Kuntakehityslautakunta, kokous 15.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 4 Soraliike Erik Winqvist Ky, ympäristölupahakemus, Tuusula

TUUDno-2019-2447

Valmistelija

  • Sakari Eskelinen, rakennuslakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus pyytää Tuusulan kunnan lausuntoa Soraliike Erik Winqvist Ky:n ympäristölupahakemuksesta, Tuusulan kunnan Hyrylässä sijaitsevan murskaustoiminnan jatkamiseksi. Lausuntoa on pyydetty Tuusulan kunnanhallitukselta.

Soraliike Erik Winqvist Ky:n ympäristölupahakemus koskee louheen ja soran murskaustoimintaa. Toimijalla on ollut ko. toiminnalle määräaikainen ympäristölupa, joka on päättynyt 31.12.2019. Toiminta tulisi sijoittumaan Tuusulan kunnan Hyrylän kylän kiinteistölle Hiekkamäki, Valimotie 2, 04300 Tuusula.

Lupaa haetaan enintään 50 000 tonnin vuosittaiselle murskausmäärälle, 5 vuoden määräaikaisena lupana. Louheen ja soran murskaustoiminnan merkittävimmät ympäristövaikutukset ovat melu ja pöly. Kiinteistöllä myös varastoidaan murskaukseen tulevia kiviaineksia korkeintaan 10 m korkeissa kasoissa. Alueelle tuotavat kuormat tarkastetaan epäpuhtauksien varalta. Murskauslaitos toimii noin 1-2 kuukautta vuodessa, yleensä syys-lokakuussa.

Alueen sijainti

Lupaa haetaan tilalle Hiekkamäki. Tila koostuu neljästä palstasta. Toiminta sijoittuu palstoista isoimmalle, joka sijaitsee Sulan teollisuusalueella, Valimotien ja Fallbackantien risteyksen eteläpuolella, Fallbackantien ja Sulantien välissä, osoitteessa *****. Alueen pinta-ala on noin 13,6 ha. 

Tiivistelmä toiminnan kuvauksesta ja ympäristölupahakemuksesta

Soraliike Erik Winqvist Ky on jättänyt tilalle Hiekkamäki tuotavan louheen ja soran varastointia ja murskausta koskevan ympäristölupahakemuksen. Nykyisen ympäristöluvan voimassaolo päättyi 31.12.2019. Nykyinen 2 vuoden määräaikainen ympäristölupa on myönnetty vuoden 2017 aikana. Luvasta valitettiin Vaasan hallinto-oikeuteen ja Vaasan hallinto-oikeus on hylännyt valitukset päätöksellään 2019.

Luvassa on kyse louheen ja soran murskauksen sekä varastoinnin jatkamisesta. Toimintaa varten Hiekkamäen tilasta on varattu noin 5,0 hehtaarin toiminta-alue. Alueesta on metsitettyä suoja-aluetta Fallbackantien varrella noin 1,2 hehtaaria. Varastointi- ja murskaustoimintaa harjoitetaan noin 3,9 hehtaarin alueella. Murskaamolta on etäisyyttä lähimpää asuinkiinteistöön noin 400 metriä. Toiminnan sijaintipaikan länsi-lounaispuolella on autoliikkeitä ja katsastusasema, koillis-itäpuolella vanhan elementtitehtaan rakennuksia ja Postin logistiikkakeskus. Kaakkois-eteläpuolella teollisuusrakennuksia.

Alueella murskataan rakennustyömailta tuotavaa puhdasta ylijäämälouhetta ja jossakin määrin myös puhdasta soraa yhteensä alle 50 000 tonnia vuodessa. Kaikki alueelle tuotavat kiviaineskuormat selvitetään ennalta eikä epäpuhtaita kuomia oteta vastaan. Paikalle tuodut kuormat tarkastetaan ja tarvittaessa tehdään tarkempia tutkimuksia. Alueelle varastoidut kiviainekset, pääasiassa louhe, murskataan yleensä syksyllä eri käyttötarkoituksiin meneviksi lajikkeiksi. Ylisuuret lohkareet rikotaan murskauslaitokseen sopivaksi. Kiviaines pienennetään murskaimissa ja seulotaan halutuiksi tuotteiksi.

