Ikäihmisten neuvosto, kokous 20.1.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 3 Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain kuljetuspalvelujen soveltamisohjeet

TUUDno-2020-17

Valmistelija

  • Marjo-Kaisa Konttinen, osallistuuskoordinaattori, marjo-kaisa.konttinen@tuusula.fi

Perustelut

Keusoten ikäihmisten ja vammaisten palveluissa on suunnitelmana yhdenmukaistaa vuosien 2019 ja 2020 aikana useita soveltamisohjeita. Tässä vaiheessa ajankohtaisina uudistettvina ohjeina ovat vammaispalvelulain- ja sosiaalihuoltlain kuljetuspalvelujen soveltamisohjeet. Tällä hetkellä Keusoten alueella noudatetaan edelleen kuntien omia vpl- ja shl-kuljetuspalveluohjeita. Kuntayhtymän elueen asukkaiden yhdenvertaisen ja tasa-arvoisen kohtelun näkökulmasta soveltamisohjeiden yhdenmukaistaminen on välttämätöntä. Koska ohjeiden sisällöllä on vaikutuksia tulevien vuosien palvelujen saajiin, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä haluaa kuulla vammais- ja vanhusneuvostojlta ajatuksia ohjeiden sisältöön liittyvissä asioissa. Ohjetta on valmisteltu Keusoten asinatuntijaryhmissä sekä käyty esittelemässä luonnosta syksyn 2019 aikana alueen neuvostojen jäsenille kolmessa erillisessä tilaisuudessa. Neuvostojen lausuntojen jälkeen ohjeisiin tehdään tarvittavia tarkennuksia ja ohjeiden käyttöönotosta päättää tämän jälkeen Keusoten yhtymähallitus.

Ehdotus

Ikäihmisten neuvosto päättää

  • laatia lausunnon vammaispalvelulain ja sosiaalipalvelulain kuljetuspalveluiden soveltamisohjeista.

Päätös

Ikäihmisten neuvosto päätti

  • antaa seuraavan lausunnon.sosiaalihuoltolain kuljetuspalveluiden soveltamisohjeista. 


Neuvoston nimi ja paikkakunta: Tuusulan ikäihmisten neuvosto

Vastausten käsittely, neuvoston kokouspäivämäärä: 20.1.2020

Mitä hyvää on vpl- ja shl-kuljetuspalvelujen soveltamisohjeissa?

  • Sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuspalveluita on olemassa ja se, että kuljetuspalveluja ylipäänsä tarjotaan, vaikkakin rajoitetulle ryhmälle.

Mitä parannuksia tai muutoksia haluaisitte soveltamisohjeisiin?

  • Kuljetuspalveluilla tulee taata kuntalaisten osallisuus mahdollistamalla tarpeelli-nen asiointi ja osallistuminen harrastus- ja virkistystoimintaan. 
  • Oikeus saattajapalveluun ilman harkintaa 2-10 matkaa kuukaudessa
  • Perusasiointimatkoihin tulee matkustusalueena olla Keusoten koko alue ja lisäksi mm. Kerava, joka on Tuusulan naapurikunta ja näin ollen kuuluu tuusulalaisten asiointialueeseen. Kellokoskelta asioidaan mm. Järvenpäässä ja Jokelasta Hyvinkäällä ja Hyrylästä Järvenpäästä ja Keravalla. HSL:n linjat ovat suunnattu myös Keravalle ja Järvenpäähän. Noteeraamme, että Kelan kyydit ovat erikseen.
  • Matkojen käyttöaika kuukauden sijasta kaksi kuukautta, mikä antaisi liikkumavaraa virkistysmatkojen käyttöön.
  • Matkan aikana sallittavan 15 minuutin pysähdyksen pidentäminen 30 minuuttiin.
  • Saman taksin tilausoikeus. Matkan saisi tilata suoraan taksista. Tällöin tuttu kuljettaja tiedostaa asiakkaan erityistarpeet ja osaa toimia niiden mukaisesti. Tämä antaa taksin kuljettajalle myös paremmat mahdollisuudet toimia tarvittaessa asiakkaan avustajana ohjeissa mainitun 15 min ajan. 
  • Varallisuusrajoja ei pidä ottaa ollenkaan käyttöön. Sen käyttöönotto on meidän hyvinvointivaltiossamme sovelletun universaaliperiaatteen eli sen vastaista, että julkiset palvelut tarjotaan kaikille tuloista- ja varallisuudesta riippumatta kuten esimerkiksi terveyspalveluiden osalta tehdään. Myös tulorajan käyttäminen on kyseenalaista, koska palveluiden saamisessa on jo tiukka tarveharkinta. Joka tapauksessa tuloraja on aivan liian matala.

Mitkä ovat mielestänne soveltamisohjeiden tärkeimmät asiat?

  • Soveltamisohjeissa tärkeää ovat, ettei varallisuusrajoja oteta lainkaan käyttöön sekä matkustusalue ja asukkaan mahdollisuus osallisuuteen kuljetuspalveluiden avulla.

Mitä asioita ei saa unohtaa, kun vpl- ja shl-kuljetuspalveluja kehitetään?

  • Lähtökohta palveluille tulee olla ihmisten osallisuuden lisääminen ja palveluiden pariin pääseminen.
  • Taksin tilaaminen tulee olla helppoa. Ohjeet pitää olla selkeät ja helposti ymmärrettävät ja päätöksien tulee olla selkeät, joissa huomioidaan ikäihmisten inhimilliset, yksilölliset ja osallisuutta vaativat tarpeet.
  • Tärkeää on, että varallisuus ei vaikuta kuljetuspalveluiden saamiseen.

Mitä asioita tulisi mielestänne painottaa oheisissa soveltamisohjeissa?

  • asiakkaiden mahdollisuutta osallisuuteen
  • soveltamisohjeiden selkeyttä
  • soveltamisohjeissa ei tulisi olla varallisuusrajaa. Myös ehdotuksen mukainen tuloraja pitäisi poistaa tai ainakin sitä pitäisi selvästi nostaa. 
  • soveltamisohjeista huolimatta jokaisen yksilölliset, perustellut tarpeet tulee huomioida matkoja myönnettäessä.

Mitä muuta haluaisitte sanoa?
Suomen hyvinvointivaltiossa sovelletaan universaaliperiaatetta, joka takaa kaikille suomalaisille hyvinvointipalvelut, esimerkiksi terveyspalvelut, tuloista ja varallisuu-desta riippumatta. Ehdotus varallisuus- ja tulorajoista sotii tätä periaatetta vastaan. Esimerkiksi julkisissa hoivapalveluissa ympärivuorokautisen hoidon osalta sovelletaan tulojen mukaan porrastettuja maksuja, mutta palvelu myönnetään niille, jotka sitä kriteereiden mukaan tarvitsevat, eikä varallisuutta oteta huomioon.