Kunnanhallitus, kokous 2.12.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 496 Jätemaksutaksa 2020, lausunto

TUUDno-2019-2303

Valmistelija

  • Jari Huttunen, kunnossapitopäällikkö, jari.huttunen@tuusula.fi

Perustelut

Lausuntopyyntö

Jätehuoltoviranomainen jätelautakunta Kolmenkierto on asettanut Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnoksen nähtäville ajalle 13.11. - 3.12.2019.

Jätelain 79 §:n mukaan jätemaksun perusteista määrätään kunnan hyväksymässä taksassa. Jätelautakunta päättää taksan hyväksymisestä nähtävillä olon jälkeen.

Yhteinen jätelautakunta pyytää lausuntoa Kiertokapula Oy:n osakaskunnilta jätemaksutaksaluonnoksesta. Lausunto pyydetään toimittamaan jätelautakunnalle 3.12.2019 mennessä.

Uudistuksen tavoitteet

Jätetaksan uudistuksella tavoitellaan päästöjen vähentämistä sekä mahdollisimman edullisia jätemaksuja kuntien asukkaille Kiertokapula Oy kilpailuttaa jätteenkuljetuksen omistajakunnissaan lukuun ottamatta Janakkalaa ja Nurmijärveä. Tähän asti kuljetusurakat on kilpailutettu pääasiassa kuntarajojen mukaan, mutta vaiheittain toteutettava taksauudistus mahdollistaa kilpailuttamisen myös kuntarajojen yli.

Uudistuksen myötä jäteautojen reittejä ei tarvitse suunnitella kuntarajojen mukaan, mikä vähentää ajokilometrejä ja jätteenkuljetuksesta syntyviä päästöjä. Yhteistä taksaa ja kilpailutusta on jo kokeiltu Hattulan ja Hämeenlinnan alueella hyvin kokemuksin. Tehokkaat kuljetusreitit pitävät jätehuollon kulut alhaisina myös kuntalaisille.

Muutokset Tuusulan kunnan osalta

Jätemaksutaksan liitteen 1. taulukossa 9. on esitetty astiatyhjennysten maksut Tuusulassa. Osa maksuista nousee, osa laskee tai pysyy samana. Taksaan sisältyy muutama uusi maksuluokka.

Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia enintään 140 L hinta tyhjennyshinta laskee. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 140 L, enintään 240 L hinta pysyy entisellään. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 240 L, enintään 360 L hinta nousee. Luokassa seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 360 L, enintään 660 L hinta nousee. Lisäksi tulee uusi maksuluokka seka-/kuivajäte, käsin siirrettävät pienastiat jäteastia yli 660 L, enintään 770 L.

Luokassa seka-/kuivajäte, nostoperusteiset säiliöt hinnat laskevat molemmissa kokoluokissa, eli luokassa syvä- tai pintasäiliö enintään 3m3 sekä luokassa syvä- tai pintasäiliö yli 3 m3, enintään 5m3.

Luokassa biojäte, käsin siirrettävät pienastiat on kaksi uutta luokkaa, jäteastia enintään 140 L sekä jäteastia yli 140 L, enintään 240 L.

Luokassa biojäte, nostoperusteiset säiliöt  on kaksi luokkaa, syvä- tai pintasäiliö enintään 0,8 m3   sekä    syvä- tai pintasäiliö yli 0,8 m3, enintään 1.3 m3. Molemmissa hinnat laskevat.

Luokassa biojäte, nostoperusteiset säiliöt, hinnoitellaan säkin asennus biojätteen syväkeräysastiaan. Hinta nousee.

Luokassa seka-/kuivajäte, astiapesut, hinnat nousevat jäteastian enintään 770 L osalta sekä syvä- tai pintasäiliön enintään 5m3 osalta.

Muita havaintoja

Lausuntopyynnölle varattu aikataulu on asian laatuun nähden liian lyhyt.

Lausuntopyyntömateriaalissa käytetään vaihtelevasti termejä ”jätetaksa” ja ”jätemaksutaksa sekä toisaalta luonnehditaan kyseessä olevan luonnos tai esitys. Lausunnonantajan tulisi saada tietää selvemmin onko kyse luonnoksesta vai pitkälle valmistellusta ehdotuksesta taksaksi.

Lausuntopyyntömateriaalista ei ilmene mikä on nyt ja jatkossa perusteena hinnannousulle. Hinnannousu on perusteltava kunnolla. Esim. Tuusulassa hinnat ovat olleet halvimmat, eli kilpailutus näyttää toimineen. Uuden taksan mukaan Tuusulassa yleisimmin käytettyjen jäteastioiden luokassa hintoja oltaisiin korottamassa.

Taksan 5 § kohdan ”maksut astiatyhjennysten lisäpalveluista” lisäjätteestä tapahtuva laskutus kun jäteastian kannen katsotaan jääneen auki, on liian tulkinnanvarainen ja vaikeasti todettavissa oleva seikka. Voi altistaa aiheettomalle lisälaskutukselle. Aiemmin lisämaksu perittiin vain selkeästä lisäjätteestä.  Saman kohdan taulukossa 1. ”astiatyhjennysten lisäpalveluiden maksut” esitetyt hinnat lisäjätteen osalta ovat korkeita entisiin nähden. Hinnannousu on perusteltava paremmin. Mikäli hinnannousu on liian suuri, vaarana on jätteen päätyminen metsään.

Edelleen taulukon 1. muutkin hintaperusteet tulisi avata kuntalaisille. Voidaan myös kysyä tuleeko jäteastioiden vuokrat ja ostohinnat määritellä taksassa vai tulla suoraan yhtiöiltä.

Taksaluonnoksessa on palveluita ja tuotteita, mitkä eivät suoranaisesti kuulu jätehuollon järjestämisvastuuseen, vaan ne ovat vapaasti hankittavissa tilaajan harkinnan mukaisesti. Mikäli lisäpalvelut (Taulukot 1-3) otetaan kokonaisuudessaan taksaan, niin palvelut tulisi ensin kilpailuttaa, ellei niitä ole jo kilpailutettu.

Kohdasta 8 § ”aluekeräyspistemaksut” tulisi poistaa toisesta kappaleesta ”Aluekeräyspisteitä voidaan käyttää silloin kun kiinteistökohtainen jätteenkuljetus ei ole mahdollista”.  Jäteastioiden käytöstä ja paikasta tulee päättää jätehuoltomääräyksissä, ei taksassa ja toiseksi aluekeräyspisteitä tulisi suosia, vaikka kiinteistökohtainen jätteenkuljetus olisikin mahdollista.

Taksan 9 § kohdan ”vastaanottomaksut jätteidenkäsittelyalueilla, kotitaloudet ja kunnalliset hallinto- ja palvelutoiminnat” taulukon 5 hinnastoon on vaikea ottaa tarkkaa kantaa, koska hinnoitteluperusteita ei ole kerrottu. Voidaan kysyä kuitenkin, onko ns. ajoneuvon punnituspalvelu 20 euroa / kpl tarkoitettu koskemaan esim. kotitalouksien haravointijätettä, joka vaikuttaisi kohtuuttomalta.

Taksan 10 § kohdan ”kunnan toissijainen vastuu jätehuollon järjestämisestä” ja 11§ kohdan ”jäteastioiden tyhjennysmaksut, kunnan toissijainen vastuu” osalta olisi tarpeellista informoida tehokkaasti niitä tahoja, joita muutos koskee. Kiertokapulan tulisi tiedottaa tehokkaammin. Kunnan toissijaisen vastuun osalta hinnat ovat korkeita, joten hinnoitteluperusteet tulisi avata selvästi taulukoissa 6. ja 7. esitettyjen hintojen osalta.

Edelleen kuntien toissijaisen jätehuollon maksut tuntuvat kohtuuttoman suurilta huomioiden, että kuljetusreitiltä poikkeamisesta peritään erillinen matkaan perustuva maksu. Nämäkin palvelut tulee olla kilpailutettu, ennen taksan määräämistä. Edellä mainituista syistä tässä tulisi käyttää muutosten voimaantulon ja vastuun muutoksen siirtymäaikaa sopimuskauden loppuun tai enintään jätelaissa määritellyn siirtymäajan loppuun eli 31.12.2021 saakka

Kunnanhallituksen lausunto

Edellä mainittujen seikkojen perusteella esitetään, että taksaesitys/-luonnos valmisteltaisiin osakkaiden sekä kuntalaisten lausunnot huomioon ottaen uudelleen ja mahdollisista muutoksista vanhaan taksaan tiedotettaisiin asianosaisia aiempaa tehokkaammin.

Uusi taksa astuu voimaan vasta sen jälkeen kuin edellä mainittu esitys on saanut lainvoiman.

Ehdotus

Esittelijä

  • Arto Lindberg, pormestari, arto.lindberg@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää

  • merkitä tiedoksi Kiertokapula Oy:n jätemaksutaksaluonnoksen
  • antaa perusteluosan mukaisen lausunnon jätelautakunnalle toimitettavaksi
  • tarkastaa ja hyväksyä pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi kokouksessa.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Kiertokapula Oy, kasvun ja ympäristön toimialue

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.