§ 23 Juhani Sjöblom, Meluntorjuntasuunnitelman hyväksyminen, Senkkeri, Tuusula

Lataa  Kuuntele 

TUUDno-2022-1897

Päätöspäivämäärä

1.10.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristövalvontapäällikkö

Päätöksen peruste

Katso jäljempänä

Kuvaus

Hakija

Juhani Sjölblom

Asia

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt kokouksessaan 18.3.2025 § 40 maa-aines- ja ympäristöluvan (yhteisluvan) Juhani Sjöblomille Tuusulan Ruotsinkylään Senkkerin kiviainesalueelle kiinteistöille Hannele 858-411-1-179 ja Kalliola 858-411-1-185. Kyseessä on kalliokiviaineksen otto- ja louhintatoiminta sekä meluvallin rakentaminen tilalle. Lupa on voimassa 5 vuotta.

Muut voimassa olevat luvat varastokentän louhinta-alueen vieressä

Seepsula Oy:llä on Senkkerin kiviainesalueella Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 8.6.2021 § 60 myöntämä lainvoimainen maa-ainesten ottoa koskeva maa-aineslupa sekä louhintaa ja murskausta koskeva ympäristölupa (yhteislupa). Yhteisluvassa on annettu lupa meluvallin rakentamiseen alueen pintamaista. Lupapäätös on voimassa 20 vuotta.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto (ESAVI) on myöntänyt 6.6.2023 päätöksellään 154/2023 (ESAVI/25700/2022) Seepsula Oy:lle betoni- ja tiilijätteen käsittelyn ympäristöluvan Tuusulan Senkkerin kiviainesalueelle kiinteistöille 858–411–1–185 ja 858–411–3–140. Asiasta on saatu Hallinto-oikeuden päätös 16.10.2023 numero 1339/2023 (Dnro 847/03.04.04.04.19/2023) valituksen raukeamisesta. Lupa on lainvoimainen.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto on myöntänyt kalliokiviaineksen louhinnan maa-aineslupa- ja ympäristöluvan (ns. yhteisluvan) Seepsula Oy:lle 27.6.2023 nro 191/2023 (ESAVI/9794/2022) Vantaan kaupungissa Massaholmin alueella kiinteistöllä 92–418–8–72, joka sijaitsee Senkkerin kiviainesalueen välittömässä läheisyydessä. (ns. Massaholmin alue). Vaasan hallinto-oikeus on päätöksessään 9.4.2025 (860/03.04.04.04.23/2023 ja 894/03.04.04.04.23/2023) palauttanut asian Etelä-Suomen Aluehallintovirastolle uudelleen käsiteltäväksi ja hakemus on merkitty vireille 26.5.2025 (ESAVI/20553/2025).

Juhani Sjöblom on esittänyt erillisenmelunhallintasuunnitelman koskien kentän rakentamisen yhteislupaa (K-U ymp.ltk, 18.3.2025 § 40). Yhteisluvan lupamääräyksessä 32 määrätään seuraavasti:

"Toiminnan alussa tulee tehdä asiantuntijan laatima meluntorjuntasuunnitelma. Sitä tulee päivittää ottamisen edetessä ensimmäisen vaiheen jälkeen siirryttäessä toiseen vaiheeseen ja tarvittaessa myöhemmin uudelleen. Meluntorjuntasuunnitelmaa on varmennettava mittauksin. Laitoksen toimintojen, liikenne mukaan lukien, aiheuttama melutaso on mitattava melulle eniten altistuvassa asumiseen käytettävissä kohteissa ensimmäisessä louhintajaksossa toimintaa aloitettaessa.

