Lapsi- ja perheasiainneuvosto, kokous 22.10.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 13 Vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminta sekä loma-ajan hoito, lausuntopyyntö, lape-neuvosto

TUUDno-2020-2395

Valmistelija

  • Marjo-Kaisa Konttinen, osallisuus- ja hyvinvointikoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta sekä loma-ajan hoidosta

Keusoten alueella pohditaan yhteisiä käytäntöjä vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoimintaan sekä loma-ajan hoitoon. Palvelua on tarjolla eri kunnissa vaihtelevin käytännöin ja toiminta-ajoiltaan vaihtelevan laajuisena. 

Koska vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnan ja loma-ajan hoidon toteuttamistavalla ja laajuudella on vaikutuksia asiakkaisiin, toivomme vammaisneuvostojen osallistavan palvelua käyttävien lasten vanhemmat tuottamaan näkemyksiään asiasta alla olevien kysymysten avulla. Neuvostot voivat harkintansa mukaan kartoittaa myös lasten näkemyksiä lausuttavana olevaan asiaan. Neuvostojen lausuntojen avulla kertynyttä tietoa käytetään palvelun suunnittelun tukena. Keusoten tarkoituksena on laatia uudet toimintatavat palvelun kehittämiseksi yhdessä Keusoten kuntien sekä perheiden edustajien kanssa. Tämän lisäksi Keusoten ja jäsenkuntien tavoitteena on ratkaista kuluvan syksyn aikana ko. palvelun järjestämisen ja tuottamisen vastuut.
 

Vammaisten lasten ltapäivätoiminta ja loma-ajan hoidot Tuusulassa
Kehitysvammaisten palvelut toteutetaan kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisesti. Kehitysvammaisten lasten iltapäivähoito perustuu heille laadittuun erityishuolto-ohjelmaan "EHO" (laki kehitysvammaisten erityishuollosta 1977/519). Iltapäivähoitoon tultaessa tehdään yhdessä vanhempien kanssa  palvelusopimus, jossa huomioidaan oppilaan yksilölliset tarpeet. 

Erityisluokkien iltapäivähoito luo vanhemmille mahdollisuuden työelämään ja tarjoaa monipuolista sekä sosiaalista vuorovaikutusta edistävää toimintaa kehitysvammaisille oppilaille. Toiminnan lähtökohtana on vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö sekä asiakkaan toimintakykyä ylläpitävä hoito ja ohjaus.

Toiminnan järjestäminen
Toiminta järjestetään kahdessa eri ryhmässä, Pikkaraisen toimintayksikössä sekä Mikkolan koulun tiloissa toimivassa Linnunrata - ryhmässä. Iltapäivätoimintaa tarjotaan kehitysvammaisille oppilaille koulujen toiminta-aikana maanantaista perjantaihin klo 12.00-16.30 välisenä aikana. Tämän lisäksi järjestetään kehitysvammaisille oppilaille loma-ajanhoitoa kokopäivätoimintana kesä- ja elokuussa. Iltapäivä- ja loma-ajan hoitoon haetaan erillisellä hakulomakkeella edellisen lukuvuoden maaliskuun loppuun mennessä. Liitteeksi tarvitaan lääkärintodistus lapsen diagnoosista. Lukuvuoden aikana iltapäivätoimintapaikkaa tulee hakea mahdollisimman pian tarpeen ilmaantuessa.

Kysely vammaisten lasten iltapäivätoiminnoista ja loma-ajan hoidosta on lähetetty Wilman kautta iltapäivätoiminnassa mukana olevien vanhemmille. 

Tuusulan vammaisneuvosto on valmistellut alla olevan lausunnon, johon myös lape-neuvosto voi yhtyä.

Tuusulan vammaisneuvoston ja lapsi- ja perheasiainneuvoston lausunto vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta ja loma-ajanhoidosta

Mitä hyvää on tämänhetkisessä lapsellesi tarjotussa aamu- ja/tai iltapäiväkerhossa ja loma-ajan hoidossa?

  • Vanhemmat pystyvät tekemään töitä normaalin työajan puitteissa. Lasta ei välttämättä voi jättää yksin kotiin edes vanhempien sisarusten kanssa. Iltapäiväkerho on siis työssä käymisen edellytys. 
  • Iltapäiväkerho on turvallinen paikka ja siellä on ohjattua toimintaa. Lisäksi se on paikka, missä voi tavata koulukavereita koulupäivän jälkeen. 
  • Henkilökuntaa on oikea määrä. Henkilökunta on ammattitaitoista ja heidän kanssaan on ollut helppo hoitaa asioita. Hoitajat ovat kivoja ja välittävät lap-sista oikeasti. Vastuuohjaajan kanssa on helppo olla yhteyksissä ja viestittää asioista, ja kommunikointi on kaikin puolin hyvää. IP-kerhossa on lapselle kivoja kavereita ja turvallisia aikuisia. IP-kerhosta perheet saavat hyvät info-kirjeet säännöllisesti kotiin. Lapsi viihtyy kerhossa.
  • Iltapäivähoito on lapsille turvallinen paikka, jossa he viihtyvät erittäin hyvin. Ip-toiminnan järjestäminen koululla mahdollistaa lapsille tutut tilat, pihan sekä aikuiset aamusta kotiinlähtöön asti. 
  • Toiminta tukee lasta sosiaalisissa ja muissa taidoissa. Lisäksi toiminta tukee myös koko perheen hyvinvointia.
  • Lapset on ip-toiminnassa jaettu erilaisiin ryhmiin, joten hälinä ja touhu ovat hallitumpaa ja jokainen lapsi tulee paremmin esiin ja huomatuksi.
  • Taksikuljetus hoitoon ja takaisin. Vaikka varsinaista aamupäivähoitoa ei ole, lapsen voi viedä koululle jo ennen koulun alkua, jolloin koululla on avustajia ottamassa lapsia vastaan. Myös vanhempien kuljettamia lapsia voi tuoda tuon jälkeen.

 

Mikä on mielestänne tärkeintä onnistuneessa aamu- ja/tai iltapäiväkerhossa ja loma-ajan hoidossa?

  • Toiminnassa tärkeää on, että hoitoa järjestetään ja se on turvallista ja luotettavaa. Hoidon myötä lapsella säilyy päivittäiset rutiinit ja lapsella on kavereita sekä mielekästä ohjelmaa. Ympäristön tulee olla turvallinen, virikkeellinen, rauhallinen ja stabiili, jotta lasten olisi mahdollisimman helppoa olla hoidossa tuttujen rutiinien keskellä. Tärkeää on, että lapsi viihtyy ja kaikki lapset huomioidaan. 
  • Perusasioista kuten ruokailusta, tarvittavista lepoja rauhoittumishetkistä huolehditaan.
  • Henkilökunnan tulee olla ammattitaitoista ja heillä tulee olla aikaa lapsille, sillä monen lapsen hoidossa on erityisiä vaatimuksia. Erityislapsille on tärkeää, että arjessa on tutut aikuiset. Hyvä tiedonkulku ja luottamus ohjaajien ja vanhempien välillä tulee taata. Aikuisten pysyvyys ja riittävä määrä sekä tarpeeksi isot ja jaettavat tilat ovat ratkaisevassa roolissa lasten ja henkilökunnan turvalli-suuden takaamiseksi sekä konfliktitilanteiden ennaltaehkäisemiseksi.
  • Sopivat hoitoajat mahdollistavat vanhempien työssä käymisen.

 

Mitä parannuksia haluaisitte tämänhetkiseen lapselle tarjottuun aamu- ja/tai iltapäiväkerhoon tai loma-ajan hoitoon?

  • Osa vastaajista kaipaa loma-ajan hoitoa myös esim. syyslomalla, koska koulujen lomat ovat todella pitkät esim. jouluna ja kesällä. Olisi hyvä, jos hoitoa pystyttäisiin järjestämään edes muutamiin päiviin. Erityislapsia ei voi viedä hoi-toon esim. isovanhemmille tai tutuille.
  • Mikkolan iltapäivä kerhon tilat ovat todella pienet suhteutettuna melutasoon ja lasten määrään. Jos tilaratkaisuja mietitään, olisi hyvä huomioida, että erityislapsista lähtee enemmän ääntä ja liikettä normilapseen verrattuna. 
  • Ulkoilua enemmän, myös vesisateella.
  • Tiedonkulun parantaminen hoitajien ja henkilökunnan välillä. Vanhempien on tärkeä saada tietoa, miten omalla lapsella kerhossa sujuu. Taksikyytien vuoksi vanhemmat eivät tapaa ip-kerhon ohjaajia.

 

Mitä asioita täytyisi erityisesti huomioida aamu- ja/tai iltapäivätoimintaa ja loma-ajan hoitoa kehitettäessä?

  • Lisätään mahdollisuutta hoitoon (esim. loma-ajat myös kesäkauden ulkopuolella)
  • Huomioidaan lasten erityistarpeet 
  • Taataan, että paikalla on riittävästi ammattitaitoista henkilökuntaa. Taataan myös henkilökunnan pysyvyys.
  • Aukioloajat ovat tarpeeksi aikaiset, jotta mahdollistetaan vanhempien työssäkäynti ja lapselle sillä aikaa turvallinen hoitopaikka.
  • Järjestetään tarpeeksi mielekästä tekemistä lapsille, kuten askartelua, piirtämistä, lukemista yms. ja näihin sopivia tarvikkeita.
  • Huomioidaan toiminnan turvallisuus ja perheiden toiveet
  • Luodaan toiminnalle tavoitteita.
  • Pidetään ryhmäkoot pieninä ja jaetaan lapset samasta luokasta samaan kerhoon (mahdollisuuksien mukaan). Tällä tavoin vältetään esim. infektioiden leviäminen.

 

Missä aamu- ja/tai iltapäiväkerhoon tai loma-ajan hoitoon liittyvissä asioissa voidaan mielestänne tehdä kustannuksia alentavia muutoksia taloudellisten resurssien heikentymisen vuoksi?

Henkilöstöön ei saa kohdistaa säästöjä, koska henkilöstö toimii jo nyt äärirajoilla haastavien lasten kanssa pienellä palkalla. Perheet olisivat valmiita ottamaan välipalan eväinä mukaan ja mahdolliset retket voitaisiin järjestää omakustanteisesti.

 

Mitä tulisi mielestänne painottaa vammaisten lasten aamu- ja iltapäiväkerhon ja loma-ajan hoidon pitkän tähtäimen suunnitelmissa?

  • Taataan riittävä ammattitaitoinen henkilökunnan määrä ja jatkuvuus, jotta lasten on turvallista olla ip-toiminnassa. 
  • Lasten kanssa toimivat turvalliset ja tutut aikuiset mahdollistavat konfliktitilanteiden paremman ennaltaehkäisyn. 
  • Toiminta on lapsille tärkeää päivittäistä rutiinia, joka tukee heidän kehittymistään ja arjessa selviytymistään. Takaamalla edellä mainitut asiat, lapset voivat paremmin myös kotona. 
  • Taataan sekä tilojen että henkilökunnan pysyvyys.
  • Toiminta on hyvin tärkeää perheille, jotta vanhemmilla on mahdollisuus käydä työssä ja että lapsilla on turvallinen paikka odottaa koulun jälkeen. Kerhotoiminta lisää parhaimmillaan vanhempien jaksamista haastavan lapsen kanssa.
  • Vuoropuhelu kerhon ja vanhempien välillä on tärkeää. 
  • Vanhempien tulee myös tietää ajoissa, että lapsi saa paikan kerhotoiminnassa. 
  • Henkilöstön jaksamiseen ja hyvinvointiin tulee panostaa esim. palkkauksella ja vakinaisilla työsuhteilla. 

Ehdotus

Lapsi- ja perheasiainneuvosto päättää

  • yhtyä vammaisneuvoston antamaan lausuntoon vammaisten lasten aamu- ja iltapäivätoiminnasta sekä loma-ajan hoidosta. 

Päätös

Lapsi- ja perheasiainneuvosto päätti

  • yhtyä vammaisneuvoston tekemään lausuntoon
  • täydentää lausuntoa omalta osaltaan

    Tuusulan lapsi- ja perheasiainneuvosto on tyytyväinen kuullessaan, että palvelu on pääsääntöisesti ollut hyvää ja kattavaa, henkilöstö on osaavaa ja sitä on riittävästi. Samalla neuvostossa herää huoli, että palvelua yhtenäistettäessä henkilöstön osaamiseen, määrään ja jaksamiseen ei kiinnitetä riittävästi huomiota.

    Neuvosto kokee loma-ajan hoidon järjestämisen tärkeänä myös muulloin kuin kesäaikana hoidon vaatimien erityispiirteiden vuoksi. Erityislasten kohdalla hoidon järjestäminen muilla tavoin saattaa aiheuttaa perheelle haasteita tai se on mahdotonta.

    Aamu- ja iltapäivätoiminta sekä loma-aikojen hoito mahdollistavat vanhempien työssä käymisen ja tukee vanhempien ja koko perheen jaksamista sekä edistää lapsiperheiden hyvinvointia.