Rakennusvalvontajaosto, kokous 25.3.2021

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 17 Uhkasakon asettaminen kiinteistölle 858-411-2-230, lausunnon antaminen hallinto-oikeudelle

TUUDno-2020-2855

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa ja asian kulku:

Kiinteistöltä 858-​411-2-​230,​ osoitteessa *****,​ on todettu,​ että pihalla 
varastoidaan rakennuspuutavaraa, kontteja, lavetteja, kivilaattoja, luonnonkiviä sekä läjitetään maata osalla kiinteistöä. Lisäksi kiinteistöllä pidetään työntekijöiden autoja sekä kuorma-autoja. Tavaroita on tontin pihalla näkyen selvästi tielle rumentaen 
näkymää.

Valvontatarkastaja on puuttunut asiaan useamman kerran kehottaen viimeksi 12.4.2018 
lopettamaan määräajassa luvaton ulkovarastointi ja maanläjitys kiinteistöllä. Määräaika kehotuksessa mainituille toimenpiteille on umpeutunut 20.6.2018.

Tämän jälkeen luvattoman toiminnan tiimoilta on käyty kirjeenvaihtoa ja puhelinkeskustelua rakennusvalvonnan ja kiinteistön omistajien ja kiinteistön omistajien lakitoimiston kesken. Kiinteistönomistajien tarkoitus on ollut saattaa lupatilanne kuntoon. Asia ei ole kuitenkaan marraskuuhun 2020 mennessä edistynyt siten, että lupa-asia olisi nyt kunnossa.

Valvontarkastaja on lähettänyt kiinteistönomistajille selityspyyntöjä viimeksi 30.9.2019 ja 5.8.2020. Viimeisimmän 8.9.2020 kiinteistönomistajien asiamiehen antaman vastineen mukaan lupahakemuksen vireillepano ei ole edennyt alkuperäisessä aikataulussa.  Marraskuussa 2020 lupahakemusta ei ole laitettu vieläkään vireille. 

Valvontatarkastaja on käynyt 16.11.2020 toteamassa valvontakäynnillä, että kiinteistön tilanne on edelleen muuttumaton edelliseen käyntiin 5.8.2020 nähden, jolloin havaittiin edellä kuvattu luvaton varastointi ja maanläjitys osalla kiinteistöä.

Varastointia koskeva normisto:

  • MRL 169 § (Ulkovarastointi) 1-​2. mom. mukaan varastointi ulkosalla on järjestettävä niin,​ ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-​alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin  taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen,​ jollei  asemakaavasta muuta johdu.
  • MRL 167 § 1. mom. mukaan rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.
  • MRL 166 § 1 mom. mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa,​ että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden,​ turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.
  • RJ kohta 3.6 Rakennetun ympäristön hoito ja valvonta 3.mom. Rakennuspaikkaa ei saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen eikä asemakaavan käyttötarkoituksesta poikkeavaan,​ ympäristölle häiriötä aiheuttavaan toimintaan.

Rakennusvalvontajaoston ratkaisu:

Koska kehotusta lopettaa ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys ei ole noudatettu määräajassa, eikä lähes kahden ja puolen vuoden jälkeenkään,​ rakennusvalvontajaoston tulee puuttua  asiaan hallintopakkokeinoin.

*****, *****, ***** ja ***** velvoitetaan (velvoitteet 1-​4):

  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot (päävelvoite 1.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot (päävelvoite 2.)
  • ***** kiinteistön 858 -​ 411 -​2 -​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot (päävelvoite 3.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan  lopettamaan kiinteistön ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot (päävelvoite 4.)

Päävelvoitteille asetettavat tehosteet:

Jokaista velvoitetta 1-​ 4 on kutakin noudatettava  kiinteän 1000 euron uhkasakon uhalla.

Perustelut:

Koska kehotusta ei ole noudatettu rakennusvalvontajaosto joutuu puuttumaan asiaan  pakotetoimin.

MRL 182 § mukaan: "Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin näihin perustuvan velvollisuutensa,​ kunnan rakennusvalvontaviranomainen sekä asianomainen ministeriö markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen,​ mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla,​ että  tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin,​ mitä  uhkasakkolaissa säädetään."

Kysymys rakennusvalvonnan tulkinnan mukaan on lainvastaisestavarastoinnista ulkosalla joka häiritsee ympäröivää asutusta ja turmelee tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa,​ jota tarkoitetaan MRL169 § 1. momentissa. Valvontatarkastajan on tullut kiinnittää asiaan huomiota,​ puuttua siihen  ja kehottaa tavarat poistettavaksi ja maanläjitys lopettavaksi. Toimenpiteen suorittamiselle on annettu runsaasti  aikaa. Koska sitä ei ole tehty,​ tulee asia käsitellä hallintopakkoasiana rakennusvalvontajaostossa uhkasakon asettamista varten ja rakennusvalvontajaoston  asettaa riittävä uhkasakko. MRL 167 §:n mukaan rakennettu ympäristö on lisäksi pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa. Edelleen MRL 166 § 1 mom. mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa,​ että se  atkuvasti täyttää terveellisyyden,​ turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

MRL 126  §:n mukaan vaaditaan toimenpidelupa rakentamiseen joka ei edellytä rakennuslupaa. Luvatonta  varastoa ei ole poistettu,​ eikä kiinteistönomistaja ole laittanut vireillä,​ vastoin  ilmoitustaan,​ tarvittavaa lupahakemusta. Näin ollen varaston poistamiseksi on  asetettava velvoite ja riittävä uhkasakko.

Sovelletut lainkohdat:

MRL 126 § MRL 166 § 1. mom. MRL 167 § 1. mom. MRL 169§ 1. mom. MRL  182 §,​ MRL 186 §  mom. Uhkasakkolaki 4 §,​ 6 §,​ 7 §,​ 8 §,​ 18 §,​ 19 §,​ 20 §

Ilmoitusvelvollisuus (MRL 186 §):

MRL186 §:n mukaan: Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai  laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan jättää tekemättä,​ jos tekoa tai laiminlyöntiä on pidettävä vähäisenä,​ eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Rakennusvalvonta katsoo,​ että yleinen etu ei tässä vaiheessa vaadi ilmoituksen  tekemisen poliisille.

Omistus-​ ja käyttöoikeuden siirtymisen vaikutus:

Milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen  tehosteeksi,​ velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle,​ minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (uhkasakkolaki 18 §).

Rakennusvalvontajaosto lähettää ilmoituksen Uudenmaan maanmittaustoimistolle yllä mainitusta  kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhkasakosta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. (uhkasakkolaki 19 §)

Jos kiinteää tai irtainta omaisuutta koskeva päävelvoite ja sen tehosteeksi asetettu  uhka ovat luovutushetkellä luovutuksensaajan tiedossa tai merkittynä kiinnityksistä  pidettävään rekisteriin,​ luovutuksensaajan on noudatettava päävelvoitetta sen 
tehosteeksi asetetulla uhalla. (uhkasakkolaki 20 §)

Rakennusvalvonnan tarkastus-​ ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä  suoritettavien maksujen mukaan uhkasakon asettamispäätöksestä peritään taksan mukainen maksu 500 €. jokaiselta velvoitetulta.

Ehdotus

Esittelijä

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää:

  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon  velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 1.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan  kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 2.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 3.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan  lopettamaan  kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi (velvoite 4.)

 

  • lähettää päätöksen tiedoksi Uudenmaan maanmittaustoimistolle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätös

Rakennusvalvontajaosto päätti:

  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon  velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 1.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan  kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 2.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi. (velvoite 3.)
  • ***** kiinteistön 858-​411-​2-​230 omistajana velvoitetaan  lopettamaan  kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja maanläjitys sekä poistamaan kiinteistöltä  rakennuspuutavara, kontit, lavetit, kivilaatat, luonnonkivet sekä työntekijöiden autot sekä kuorma-autot. Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Sekä asettaa kiinteän 1000 euron uhkasakon velvoitteen tehosteeksi (velvoite 4.)

 

  • lähettää päätöksen tiedoksi Uudenmaan maanmittaustoimistolle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

 

Valmistelija

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Helsingin hallinto-oikeus pyytää rakennusvalvontajaoston lausuntoa kiinteistön 858-411-2-230 omistajille asetetusta uhkasakosta 29.3.2021 mennessä.

 

Asian tausta

Kiinteistöltä 858-​411-2-​230,​ osoitteessa Nurmelankuja 27,​ oli todettu,​ että pihalla varastoidaan rakennuspuutavaraa, kontteja, lavetteja, kivilaattoja, luonnonkiviä sekä läjitetään maata osalla kiinteistöä. Lisäksi kiinteistöllä pidetään työntekijöiden autoja sekä kuorma-autoja. Tavaroita on tontin pihalla näkyen selvästi tielle rumentaen  näkymää.

Valvontatarkastaja oli puuttunut asiaan useamman kerran kehottaen viimeksi 12.4.2018 lopettamaan määräajassa luvaton ulkovarastointi ja maanläjitys kiinteistöllä. Määräaika kehotuksessa mainituille toimenpiteille oli umpeutunut 20.6.2018.

Tämän jälkeen luvattoman toiminnan tiimoilta oli käyty kirjeenvaihtoa ja puhelinkeskustelua rakennusvalvonnan ja kiinteistön omistajien ja kiinteistön omistajien lakitoimiston kesken. Viestin vaihdon mukaan kiinteistönomistajien tarkoitus on ollut saattaa lupatilanne kuntoon. Asia ei kuitenkaan marraskuuhun 2020 mennessä edistynyt siten, että lupa-asia olisi kunnossa.

Valvontarkastaja oli lähettänyt kiinteistönomistajille selityspyyntöjä viimeksi 30.9.2019 ja 5.8.2020. Viimeisimmän 8.9.2020 kiinteistönomistajien asiamiehen antaman vastineen mukaan lupahakemuksen vireillepano ei ole edennyt alkuperäisessä aikataulussa. Vireille jätettyä toimenpidelupahakemusta 14-622-T ei ole voitu rakennusvalvonnassa ratkaista ennen uhkasakon asettamista, marraskuussa 2020, koska hanke vaatii myönteisen poikkeamispäätöksen ennen toimenpideluvan mahdollista myöntämistä. Tuusulan rakennusjärjestyksessä varastokentän rakentamista ei ole vapautettu toimenpideluvanvaraisuudesta.

Valvontatarkastaja oli käynyt 16.11.2020 toteamassa valvontakäynnillä, että kiinteistön tilanne on edelleen muuttumaton edelliseen käyntiin 5.8.2020 nähden, jolloin havaittiin edellä kuvattu luvaton varastointi ja maanläjitys osalla kiinteistöä.

Koska kehotukset ja viestien vaihto ei johtanut tulokseen, rakennuvalvontajaosto 8.12.2020 asetti jokaiselle kiinteistönomistajalle 1000 euron uhkasakon tehostamaan velvoitetta lopettaa kiinteistön ympäristöä rumentava varastointi ja maanläjitys, sekä poistaa kiinteistöltä päätöksessä mainitut esineet 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

Valvontatarkastaja on lisäksi käynyt 16.2. 2021 paikan päällä ja silmämääräisesti todennut, että uhkasakkojen asettamispäätös ei ole vaikuttanut kiinteistön tilanteeseen millään tavalla. Käynnistä on laadittu pöytäkirja, joka liitetään rakennusvalvontajaoston lausuntoon. Pöytäkirja on lähetetty tiedoksi myös valittajien asiamiehelle 11.3.2021.

 

Valitus

Kiinteistön 858-411-2-230 omistajat ovat valittaneet yhteisellä 4 sivuisella valituskirjelmällä uhkasakon asettamispäätöksestä. Esityslistan liitteenä olevasta valituskirjelmästä tarkemmin ilmenevin perustein he vaativat 1) asian palauttamista rakennusvalvontajaostolle uudelleen valmisteltavaksi, 2) velvoitteiden täyttämiselle asetetun määräajan pidentämistä kohtuullisesti ja riittävästi.

Perusteena palautusvaatimukselle he mainitsevat mm. sen, että päätöksessä ei olisi selostettu kohdekiinteistön lupahistoriaa, joka saattaisi valittajien mielestä vaikeuttaa erityisesti MRL 167 §:n 1. mom., mutta myös eräiden muiden asiaan vaikuttavien säännösten soveltamisharkintaa.

Valituksen mukaan valittajat eivät ole yrityksistä huolimatta löytäneet kohdekiinteistön rakennuslupapäätöstä, ainoastaan asemapiirroksen tarkepiirrokset.

 

Lausunto

Rakennusvalvontajaoston tulkinnan mukaan asiassa on kysymys lainvastaisesta varastoinnista ulkosalla, joka häiritsee ympäröivää asutusta ja turmelee tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa,​ jota tarkoitetaan MRL 169 § 1. momentissa. Tuusulan rakennusvalvonnan valvontatarkastajan on tullut kiinnittää asiaan huomiota,​ puuttua siihen  ja kehottaa tavarat poistettavaksi ja maanläjitys lopettavaksi. Toimenpiteen suorittamiselle oli annettu runsaasti  aikaa. Koska toimenpiteitä ei oltu tehty,​ tuli myös rakennusvalvontajaoston puuttua  asiaan ja  käsitellä laiminlyönnit hallintopakkoasiana  velvoitteiden ja uhkasakon asettamista varten ja sekä  asettaa riittävä uhkasakko kohtuullisin määräajoin. Rakennusvalvontajaoston näkemys on, että juuri näin on toimittu.

Juridisena pohjana rakennusvalvontajaoston ratkaisulle edellä selostetun MRL 169 § 1. mom. lisäksi on MRL 167 §, jonka  mukaan rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa. Edelleen MRL 166  § 1 mom. mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa,​ että se  jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset, eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

Edelleen MRL 126  §:n mukaan vaaditaan toimenpidelupa selleiseen rakentamiseen, joka ei edellytä rakennuslupaa. Tällainen toimenpideluvan varainen hanke on esim. varastoalueen perustaminen. Selvyyden vuoksi on lisäksi todettava, että Tuusulan rakennusjärjestyksessä varastokentän rakentamista ei ole vapautettu toimenpidenluvanvaraisuudesta. Luvatonta  varastoa ei oltu poistettu,​ eikä kiinteistönomistaja ole saanut hankkeelle tarvittavia lupapäätöksiä, eli poikkeamispäätöstä ja toimenpidelupaa. Näin ollen ulkovaraston poistamiseksi oli asetettava velvoite ja riittävä uhkasakko.

Rakennusvalvonta on löytänyt facta- kuntarekisteri tietojärjestelmästä kaksi kiinteistöä 858-411-2-230 koskevaa hanketta. Lupapäätös 01-270-R (hakijana Maanrakennus Havot Oy) ja 14-622-T (hakijana valittajat). Jälkimmäinen koskee varastokentän rakentamista ja hakemusta ei ole ratkaistu. Ensimmäinen puolestaan on valittajien valituskirjelmässään löytymättä jääneeksi mainittu rakennuslupapäätös liitteineen. Kyseessä on 30.5.2001 § 457 myönnetty rakennuslupa 01-270-R koskien pientalon, autosuoja-varastorakennuksen ja varastorakennuksen rakentamista. Tätä ennen Uudenmaan ympäristökeskus oli 26.8.1999 myöntänyt poikkeusluvan omakotitalon ja varastorakennuksen rakentamiseksi taaja-asutusta ilman vahvistettua rakennuskaavaa ja rakennuskiellosta yleiskaavan laatimiseksi.

Koska valittajat eivät valituksensa mukaan ole löytäneet kyseistä päätöstä, rakennusvalvontajaosto liittää em. lupapäätöksen 01-270-R lausuntoonsa hallinto-oikeudelle toimitettavaksi. Lisäksi rakennusvalvontajaosto liittää lausuntoon 16.2.2021 valvontatarkastajan käynnistä laaditun tarkastuspöytäkirjan.

Edellä esitetyn perusteella rakennusvalvontajaosto katsoo, että valitus on hylättävä perusteettomana kaikilta osin. Velvoitteen ja uhkasakon asettamiselle on ollut hyvät perusteet.  Tarvetta asian käsittelyn palauttamiseksi rakennusvalvontajaostolle ei ole. Todellista tarvetta velvoitteiden täyttämiselle asetetun määräajan kohtuullistamiselle ja jatkamiselle ei ole ilmennyt.


Liitteet:
- alueen osayleiskaava ja -määräykset
- rakennuslupapäätös 01-270-R
- Asemapiirros 01-270-R
- Asemapiirros_tarkekuva 01-270-R
- Tarkastuspöytäkirja ja valokuvat 16.2-21

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi valituskirjelmän liitteineen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Helsingin hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • liittää lausuntoon rakennuslupapäätöksen 01-270-R ja tarkastuskäynnin 16.2.2021 pöytäkirjan Helsingin hallinto-oikeudelle toimitettavaksi
  • todeta, että valitus tulee hylätä kaikilta osin perusteettomana
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta heti kokouksessa

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Helsingin hallinto-oikeus

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.