Lisäksi ottamistoiminnan melu on mitattava toisen kerran ensimmäisen vuoden aikana, kun siirrytään lähemmäs asutusta. Kallion louhinnan, porauksen, rikotuksen on oltava käynnissä mittauksen aikana. Keskiäänitason (LAeq) lisäksi tulee selvittää tarvittaessa toiminnan aiheuttamat enimmäistasot (LAFmax) altistuvissa kohteissa. Lisäksi tulee huomioida mahdolliset muut melun häiritsevyyttä lisäävät melun erityispiirteet. Senkkerin alueen kaikkien louhinta- ja murskaustoimintojen yhteismelu on mitattava ainakin kertaalleen lupakauden aikana. Mittaus on suoritettava ympäristöministeriön ohjeen 1/1995 "Ympäristömelun mittaaminen" mukaisesti. Melutasoa määritettäessä on otettava huomioon melun mahdollinen iskumaisuus ja/tai kapeakaistaisuus.  (YSL  52 §, 54 §)

Melun torjuntasuunnitelma on toimitettava hyväksyttäväksi valvontaviranomaiselle vähintään kaksi kuukautta ennen toiminnan aloittamista ja siihen perustuva mittaussuunnitelma kuukausi ennen mittausten suorittamista. Mittaustulokset on toimitettava valvontaviranomaiselle ja Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisille kuukauden kuluessa mittaustulosten valmistumisesta. Mittausraporttiin on liitettävä kartta, josta käyvät ilmi mittauspisteet sekä poravaunujen sijainnit, louhintatasot ja meluesteiden sijainnit.  (YSL 52 §, 62 § ja 64 §, VNa 800/2010 13 §)"

Juhani Sjöblom on toimittanut 9.7.2025 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen hyväksyttäväksi ympäristöluvan lupamääräyksen 32 mukaisen meluntorjuntasuunnitelman.

Tiivistelmä suunnitelmasta

Promethor Oy on laatinut alueen varasto- ja käsittelykentän lupahakemusta varten kaksi laskennalliseen mallinnukseen perustuvaa ympäristömeluselvitystä (PR3230-Y17, 20.6.2023 ja PR3230-Y17a, 3.2.2025). Selvityksissä on määritetty toiminnan aiheuttama melutaso ja verrattu laskentatuloksia Seepsula Oy:n kiviainestehtaan toiminnalle myönnetyssä ympäristöluvassa annettuihin keskiäänitason raja-arvoihin. Ensimmäisessä selvityksessä oli mukana louheen murskaus siirrettävällä murskauslaitoksella. Myöhemmässä vaiheessa päädyttiin siihen, että kaikki louhe ajetaan murskattavaksi kiviainestehtaalle. Melunhallintasuunnitelmassa on esitetty toiminnasta aiheutuva melutaso sekä menetelmiä ja toimintatapoja melutason pienentämiseen sekä melun häiritsevyyden vähentämiseen. Suunnitelmaa päivitetään tarvittaessa.

Koko kiviainesaluetta lähimpänä olevat melulle herkät kohteet ovat asuinalueita. Lounaispuolella on Kesäkylä-Koivikko asuinalue ja pohjoispuolella Metsäkylä. Varasto- ja käsittelykenttää lähimpänä olevat melulle altistuvat kohteet ovat haja-asutusalueella olevia asuinrakennuksia. Pohjoispuolella on Metsäkylän alue, koillispuolella on Juhmon alue ja kaakkoispuolella Senkkerin metsätien ja Senkkerintien varrella olevat rakennukset. Suunnitelmassa tarkastellaan melua, joka syntyy kallion louhinnasta kiviainestehtaan koillispuolella olevalla alueella, joka louhitaan varastokentäksi sekä purkubetonin ja -tiilen käsittelykentäksi. Louhinnan etenemisen mahdolliset meluvaikutukset kohdistuvat pääasiassa Metsäkylän alueelle louhittavan alueen pohjoispuolelle ja Juhmon alueelle koillispuolelle. Louhittavan alueen pohjoispuolelle rakennetaan samaan aikaan louhinnan kanssa maa-aineksesta meluvalli. Valli rakennetaan louhittavan alueen ja Metsäkylän väliselle alueelle. Vallin rakentamisen mahdolliset meluvaikutukset kohdistuvat Metsäkylän ja Juhmon alueille. 

Luvan mukaisella alueella varastokentän louhinta on suunniteltu siten, että siitä ympäristöön aiheutuva meluhaitta on mahdollisimman vähäinen. Alueen louhinta aloitetaan etelästä ja se etenee kohti pohjoista. Louhinta aloitetaan vaiheen 1 eteläosasta nykyisen maanpinnan tasolta. Melutaso on tällöin suurimmillaan Metsäkylän alueella. Laskentatulosten perusteella poraamisesta ja rikotuksesta päiväajan keskiäänitasona LAeq,7–22 tarkasteltuna aiheutuu asuinrakennuksille suurimmillaankin alle 45 dB(A):n suuruinen melutaso. Louhintaa aloitettaessa alueen pohjoispuolista maavallia(meluvallia) ei ole vielä rakennettu. Maavallia rakennetaan samalla, kun louhinta etenee kohti pohjoista. Tällöin maavalli toimii meluesteenä pohjoisen suuntaan ja melutaso pienenee Metsäkylän alueella. Vaiheen 1 pohjoisosaa louhittaessa ja louhetta rikotettaessa melutaso puolestaan hieman kasvaa louhittavan alueen koillispuolella Juhmon alueella, jossa taso on asuinrakennuksilla suurimmillaan noin 45 desibeliä. Vaihetta 2 louhittaessa melutaso pienenee myös Juhmon alueella. Melutaso on kaikilla asuinrakennuksilla alle 40 desibeliä.

Meluselvityksessä (PR3230-Y17a, liitteet 4A–6A) esitetyn laskennallisen mallinnuksen perusteella kiviaineksen louhinta- ja murskaustoiminnan sekä kierrätysasfaltin murskauksen ja viereisen toimijan asfalttiaseman yhdessä aiheuttama päiväajan keskiäänitaso (alueen kaikkien toimintojen yhteiskeskiäänipainetaso) on varastointi- ja käsittelykentän louhinnan aikana kaikilla asumiseen käytettävillä alueilla raja-arvoa 55 dB(A) pienempi. Myös yöajan toimintatunnin keskiäänitaso on kaikilla asumiseen käytettävillä alueilla raja-arvoa 50 dB(A) pienempi. Kaikissa louhintavaiheissa melutaso on asuinrakennuksilla suurimmillaan noin 45 desibeliä. Vaikka melutasot jäävät alle raja-arvojen, hyvillä työtavoilla ja toiminnan suunnittelulla voidaan vähentää melusta aiheutuvaa mahdollista häiriötä.

Meluntorjuntasuunnitelmassa esitetään melunhallintaa melulähdekohtaisesti siten, että porausmelua torjutaan käyttämällä pöly- ja melukoteloituja poravaunuja. Niiden melupäästö on noin 10 desibeliä tavanomaista vaimentamatonta poraa pienempi. Porauksesta ei katsota aiheutuvan iskumaista melua. Porausmelun voimakkuutta melulle altistuvilla kohteilla voidaan tarvittaessa pienentää poraamalla samaan aikaan vain yhdellä tai kahdella poravaunulla kolmen poravaunun sijaan. Porausmelun mahdollista häiritsevyyttä vähennetään lyhentämällä työaikaa koko päiväajasta. Työaika on arkisin klo 7–18.

Räjäytysmelun häiritsevyyttä on vähennetty räjäyttämällä mahdollisuuksien mukaan aikaisempaa harvemmin; noin kahden viikon välein (1 krt / 2 vko). Räjäytykset on tehty vakiintuneeseen kellonaikaan noin kello 13.45. Räjäytyksistä on ilmoitettu halukkaille ennakolta tekstiviestillä. Räjäytyksessä irtilouhittu louhe rikotetaan louhoksen pohjatasolla. Tällöin kallioleikkaukset ja rakennetut maisema- ja meluvallit estävät rikotusmelun leviämistä ympäristöön laajassa sektorissa. Melutason pienentymisen lisäksi melun iskumaisuus vähenee tai poistuu estevaikutuksen seurauksena. Rikotusmelun mahdollista häiritsevyyttä vähennetään lyhentämällä työaikaa koko päiväajasta. Työaika on klo 7–18. Pienellä alueella louhittavan alueen luoteisosassa, josta etäisyys asuinrakennuksille on alle 500 metriä, louhetta rikotetaan klo 8–16.

Melua aiheutuu myös louheen lastaamisesta kiviautoihin. Melua ja sen iskumaisuutta vähennetään huolellisella ja rauhallisella louheen käsittelyllä. Kiviautot lastataan kallioleikkausten läheisyydessä, mikä vähentää asuinrakennuksille kuuluvaa melua. Louheen siirroissa suurten kiviautojen käyttö vähentää melua aiheuttavan liikennöinnin tarvetta. Louheen lastaamisen työaikaa ei ole mahdollista lyhentää, koska murskauslaitoksen toiminta vaatii jatkuvan raaka-aineen saannin. Lastauspaikka sijaitsee kuitenkin kallioleikkauksen tai maisema- ja meluvallin takana suhteessa lähimpiin asuinrakennuksiin. Kiviautot syöttävät louheen esimurskaimen syöttimelle, jossa on korotetut laidat ja syötin pidetään jatkuvasti täytenä, jotka ovat olennaisia louheen syötön meluvaikutusten vähentämistoimenpiteitä.

Alueella käytettävä konekanta on nykyaikaista ja sitä huolletaan säännöllisesti. Nykyaikaisten ja huollettujen koneiden melupäästö on vanhoja ja huoltamattomia pienempi. Kiviainesalueella työkoneissa, -laitteissa ja ajoneuvoissa käytetään peruutussummerina sorsapilliä. Sen ääni eroaa perinteisestä terävästä piippaavasta peruutussummerista, eikä sorsapillin ääni ole kuultavissa terävänä kiviainesalueen ympäristössä.

Kalliota voidaan ajoittain porata vain yhdellä tai kahdella poravaunulla, jolloin porauksesta aiheutuva melutaso on noin 2–5 desibeliä edellä esitettyjä mallinnuksien tuloksia pienempi. Melulähteisiin kohdistuvien meluntorjuntatoimenpiteiden lisäksi alueella on tehty ja suunniteltu tehtävän melun leviämistä vähentäviä maisema- ja meluvalleja. Kesäkylän ja Metsäkylän suunnissa on jo olemassa vallit. Lisäksi tässä hallintasuunnitelmassa esitetään varasto- ja käsittelykentän pohjoispuolelle rakennettava valli.  

Meluvallin rakentamisen melu

Valli rakennetaan louheesta (louheranka) ja maa-aineksesta, joiden kuljetuksista, kippaamisesta ja levittämisestä aiheutuu melua. Vallin rakentamisen meluvaikutusten estämisessä hyödynnetään hyviä työmenetelmiä sekä työjärjestyksen suunnittelua. Vallia rakennetaan ja sen korkeutta korotetaan siten, että rakennettavassa kerroksessa vallin ulkoreunat rakennetaan ensin louheesta. Louheesta tehty tukirakenne on täytön alkuvaiheessa noin viiden metrin ja muutoin noin kolmen metrin korkuinen. Louherangan rakentaminen aloitetaan lähimpien melulle altistuvien kohteiden puolelta, jolloin jo rakennettu osa vähentää rakentamismelun leviämistä melulle altistuviin kohteisiin ja samalla louherangan meluestevaikutus kaikilla rakentamistasoilla on aina mahdollisimman pitkä. Maa-ainekset voidaan kipata louherangan suojassa, jolloin kippauksista aiheutuva melu ei pääse leviämään esteettä asuinrakennusten suuntaan. Louheranka toimii meluesteenä myös maa-ainesta levittävän työkoneen melulle. Meluhaitan vähentämiseksi vallin rakentamisen työaikaa rajoitetaan arkisin klo 7–18.

Melunhallinnan yhtenä osana on toiminnan tarkkailu melulle altistuvissa kohteissa. Mittauksia tehdään kolmessa vaiheessa. ensimmäisen kerran toimintaa aloitettaessa ensimmäisen louhintajakson aikana. Melutasoa mitataan Metsäkylän alueella. Toisen kerran vuoden aikana toiminnan aloittamisesta louhinnan edettyä lähemmäs asuinrakennuksia. Melutasoa mitataan Metsäkylän ja Juhmon alueella. Kolmannen kerran mitataan koko alueen kaikkien louhinta- ja murskaustoimintojen yhteismelua kerran lupakauden aikana. Melutasoa mitataan eri puolilla Senkkerin kiviainesaluetta.

Kuuleminen ja lausuntopyynnöt

Hallintasuunnitelmasta ei ole pyydetty lausuntoja tai kuultu asianosaisia. Suunnitelmaa ei ole kuulutettu julkisella kuulutuksella. Meluntorjuntasuunnitelmasta ei ole pyydetty lausuntoa, sillä lupahakemukseen liittyvät lausunnot on huomioitu meluntorjuntasuunnitelmaa tehtäessä. Suunnitelma on riittävän yksityiskohtalainen meluhaittojen torjumiseksi.

Lisätietoja ja valmistelija: ympäristötarkastaja Sirpa Sorsa puh. 040 314 4733.

 

Päätös

Päätän hyväksyä valvontaviranomaiselle 9.7.2025 Juhani Sjöblomin toimittaman meluntorjuntasuunnitelman edellä esitetyn mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 62 §:n perusteella ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöjen ja toiminnan tarkkailusta sekä toiminnan vaikutusten tarkkailusta. Ympäristönsuojelulain 64 §:n perusteella ympäristöluvassa voidaan määrätä, että toiminnanharjoittajan on esitettävä 62 §:n mukaisen seurannan järjestämisestä erillinen suunnitelma lupaviranomaisen, valvontaviranomaisen tai kalatalousviranomaisen hyväksyttäväksi. Suunnitelma on toimitettava viranomaiselle niin ajoissa, että seuranta ja tarkkailu voidaan aloittaa toiminnan alkaessa tai muuna toiminnan vaikutusten kannalta tarkoituksenmukaisena ajankohtana. Suunnitelman esittämiseen sovelletaan, mitä 39 §:ssä säädetään ympäristöluvan hakemisesta.

Päätös suunnitelman hyväksymisestä tehdään noudattaen, mitä 96 §:ssä säädetään. Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön (Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta 10.6.2025 § 69) 3 §:n perusteella ympäristövalvontapäällikkö hyväksyy ympäristöluvassa velvoitetun ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisen meluntorjunta- ja mittaussuunnitelman ja päättää asian käsittelystä perittävästä maksusta ympäristölautakunnan hyväksymän taksan mukaisesti.

Juhani Sjöblom on toimittanut valvontaviranomaisen hyväksyttäväksi yhteisluvassa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.03.2025 § 40) edellytetyn meluntorjuntasuunnitelman. Yhteisluvan lupamääräys 32 on annettu ympäristönsuojelulain 64 §:n perusteella ja siinä on määrätty melun torjunnasta ja mittaamisen toteutuksen vähimmäisvaatimuksista. Juhani Sjöblomin toimittama meluntorjuntasuunnitelma on lupamääräyksien mukainen.

Käsittelymaksu

Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta on 12.12.2023 § 171 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Tarkkailusuunnitelman hyväksymisen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 27.4. mukaan ja on suuruudeltaan 945 euroa. Koska asian käsittelyn vaadittu työmäärä oli keskimääräistä vähäisempi, kohtuullistan käsittelymaksua taksan 5.1 mukaisesti 50 %:lla. Tästä päätöksestä peritään siten käsittelymaksua 472,50 euroa. Maksu on taksan 14.1 §:n mukaan suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. Ilmoituksen käsittelymaksusta valitetaan ympäristönsuojelulain 190.3 §:n mukaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.

Oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL): 39 §,   42 §, 43 §, 44 §, 62 §,   64 §,   83 §, 85 §, 96 §, 190 §, 191 §, 205 §, 209 §;
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta 12.12.2023 § 171);
Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski- Uudenmaan ympäristölautakunta 10.6.2025 § 69);
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 16.6.2025 § 136).

Nähtävilläolo

Päätös pidetään nähtävillä valitusaikana 3.10.-2025- 10.11.2025 Keski- Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla osoitteessa www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi valitusosoituksineen tavallisena tiedoksiantona:
- Juhani Sjöblom (postitse ja sähköpostitse)
- Uudenmaan ELY- keskus, kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi

Muille asianosaisille kuuluttamalla päätöksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen, Tuusulan kunnan ja Vantaan kaupungin verkkosivuilla 3.10.2025 - 10.11.2025 välisenä aikana.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin päätösasiasta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä/alla. Viimeinen valituspäivä on 10.11.2025.

Allekirjoitus

Marjo Alho, ympristövalvontapäällikkö, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Organisaatiotieto

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus