§ 20 Juhani Sjöblom, Louhintatyön tärinän mittaussuunnitelman hyväksyminen, Senkkerin kiviainesalue, Tuusula

Lataa  Kuuntele 

TUUDno-2022-1897

Päätöspäivämäärä

1.10.2025

Päätöksen tekijä

Ympäristövalvontapäällikkö

Päätöksen peruste

Kts. jäljempänä.

Kuvaus

Hakija

Juhani Sjöblom

Asia

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt kokouksessaan 18.3.2025 § 40 maa- ainesluvan- ja ympäristöluvan (yhteislupa) Juhani Sjöblomille Tuusulan Ruotsinkylään Senkkerin kiviainesalueelle kiinteistöille Hannele 858-411-1-179 ja Kalliola 858-411-1-185. Kyseessä on kalliokiviaineksen otto- ja louhinta- sekä meluvallin rakentaminen tilalle. Yhteisluvan lupamääräyksessä 21 määrätään seuraavasti:" Toiminnan tärinästä tulee tehdä tärinäasiantuntijan laatima selvitys, joka sisältää riskianalyysin ja tarkkailuesityksen tärinän mittaamiseksi. Louhintatoiminnasta on määriteltävä myös Päijännetunnelin kannalta turvalliset tärinätasot ja niiden mittaaminen. Ilmanpaineiskut on huomioitava tärinää tarkasteltaessa ympäristövaikutusten arvioimiseksi. Lisäksi yhteisvaikutukset tämän ottamisalueen louhimisen ja muun tärinää aiheuttavan toiminnan (viereiset ottoalueet) osalta tulee selvittää ja esittää selvityksessä viranomaisen arvioitavaksi. (YSL 52 §, 54 §ja 62 §)

Tässä lupamääräyksessä tarkoitettu selvitys on teetettävä riippumattomalla asiantuntijakonsultilla. Tärinäselvitys tulee toimittaa lupaviranomaiselle kolmen kuukauden kuluessa luvan tultua lainvoimaiseksi. Lupaviranomainen voi täsmentää lupamääräystä tai täydentää lupaa erityisen selvityksen perusteella. (YSL 54 ja 90 §) "

Lisäksi lupamääräyksessä 22 todetaan: "Louhintaräjäytyksistä tulee tehdä ilmoitus Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohtoon hyvissä ajoin ennen suunniteltua räjäytysajankohtaa. Räjäytyksissä tulee noudattaa lennonjohdon ohjeita ja määräyksiä. (YSL 52, 62, 64 §). Lupamääräyksissä 33 ja 35 on annettu vielä tärinän mittaamista koskevia täsmennyksiä menetelmistä ja standardeista.

Juhani Sjöblom on toimittanut 4.7.2025 Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen hyväksyttäväksi ympäristöluvan lupamääräyksien 21, 22, 33 ja 35 mukaisen louhintatyön tärinäselvityksen ja mittaussuunnitelman.

Tiivistelmä suunnitelmasta

Tärinämittaukset järjestetään asiantuntijan laatiman riskianalyysin pohjalta. Louhintatoiminnasta määritellään myös Päijännetunnelin kannalta turvalliset tärinätaso ja mittaaminen. Ilmanpaineiskut huomioidaan tärinää tarkasteltaessa ympäristövaikutusten mm. viihtyisyyden arvioimiseksi. Lisäksi yhteisvaikutukset Juhani Sjöblomin ja muiden viereisten ottamisalueiden louhimisen ja muun tärinää aiheuttavan toimintojen osalta selvitetään.

Ottamisalue sijoittuu Senkkerin kiviainesalueen itäpuolelle ja varastokentän louhinta alkaa alueen eteläosasta. Tällöin lähimmät asumiseen käytettävät rakennukset sijaitsevat Myllykylän ja Ruotsinkylän välillä, ottamisalueesta (varastokentästä) pohjoiseen sekä itäkoillispuolelle. Etäisyys lähimpiin Lillsvedjankujalla ja Metsäkyläntiellä sijaitseviin rakennuksiin on noin 410…650 metriä. Muissa ilmansuunnissa etäisyys lähimpiin asuttuihin rakennuksiin on yli 500 metriä. Päijännetunneli sijaitsee lähimmillään varastokentän rajasta noin kilometrin etäisyydellä. Tärinämittausta itse tunnelista ei katsota tarpeelliseksi pitkän etäisyyden vuoksi.

Mittauksia tehdään lähimpänä lupa-aluetta sijaitsevista asutuista rakennuksista Senkkerin kiviainesalueen ympäristöstä. Mittauspisteet ovat pääosin samat kuin Senkkerin kiviainesalueen kuusi (6) mittauspistettä Hallakujalla, Lillsvedjankujalla, Metsäkyläntiellä, Pisararinteellä, Raatinraitilla ja Ahoniityntiellä. Uudeksi mittauspisteeksi esitetään Senkkerin metsätiellä olevaa kiinteistöä, joka kuvaisi paremmin haettua louhintaa itäpuolella ja vaikutuksia Päijännetunneliin. Tärinän mittauspaikkoja voidaan muuttaa louhinnan etenemisen perusteella, jotta mittauspaikat edustavat paremmin tärinälle herkkiä kohteita ympäristössä.