Varastokasat sijoittuvat pääosin nykyisille paikoilleen murskaamon etelä-, lounais- ja länsipuolelle. Alueelle tuotavat puhtaat kiviainekset varastoidaan ennen murskausta Fallbackantien läheisyyteen tulotien pohjoispuolelle. Varastokasojen korkeus on enintään kymmenen metriä. Kasojen laet ovat asutuksen suunnassa tasolla +66 – 67, jolloin laitoksen ylimpien päästöjen lähiympäristöön jää vielä noin 5 – 6 metriä korkea varastokasan osa melu- ja pölyvaimennukseksi.  Kiviainesten kuljetukseen käytetään alueella olemassa olevaa työmaatietä Valimotielle. Raaka-aineita tuodaan paikalle satunnaisesti ympäri vuoden, tuotteita valmistetaan vuotuista myyntiä varten. Varastointi tapahtuu yleensä märkinä syyskuukausina. Murskattava aines kastellaan tarvittaessa, samoin lähtevät kuormat. Murskeiden toimittaminen asiakkaille aiheuttaa liikennettä noin 20 ajoneuvoa päivässä. Liikennemäärissä on vaihtelua, enimmillään vuorokausiliikenne on noin 50 ajoneuvokäyntiä vuorokaudessa.

Kaavatilanne

Osayleiskaava

Alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Sulan osayleiskaava, joka on hyväksytty valtuustossa 7.12.2015. Alue on osoitettu osayleiskaavassa työpaikka-alueena (TP-1). Kaavamääräyksen mukaan työpaikka-alue varataan työvoimavaltaisia ja ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia toimisto-, varasto-, logistiikka-, tuotanto- ja palvelutiloja varten. Alueen rakennusoikeus määritellään asemakaavoituksen yhteydessä. Alueelle saa sijoittaa pääkäyttötarkoitukseen liittyvää vaikutuksiltaan paikallista kauppaa, joka ei kilpaile keskustaan sijoittuvan kaupan kanssa, jonka asiointitiheys on pieni ja joka ei muodosta vaikutuksiltaan suuryksikköön verrattavissa olevaa myymäläkeskittymää. 

Työpaikka-alueen läpi on osoitettu uusi Fallbackantien suuntainen katu sekä luoteisreunaan Sulantieltä Rykmentinpuistoon kulkeva kokoojakatu. Lupa-aluetta ympäröivät korttelit ovat kaupallisten palvelujen aluetta (KM-3) sekä työpaikka-aluetta (TP-1). Kortteli on lisäksi vedenhankinnalle tärkeällä pohjavesialueella (pv-1) ja korttelin kautta kulkee viemärilinja ja lentoradan vaihtoehtoinen linjaus.

Sulan osayleiskaavalle on asetettu suunnittelullisia tavoitteita, joista päällimmäisenä tavoitteena on yhdyskuntarakenteen eheyttäminen ja maankäytön tehostaminen. Yleiskaavoituksella pyritään ohjaamaan eri maakäyttömuodot yhdyskuntarakenteen toimivuuden kannalta tarkoituksenmukaisiin kohtiin. Suunnittelulla pyritään kohentamaan Hyrylän ja Sulan taajamakuvaa sekä nostamaan alueen imagoa ja luoda alueelle vetovoimainen identiteetti alueen kilpailukyvyn ja markkinoitavuuden lisäämiseksi. Osayleiskaavassa on osoitettu uusi toimitilarakentamisen vyöhyke, joka sijoittuu Sulantieltä Rykmentinpuistoon rakennettavan uuden kokoojakadun sekä Fallbackantien varteen. Uusi kokoojakatu ympäristöineen tulee olemaan keskeisimpiä kaupunkikuvallisesti huomioitavia julkisivuja alueella. Osayleiskaavassa on myös asetettu pohjaveden suojelua koskevia tavoitteita. Maankäyttö alueella tulisi suunnitella ja toteutetaan siten, että olemassa olevien pohjavesialueiden veden laatu ei heikkene, eikä määrä vähene.

Asemakaava

Lupa-alue on asemakaava-alueen keskellä, mutta itse hankealue on asemakaavoittamaton.  Ympäröivät korttelit on pääasiassa osoitettu asemakaavoissa liike-, toimisto-, ja toimitila- sekä teollisuus- ja varastorakennusten korttelialueiksi merkinnöillä KTY, TY ja TV. Hiekkamäen tilan länsireunassa on autopaikkojen korttelialue (LPA). Lisäksi Fallbackantien pohjoispuolella on urheilu- ja virkistyspalveluiden alue, joka on ensisijaisesti varattu hevosurheilun tarpeille (VU-1).  Hankealueen eteläpuolelle, Korvenrannantien toiselle puolelle laaditaan Sulan työpaikka-alueen asemakaavaa. Asemakaava-alueen koko on noin 91 ha. Aluetta suunnitellaan pääasiassa työpaikka-alueeksi, mutta alueelle tulee myös tilaa vaativan vähittäistavarakaupan suuryksikkö. Asemakaava tulee nostamaan myös vanhan Sulan profiilia ja kasvattamaan kävijämääriä alueella, sillä asemakaavalla mahdollistetaan Sulantien jatkaminen Tuusulan itäväylälle asti. Asemakaava on ehdotusvaiheessa. Alueen läheisyydessä on käynnistynyt myös asemakaavan laatiminen Palkkitien alueelle.

Ehdotus

Esittelijä

  • Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi

 Kuntakehityslautakunta päättää

  •  ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus antaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon Soraliike Erik Winqvist Ky:n ympäristölupahakemuksesta:

LAUSUNTO

Luvassa on kyse louheen varastointi-, murskaus- ja puhtaiden irtomaalajien kierrätystoiminnan jatkamisesta Sulan työpaikka-alueella Hyrylässä. Nykyisen ympäristöluvan voimassaolo päättyi 31.12.2019 ja lupaa haetaan nyt viiden vuoden määräaikaisena lupana. Kunnanhallitus on aiemmassa lupavaiheessa 10.4.2017 lausunnossaan esittänyt luvan rajaamista 2 vuoden ajaksi toiminnan hallittua alasajoa varten.

Kyseessä on asemakaavoittamaton asemakaavan lievealueella ja suunnittelutarvealueella oleva alue. Alueen käyttö tulee ratkaista osayleisaavan mukaisella asemakaavalla. Alueelle kohdistuu yritysalueen kehittymisen myötä suuri rakentamispaine.

Alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Sulan osayleiskaava, joka on hyväksytty valtuustossa 7.12.2015. Alue on osoitettu osayleiskaavassa työpaikka-alueena (TP-1). Kaavamääräyksen mukaan työpaikka-alue varataan työvoimavaltaisia ja ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia toimisto-, varasto-, logistiikka-, tuotanto- ja palvelutiloja varten. Alueen rakennusoikeus määritellään asemakaavoituksen yhteydessä. Alueelle saa sijoittaa pääkäyttötarkoitukseen liittyvää vaikutuksiltaan paikallista kauppaa, joka ei kilpaile keskustaan sijoittuvan kaupan kanssa, jonka asiointitiheys on pieni ja joka ei muodosta vaikutuksiltaan suuryksikköön verrattavissa olevaa myymäläkeskittymää. Työpaikka-alueen läpi osoitettu uusi Fallbackantien suuntainen katu sekä luoteisreunaan Sulantieltä Rykmentinpuistoon kulkeva uusi kokoojakatu. Lupa-aluetta ympäröivät korttelit ovat kaupallisten palvelujen aluetta (KM-3) sekä työpaikka-aluetta (TP-1). 

Kuntakehityslautakunta toteaa lausuntonaan, että vaikka hankealueella ei itsessään ole lainvoimaista asemakaavaa, on toiminta-alue kokonaisuudessaan asemakaavoitetun alueen ympäröimä. Alueen läheisyydessä on myös vireillä uusia asemakaavahankkeita mm. Urheilupuiston kehittämiseksi sekä Sulan työpaikka-alueen laajentamiseksi. Asemakaavoituksen myötä louheen ja soran murskausalue jää yhä syvälle rakentuvan yhdyskuntarakenteen keskelle, mistä johtuen paine alueen kehittämiselle kasvaa.

Hakemuksessa osoitetun toiminnan jatkaminen aiheuttaisi haittaa kaavan toteutumiselle ja vaikeuttaisi alueen käyttämistä osayleiskaavassa osoitetun pääkäyttötarkoituksen mukaisesti. Maa-ainesten käsittely toiminnan jatkaminen keskellä toimivaa ja merkittävää teollisuusaluetta ei ole kunnantavoitteiden mukaista. Alue tulisi tasata ja valmistella teollisuusrakennuksien rakentamista varten sekä muut alueet maisemoida lupamääräysten mukaisesti. Jos aluetta ei ole tarkoitus ottaa rakentamiskäyttöön tulisi alue siistiä ja maisemoida viihtyisän ympäristökuvan muodostamiseksi ja pohjavesialueen turvaamiseksi. Myös maaperän mahdollinen pilaantuneisuus tulisi tutkia, jotta maaperän tilasta saataisiin kattava kuvaus. Hyrylän pohjavesialueelle on laadittu pohjaveden suojelusuunnitelma, jossa kyseinen toiminta nähdään merkittävästi uhkaavan pohjaveden tilaa.

Kuntakehityslautakunta toteaa, että alueen maankäyttöä ohjaa lainvoimainen osayleiskaava, jonka tavoitteiden ja ohjausvaikutuksen kanssa alueella harjoitettava murskaustoiminta on väistämättä ristiriidassa. Toiminta on siis nykymuodossaan ennen pitkään alueelta väistyvää toimintaa, vaikka kyseistä lupa-aluetta ei kunnan kaavoitussuunnitelmassa 2020-2024 ole esitetty asemakaavoitettavana hankkeena. Tästä huolimatta voi tarve alueen asemakaavalliseen tarkasteluun syntyä hyvinkin nopeasti, mistä johtuen kaavoitussuunnitelmaa tarkastellaan uudestaan maankäytöllisten syiden sitä edellyttäessä. Ympäröivän alueen kehittyminen luo painetta alueen maankäytön tehostamiselle ja alueen kehittämiseen liittyykin yksin lupa-aluetta isompia kokonaisuuksia käsittäviä tavoitteita. Aluetta tullaan kehittämään korkeatasoisena työpaikka-alueena ja alueen läpi on Sulan osayleiskaavassa osoitettu uusi kokoojakatu Sulantieltä Rykmentinpuistoon, mikä asettaa alueen profiilille tavanomaista korkeatasoisempia vaatimuksia. Melua ja pölyä aiheuttava louheen ja soran murskaustoiminta on siten hankalasti sovitettavissa yhteen näiden tavoitteiden kanssa. Edellä mainittu toiminta voi tuoda rajoituksia myös alueen välittömässä läheisyydessä käynnistyville hankkeille.

Alueen suunnitelmallinen kehittäminen edellyttää toimintojen sijoittumisen ohjaamista kaavoituksella, mihin myös tämän alueen suunnittelussa tulisi varautua. Alueen suunnittelutilanne ja alueen maankäyttöön kohdistuvat tavoitteet huomioiden, ei ympäristölupaa tule myöntää. Mikäli ympäristölupa päätetään myöntää, tulee se alueen suunnittelutilanteesta johtuen myöntää määräaikaisena enintään kahdeksi (2) vuodeksi toiminnan hallittua alasajoa varten. Toiminnan päättyminen tulee ennakoida ympäristölupamääräyksissä. Kuntakehityslautakunta haluaa kuitenkin korostaa, että alueen muuttamisessa tulee huomioida myös yrityksen tavoitteet ja tarpeet sekä mahdollistaan toiminnan hallittu siirtyminen toisaalle kohtuullisen siirtymäajan puitteissa.  

Tärkeälle pohjavesialueella toimittaessa tulee erityisesti ottaa huomioon, että toiminnalla ei vaaranneta pohjaveden laatua tai määrää.

Toiminta-ajoissa tulee noudattaa valtioneuvoston asetuksen mukaisia toiminta-aikoja myös kuljetusten osalta.

 

Lisäksi kuntakehityslautakunta päättää

  •  tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

---

Puheenjohtajan avattua keskustelun Vesa Lundberg esitti muutosehdotuksen Mika Mäki-Kuhnan ja Jari Raidan kannattamana, että lausunnon kolmanneksi viiimeisen kappaleen  "ei ympäristölupaa tule myöntää" -kohta tulee poistaa. Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

Päätös

 Kuntakehityslautakunta päätti

  •  ehdottaa kunnanhallitukselle, että kunnanhallitus antaa Keski-Uudenmaan ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon Soraliike Erik Winqvist Ky:n ympäristölupahakemuksesta:

LAUSUNTO

Luvassa on kyse louheen varastointi-, murskaus- ja puhtaiden irtomaalajien kierrätystoiminnan jatkamisesta Sulan työpaikka-alueella Hyrylässä. Nykyisen ympäristöluvan voimassaolo päättyi 31.12.2019 ja lupaa haetaan nyt viiden vuoden määräaikaisena lupana. Kunnanhallitus on aiemmassa lupavaiheessa 10.4.2017 lausunnossaan esittänyt luvan rajaamista 2 vuoden ajaksi toiminnan hallittua alasajoa varten.

Kyseessä on asemakaavoittamaton asemakaavan lievealueella ja suunnittelutarvealueella oleva alue. Alueen käyttö tulee ratkaista osayleisaavan mukaisella asemakaavalla. Alueelle kohdistuu yritysalueen kehittymisen myötä suuri rakentamispaine.

Alueella on voimassa oikeusvaikutteinen Sulan osayleiskaava, joka on hyväksytty valtuustossa 7.12.2015. Alue on osoitettu osayleiskaavassa työpaikka-alueena (TP-1). Kaavamääräyksen mukaan työpaikka-alue varataan työvoimavaltaisia ja ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomia toimisto-, varasto-, logistiikka-, tuotanto- ja palvelutiloja varten. Alueen rakennusoikeus määritellään asemakaavoituksen yhteydessä. Alueelle saa sijoittaa pääkäyttötarkoitukseen liittyvää vaikutuksiltaan paikallista kauppaa, joka ei kilpaile keskustaan sijoittuvan kaupan kanssa, jonka asiointitiheys on pieni ja joka ei muodosta vaikutuksiltaan suuryksikköön verrattavissa olevaa myymäläkeskittymää. Työpaikka-alueen läpi osoitettu uusi Fallbackantien suuntainen katu sekä luoteisreunaan Sulantieltä Rykmentinpuistoon kulkeva uusi kokoojakatu. Lupa-aluetta ympäröivät korttelit ovat kaupallisten palvelujen aluetta (KM-3) sekä työpaikka-aluetta (TP-1). 

Kuntakehityslautakunta toteaa lausuntonaan, että vaikka hankealueella ei itsessään ole lainvoimaista asemakaavaa, on toiminta-alue kokonaisuudessaan asemakaavoitetun alueen ympäröimä. Alueen läheisyydessä on myös vireillä uusia asemakaavahankkeita mm. Urheilupuiston kehittämiseksi sekä Sulan työpaikka-alueen laajentamiseksi. Asemakaavoituksen myötä louheen ja soran murskausalue jää yhä syvälle rakentuvan yhdyskuntarakenteen keskelle, mistä johtuen paine alueen kehittämiselle kasvaa.

Hakemuksessa osoitetun toiminnan jatkaminen aiheuttaisi haittaa kaavan toteutumiselle ja vaikeuttaisi alueen käyttämistä osayleiskaavassa osoitetun pääkäyttötarkoituksen mukaisesti. Maa-ainesten käsittely toiminnan jatkaminen keskellä toimivaa ja merkittävää teollisuusaluetta ei ole kunnantavoitteiden mukaista. Alue tulisi tasata ja valmistella teollisuusrakennuksien rakentamista varten sekä muut alueet maisemoida lupamääräysten mukaisesti. Jos aluetta ei ole tarkoitus ottaa rakentamiskäyttöön tulisi alue siistiä ja maisemoida viihtyisän ympäristökuvan muodostamiseksi ja pohjavesialueen turvaamiseksi. Myös maaperän mahdollinen pilaantuneisuus tulisi tutkia, jotta maaperän tilasta saataisiin kattava kuvaus. Hyrylän pohjavesialueelle on laadittu pohjaveden suojelusuunnitelma, jossa kyseinen toiminta nähdään merkittävästi uhkaavan pohjaveden tilaa.

Kuntakehityslautakunta toteaa, että alueen maankäyttöä ohjaa lainvoimainen osayleiskaava, jonka tavoitteiden ja ohjausvaikutuksen kanssa alueella harjoitettava murskaustoiminta on väistämättä ristiriidassa. Toiminta on siis nykymuodossaan ennen pitkään alueelta väistyvää toimintaa, vaikka kyseistä lupa-aluetta ei kunnan kaavoitussuunnitelmassa 2020-2024 ole esitetty asemakaavoitettavana hankkeena. Tästä huolimatta voi tarve alueen asemakaavalliseen tarkasteluun syntyä hyvinkin nopeasti, mistä johtuen kaavoitussuunnitelmaa tarkastellaan uudestaan maankäytöllisten syiden sitä edellyttäessä. Ympäröivän alueen kehittyminen luo painetta alueen maankäytön tehostamiselle ja alueen kehittämiseen liittyykin yksin lupa-aluetta isompia kokonaisuuksia käsittäviä tavoitteita. Aluetta tullaan kehittämään korkeatasoisena työpaikka-alueena ja alueen läpi on Sulan osayleiskaavassa osoitettu uusi kokoojakatu Sulantieltä Rykmentinpuistoon, mikä asettaa alueen profiilille tavanomaista korkeatasoisempia vaatimuksia. Melua ja pölyä aiheuttava louheen ja soran murskaustoiminta on siten hankalasti sovitettavissa yhteen näiden tavoitteiden kanssa. Edellä mainittu toiminta voi tuoda rajoituksia myös alueen välittömässä läheisyydessä käynnistyville hankkeille.

Alueen suunnitelmallinen kehittäminen edellyttää toimintojen sijoittumisen ohjaamista kaavoituksella, mihin myös tämän alueen suunnittelussa tulisi varautua. Alueen suunnittelutilanne ja alueen maankäyttöön kohdistuvat tavoitteet huomioiden, mikäli ympäristölupa päätetään myöntää, tulee se alueen suunnittelutilanteesta johtuen myöntää määräaikaisena enintään kahdeksi (2) vuodeksi toiminnan hallittua alasajoa varten. Toiminnan päättyminen tulee ennakoida ympäristölupamääräyksissä. Kuntakehityslautakunta haluaa kuitenkin korostaa, että alueen muuttamisessa tulee huomioida myös yrityksen tavoitteet ja tarpeet sekä mahdollistaan toiminnan hallittu siirtyminen toisaalle kohtuullisen siirtymäajan puitteissa.  

Tärkeälle pohjavesialueella toimittaessa tulee erityisesti ottaa huomioon, että toiminnalla ei vaaranneta pohjaveden laatua tai määrää.

Toiminta-ajoissa tulee noudattaa valtioneuvoston asetuksen mukaisia toiminta-aikoja myös kuljetusten osalta.

 

Lisäksi kuntakehityslautakunta päätti

  •  tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.