Valtuustoasiain valmistelutoimikunta, kokous 17.9.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 16 Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen hankkeen toteuttaminen

TUUDno-2018-165

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Heikki Lonka, kuntakehitysjohtaja, heikki.lonka@tuusula.fi

Perustelut

HOK-Elannon kanssa on käyty neuvotteluja Hyrylän liike- ja palvelukeskuksen toteuttamisesta. Neuvottelujen tuloksena on päätetty ehdottaa hankkeen toteuttamista yhdessä kilpailullisella neuvottelumenettelyllä. Kilpailutusta konsultoi Vison Oy. Vison Oy:n edustajat esittelevät asiaa kokouksessa.

Ehdotus

Esittelijä

Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus

  • merkitsee tiedoksi, että hankeen toteuttamista ehdotetaan kilpailullisella neuvottelumenettelyllä
  • toteaa, että kunnanhallituksen päätettäväksi saatetaan myöhemmässä vaiheessa kilpailutusasiakirjat.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

 

Heikki Lonka ja Asko Honkanen olivat asianatuntijoina kokouksessa.

Jani Saarinen ja Juha Virolainen (Vison Oy) selostivat asiaa kokouksessa.

Valmistelija

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

Perustelut

Hankintamenettelystä

Palvelukeskuksen hanke sisältää tilojen suunnittelun ja toteuttamisen Tuusulan kunnan omaan käyttöön, joten se tulee toteuttaa julkisena hankintana. Hanke kannattaa toteuttaa niin, että sen tilaajana toimisivat Tuusulan kunta ja HOK-Elanto yhdessä, mikä edellyttää hankintayksiköiden välistä aiesopimusta hankkeen läpiviennistä. Aiempi aiesopimus HOK-Elannon kanssa on rauennut siinä asetun aikarajan umpeuduttua. HOK-Elanto on ilmoittanut edelleen olevansa hankkeeseen sitoutunut.
Koska Hyrylän keskustaan liittyvät ratkaisut (linja-autoasema, pysäköinti- ja liikenneratkaisut) ovat vielä pääosin auki, näiden alustava suunnittelu kannattaa yhdistää osaksi hankintaa.

Hankinta kannattaa toteuttaa hankintalain mukaisena kilpailullisena neuvottelumenettelynä. Kilpailullinen neuvottelumenettely on hankintalain mukainen nimitys prosessille, jossa kunta ensin julkaisee ilmoituksen kunnan toimitilojen hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Sen jälkeen neuvottelemme menettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden kanssa kartoittaaksemme ja määritelläksemme keinot, joilla saamme Tuusulan kunnalle parhaat kokous- ja toimitilat sekä tyylikkäimmän ja toimivimman keskustakorttelin. Menettely mahdollistaa hankinnan sisällön ja laajuuden määrittelyn vasta hankinnan aikana - hanketta voidaan näin suunnitella yhdessä kaikkien mahdollisten toimittajien kanssa.

Hankintayksikkö (kunta+HOK-Elanto) määrittelee hankintailmoituksessa hankintaa koskevat tarpeensa ja vaatimuksensa. Hankintayksikkö voi laatia lisäksi hankinnan tavoitteita ja sisältöä tarkentavan hankekuvauksen, mikä tarkennetaan neuvottelujen jälkeen julkaistavassa lopullisessa tarjouspyynnössä. Hankintayksikön on vahvistettava hankintailmoituksessa tai hankekuvauksessa alustava aikataulu sekä asetettava hinta laatusuhteen vertailuperusteet. Vertailuperusteet voivat olla avoimemmat kuin tavanomaisessa hankinnassa, koska hankintailmoituksen julkaisuhetkellä hankintaa koskevat seikat voivat jäädä vielä avoimiksi. Hankintayksikkö voi neuvotella kaikista muista asiakohdista paitsi ei vähimmäisvaatimuksista eikä tarjousten vertailuperusteista. Neuvotteluiden tuloksena hankintayksikkö valitsee ratkaisuvaihtoehdon tai ratkaisuvaihtoehdot, joiden mukainen tarjous tulee toimittaa. Mikäli mukana on useita tarjoajia ja valitaan yksi ratkaisuvaihto, tulee sen olla sellainen, että useampi tarjoaja voi sen toteuttaa.

Hankinnan tavoitteena tulee olla kyvykkäimmän tarjoajan valinta suunnittelemaan ja toteuttamaan Hyrylän liike- ja palvelukeskus ja vuokraamaan se Tuusulan kunnalle ja HOK-Elannolle erikseen sovittavin ehdoin. Tarjoajalla tulee olla kyky ja resurssit em. tehtävien toteuttamiseen (suunnittelu, rakentaminen ja rahoitus sekä kiinteistön hallinta ja omistus)

Hankintamenettelyn aikataulu

Kilpailullinen neuvottelumenettely käynnistyy lähiviikkoina ja päätös on tehtävissä ensi keväänä.

Vaihe

Kuvaus

Pvm

Ennakkoilmoitus

Ennakkotieto markkinoille ja markkinainfosta tiedottaminen

9/2020

Markkinainfo

Hankkeen esittely potentiaalisille tarjoajille

10/2020

Markkinavuoropuhelut

Kahdenkeskiset neuvottelut potentiaalisten tarjoajien kanssa

10/2020

Hankintaprosessin käynnistäminen (Kh ja HOK)

Hankintaprosessin ja hankinta-asiakirjojen vahvistaminen

11/2020

Hankintailmoitus

Julkisen hankintailmoituksen julkaiseminen

11-12/2020-1/2021

Osallistumisilmoitukset

Osallistumisilmoitusten jättäminen

2/2021

Tarjoajien valinta

3 parhaan tarjoajan valinta ja neuvottelukutsujen toimittaminen tarjoajille

2/2021

Alustavat tarjoukset

Alustavien tarjousten arviointi

3/2021

Tarjousneuvottelut

Tarjousneuvottelut alustavien tarjousten pohjalta hankkeen sisällöstä ja laajuudesta, toteutustavasta ja aikataulusta sekä sopimusehdoista

3-4/2021

Lopullinen tarjouspyyntö

Lopullisen tarjouspyynnön julkaiseminen

4/2021

Lopulliset tarjoukset (Kh ja HOK)

Tarjousten vertailu ja hankintapäätös

5/2021

Palautetilaisuudet

Kahdenkeskiset palautetilaisuudet tarjoajien kanssa

5-6/2021

Asemakaavanmuutoksen valmistelu

Palvelukeskuksen asemakaavanmuutoksen luonnos valmistellaan käsiteltäväksi kuntakehityslautakunnassa lokakuun aikana. Julkisen nähtävilläolon aikana kerätään palautetta osallisilta. Asemakaavaehdotus kannattaa valmistella hankkeen suunnittelun edetessä ja tuoda päätöksentekoon aikaisiintaan kilpailullisen neuvottelumenettelyn päätyttyä. Asemakaavaluonnoksessa on tutkittu kahta vaihtoehtoista toteutustapaa. Ve 1 noudattaa pitkälti NREP Oy:n esittelemää mallia, ve 2:ssa on tutkittu, miten ve 1:n heikkouksia voitaisiin parantaa.Hankkeen vaihtoehtoisten liikenneratkaisujen lisäksi suunnittelupöydällä on koetettu ve2 :ssa kehittää keskustamaisempia ja laadukkaampia jalankulkualueita sekä yhteyksiä viereisiin kortteleihin pysäköintikellarin ja 1. kerroksen tasolla. Toisaalta näin on todettu päädyttävän kauemmas HOK-Elannon esittämistä tavoitteista. 

Palvelukeskuksen korttelin lisäksi on tehtävä ratkaisuja sen lähiympäristöön liittyen, mm. linja-autoaseman alueen osalta. Ehken suurin vastakkainasettelu suunnittelukysymysten osalta on kysymys pintapysäköinnistä ja linja-autoasemasta. HOK-Elanto edellyttää, että nykyisen linja-autoaseman alueelle tulee toteuttaa pintapysäköintiä palvelukeskusta varten. Näin toimittaessa linja-autoasema joudutaan siirtämään. Vaikuttaa siltä, että Rykmentinpuistotien varressa, välittömästi uimahallin itäpuolella olisi toiminnallisesti ja taloudellisesti järkevin alue, johon linja-autoasema voitaisiin siirtää, jos se halutaan siirtää. Muitakin sijoitusvaihtoehtoja on tutkittu, mutta toiminnallisesti ja kustannuksiltaan yhtä kilpailukykyistä ei näytä löytyvän.

Liikennealueiden suunnitteluun liittyen on tutkittu hankkeen liikennevaikutuksia ja liikenneverkon parantamistarpeita. Selvitys tästä ja kustannusvaikutukset koko hankkeesta liitetään kaavaluonnoksen asiakirjoihin. Kaavaluonnoksen materiaalia kannattanee hyödyntää kilpailullisen neuvottelumenettelyn yhteydessä eri toteutusvaihtoehtoja läpi käytäessä.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Valtuustoasian valmistelutoimikunta

  • merkitsee asian tiedoksi.

Päätös

Merkittiin tiedoksi.

 

Asko Honkanen selosti asiaa.