuvoston mielestä hyvinvointisuunnitelman tavoitteet ovat ylätasolla ja konkretia jää puuttumaan. Lisäksi lasten, nuorten ja perheiden näkökulma jää melko vähäiseksi. Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma täydentää laajaa hyvinvointisuunnitelmaa. Neuvosto pitääkin tärkeänä, että lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma on valmistelussa.

    Lapsi- ja perheasiainneuvosto kiinnittää hyvinvointisuunnitelmassa 2021-2025 huomiota seuraaviin asioihin:

    • Varhaiskasvatuksen, koulupalveluiden ja muiden lasten ja perheiden palveluiden turvaaminen on erittäin tärkeää etenkin poikkeustilanteessa ja myös hyvinvointialuesiirtymän jälkeen. Lasten ja nuorten palvelut esim. oppilashuollon palvelut tulee säilyttää kouluissa lähipalveluina. Lisäksi koululaisille kuuluvat oppilashuollon palvelut tulee taata kaikkialla Tuusulassa.
    • Korona-ajan seurauksena vauva- ja pikkulapsiperheet eivät ole voineet kohdata toisiaan. Heidän hyvinvointiin tuleekin kiinnittää huomiota. Lähipalvelut ja henkilökohtaiset kontaktit ovat tärkeitä.
    • Kouluterveyskyselyn tulokset osoittavat mm. yksinäisyyden kokemuksen, ahdistuneisuuden ja masentumisen lisääntyneen. Erityisesti ammattikoululaiset voivat huonommin kuin lukiolaiset. Mitä on suunniteltu heidän hyvinvointinsa edistämiseksi?
    • Huomioitava on, että lastensuojelulliset toimet ja raskaiden palveluiden tarve ovat kasvussa. Ennalta ehkäiseviin toimiin on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota, jotta ns. raskailta palveluilta vältyttäisiin. Onkin tärkeää, että ympäristöt tukevat ja turvaavat lasten ja nuorten yhteisöllisyyden rakentumista. Turvallisten aikuisten läsnäolo arjessa on tärkeää. Lisäksi koulujen ja päiväkotien tehtävänä on saattaa myös vanhempia yhteen ja luoda tukiverkostoja myös vanhemmille.
    • Harrastamisen mahdollistaminen kaikissa kouluissa on hyvä tavoite, sillä matalan kynnyksen kerhotoiminta on ennalta ehkäisevää työtä, joka rakentaa myös yhteisöllisyyttä kouluilla. Harrastamisen mahdollisuus kaikille kouluille vaatii myös koordinointia. Tärkeää olisi, että kaikilla kouluilla on tarjolla harrastusmahdollisuuksia suhteessa koulun oppilasmäärään.
    • Nuorisotyöntekijöiden lisääminen on hyvä tavoite. Koulunuorisotyön lisääminen vaatii kuiteinkin suunnitelmassa tarkempaa avaamista. Millä tavalla koulunuorisotyön lisäämisen on suunniteltu näkyvän?
    • Palveluverkkoa uudistettaessa on kiinnitettävä huomiota siihen, että tilat tarjoavat laajat mahdollisuudet yhteisölliseen toimintaan. Huolehditaan myös siitä, että koulujen tilat ovat useiden eri kohderyhmien käytössä. Tuetaan ja vahvistetaan ylisukupolvisia kohtaamisia päiväkodeissa ja kouluissa.
    • Suunnitelman kohdassa Tuemme tuusulalaisten hyvinvointia-tavoitteessa ei ole määritelty, miten lasten ja perheiden hyvinvointia tuetaan. Samoin keskustojen kehittämisen tavoitteessa ei ole kuvattu, mitä se tarkoittaa nuorten näkökulmasta. Tullaanko esimerkiksi nuorille osoittamaan paikkoja, joissa voi viettää aikaa ja onko liikkumisessa huomioitu myös nuorten mahdollisuus päästä esim. nuorisotiloihin tai muuten tapaamaan toisiaan.


Lapsi- ja perheasiainneuvosto toivoo, että hyvinvointisuunnitelman jatkovalmistelussa kiinnitetään enemmän huomiota konkreettisiin tavoitteisiin ja toimenpiteisiin. Lasten, nuorten ja perheiden tukeminen, arjen palveluiden tarjoaminen ja niiden laatu ovat asioita, jotka lisäävät hyvinvointia ja antavat tukea ja turvaa. Lisäksi ne ovat kunnalle tärkeitä veto- ja pitovoimatekijöitä.