Vesihuoltoliikelaitoksen johtokunta, kokous 27.5.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 10 Vesihuollon materiaalihankintojen puitejärjestely 2021

TUUDno-2021-874

Valmistelija

  • Lassi Jutila, verkostopäällikkö, lassi.jutila@tuusula.fi

Perustelut

Tuusulan Vesihuoltoliikelaitos toteuttaa puitejärjestelynä tulevien vuosien vesihuollon tarvitsemien tarvikkeiden/tuotteiden hankinnat.

Kyseessä on EU-kynnysarvot ylittävä erityisalojen hankintailmoitus Hilma:ssa. Tarjouspyyntö on julkaistu Hilmassa 16.4.2021 12:45 Julkaistu TED:issä 19.4.2021 Ilmoituksen numero 2021-070430 TED numero 2021/S 075-192893

Hankittavat vesihuoltotarvikkeet/tuotteet on jaettu kuuteen lomakkeeseen. Jokaiseen lomakkeeseen valitaan mukaan viisi toimittajaa. Toimittajat voivat jättää tarjouksen yhteen tai useampaan lomakkeeseen. Lomakekohtaisissa tarjouksissa on annettava yksikköhinta kaikille korin tuotteille.

Tilaajalla on oikeus valita eri työkohteiden erilaisten vaatimusten mukaisesti parhaiten työkohteeseen sopivat / hankittavat tuotteet valituilta tarviketoimittajilta. Mikäli tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättäneitä ja vähimmäisvaatimukset täyttäviä tarjoajia on vähemmän kuin 5 kpl osakokonaisuutta kohden, niin tilaajalla on oikeus valita vain nämä toimittajat. Takuuaika on 10 vuotta kaikille tuotteille, sisältäen korjaukseen liittyvät  kaivuu- ja asennustyöt materiaaleineen.

Sopimuskausi on pituudeltaan 2+2 vuotta.

Tuusulan Veden vesihuoltotarvikkeiden vuosittaiseksi arvioitu materiaalin määrä / arvo on vuositasolla noin 475 000 (alv 0 %).

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 5.5.2021 kello 12.00 mennessä kolme tarjoajaa esittivät kysymyksiä, joihin vastattiin tarjouspalvelu.fi:n kautta kaikille tarjoajille 6.5.2021.

Tarjousten jättöaika päättyi 19.5.2021 klo. 12:00. Määräaikaan mennessä saapuneet tarjoukset avattiin 21.5.2021. klo 13:08.

Tarjouksen eri tuotelomakekokonaisuuksiin jättivät:

-     Oy Lining Ab, lomakkeisiin 2, 3 ja 5

-     Dahl Suomi Oy, lomakkeisiin 1 ja 5

-     Onninen Oy, lomakkeisiin 1, 2, 3, 4, 5 ja 6

-     Ulefos Oy, lomakkeisiin 3, 5 ja 6

-     Uponor Infra Oy, lomakkeisiin 1 ja 5

-     Pipelife Finland Oy, lomakkeeseen 2 

-     Meltex Oy Plastics, tarjoukset lomakkeisiin 1 ja 5

Tarjouksien tarkempi vertailu tehtiin 24.5.2021.

Tarjouksien vertailussa todettiin, että kaikkien tarjoajien toimittamat tilaajavastuulain mukaiset selvitykset ovat kunnossa ja että kaikki tarjoukset ovat hyväksyttävissä.

Hankintapäätös

Kaikkien hyväksyttyjen tarjouksien jättäneiden kanssa (yllä oleva luettelo) pidetään selonottoneuvottelut. Nämä kaikki valitaan hankinnan kohteen toimittajiksi, mikäli selenottoneuvoitteluissa ei ristiriitoja ilmene. Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. 

Puitejärjestelyyn valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2019 § 150 hyväksymän hallintosäännön  toimivaltasäännösten mukaan  johtokunta päättää hankinnoista, joiden arvo on vähintään 200.000 euroa..

Tarjouspyyntö, tarjousten avauspöytäkirjat sekä  tarjoukset ovat nähtävillä kokouksessa.

Vesihuoltotarvikkeiden hankkijana / tilaajana voi olla myös Tuusulan kunnan toinen organisaatio esim. Yhdyskuntatekniikan toimiala.

Lisätiedot: Liikelaitoksen johtaja Jukka Sahlakari, puh. 040 314 3563 ja verkostopäällikkö Lassi Jutila, puh. 040-314 3141

Ehdotus

Esittelijä

  • Jukka Sahlakari, liikelaitoksen johtaja, jukka.sahlakari@tuusula.fi

Vesihuoltoliikelaitoksen johtokunta päättää:                                                                                                

  • valtuuttaa liikelaitoksen johtajan pitämään selonottoneuvottelut ja allekirjoittamaan hankintasopimukset sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä muutoksia seuraavien toimittajien kanssa:

-     Oy Lining Ab, lomakkeisiin 2, 3 ja 5

-     Dahl Suomi Oy, lomakkeisiin 1 ja 5

-     Onninen Oy, lomakkeisiin 1, 2, 3, 4, 5 ja 6

-     Ulefos Oy, lomakkeisiin 3, 5 ja 6

-     Uponor Infra Oy, lomakkeisiin 1 ja 5

-     Pipelife Finland Oy, lomakkeeseen 2 

-     Meltex Oy Plastics, lomakkeeseen 1

  • sopimus allekirjoitetaan vasta, kun tämä hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimuksen sitovuus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimusasiakirjan
  • valtuuttaa liikelaitoksen johtajan päättämään optiovuosien käytöstä ennen sopimuskauden päättymistä

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Tarjouksen jättäneet

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Erityisalat)

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) mukaan hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkinaoikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää erityisalojen hankintalain 13 §:n mukaisen kynnysarvon.

Edellä mainitun kynnysarvon alittavaan hankintaan sovelletaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) hankintaoikaisua koskevia säännöksiä, jos hankintayksikkö on valtio, kunnan tai kuntayhtymän viranomainen, liikelaitos, julkisoikeudellinen laitos tai edellä mainittujen tahojen muodostama yhteenliittymä.

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi tehdä hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintayksikölle kirjallisen hankintaoikaisun. Hankintaoikaisun voi tehdä tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Hankintaoikaisun tekoaika

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saaduksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö
Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi.

Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, jolleivät ne jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite
Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
Kotorannankuja 10
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen
Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen. Erityisalojen hankintalain 128 §:n mukaan kyseisen lain muutoksenhakuun tarkoitetuista ratkaisuista sovelletaan, mitä hankintalain 16 luvussa säädetään.

Hankintalain  146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi ei voida valituksella saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen erityisalojen hankintalain 121 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa. Odotusaikaa ei tarvitse noudattaa, jos sopimus koskee puitejärjestelyn perusteella tehtävää hankintaa tai sopimus koskee dynaamisen hankintajärjestelmän sisällä tehtävää hankintaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saa-duksi tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö
Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen
Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot:

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi