Rakennusvalvontajaosto, kokous 26.3.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 15 Uhkasakon tuomitseminen ja uuden uhkasakon asettaminen kiinteistölle

TUUDno-2018-808

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Perustelut

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Ehdotus

Esittelijä

Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Salassapidettävät tiedot poistettu.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Valmistelija

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa ja asian kulku
Kiinteistöltä *****, osoitteessa *****, on todettu, että pihalla varastoidaan hylättyjä autoja kuten 10 henkilöautoa ja 4 pakettiautoa ynnä muuta sekalaista tavaraa. Tavaroita on tontin pihalla näkyen selvästi tielle rumentaen näkymää. Kiinteistöllä on lisäksi luvaton varastorakennus, jolle ei ole myönnetty lupaa, eikä lupahakemusta ole vireillä.

Valvontatarkastaja on puuttunut asiaan useamman kerran kehottaen jo 19.4.2017 purkamaan luvattoman varaston ja poistamaan hylätyt ajoneuvot sekä siistimään rakennuspaikan 20.6.2017 mennessä. ***** antoi vastineen 22.6.2017 ja ilmoitti tulevansa poistamaan autot kahta ajokuntoista autoa lukuun ottamatta sekä hakemaan rakennusluvan varastolle 31.7.2017 mennessä.

Valvontatarkastaja totesi jälleen tarkastuskäynnillään 11.12.2017, että luvaton varasto oli yhä paikallaan ja autot poistamatta sekä rakennuspaikka siistimättä. Lupaa varastolle ei myöskään oltu haettu. Valvontatarkastaja lähetti 18.12.2017 selityspyynnön kehotuksen laiminlyönnin johdosta, sekä vielä selityspyynnön täydennyksen 9.3.2018, jossa kerrottiin siitä, että mikäli asia joudutaan viemään rakennusvalvontajaoston käsittelyyn uhkasakon asettamiseksi, niin uhkasakon asettamispäätöksestä peritään 500 euron rakennusvalvontataksaan perustuva käsittelymaksu. Selityspyyntöön ei vastattu.

Valvontakatselmuksella 2.3.2018 valtavontarkastaja totesi, että tilanne ei ole muuttunut edellisestä 11.12.2017 suoritetusta valvontakäynnistä. Sama havainto voitiin tehdä 7.5.2018 pidetyllä valvontakäynnillä.

Rakennusvalvontajaosto velvoitti 6.6.2018 ***** ja ***** kummankin erikseen 1000 euron uhkasakon nojalla poistamaan autot kiinteistöltä ja 1000 euron uhkasakon nojalla poistamaan luvattoman rakennuksen kiinteistöltä.

Velvoitteita piti noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta. Päätös on lainvoimainen

Omistajille lähetettiin 18.9.2018 selityspyyntö uhkasakon tuomitsemista ja uuden uhkasakon mahdollista asettamista varten. Selityspyynnöt on noudettu,  mutta ei vastattu määräajassa.

Valvontatarkastaja on valvontakatselmuksellaan 12.11.2018 todennut, että kiinteistöä on raivattu ja siistitty, mutta jäljellä on edelleen:

5 huonokuntoista henkilöautoa, joista yksi pressun alla, 1 huonokuntoinen pakettiauto, 1 matkailuauto. Luvaton varastorakennus on edelleen paikallaan ja poistamatta.

Varastointia koskeva normistoa

  • MRL 169 § (Ulkovarastointi) 1-2. mom. mukaan varastointi ulkosalla on järjestettävä niin, ettei se turmele tieltä tai muulta yleiseltä alueelta näkyvää maisemaa taikka häiritse ympäröivää asutusta. Asemakaava-alueella ei aluetta saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen, jollei asemakaavasta muuta johdu.
  • MRL 167 § 1. mom. mukaan rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.
  • MRL 166 § 1 mom. mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä
  • RJ kohta 3.6 Rakennetun ympäristön hoito ja valvonta 3.mom.: "Rakennuspaikkaa ei saa käyttää häiriötä aiheuttavaan tai ympäristöä rumentavaan varastointiin taikka pitkäaikaiseen tai laajaan tavaroiden ulkosäilytykseen eikä asemakaavan käyttötarkoituksesta poikkea- vaan, ympäristölle häiriötä aiheuttavaan toimintaan."

Uhkasakon tuomitseminen asetettua pienempänä
Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy.

Rakennusvalvontajaoston ratkaisu
Koska rakennusvalvontajaoston päätöstä lopettaa ympäristöä rumentava varastointi ja poistaa luvaton rakentaminen ei ole noudatettu määräajassa eikä sen jälkeenkään, rakennusvalvontajaoston tulee puuttua asiaan uudestaan hallintopakkokeinoin.

Koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoisia autoja kiinteistöltä on osittain noudatettu, voidaan tältä osin jo asetetut uhkasakot tuomita pienempinä maksuun.

***** ja ***** asetetut uhkasakot tuomitaan maksuun ja lisäksi heidät velvoitetaan (päävelvoitteet 1-4)

  1. ***** kiinteistön ***** omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 1.)
  2. ***** kiinteistön ***** omistajana velvoitetaan poistamaan kiinteistöltä luvaton varastorakennus (päävelvoite 2.)
  3. ***** kiinteistön ***** omistajana velvoitetaan lopettamaan kiinteistön ympäristö rumentava varastointi ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 3.)
  4. ***** kiinteistön ***** omistajana velvoitetaan poistamaan kiinteistöltä luvaton varastorakennus (päävelvoite 4.)

 Kutakin velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.
 
Päävelvoitteille asetettavat tehosteet
Jokaista päävelvoitetta 1- 4 on kutakin noudatettava 1000 euron uhkasakon uhalla.
 
Perustelut 
Koska kehotuksia ja velvoitepäätöstä ei ole noudatettu rakennusvalvontajaosto joutuu puuttumaan asiaan pakotetoimin.
 
MRL 182 § mukaan:
"Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin näihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen sekä asianomainen ministeriö markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.
Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa säädetään."
 
Kysymys rakennusvalvonnan tulkinnan mukaan on lainvastaisesta varastoinnista ulkosalla joka häiritsee ympäröivää asutusta ja turmelee tieltä tai muulta yleiseltä kulkuväylältä tai alueelta näkyvää maisemaa, jota tarkoitetaan MRL 169 § 1. momentissa. Valvontatarkastajan on tullut kiinnittää asiaan huomiota, puuttua siihen ja kehottaa tavarat poistettavaksi. Toimenpiteen suorittamiselle on annettu runsaasti aikaa. Koska sitä ei ole tehty, tulee asia käsitellä hallintopakkoasiana rakennusvalvontajaostossa uhkasakon asettamista varten ja rakennusvalvontajaoston asettaa riittävä uhkasakko. MRL 167 §:n mukaan rakennettu ympäristö on lisäksi pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa. Edelleen MRL 166 § 1 mom. mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.
 
MRL 125 §:n mukaan rakennuksen rakentamiseen on oltava rakennuslupa ja MRL 126 §:n mukaan toimenpidelupa rakentamiseen joka ei edellytä rakennuslupaa. Luvatonta varastoa ei ole poistettu, eikä kiinteistönomistaja ole laittanut vireillä, vastoin ilmoitustaan, tarvittavaa lupahakemusta. Näin ollen varaston poistamiseksi on asetettava velvoite ja riittävä uhkasakko.
 
Koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoisia autoja kiinteistöltä on osittain noudatettu, voidaan tältä osin jo asetetut uhkasakot tuomita pienempinä maksuun uhkasakkolain 11 §:n mahdollistamalla tavalla.
    
Sovelletut lainkohdat
MRL 125 §  MRL 126 § MRL 166 § 1. mom. MRL 167 § 1. mom. MRL 169§ 1. mom. MRL 182 §, MRL 186 § mom. Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 11 §, 18 §, 19 §, 20 §

Ilmoitusvelvollisuus (MRL 186 §)
MRL186 §:n mukaan: Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.
 
Rakennusvalvonta katsoo, että yleinen etu ei tässä vaiheessa vaadi ilmoituksen tekemisen poliisille.


Omistus- ja käyttöoikeuden siirtymisen vaikutus
Milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (uhkasakkolaki 18 §)
 
Jaosto lähettää ilmoituksen Uudenmaan maanmittaustoimistolle yllä mainitusta kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhkasakosta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. (uhkasakkolaki 19 §)
 
Jos kiinteää tai irtainta omaisuutta koskeva päävelvoite ja sen tehosteeksi asetettu uhka ovat luovutushetkellä luovutuksensaajan tiedossa tai merkittynä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin, luovutuksensaajan on noudatettava päävelvoitetta sen tehosteeksi asetetulla uhalla. (uhkasakkolaki 20 §)
 
Rakennusvalvonnan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä suoritettavien maksujen mukaan uhkasakon asettamispäätöksestä peritään taksan mukainen maksu 500 €. Tästä on ilmoitettu viimeisimmän selvityspyynnön täydennyksessä
 
Liite:
- Valvontakatselmuspöytäkirja 12.11.2018
- Valokuvat 12.11.2018

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

1. Tuomita ***** kiinteistön ***** omistajana 6.6.2018 asetetun 1000 euron uhkasakon maksuun 500 euron osalta, koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoiset ajoneuvot kiinteistöltä on osittain noudatettu.

2. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana lopettamaan kiinteistön käytön ympäristö rumentavaan varastointiin ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 1.).  Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 1. tehostamiseksi.

3. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana poistamaan kiinteistöltä luvattoman varastorakennuksen (päävelvoite 2.) Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 2. tehostamiseksi.

4. Tuomita ***** kiinteistön ***** omistajana 6.6.2018 asetetun 1000 euron uhkasakon maksuun 500 euron osalta, koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoiset ajoneuvot kiinteistöltä on osittain noudatettu.

5. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana lopettamaan kiinteistön käytön ympäristö rumentavaan varastointiin ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 3.) Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 3. tehostamiseksi.

6. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana poistamaan kiinteistöltä luvattoman varastorakennuksen (päävelvoite 4.). Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 4. tehostamiseksi.

- lähettää päätöksen tiedoksi Uudenmaan maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätös

Rakennusvalvontajaosto päätti

1. Tuomita ***** kiinteistön ***** omistajana 6.6.2018 asetetun 1000 euron uhkasakon maksuun 500 euron osalta, koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoiset ajoneuvot kiinteistöltä on osittain noudatettu.

2. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana lopettamaan kiinteistön käytön ympäristö rumentavaan varastointiin ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 1.).  Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 1. tehostamiseksi.

3. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana poistamaan kiinteistöltä luvattoman varastorakennuksen (päävelvoite 2.) Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 2. tehostamiseksi.

4. Tuomita ***** kiinteistön ***** omistajana 6.6.2018 asetetun 1000 euron uhkasakon maksuun 500 euron osalta, koska päävelvoitetta poistaa huonokuntoiset ajoneuvot kiinteistöltä on osittain noudatettu.

5. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana lopettamaan kiinteistön käytön ympäristö rumentavaan varastointiin ja poistamaan kiinteistöltä hylätyt autot, eli 5 henkilöautoa ja 1 pakettiauto (päävelvoite 3.) Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 3. tehostamiseksi.

6. velvoittaa ***** kiinteistön ***** omistajana poistamaan kiinteistöltä luvattoman varastorakennuksen (päävelvoite 4.). Velvoitetta tulee noudattaa 30 vrk kuluessa päätöksen lainvoimaiseksi tulosta.

  • sekä asettaa 1000 euronkiinteän uhkasakon päävelvoitteen 4. tehostamiseksi.

- lähettää päätöksen tiedoksi Uudenmaan maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Tiedoksi

Uudenmaan maanmittauslaitos, Asianosaiset

Muutoksenhaku

Valitusoikeus

Rakennusvalvontajaoston päätökseen saa hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudelle tehtävällä kirjallisella valituksella.

Päätöksestä saa valittaa se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.

Viranomaisella on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään tai jos valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen edun vuoksi tarpeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitusaika

Valitus on tehtävä kirjallisesti kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Asianosaisen on katsottava saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluessa kirjeen lähettämisestä, kolmen päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä jolloin tuomioistuimessa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valituskirjelmän sisältö ja liitteet

Valituskirjelmässä, joka on osoitettava Helsingin hallinto-oikeudelle, on ilmoitettava:

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutoksia vaaditaan
  • muutoksenhakijan nimi ja kotikunta
  • postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa
  • jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituskirjelmä on muutoksenhakijan, tämän laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava.

Valituskirjelmään on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä jo aiemmin ole toimitettu viranomaiselle
  • asiamiehen on liitettävä valtakirja tai muulla luotettavalla tavalla osoitettava olevansa oikeutettu edustamaan päämiestä, jollei hän ole asianajaja tai yleinen oikeusavustaja.

Valituskirjelmän toimittaminen

Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeuteen osoitteella:

Helsingin hallinto-oikeus

Radanrakentajantie 5

00520 Helsinki

Faksinumero: 029 56 42079

Sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituskirjelmän voi toimittaa henkilökohtaisesti tai valtuutetun asiamiehen välityksellä taikka lähettää lähetin välityksellä, postitse, faksina tai sähköpostina. Valituskirjelmän lähettäminen tapahtuu lähettäjän vastuulla.

Valituskirjelmän on oltava perillä määräajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen virka-ajan päättymistä.

Sähköisesti (faksina tai sähköpostina) toimitetun valituskirjelmän on oltava toimitettu niin, että se on määräajan viimeisenä päivänä ennen virka-ajan päättymistä viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeudessa valituksen käsittelystä perittävä oikeudenkäyntimaksu on 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä. Maksua ei myöskään peritä eräissä asiaryhmissä eikä myöskään mikäli asianosainen on muualla laissa vapautettu maksusta. Maksuvelvollinen on vireillepanija ja maksu on valituskirjelmäkohtainen.