Ilmanpaineiskuja mitataan kahdesta paikasta; Lillsvedjankujalta ja Syystuulentieltä kuten aikaisemmin. Louhittaessa varastoalueella, mahdollinen muutos ilmanpaineiskujen osalta on havaittavissa näiden mittauspisteiden avulla. Varastokentän louhinnan ei katsota aiheuttavan merkittäviä muutoksia ympäristön ilmanpaineiskuihin. Aikaisempien mittausten perusteella ilmanpaineiskut eivät ole aiheuttaneet rakennevaurioita.

Varastokentän louhinnan ja muiden toimijoiden louhintojen yhteisvaikutuksista todetaan, että Metsäkylän asutus pohjoisessa on lähimpänä yhteisvaikutuksiltaan louhinnan keskittyessä pohjoisemmaksi Seepsulan alueella ja varastokenttää louhittaessa. Suurimmat muutokset tapahtuvat räjäytyksien suuntauksessa ja etäisyyden muutoksissa ympäristössä oleviin asuttuihin alueisiin. Muutokset vaikuttavat mitattaviin tärinämittaus- ja ilmanapainemittaustuloksiin sekä alueen ympäristössä asuvien ja siellä toimivien ihmisten kokemiin tuntemuksiin. Louhintaa tehdään limittäin Seepsula oy:n syvennysalueella louhoksen pohjoisosassa ja itäpuolen haetulla varastokentän rakennusalueella, jolloin ottoalueiden louhintatyöstä aiheutuvat yhteisvaikutukset tasaantuvat.

Mittaussuunnitelmassa kriittisimmille, louhintaa mahdollisesti rajoittaville rakennuksille ja rakenteille sallitut tärinän ohjearvot on esitetty etäisyyssidonnaisina heilahdusnopeuden huippuarvon Vmax [mm/s] ohjearvoina. Ohjearvojen määritykset on tehty noudattaen RIL 253-2024 julkaisua. Väliarvot interpoloidaan. Tärinämittauskohteiden osalta epäselviä perustamistapatietoja voidaan tarvittaessa tarkentaa vastaamaan todellisia perustamistapaolosuhteita tärinämittaustulosten analysoinnin perusteella. Senkkerinmäen kiviainesottamo käyttää internetpohjaista tärinämittausohjelmaa yhtenä tärinän hallinnan työkaluna. Ohjelma laskee automaattisesti tärinän ohjearvon mittauskohteelle, kun tiedossa on räjäytyksen ja mittauskohteen välinen etäisyys, rakenteen perustamistapa (maaperä) ja rakenteen rakennustapakerroin.

Kuuleminen ja lausuntopyynnöt

Asian vireilläolosta ei ole tiedotettu. Asian vireilläolosta kuuleminen ja tiedottaminen on katsottu tässä tapauksessa ilmeisen tarpeettomaksi, kun otetaan huomioon, että tärinäpäästöjen mittaus toteutetaan yhteisluvan lupamääräyksien 21, 22 ja 33 ja 35 mukaisesti ja määrätyt vähimmäisvaatimukset mittauksen toteutustavasta ovat yksiselitteiset. Tärinän mittaus- ja toteutustapa on tullut siten tiedoksi asianosaisille ja muille tahoille yhteislupapäätöksestä tiedotettaessa.

Asian vireilläolosta on pyydetty lausunto Uudenmaan ELY-keskukselta, koska se on ollut tarpeen alueella olevien yhteistarkkailujen selvittämiseksi tai ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 42 §:n tarkoittamien lausunnonantajien edustaman yleisen edun valvomiseksi. Uudenmaan ELY-keskus toteaa 19.8.2025 antamassaan lausunnossaan (UUDELY/13055/2023), että tärinän selvitys- ja mittaussuunnitelma on asianmukainen.

Lisätietoja ja valmistelija: ympäristötarkastaja Sirpa Sorsa puh. 040 314 4733.

Päätös

Päätän hyväksyä valvontaviranomaiselle 4.7.2025 toimitetun tärinän selvitys- ja mittaussuunnitelman seuraavin lisäyksin:

1. Tärinän rakenteelle aiheutuvien mittaustulosten lisäksi tulee tarvittaessa arvioida kaikkien toimintojen aiheuttamaa tärinää ja ilmanpaineiskuja lähimmillä asuinalueilla sekä niiden aiheuttamaa viihtyvyyshaittaa asutukselle. Tarkastelua tulee tehdä varsinkin, jos tärinähaitat ovat jatkuvia ja tärinää aiheuttavat toiminnot ovat pitkään jatkuvia ja yhtä aikaan.

2. Mittausraporteissa on esitettävä käytetyt mittausmenetelmät ja niiden mittausepävarmuudet sekä arvio tulosten edustavuudesta. Tarkkailusta saadun tiedon perusteella tehtävät vaikutusarvioinnit tulee teettää riippumattomalla asiantuntijalla.

3. Tarkkailuissa havaituista mahdollisista poikkeuksellisista muutoksista on ilmoitettava Keski-Uudenmaan ympäristövalvontaan ja Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisille välittömästi. Tarkkailuja voidaan tarkentaa ja muuttaa toiminnanharjoittajan esityksestä valvontaviranomaisen hyväksymällä tavalla edellyttäen, että muutokset eivät heikennä tulosten luotettavuutta, lupamääräysten noudattamisen valvottavuutta eivätkä tarkkailun kattavuutta. (YSL 62, 65 §)

4. Mikäli tärinästä tai ilmanpaineiskuista tulee toistuvia asiallisia haittailmoituksia louhinta-alueen ympäristöstä, toiminnanharjoittajan tulee viipymättä ryhtyä selvittämään syytä tärinälle tai ilmanpaineiskuille, ryhtyä toimenpiteisiin tarvittaessa sekä toimittaa tarvittavat mittaustulokset ja asiantuntijan arvio mahdollisesta haitasta valvontaviranomaiselle ja Vantaan kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle.

Päätöksen perustelut

Ympäristönsuojelulain (527/2014, YSL) 62 §:n perusteella ympäristöluvassa on annettava tarpeelliset määräykset päästöjen ja toiminnan tarkkailusta sekä toiminnan vaikutusten tarkkailusta. Ympäristönsuojelulain 64 §:n perusteella ympäristöluvassa voidaan määrätä, että toiminnanharjoittajan on esitettävä 62 §:n mukaisen seurannan järjestämisestä erillinen suunnitelma lupaviranomaisen, valvontaviranomaisen tai kalatalousviranomaisen hyväksyttäväksi. Suunnitelma on toimitettava viranomaiselle niin ajoissa, että seuranta ja tarkkailu voidaan aloittaa toiminnan alkaessa tai muuna toiminnan vaikutusten kannalta tarkoituksenmukaisena ajankohtana. Suunnitelman esittämiseen sovelletaan, mitä 39 §:ssä säädetään ympäristöluvan hakemisesta.

Päätös suunnitelman hyväksymisestä tehdään noudattaen, mitä 96 §:ssä säädetään. Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta10.6.2025 § 69) 3 §:n perusteella ympäristövalvontapäällikkö hyväksyy ympäristöluvassa velvoitetun ympäristönsuojelulain 64 §:n mukaisen tarkkailusuunnitelman ja päättää asian käsittelystä perittävästä maksusta ympäristölautakunnan hyväksymän taksan mukaisesti.

Juhani Sjöblom on toimittanut valvontaviranomaisen hyväksyttäväksi yhteisluvassa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 18.03.2025 § 40) edellytetyn tärinän mittaussuunnitelman. Yhteisluvan lupamääräys 21, 22, 33 ja 35 on annettu ympäristönsuojelulain 64 §:n perusteella ja siinä on määrätty tärinämittauksen toteutuksen vähimmäisvaatimuksista. Juhani Sjöblomin toimittama tärinän mittaussuunnitelma on lupamääräyksien mukainen.

Käsittelymaksu

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 12.12.2023 § 171 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Tarkkailusuunnitelman hyväksymisen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä liitteenä olevan maksutaulukon kohdan 27.4. mukaan ja on suuruudeltaan 945 euroa. Koska asian käsittelyn vaadittu työmäärä oli keskimääräistä vähäisempi, kohtuullistan käsittelymaksua taksan 5.1 mukaisesti 30 %:lla. Tästä päätöksestä peritään siten käsittelymaksua 661,50 euroa. Maksu on taksan 14.1 §:n mukaan suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. Ilmoituksen käsittelymaksusta valitetaan ympäristönsuojelulain 190.3 §:n mukaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta.


Oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL): 39 §, 42 §, 43 §, 44 §, 62 §, 64 §, 83 §, 85 §, 96 §, 190 §, 191 §, 205 §, 209 §;
Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 12.12.2023 § 171);
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 10.6.2025 § 69);
Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 16.6.2025 § 136).

Nähtävilläolo

Päätös pidetään nähtävillä valitusaikana Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla osoitteessa www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi.

Tiedoksianto
Päätös annetaan tiedoksi valitusosoituksineen tavallisena tiedoksiantona:
- Juhani Sjöblom (postitse ja sähköpostitse)
- Uudenmaan ELY-keskus, kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi

Muille asianosaisille kuuluttamalla päätöksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen, Tuusulan kunnan ja Vantaan kaupungin verkkosivuilla 3.10.2025 - 10.11.2025 välisenä aikana.

MUUTOKSENHAKU

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin päätösasiasta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä/alla. Viimeinen valituspäivä on 10.11.2025.

 

 

Allekirjoitus

Marjo Alho, ympäristövalvontapäällikkö, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Organisaatiotieto

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus