Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, kokous 14.5.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 41 Kotieläinsuojan ympäristölupahakemus, lausunto Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, Nurmijärvi

TUUDno-2019-1020

Valmistelija

  • Liisa Leino, ympäristötarkastaja, liisa.leino@tuusula.fi

Perustelut

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on pyytänyt 12.3.2019 päivätyllä kirjeellään Nurmijärven kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa ***** ympäristölupahakemuksesta. Hakemuksen mukainen toiminta sijoittuu kiinteistölle ***** osoitteessa *****. Kyseessä on olemassaolevan eläinsuojan toiminnan laajentaminen. Lausunto pyydetään toimittamaan 17.4.2019 mennessä. Ympäristölautakunta on saanut lisäaikaa lausunnon jättämiselle 22.5.2019 asti.

Lausuntopyyntöasiakirjat on kirjattu aluehallintovirastossa diaarinumerolla ESAVI/12217/2018.

Lupahakemus

Toiminnanharjoittajalla on Nurmijärven kunnan ympäristölautakunnan 21.8.2007 § 40 myöntämä ympäristölupa, johon Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kehottanut hakemaan muutosta 30.10.2017 mennessä. Hakemukselle on toiminnanharjoittajan pyynnöstä myönnetty lisäaikaa 30.5.2018 asti.

Voimassaoleva ympäristölupa on myönnetty eläinsuojalle, jossa on 40 lypsylehmää, 23 hiehoa ja 22 vasikkaa (alle 6 kk). Uutta ympäristölupaa haetaan 152 lypsylehmälle, 86 hieholle ja 60 vasikalle (alle 6 kk). Hakemuksen mukaan lypsäville lehmille rakennetaan uusi viileä pihatto, jossa on kaksi lypsyrobottia. Lisäksi hiehoille rakennetaan erillinen kylmäpihatto. Vanha parsinavetta muutetaan nuorelle karjalle soveltuvaksi. Tuotettu maitomäärä tulee laajennuksen jälkeen olemaan noin 1,5 miljoonaa litraa vuodessa.

Laajennuksen jälkeen lypsylehmäpihaton lietelanta johdetaan navetan välittömään läheisyyteen rakennettavaan pumppauskaivoon, josta se siirretään kahteen Hämeentien toisella puolella olevaan 3975 m3 lietealtaaseen. Yhteensä lietelannan varastointitilavuutta on laajennuksen jälkeen 8011 m3. Vanhan navetan ja nuorkarjapihaton lanta käsitellään kuivalantana, jolloin virtsa imeytetään kuivikkeisiin. Kuivalanta varastoidaan olemassaolevassa 1400 m3 kuivalantalassa. Kuivalantalassa on 35 m3 säiliö, johon valuu mahdollinen lannasta erottuva virtsa ja pumpataan puristenestettä laakasiiloista. Tilalla on käytössä kolme laakasiiloa ja laajennuksen yhteydessä on tarkoitus rakentaa neljä lisää. Uuden hiehopihaton yhteyteen rakennetaan lisäksi 60 m3 kuivalantala. Yhteensä kuivalannan varastotilavuutta on laajennuksen jälkeen 1460 m3. Tilalla on viljelyssä peltoa noin 116,5 ha ja lisäksi sopimusalaa lannan levitykseen on noin 150 ha.

Maitohuoneen sekä wc:n jätevedet johdetaan Nukarin jätevesiosuuskunnan viemäriin.

Suunnitelmissa on käyttää kierrätysbetonimursketta tuotantorakennusten, piha- ja tiealueiden sekä tuotantotilojen ympäristön pohjustamiseen noin 0,5 metrin kerros. Pohjustettavaa aluetta on yhteensä noin 6000 m2, ja mursketta tarvitaan noin 3000 kiintokuutiota tiivistettynä. Mursketta voitaisiin käyttää tämän lisäksi myös laakasiilojen pohjan täyttöön noin 0,5 metrin kerros.

Hakemusasiakirjat ovat luettavissa osoitteessa www.avi.fi/lupatietopalvelu.

Ehdotus

Esittelijä

  • Katariina Serenius, ympäristövalvontapäällikkö, katariina.serenius@tuusula.fi

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta päättää antaa Nurmijärven kunnan ympäristönsuojeluviranomaisena Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon:

Taustaa

***** tilalla vuoden 2016 aikana tehdyillä tarkastuksilla on havaittu puutteita erityisesti vaarallisten jätteiden ja polttoaineiden varastoinnissa. Havaittujen puutteiden perusteella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on kehottanut 11.4.2017 § 42 ***** hakemaan muutosta voimassaolevaan ympäristölupaan 21.8.2007 § 40.

15.5.2018 tehdyn päivitetyn pohjavesirajauksen myötä hakemuksen mukaiset toiminnot sijaitsevat Teilinummen pohjavesialueella, joka on luokiteltu vedenhankintaa varten tärkeäksi pohjavesialueeksi, jonka pohjavedestä pintavesi- tai maaekosysteemi on suoraan riippuvainen (1E).

Lannan varastointi ja levitys

Nurmijärven kunnan ympäristönsuojelumääräysten (20.6.2012 § 63) mukaan Karjan lietelannan ja virtsan levittäminen on kielletty pohjavesialueella ja tulvanalaisilla alueilla. Ympäristöluvassa tulisi olla samankaltainen määräys. Lannan levitys on tehtävä suunnitelmallisesti lannanlevityssuunnitelmaa tms. noudattaen.

Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan hakemusasiakirjoissa ei ole esitetty riittävällä tavalla, miten ja miksi lietteen johtaminen Hämeentien toiselle puolelle rakennettaviin lietesäiliöihin tapahtuu. Lietteen pumppaamista näin etäälle ja yleisen tien ali ei voida ilman perusteltua syytä pitää suotavana vaihtoehtona. Hakemusasiakirjoista ei selviä, miksi lietesäiliöitä esitetään sijoitettavaksi toiselle puolen Hämeentietä kuin tilan muut toiminnot.

Mikäli lietteen pumppaamiseen Hämeentien alitse on perusteltu syy, tulee toiminnanharjoittajan esittää, miten putken mahdolliset vuodot havaitaan, esimerkiksi vuotohälytin ja tarkkailukaivot, ja miten pumppausputkeen kohdistuva rasitus saadaan minimoitua. Riskejä arvioitaessa tulee huomioida lietesäiliöiden vuotojen lisäksi myös vuodot pumppausputkessa ja häiriöt lietepumpun toiminnassa. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, miten tilan muista toiminnoista erillään olevien lietesäiliöiden kuntoa tarkkaillaan, ja riittääkö pelkästään tyhjennyksen yhteydessä tapahtuva tarkkailu. Ympäristölupaan on syytä sisällyttää määräys lietesäiliöiden ja lantaloiden vuosittaisesta tarkastusvelvollisuudesta. Lietteenkäsittelyjärjestelmän tulee olla kokonaisuudessaan rakenteeltaan tiivis.

Kemikaalit

Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan polttoöljyn varastointiin ja tankkauspisteiden kaksoispidätykseen on kiinnitettävä erityistä huomiota. Hakemusasiakirjoissa on esitetty muun muassa betonilaatan valamista öljysäiliökatoksen edustalle. Tällöin tulee varmistaa, että betonilaatan paksuus on riittävä, vähintään 200 mm, standardin SFS 3352 mukaisesti.

Polttoöljyn lisäksi erityistä huomiota tulee kiinnittää riittävään suojaukseen vaarallisten jätteiden ja muiden kemikaalien säilytyksessä/varastoinnissa. Vaaralliset jätteet on toimitettava asianmukaisesti käsiteltäväksi vähintään kerran vuodessa.

Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan hakemusasiakirjoissa ei ole riittävällä tavalla selvitetty jakelupisteen rakennetta tai toiminnan vaikutuksia pohjavedelle ja läheiseen Lohenojaan.

Maitohuonejätevedet

Maitohuonejätevedet poikkeavat normaalista asumisesta muodostuvista jätevesistä ja siksi niiden johtamisesta tulee erikseen sopia vesilaitoksen kanssa. Maitohuonejätevedet on tarvittaessa esikäsiteltävä ennen viemäriin johtamista siten, etteivät ne vaikeuta tai huononna viemäriverkoston toimivuutta.

Betonijätteen hyödyntäminen

Lähtökohtaisesti betonijätettä ei tule hyödyntää pohjavesialueella. Jos betonijätteen hyödyntäminen ympäristöluvassa kuitenkin sallitaan, tulee jätteelle asettaa pohjaveden suojelemiseksi riittävän tiukat laatuvaatimukset. Betonijätteen ympäristövaikutuksia, erityisesti pohja- ja pintaveteen, tulee tarkkailla suunnitelmallisesti tulevaisuudessa.

Lopuksi

Ympäristölupahakemuksesta puuttuu olennaisia tietoja pohjaveden suojelun kannalta olennaisista rakenteista, kuten tankkauspisteiden kaksoisvarmistusta koskevat suunnitelmat sekä pohja- ja pintaveden tarkkailusuunnitelmat. Ympäristölautakunnan näkemyksen mukaan hakemusta tulisi näiltä osin täydentää.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.