Valmistelija
Tiia Numminen, suunnitteluinsinööri
Petteri Puputti, kaavasuunnittelija, petteri.puputti@tuusula.fi
Perustelut
Lausuntopyyntö
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) ilmoittaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen Liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualueen maantien 152 parantamista välillä Hämeenlinnanväylä - Tuusulanväylä koskevan hankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelman (YVA-ohjelman) vireilläolosta (Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä).
Uudenmaan ELY-keskus, Vantaan kaupunki ja Tuusulan kunta laativat aluevaraussuunnitelmaa maantien 152 toteuttamisesta. Hankkeen tavoitteena on muodostaa uusi tieyhteys Hämeenlinnanväylän (vt 3) ja Tuusulanväylän (kt 45) välillä. Työ liittyy kiinteästi käynnissä olevaan kaavoitukseen. YVA-menettelyssä tutkittavat vaihtoehdot on muodostettu edeltävien selvitysten, maankäytön tarpeiden ja hankkeelle asetettujen tavoitteiden perusteella. Myös ympäristöarvoista on saatu reunaehtoja suunnitteluun.
YVA-menettelyn tutkittavat vaihtoehdot ovat seuraavat:
- Vaihtoehto 1 (VE 1) sisältää uuden maantietasoisen väylän Hämeenlinnanväylän ja Tuusulanväylän välillä. Tieosuuden länsipäässä Vantaan Reunan alueella on vaihtoehtoiset linjaukset Reuna 1A ja Reuna 1B.
- Vaihtoehto 0+ (VE 0+) on pelkän Focus-alueen toteutus eli vaihtoehto sisältää uuden maantietasoisen väylän Myllykyläntien ja Tuusulanväylän välillä. Yhteys palvelee Focuksen asemakaava-aluetta kytkien sen Tuusulanväylään ja muuhun tie- ja katuverkkoon.
- Vaihtoehto 0, eli hanketta ei toteuteta.
YVA-ohjelma on nähtävillä 22.11. - 23.12.2019.
Uudenmaan ELY-keskuksen arviointiohjelmasta antama lausunto ja arviointiohjelmasta esitetyt mielipiteet sekä annetut lausunnot julkaistaan internetissä YVA-lausunnon antamisen jälkeen osoitteessa: www.ymparisto.fi/MT152parantaminenYVA
Mt 152 aluevaraussuunnittelun hankkeesta vastaavana toimii Uudenmaan ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri –vastuualue. YVA-lain tarkoittamana yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) Ympäristö ja luonnonvarat –vastuualue. YVA-konsulttina toimii Sitowise.
Hankkeen tarkoitus ja YVA-menettelyn taustaa
Suunnittelun taustalla on tarve kehittää Uudenmaan pääväylien välisiä poikittaisia yhteyksiä ja tukea maakunnallisesti merkittäviä logistiikkatoimintoja. Suunniteltu uusi maantieyhteys yhdistyy lännessä Hämeenlinnanväylälle (vt 3) rakennettavan Klaukkalan ohikulkutien (mt 132) liittymään ja idässä Tuusulanväylälle (kt 45) Kulomäentien (mt 152) nykyiseen eritasoliittymään. Suunnittelualueen pituus on noin 13 kilometriä. Uusi väylä kuuluu maakunnan kehittämisen tavoitteisiin. Maantien yhteystarve ja siihen kytkeytyvä maankäytön kehittäminen on osoitettu Uudenmaan maakuntakaavassa ja uudessa maakuntakaavaehdotuksesta (Uusimaa-kaava 2050). Keskeisin peruste uuden väylän toteutukselle on uusien logistiikkakeskusten poikittaiset liikkumistarpeet pääteiden välillä sekä nykyisten reittien huono kyky palvella kehittyvien alueita ja toimintoja.
Hankkeessa laaditaan päätöksentekoa ja kaavoitusta palveleva aluevaraussuunnitelma, joka kytkeytyy kuntien omaan suunnitteluun. Vantaalla on käynnissä koko kaupungin yleiskaavan laatiminen (Vantaan yleiskaava 2020). Tuusulassa on myös käynnissä koko kunnan yleiskaavan laatiminen ja lisäksi Focus-alueella on vireillä suunnitelmaan pohjautuvat asemakaavoitustyöt.
Suunnitteluprosessiin kuuluu lakisääteinen ympäristövaikutusten arviointi (YVA). YVA-menettely käynnistettiin kesällä 2019, kun Uudenmaan ELY-keskus (ympäristö ja luonnonvarat -vastuualue) ratkaisi hankkeen edellyttävän ympäristövaikutusten arviointimenettelyä.
Arvioinnin keskeisenä tavoitteena on tunnistaa hankkeen todennäköisesti merkittävät vaikutukset. YVA-menettelyssä tutkitaan hankkeen vaihtoehtoja ja tuotetaan tietoa päätöksenteon tueksi. Tavoitteena on löytää hankkeelle toteuttamiskelpoisin ratkaisu, jossa on sovitettu yhteen erilaisia tarpeita. YVA-menettelyn ensimmäisenä vaiheena on laadittu arviointiohjelma (YVA-ohjelma), josta pyydetään nyt lausuntoja.
Varsinainen arviointityö suoritetaan YVA-ohjelman ja yhteysviranomaisen siitä antaman lausunnon perusteella. Arviointityön tulokset kootaan ympäristövaikutusten arviointiselostukseen, joka valmistuu todennäköisesti toukokuussa 2020. Arviointiselostuksen valmistumisesta kuulutetaan ja se asetetaan nähtäville kahden kuukauden ajaksi.
YVA-menettelyn arviointivaihe päättyy yhteysviranomaisen perusteltuun päätelmään oletettavasti kesällä 2020. Perustellun päätelmän ja arvioinnin tulosten perusteella hankkeesta vastaava tekee valinnan aluevaraussuunnitelmaan valittavasta vaihtoehdosta. YVA-menettelyn pohjalta aluevaraussuunnitelma viimeistellään vuoden 2020 aikana. Tarkoituksena on, että valmis suunnitelma on käytettävissä Vantaan uuden yleiskaavan 2020 viimeistelyssä. Aluevaraussuunnittelun tuloksia hyödynnetään myös Focus-alueen kaavoituksen liikenneratkaisujen tutkimisessa ja vaikutusten arvioinnissa.
Kunnanhallituksen lausunto
Tuusulan kunnanhallitus katsoo, että laadittu maantien 152 parantamista välillä Hämeenlinnanväylä - Tuusulanväylä aluevaraussuunnitelmaa koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelmaan valitut vaihtoehdot ovat riittävät ja selvitettävät vaikutukset on valittu kattavasti. Valittu vaikutusten arviointialue on riittävä. Arvioitaessa liikenteeseen ja liikkumiseen kohdistuvia vaikutuksia tulee kuitenkin erityisesti kiinnittää huomiota hankkeen alueella nykyisin poikittaiset yhteydet tarjoaviin väyliin ja niiden ympäristöihin. Tuusulan kunnan kannalta hankkeen keskeiset liikennevaikutukset kohdistuvat Ruotsinkylän, Lahelan ja Nahkelan-Vaunukankaan alueen maantieverkon väyliin.
Ohjelmassa esitetyt reittivaihtoehdot ovat Tuusulan näkökulmasta hyvät. Tuusulalla ei ole tarpeen lausua Reunan alueen vaihtoehtotarkasteluista, sillä niiden vaikutukset Tuusulan maankäyttöön ovat vähäiset. Vaihtoehto 0+, jossa tielinjaus on toteutunut vain Focus-alueen osalta, on tarpeellinen vaihtoehto ja se tuottaa arvokasta tietoa myös Focus-alueen asemakaavojen laatimiseen. Tuusulan kunnan ensisijainen tavoite on mahdollistaa tieosuuden toteutuminen välillä Tuusulanväylä ja Myllykylätien, jolloin maantie toimii osana paikallista liikenneverkkoa.
Ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa on kuvattu aluevaraussuunnittelun yhteydessä laaditut Kesäkylän vaihtoehtotarkastelut. Aluevaraussuunnittelun yhteydessä tutkittiin Kesäkylän kohdalla neljää eri linjausta, joista yksi oli vanha asemakaavan ja yleiskaavan mukainen VE 1 ja kolme muuta, jotka kulkivat Kesäkylän pohjois-/itäpuolelta (VE 2a, VE 2b) ja VE 3. Kesäkylän vaihtoehdoista jatkosuunnitteluun valittiin eteläinen vaihtoehto 1, joka osoittautui kokonaisvertailun perusteella parhaimmaksi linjaukseksi. Muut vaihtoehtoiset tielinjaukset kuitenkin nousivat voimakkaasti esille ohjelmavaiheen yleisötilaisuudessa 3.12.2019. Tuusulan kunta katsoo, ettei edellä mainittujen vaihtoehtoisten linjausten tarkempi selvittäminen ole enää tarpeen, sillä nykyisen linjauksen säilyttämiselle on olemassa vankat perusteet. Tuusulan kunta ei kuitenkaan vastusta, mikäli yhteysviranomainen katsoo vaihtoehtoisen linjauksen mukaan ottamisen arviointimenettelyyn ehdottoman tarpeelliseksi.
Tuusulan kunta kuitenkin toteaa, ettei Kesäkylän itäpuolitse kulkevia tielinjauksia ole huomioitu Senkkerin alueen maankäyttöä ohjaavassa ja verrattain tuoreessa vuonna 2016 voimaantulleessa Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa. Maantie 152:n tielinjaukseen ei myöskään ole tarkoitus tehdä muutoksia laadittavana olevassa Tuusulan yleiskaava 2040:ssä, sillä uudella yleiskaavalla ei ole tarkoituksen mukaista korvata maankäyttöä yksityiskohtaisemmin ohjaavaa Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavaa tai Focus-alueen osayleiskaavaa.
Arviointiohjelma ja kuulutus löytyvät osoitteesta: www.ymparisto.fi/MT152parantaminenYVA Asiakirjat nähtävillä kokouksessa.
Mt 152 aluevaraussuunnittelun hankkeesta vastaavan verkkosivut löydät täällä: https://vayla.fi/hameenlinnanvayla-tuusulanvayla
Ehdotus
Esittelijä
Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi
Kunnanhallitus päättää
- merkitä tiedoksi lausuntopyynnön
- antaa perusteluosan mukaisen lausunnon Uudenmaan ELY-keskukselle toimitettavaksi
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.
---
Puheenjohtajan avattua asiassa keskustelun Mika Mäki-Kuhna esitti, että lausunnon 3. kappaleen lopusta poistetaan lause "Tuusulan kunta ei kuitenkaan vastusta, mikäli yhteysviranomainen katsoo vaihtoehtoisen linjauksen mukaan ottamisen arviointimenettelyyn ehdottoman tarpeelliseksi." Esitys hyväksyttiin yksimielisesti.
Päätös
Kunnanhallitus päätti
- merkitä tiedoksi lausuntopyynnön
- antaa seuraavan lausunnon Uudenmaan ELY-keskukselle toimitettavaksi:
" Tuusulan kunnanhallitus katsoo, että laadittu maantien 152 parantamista välillä Hämeenlinnanväylä - Tuusulanväylä aluevaraussuunnitelmaa koskeva ympäristövaikutusten arviointiohjelmaan valitut vaihtoehdot ovat riittävät ja selvitettävät vaikutukset on valittu kattavasti. Valittu vaikutusten arviointialue on riittävä. Arvioitaessa liikenteeseen ja liikkumiseen kohdistuvia vaikutuksia tulee kuitenkin erityisesti kiinnittää huomiota hankkeen alueella nykyisin poikittaiset yhteydet tarjoaviin väyliin ja niiden ympäristöihin. Tuusulan kunnan kannalta hankkeen keskeiset liikennevaikutukset kohdistuvat Ruotsinkylän, Lahelan ja Nahkelan-Vaunukankaan alueen maantieverkon väyliin.
Ohjelmassa esitetyt reittivaihtoehdot ovat Tuusulan näkökulmasta hyvät. Tuusulalla ei ole tarpeen lausua Reunan alueen vaihtoehtotarkasteluista, sillä niiden vaikutukset Tuusulan maankäyttöön ovat vähäiset. Vaihtoehto 0+, jossa tielinjaus on toteutunut vain Focus-alueen osalta, on tarpeellinen vaihtoehto ja se tuottaa arvokasta tietoa myös Focus-alueen asemakaavojen laatimiseen. Tuusulan kunnan ensisijainen tavoite on mahdollistaa tieosuuden toteutuminen välillä Tuusulanväylä ja Myllykylätien, jolloin maantie toimii osana paikallista liikenneverkkoa.
Ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa on kuvattu aluevaraussuunnittelun yhteydessä laaditut Kesäkylän vaihtoehtotarkastelut. Aluevaraussuunnittelun yhteydessä tutkittiin Kesäkylän kohdalla neljää eri linjausta, joista yksi oli vanha asemakaavan ja yleiskaavan mukainen VE 1 ja kolme muuta, jotka kulkivat Kesäkylän pohjois-/itäpuolelta (VE 2a, VE 2b) ja VE 3. Kesäkylän vaihtoehdoista jatkosuunnitteluun valittiin eteläinen vaihtoehto 1, joka osoittautui kokonaisvertailun perusteella parhaimmaksi linjaukseksi. Muut vaihtoehtoiset tielinjaukset kuitenkin nousivat voimakkaasti esille ohjelmavaiheen yleisötilaisuudessa 3.12.2019. Tuusulan kunta katsoo, ettei edellä mainittujen vaihtoehtoisten linjausten tarkempi selvittäminen ole enää tarpeen, sillä nykyisen linjauksen säilyttämiselle on olemassa vankat perusteet.
Tuusulan kunta kuitenkin toteaa, ettei Kesäkylän itäpuolitse kulkevia tielinjauksia ole huomioitu Senkkerin alueen maankäyttöä ohjaavassa ja verrattain tuoreessa vuonna 2016 voimaantulleessa Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavassa. Maantie 152:n tielinjaukseen ei myöskään ole tarkoitus tehdä muutoksia laadittavana olevassa Tuusulan yleiskaava 2040:ssä, sillä uudella yleiskaavalla ei ole tarkoituksen mukaista korvata maankäyttöä yksityiskohtaisemmin ohjaavaa Ruotsinkylä-Myllykylä II osayleiskaavaa tai Focus-alueen osayleiskaavaa."
- tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa