§ 72 Päätös ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisesta ilmoituksesta, Keravan kaupunkitekniikka, Kerava

Lataa  Kuuntele 

TUUDno-2024-1977

Päätöspäivämäärä

22.10.2024

Päätöksen tekijä

Ympäristötarkastaja

Päätöksen peruste

Ympäristönsuojelulaki 122 §

Kuvaus

Vireilletulo

Keravan kaupunkitekniikka (Kultasepänkatu 7, 04200 Kerava, kaupungin puhelinvaihde: (09) 29491) on laittanut vireille 23.9.2024 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksessa ympäristönsuojelulain (527/2014) 118 §:n mukaisen ilmoituksen melua ja tärinää aiheuttavasta työstä. Ilmoitusta on täydennetty 7.10., 8.10. ja 15.10.2024.

Kiinteistötiedot/työskentelyalue

Ilmoituksen mukaan työ tehdään Keravan kaupungissa osoitteessa Lahdentie 645 (Haukansiipi), Kerava, kiinteistöllä 245-8-2042-1. Kiinteistö sijaitsee asemakaavassa merkityllä ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuus-, varasto- ja toimistorakennusten korttelialueella (TYKT).

Louhittavan alueen itä- ja kaakkoispuolella on tiivistä pientaloasutusta lähimmillään noin 100 metrin etäisyydellä. Päivölänkaaren päiväkoti on kaakossa alle 600 metrin etäisyydellä ja Päivölänlaakson koulu on noin 700 metrin etäisyydellä alueesta. Etelän puolella lähin asuinrakennus on noin 300 metrin etäisyydellä ja tiivistä pientaloasutusta on etelässä lähimmillään noin 400 metrin etäisyydellä alueesta. Lännen ja lounaan suunnalla on asutusta alle 500 metrin etäisyydellä. Haukkavuoren luonnonsuojelualue on louhittavan alueen koillispuolella lähimmillään noin 100 metrin etäisyydellä. Lisäksi louhittavan alueen läheisyydessä on maakaasulinja ja 110 kV voimalinja.

Toiminnan kuvaus

Tämä ympäristönsuojelulain 118 §:n mukainen ilmoitusmenettely (ilmoitus melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta) koskee louhintatyötä, joka perustuu rakennusluvan 27.4.2020 § 88 (LP-245-2020-00369) mukaiseen kiinteistön 245-8-2042-1 rakentamiseen.

Louhittavan kiviaineksen määrä on kiinteistön eteläisellä reunalla noin 38 700 m3ktr. Louhintaa tehdään 23.10.-20.12.2024 arkisin maanantaista perjantaihin poraamisen osalta klo 7-20 ja räjäytyksiä tehdään klo 8-18.

Ilmoituksen mukaan louhittavaa on kokonaisuudessaan ollut enemmän, kuin lähtötietojen perusteella on pystytty arvioimaan. 6.3.2024 tehdyn kalliopinnan kartoituksen perusteella kokonaismäärä olisi ollut noin 422 000 m3ktr. 6.9.2024 tehdyn päivitetyn kartoituksen perusteella kokonaismäärä on kuitenkin noin 430 000 m3ktr. Lopullinen määräarvio perustuu ilmakuvauksesta tehtyyn pistepilviaineistoon. Louhintatyön loppuun saattaminen yhdessä muun esirakentamistyön kanssa on kokonaisuutena tarkasteltuna ympäristövaikutuksien osalta vähiten lähiympäristölle häiriötä ja haittaa aiheuttava vaihtoehto.

Alueella tehtävissä töissä käytetään seuraavia työkoneita ja -laitteita:

-       poravaunua äänitehotasoiltaan (LWA) 119 dB

-       kahta kaivinkonetta äänitehotasoiltaan (LWA) 104 dB

-       pyöräkuormaajaa äänitehotasoltaan (LWA) 104 dB

Ilmoituksessa mukaisesta toiminnasta aiheutuu mm. tärinä-, pöly- ja melupäästöjä.

Alkuperäinen tiedottaminen louhinnasta on tehty ennen hankkeen aloittamista. Tiedottaminen hoidetaan kiinteistökohtaisesti urakoitsijan viestipalvelun sekä mediatiedotteiden kautta.

Toimintaa koskevat päätökset ja luvat

Samasta työstä on tehty aiemmin meluilmoitus ja sen johdosta Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajan viranhaltijapäätös (4.2.2022 § 4) ajalle 7.2.2022-30.4.2024 louhittavan kiviaineksen kokonaismäärän ollessa noin 365 000 m3ktr. Lisäksi on tehty meluilmoituksen johdosta 23.4.2024 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöpäällikön viranhaltijapäätös (§ 14) ajalle 2.-15.5.2024., jolloin kysymyksessä on ollut käytännössä saman työn jatkaminen 9 päivän ajan. Nyt on tehty samaa työtä koskien meluilmoitus työn saattamiseksi loppuun. Saman alueen ja saman toiminnanharjoittajan asutuksen läheisyydessä sijaitsevaan louhintaan liittyvä erityisen häiritsevää melua aiheuttava toiminta on kestänyt yli 2 vuotta.

Kiinteistöllä on myös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan myöntämä ympäristölupa 9.3.2021 § 30 kiviaineksen murskaukselle. Murskaus ja kiven rikottaminen ovat kesätauolla 1.5.-31.8. välisen ajan.

Perustelut toiminnan jatkamiselle ja aikaisempien louhintojen viivästymiselle

Ilmoituksen mukaan louhintatyötä ei saatu suoritettua päätösten 4.2.2022 § 4 ja 23.4.2024 § 14 mukaisissa aikatauluissa, koska louhintatyö aloitus viivästyi keväällä 2022 ja kokonaislouhintamäärä oli lähtötilannetietoja suurempi. Lisäksi ilmoituksessa todetaan, että suuri merkitys on ollut myös sillä, että kiviaineksen menekki on ollut erittäin heikkoa verrattuna aikaisempiin oletuksiin. Kiviaineksen heikko menekki on johtanut siihen, ettei louhetta ole saatu riittävästi pois louhittavan rintauksen edestä, mikä on vaikuttanut louhintatyön hidastumiseen ja viivästymiseen.

Lisäksi louhinnan käsittelemistä meluilmoituksella perustellaan seuraavasti:

Työvuoromäärien perusteella vuoden 2022 aikana on louhintatöihin liittyvää rikotusta suoritettu 66 työvuoron ja vuoden 2023 aikana yhteensä 128 työvuoron aikana. Ympäristölupapäätöksessä 9.3.2021 § 30 on rikotuksen osalta keskimääräiseksi vuosittaiseksi toiminta-ajaksi arvioitu 2600 h/a. Toteutunut toiminta-aika on sallittujen toiminta-aikojen perusteella laskettuna ollut vuoden 2022 aikana 528 tuntia ja vuoden 2023 aikana 1024 tuntia. Toteutuneet toiminta-ajat ovat siis olleet huomattavasti ympäristölupahakemuksessa esitettyjä alhaisemmat.

Myös muun toteutetun seurannan perusteella voidaan todeta, että aiheutuneet melupäästöt ovat pysyneet hyvin asetuksen 796/2017 sekä lupamääräysten mukaisissa raja-arvoissa ja hiukkaspitoisuutta koskevat päästöt melko hyvin VNa 79/2017 mukaisissa raja-arvoissa. Vuositasolla tarkasteltuna toiminnasta ei ole aiheutunut raja-arvoja ylittäviä pitoisuuksia.

Ilmoituksenlaatija pyytää huomioimaan myös sen, että vaikka YSL 118 § mukainen ilmoitus on tarkoitettu vain tilapäisen toiminnan luvittamiseen, todetaan Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan 9.3.2021 § 30 myöntämän murskaustoimintaa koskevassa lupapäätöksessä seuraavasti: ”Alueen louhinta perustuu lainvoimaiseen rakennuslupaan. Rakentamiseen liittyvä louhinta ei lähtökohtaisesti edellytä ympäristölupaa vaan siitä on tehtävä YSL 118 §:n melua ja tärinää aiheuttavasta tilapäisestä toiminnasta. Hanke koskee kuitenkin poikkeuksellisen suurta kokonaisuutta ja se sisältää laajaalaista louhintaa. Louhitun kiviaineksen murskaaminen edellyttää ympäristölupaa, koska murskausta aiotaan harjoittaa yli 49 työpäivää. Tällä päätöksellä on ratkaistu vain murskaustoimintaa koskeva ympäristölupahakemus, jossa louhinnan ympäristövaikutukset on tullut huomioiduksi lupaharkinnassa yhteisvaikutuksina erityisesti melun ja pölyn osalta.”

Louhinnan ympäristövaikutuksia on kuitenkin jo huomioitu ympäristölupaprosessin aikana.

Lähiasukkaille ja -ympäristölle aiheutuva haitta pysyy pienimpänä mahdollisena sekä ajallisesti parhaiten rajattuna, mikäli louhintatöiden suoritus toteutetaan samanaikaisesti voimassa olevan murskausta koskevan ympäristöluvan kanssa.”

Ilmoituksen tekijä on toimittanut 15.10.2024 lisää perusteluja:

"Ympäristönsuojelulain mukaan maanrakennustoimintaan liittyvä louhinta lähtökohtaisesti ei ole ympäristöluvan varaista. Ympäristönsuojelulaissa luvanvaraisten toimintojen listassa: c) Kivenlouhimo tai sellainen muu kuin maanrakennustoimintaan liittyvä kivenlouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää.

Keravan kaupunki on tulkinnut, että nyt nimenomaan on kyse maanrakennustoimintaan liittyvästä louhinnasta, sillä tähän asti toteutettu louhinta on toteuttanut lainvoimaisen asemakaavan ja rakennusluvan mukaista kiinteistön tasaamista. Ylijäävä kiviaines on päätetty hyödyntää murskaamalla kiviaines paikan päällä, ja tälle toiminnolle on haettu ja saatu voimassa oleva ympäristölupa.

Aikaisemmissa viesteissä toimitetut päätökset ovat Vaasan hallinto-oikeuden päätöksiä, joista ei ole Korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöstä olemassa. Sen sijaan Korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksiä on olemassa tapauksista, joissa meluilmoituksella on tarkoitus aloittaa laajamittaisempi louhinta ja asiakirjoista on selvästi nähtävissä, että kyseiset kohteet tullaan ympäristöluvittamaan myöhemmin. Nämä päätökset ovat olleet kielteisiä ja toiminnalle ei ole voinut myöntää meluilmoituksen perusteella lupaa toimia.

Näkemyksemme mukaan nyt on kyseessä täysin päinvastaisesta asiasta, kuin mitä KHO:n ennakkopäätökset ovat käsitelleet. Nyt on tarkoitus meluilmoituksella saattaa valmiiksi maanrakennuskokonaisuus (eikä aloittaa ns. kevyemmällä menettelyllä laajamittaisempaa louhintaa) ja ilmoituksen mukainen toiminta tulee tosiasiallisesti olemaan kertaluonteinen suoritus. Nyt kyseessä olevan louhittavan kohteen osalta toimintaa ei tulla jatkamaan esimerkiksi uudella meluilmoituksella taikka uudella ympäristö- tai millään muullakaan luvalla. Siten lain edellyttämä tilapäisyyden määritelmä täyttyy, eikä louhintatyön käsitteleminen meluilmoitusmenettelyllä näin ollen riko ympäristönsuojelulakia tai -lain henkeä. Asian toki ratkaisee toimivaltainen viranomainen.

Ympäristön ja naapuruston kannalta kokonaisuutena parasta on, että asia saataisiin kerralla valmiiksi. Ei liene kenenkään edun mukaista, että toiminta jää nyt kesken ja louhintatöitä tulisi jatkamaan, esimerkiksi puolen vuoden tai vuoden päästä jokin muu taho, jolla ei ole aikaisempaa ”luvitustaakkaa” alueelta, ja siten tämä uusi taho olisi oikeutettu tähän kertaluonteiseen ilmoitusmenettelyyn. Se, ettei aikaisemmin myönnetyissä luvissa esitetty aika ole riittänyt louhintatyön suorittamiselle, on johtunut työn viivästymisestä, jonka syyt on kuvattu tarkemmin aikaisemmin toimitetuissa perusteluissa."

Ympäristönsuojelutoimet sekä arvio toiminnan vaikutuksista ympäristöön ja selvitykset ympäristöhaitoista

Melu

Ilmoitukseen on liitetty murskaustoiminnan ympäristölupapäätöksessä edellytetty meluntorjuntasuunnitelma (A-insinöörit Suunnittelu Oy, viimeisin päivitys 20.9.2023), jossa on esitetty toiminnan melua laskennallisesti mallintamalla melun leviäminen, meluntorjuntatoimenpiteet sekä meluntorjuntatoimenpiteiden vaikutus melun leviämiseen ja vaikutukset lähimpien häiriintyvien kohteiden melutasoon. Melumallinnuksesta ilmenevät myös työssä käytettävien koneiden äänitehotasot.

Melumallinnuksen perusteella toiminta kasvattaa melutasoja toiminta-alueen itäpuolella. Mallinnuksessa esitetyillä meluntorjuntatoimilla louhinnan ja murskauksen yhteismelun päiväajan keskiäänitasot (LAeq, 7-22) saadaan alittamaan 55 dB kaikilla asuintonteilla. Haukkavuoren suojelualueella sekä lähempänä moottoritietä olevilla tonteilla yleisen tieliikenteen aiheuttamat äänitasot ovat nykytilanteessa suurimmillaan yli 65 dB (LAeq, 7-22). Tällöin toiminta ei kasvata äänitasoja näillä tonteilla.

Forcit Consulting Oy:n elo- ja syyskuussa 2022 tekemien melumittausten mukaan työvaiheiden aiheuttama melu oli erotettavissa aistinvaraisesti mittauspisteillä 1, 2, 5 ja 6. Aistinvaraisesti arvioituna voimakkainta melua aiheutti kiviaineksen poraus. Mittaustulosten perusteella työmaan murskaustoimintojen aiheuttama melutaso oli alle sallitun raja-arvon 55 dB elokuussa mittauspisteillä 1-3 ja 6 ja syyskuussa mittauspisteillä 2, 3 ja 6. Mittaustulos ylitti raja-arvon mittauspisteillä elokuussa mittauspisteillä 4 ja 5 ja syyskuussa pisteillä 1, 4 ja 5, joissa kuitenkin molemmilla mittauskerroilla arviolta melu oli suurimmilta osin tieliikenteen aiheuttamaa. Työmaan aiheuttamat enimmäisäänitasot ovat aiheutuneet yksittäisistä kolahduksista.

Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:n syys-marraskuussa 2023 tekemien melumittausten perusteella työmaan melu kuuluu ajoittain mittauspisteille 1, 2 ja 4. Mittauspisteille 5 (Haukkavuoren luonnonsuojelualue) ja 6 (kaakossa oleva asuinrakennus) työmaan melu on kuulunut kaikilla mittauskerroilla.

Räjäytykset ja tärinä

Ilmoitukseen on liitetty rakennusten, rakenteiden, tärinäherkkien laitteiden ja toimintojen kartoitus (Louhinnan ympäristöselvitys, Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy, viimeisin päivitys 6.11.2023). Kyseisessä toiminnan tärinävaikutuksiin keskittyvässä louhinnan ympäristöselvityksessä on selvitetty töiden vaikutuspiirissä olevat kiinteistöt noin 500 metrin säteellä louhinnoista sekä määritetty rakennusten, rakenteiden ja herkkien laitteiden suurimmat sallitut tärinän raja-arvot. Kartoituksen tavoitteena on ollut selvittää lähikiinteistöissä olevat louhintatyötä rajoittavat tärinäherkät laitteet ja toiminnot, mitkä on huomioitava louhintatyön suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi kartoituksessa arvioitu mm. tarvittavat kiinteistökatselmukset, herkkien laitteiden suojaustoimenpiteet ja tarvittavat tärinämittaukset.

Pöly

Ilmoitukseen on liitetty selvitys pölyn leviämisen estämisestä, missä todetaan mm. seuraavaa: ”Pölyn torjunnassa on noudatettava lakien ja asetusten lisäksi Keravan kaupungin ympäristönsuojelumääräyksiä. Kvartsipölyn osalta huomioidaan valtioneuvoston asetus työhön liittyvän syöpävaaran torjunnasta (1267/2019). Pölyämistä aiheuttavissa työvaiheissa tulee huomioida riittävä pölyntorjunta (erityisesti kvartsipitoinen pöly). Urakoitsija laatii pölyävistä työvaiheista erillisen pölyntorjuntasuunnitelman, jossa on kuvattu pölyntorjunnan toimenpiteet, suojautuminen ja mahdolliset erilliset mittaukset.

Työmaapölyn ennaltaehkäisemiseen on kiinnitettävä riittävästi huomiota. Pölyämistä voidaan vähentää mm. työmaateiden pölynsidonnalla, ympäristöön kulkeutuneen pölyn ja lian nopealla poistamisella, käytettävien kiviainesten kastelulla ja/tai yksittäisten varastokasojen peittämisellä. Työmenetelmistä (esim. kallion poraus) aiheutuvan pölyn leviäminen on estettävä pölyn talteenotolla ja tarvittaessa kastelulla. Mikäli edellä mainitut toimenpiteet eivät ole riittävät pölyntorjuntaan, on porattava pinta kasteltava pölyn sitomiseksi. Räjäytystöiden ajankohta valitaan tuulen suunnan perusteella siten, ettei pölyä pääse tuulen mukana kulkeutumaan asuinalueen puolelle. Alueen rakentamistöissä käytetään ainoastaan nykyaikaisia poravaunuja, jotka on varusteltu pölynkeräys- ja pölynsuodatuslaitteistolla, eli pölynerottimella, joka vähentää ilmaan leviävän hienon pölyn määrää porauksen aikana merkittävästi. Alueelle rakentuva asemakaavan mukainen katuliittymä (Haukansiipi) on päällystetty. Keravan kaupungin kohdalla on Helsinki - Vantaan lentokentälle suuntautuvaa laskeutumisliikennettä, joka pitää huomioida töiden suunnittelussa (räjäytystyöt).”

Hiukkaspitoisuuden seuraamisesta pölyn leviämisen estämistä koskevassa asiakirjassa todetaan seuraavaa: ”Alueen hiukkaspitoisuuksia on seurattu hiukkaspitoisuusmittauksien lisäksi myös aistinvaraisin havainnoin. Tarvittaessa hiukkaspitoisuuksien tasoa voidaan seurata louhintatöiden aikana alla kuvatun mukaisesti.

Keravan kaupungilla on voimassa oleva ympäristölupa koskien rakentamistöistä tulevan

pilaantumattoman kiviaineksen murskaamista Koivulan työpaikka-alueella (Kaskela, Kerava). Ympäristölupapäätöksen lupamääräysten kohdan 26. mukaan toiminnasta aiheutuvien hengitettävien hiukkasten (PM10, halkaisija pienempi kuin 10 µm) pitoisuus lähialueella on selvitettävä ilmanlaatumittauksin ensimmäisessä murskausjaksossa luvan myöntämisen jälkeen. Mittaussuunnitelman on laatinut Ramboll Finland Oy.

Työssä tehtävässä pölymittauksessa käytetään jatkuvatoimista Osiris Environmental Particle -laitetta, jolla voidaan mitata ilman PM10 -pitoisuutta. Laite mittaa pitoisuuden vaihtelua ja näytteiden keskiarvostusväliksi määritetään 15 minuuttia. Laitteen herkkyys on 0,1 µg/m3, joten se soveltuu myös taustapitoisuuksien mittaukseen. Laite on Suomessa yleisesti käytetty ja todettu kansallisissa vertailumittauksissa Suomen olosuhteisiin soveltuvaksi. Mittauspaikka valitaan siten, että se edustaa lähellä sijaitsevien kohteiden murskauslaitoksen sekä sen hetkisen porauskohdan pölyämisestä aiheutuvaa pölyhaittaa.

Hiukkaspitoisuuden mittausjakson kestoksi esitetään 30 päivän pituista jaksoa. Lopullinen

mittausjakson kesto määräytyy hyväksytyn mittaussuunnitelman mukaan.

Raportissa esitetään mm. seuraavat asiat:

• mittauslaitteet ja -menetelmät

• mittausaikana vallinneet sääolosuhteet

• mittauksen aikainen toiminta kohteessa (tilaaja toimittaa)

• tiedot mittausten sijainnista (mm. valokuva, sijainti kartalla)

• PM10 pitoisuusvaihtelu sekä vuorokausipitoisuudet

• mittausepävarmuus ja mittaustulosten vertailu ilmanlaadun ohje- ja raja-arvoihin.

Kalliotekniikka Consulting Engineers Oy:n helmi-maaliskuussa 2024 tekemien hiukkasmittauksien johtopäätöksissä todetaan, että kiviaineksen louhinta ja murskaus aiheuttavat mittapisteiden MP1 ja MP2 ympäristössä haittaa ja yksittäisiä PM10 raja-arvon ylittäviä pitoisuuksia. PM2,5 pitoisuudet eivät ylitä raja-arvoja. Aiemmissa mittauksissa todettujen raja-arvojen ylitysten seurauksena työmaalla on tehty pölynhallintatoimia, jotta työmaan louhinnan ja murskauksen aiheuttama vaikutus ilmanlaatuun, terveyteen ja viihtyvyyteen saadaan hallintaan. 1.2.-12.3.2024 suoritetun mittauksen perusteella pölynhallintatoimet ovat olleet melko onnistuneita. Pölyntorjuntaan huomiota kiinnittämällä työmaan toiminnot eivät aiheuta vuositasolla raja-arvoja ylittäviä pitoisuuksia.

Pinta- ja pohjavedet

Ilmoitukseen liitettyjen pintavesien yhteenvetoraporttien (Ramboll 20.1.2023 ja 29.1.2024) mukaan asemakaava-alueen valuma-alueet sijoittuvat Lahdentien itäpuolelle. Valuma-alueen maaperä on kalliomaata ja korkeuserot alueella lisäävät pintavaluntaa. Kahdelta valuma-alueelta, hulevesi valuu nykytilassa kaava-alueen länsipuolelle Lahdentien avo-ojiin ja niiden välityksellä purkurummulle. Purkurummulle päätyy hulevettä noin 17 hehtaarin alueelta, josta ne purkautuvat lähellä virtaavaan Keravanjokeen. Hulevesiselvityksessä on todettu Kaskelan nevan vesitaseen pysyvän muuttumattomana. Keravan rantaniitty ja lehdot huomioidaan myös hulevesien käsittelyssä. Suunnittelualueesta on tehty hulevesiselvitys, jossa on ratkaistu hulevesien käsittely moniportaisella ratkaisulla, jolloin vesien virtaaminen Keravanjokeen pysyy hallinnassa ja samalla hulevedet ehtivät puhdistua. Alueen hulevedet johdetaan kiinteistölle rakennetun selkeytysaltaan ja Lahdentien länsipuolelle jo rakennetun hulevesialtaan kautta Keravanjokeen.

Louhinnan vaikutusten tarkkailemiseksi on laadittu pintavesien tarkkailusuunnitelma (Ramboll 20.1.2022), jonka mukaan vesitarkkailua tehdään Koivulan työpaikka-alueen louhinnan aikana ja louhinnan jälkeen. Pintavesiä on tarkkailtu aiemmassa ilmoituspäätöksessä määrätyllä tavalla.

Vuoden 2022 pintavesien tarkkailun yhteenvetoraportin (Ramboll 20.1.2023) mukaan louhinnan vaikutukset olivat mahdollisesti havaittavissa syyskuussa, jolloin kokonaistypen määrä nousi voimakkaasti. Vaikutukset näkyivät vain ojassa, josta näytteet otettiin. Keravanjoessa vaikutuksia arvioitiin laskemalla laskennalliset pitoisuuslisäykset. Lisäykset olivat erittäin vähäisiä, eikä niiden katsottu heikentävän Keravanjoen veden laatua. Vuoden 2023 pintavesien tarkkailun yhteenvetoraportin (Ramboll 29.1.2024) mukaan Merkittäviä muutoksia vuosien 2022 ja 2023 välillä vedenlaadussa oli havaittavissa vain nitraattitypen osalta, jonka pitoisuudet olivat keskimäärin kaksinkertaistuneet havaintopaikalla. Korkeat kokonaistyppi- ja nitraattityppipitoisuudet saattavat selittyä räjähdysaineiden käytön aiheuttamalla kuormituksella. Ravinnepitoisuuksien nousun vaikutukset näkyivät vain ojassa, josta näytteet otettiin. Keravanjoessa vaikutuksia arvioitiin laskemalla laskennalliset pitoisuuslisäykset. Lisäykset olivat vähäisiä, eikä niiden katsottu heikentävän Keravanjoen vedenlaatua.

Louhittava alue ei sijaitse pohjavesialueella. Lähimmät pohjavesialueet Marjamäki, 1. luokan pohjavesialue (0124551), ja Nygård, 1. luokan pohjavesialue (0175307) sijaitsevat alueen pohjoispuolella noin 1,5 kilometrin etäisyydellä. Pohjavesialueet kuuluvat luode-kaakko suuntaiseen Keravanjokilaakson murrosvyöhykkeeseen kerrostuneeseen epäyhtenäiseen harjujaksoon. Nygårdin vedenottamolta raakavesi johdetaan käsiteltäväksi Marjamäen vedenottamolle. Havaintojen perusteella pohjavesi virtaa Marjamäen pohjavesialueen pohjois- ja itäosista kohti vedenottamoa ja itään Keravanjoen suuntaan. Lisäksi louhittavasta alueesta noin 1,7 kilometrin etäisyydellä on 2. luokan pohjavesialue, Ollisbacka.

Aiempaan ilmoitukseen oli liitetty toiminta-alueen lähialueen talousvesikaivojen kaivokartoitus ja tarkkailusuunnitelma (3.2.2022). Alueelta noin 500 metrin etäisyydellä olevien yksityiskiinteistöjen käytössä olevat talousvesikaivot on selvitetty karttatarkastelun ja kiinteistönomistajille tehdyn puhelintiedustelun perusteella. Selvityksen perusteella löytyi kolme talousvesikäytössä olevaa kaivoa. Alueella oli muutamia kaivoja, jotka eivät olleet talousvesikäytössä eikä niitä otettu tarkkailuun mukaan. Kaivovesiä on tarkkailtu aiemmassa ilmoituspäätöksessä määrätyllä tavalla.

Tämän ilmoituksen liitteenä on kaivovesitarkkailu vuodelta 2023, jonka mukaan kaivon 1 veden nitraattipitoisuus on kohonnut lievästi, mutta pitoisuus alittaa kuitenkin selvästi talousvesiasetuksen laatuvaatimuksen enimmäispitoisuuden. Kaivon 3 huonon tuoton takia vettä ei voitu valuttaa pitkään ennen näytteenottoa, mikä on voinut vaikuttaa näytteiden laatuun, kuten sameusarvoon, joka mm. rautapitoisuuden kanssa oli korkea. Raportissa on todettu, että louhintaa tullaan tekemään vuoden 2024 toukokuun alkuun asti ja syksyn 2024 näytteenotto edustaa louhinnan jälkeisiä näytteitä.

Tukitoiminta-alue ja kemikaalit

Kiinteistöllä tehtävän kiviaineksen murskauksen ympäristöluvassa on tiedot ja määräykset liittyen alueelle tehtävään tukitoiminta-alueeseen sekä polttoaineiden ja muiden ympäristön pilaantumisen vaaraa aiheuttavien aineiden käsittelyyn ja säilytykseen alueella. Aiempaan meluilmoitukseen oli liitetty periaatepiirustukset työkoneiden tankkaukseen käytettävän polttoainesäiliön alapuolisesta suojausrakenteesta.

Kuuleminen ja paikalla käynti

Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja eikä ilmoituksen vireilläolosta ole kuulutettu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa olevan meluilmoitusmenettelyllä ratkaistava tilapäinen toiminta, kun kysymyksessä on alueella jo yli kaksi vuotta kestäneen louhinnan jatkaminen. Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on Keravan kaupungin kanssa 23.10.2023 pidetyssä palaverissa todennut, että lainsäädännön tulkinnan mukaan meluilmoituksen jatkoa ei voi tehdä, vaan määräajan jälkeen tehtävät louhintatyöt tulisi tehdä ympäristöluvalla. Tällöin tulisi hakea ympäristölupaa ympäristönsuojelulain 27 § 2 mom. 3 kohdan perusteella. (Keravan kaupungin ja urakoitsijoiden välinen neuvottelu 23.10.2023, pöytäkirja 23.10.2023, Pölyntorjunta, Koivulan työpaikka-alueen louhinta- ja murskausurakat)

Ilmoittajan yhteyshenkilön kanssa asiasta on myös keskusteltu ja ilmoittaja on esittänyt näkemyksensä asiaan 8.10. meluilmoituksen liitteeksi toimittamassaan ”Tarkennukset ja perustelut YSL 118 § mukaiseen ilmoitukseen” -asiakirjassa.

Ympäristötarkastaja on 15.10.2024 käynyt toiminta-alueen kaakkoispuolella olevalla asuinalueella ja ilmoituksen mukaisen toiminta-alueen eteläpuolella katsomassa aluetta. Toiminta-alueella oli tuolloin poraus käynnissä. Alueella oli myös jo aiemmin irrotettua louhetta pois kuljettamatta. Työmaan äänet kuuluivat lähimpien asuinrakennusten pihoille.

Valmistelija ja lisätietoja: ympäristötarkastaja Minna Karhunen puh. 040 314 2259.

Päätös

Päätän ympäristönsuojelulain (527/2014) 122.1 §:n nojalla, että Keravan kaupunkitekniikan Keravan kaupungissa kiinteistöllä 245-8-2042-1 yli kaksi vuotta kestänyttä louhintatyötä ei ole edellytyksiä jatkaa ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisella tilapäistä melua aiheuttavaa toimintaa koskevalla ilmoitusmenettelyllä.

Mikäli louhintaa halutaan jatkaa, tulee sille hakea ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 2 mom. 3 kohdan mukaista ympäristölupaa.

Päätöksen perustelut

Oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulain (527/2014) 118 §:n mukaan toiminnanharjoittajan on tehtävä kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselle sähköisesti ilmoitus rakentamisesta, yleisötilaisuudesta tai muusta tilapäistä melua tai tärinää aiheuttavasta toimenpiteestä tai tapahtumasta, jos melun tai tärinän on syytä olettaa olevan erityisen häiritsevää. Ilmoitus on tehtävä hyvissä ajoin ennen toimenpiteeseen ryhtymistä tai toiminnan aloittamista, kuitenkin viimeistään 30 vuorokautta ennen tätä ajankohtaa, jollei kunnan ympäristönsuojelumääräyksissä ole määrätty tätä lyhyemmästä ajasta.

Viranomaisen on ympäristönsuojelulain 122.1 §:n mukaan annettava ilmoituksen johdosta päätös. Ympäristönsuojelulain 122.2 §:n mukaan viranomainen voi kieltää tai keskeyttää toiminnan, jos yleiselle tai yksityiselle edulle aiheutuvia huomattavia haittoja ei voida määräyksillä riittävästi vähentää. Päätös on annettava tiedoksi ja siitä on tiedotettava noudattaen, mitä 85 §:ssä säädetään. Määräykset voidaan antaa tai toiminta kieltää, vaikka ilmoitusvelvollisuus olisi lyöty laimin.

Asiaperustelut

Tämä louhintaa koskeva meluilmoitus liittyy asemakaavan mukaiseen rakennusten ja piha-alueiden toteuttamiseen kiinteistöllä 245-8-2042-1. Samasta työstä on tehty aiemmin meluilmoitus ja sen johdosta Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristötarkastajan viranhaltijapäätös (4.2.2022 § 4) ajalle 7.2.2022-30.4.2024 louhittavan kiviaineksen kokonaismäärän ollessa noin 365 000 m3ktr. Lisäksi on tehty meluilmoituksen johdosta 23.4.2024 Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ympäristöpäällikön viranhaltijapäätös (§ 14) ajalle 2.-15.5.2024., jolloin kysymyksessä on ollut käytännössä saman työn jatkaminen 9 päivän ajan.

Samalla kiinteistöllä on myös Keski-Uudenmaan ympäristölautakunnan myöntämä ympäristölupa 9.3.2021 § 30 kiviaineksen murskaukselle. Lupa on voimassa 31.12.2024 asti. Ympäristölupapäätöksellä on ratkaistu vain murskaustoimintaa koskeva ympäristölupahakemus.

Louhintaa on tehty yli kahden vuoden ajan samalla, asutusalueen läheisyydessä olevalla toimintakiinteistöllä, saman rakennusluvan nojalla, lisäksi samaan toimintaan liittyvälle murskaukselle on myönnetty ympäristölupa, joten nyt kyseessä olevan meluilmoituksen mukaista toimintaa ei voida arvioida erillään muusta toimintakokonaisuudesta, vaan toimenpiteitä on ympäristönsuojelulain nojalla arvioitava kokonaisuutena, joten ilmoituksen mukainen toiminta on pitkäaikaista, eikä täytä ympäristönsuojelunlain 118 §:ssä tarkoitettua tilapäisyyden määritelmää.

Louhinnasta aiheutuva melu on erityisen häiritsevää. Erityisen häiritsevällä melulla tarkoitetaan sitä, että melu ylittää kohdealueella tavanomaisen taustamelun niin, että siitä, kun melun muut ominaisuudet otetaan huomioon, saattaa tulla merkityksellinen haitta ympäristössä oleville, melulle altistuville kohteille. (Hallituksen esitykset 221/1986, 84/1999, 214/2013).

Ympäristönsuojelulain 27 § 2 mom. 3 kohdan mukaan ympäristölupa on oltava toimintaan, josta saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.

Mikäli louhinnalle on muitakin kuin pelkästään rakentamiseen liittyviä tarkoituksia, esim. maa-aineksen hyödyntämiseen liittyviä tarpeita, on ympäristönsuojelulain 27 §:ssä ja liitteessä 1 luetellut toiminnot, joiden mukaan kivenlouhimo tai sellainen muu kuin maarakennustoimintaan liittyvä kivenlouhinta, jossa kiviainesta käsitellään vähintään 50 päivää tai vähintään 50 päivää kestävä siirrettävän murskaamon toiminta, on ympäristöluvanvaraista, minkä perusteella samaan toimintaan liittyvä murskaus on vaatinut ympäristöluvan.

Uudenmaan ELY-keskus on todennut ympäristölupahakemuksesta kalliokiviaineksen murskaukselle kiinteistöllä 245-8-2401-1 ja 245-8-2402-1 4.2.2021 antamassaan lausunnossa, että louhinnankin osalta ympäristöluvan tarve tulisi harkita.

Viimeaikainen oikeuskäytäntö on myös osoittanut, ettei ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaista ilmoitusta voi käyttää pitkään, vuosia jatkuvaan louhintaan tai sen jatkamiseen.

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on Keravan kaupungin kanssa 23.10.2023 pidetyssä palaverissa todennut, että lainsäädännön tulkinnan mukaan meluilmoituksen jatkoa ei voi tehdä, vaan määräajan jälkeen tehtävät louhintatyöt tulisi tehdä ympäristöluvalla. Tällöin tulisi hakea ympäristölupaa ympäristönsuojelulain 27 § 2 mom. 3 kohdan perusteella. (Keravan kaupungin ja urakoitsijoiden välinen neuvottelu 23.10.2023, pöytäkirja 23.10.2023, Pölyntorjunta, Koivulan työpaikka-alueen louhinta- ja murskausurakat)

Käsittelyssä olevan meluilmoituksen mukainen louhinta kohdistuu toimintakiinteistön eteläosaan ja alueen itä- ja kaakkoispuolella on tiivistä pientaloasutusta lähimmillään noin 100 metrin etäisyydellä.

Louhinta- ja murskaustyömaan pöly- ja tärinähaitoista on tullut Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen haittailmoituksia syys-, loka- marraskuussa 2023 sekä tammi- ja helmikuussa 2024.

Ilmoitukseen liitetyissä perusteluissa aikaisempien louhintojen viivästymiselle on todettu, että kiviaineksen menekki on ollut erittäin heikkoa verrattuna aikaisempiin oletuksiin, mikä on johtanut siihen, ettei louhetta ole saatu riittävästi pois louhittavan rintauksen edestä, mikä on vaikuttanut louhintatyön hidastumiseen ja viivästymiseen. Tämä viittaa siihen, että louhintatyö ei ole ollut riittävän suunnitelmallista ja rakennusluvan toteutuksen ohella siihen on mahdollisesti liittynyt myös maa-aineksen hyödyntämiseen liittyviä intressejä, mikä ei ole mahdollista pelkästään ympäristönsuojelulain 118 §:n mukaisella ilmoituksella.

Ilmoituksen käsittelyssä ja ilmoituksen johdosta tehdyssä päätöksessä on otettu huomioon lähimpien häiriintyvien kohteiden etäisyys toiminta-alueesta, toiminnan luonne, laajuus, kesto sekä toiminnasta aiemmin tehdyt ilmoitukset, samaan toimintaan liittyvälle murskaukselle myönnetty ympäristölupa ja siihen liittyvä Uudenmaan ELY-keskuksen lausunto sekä toiminnasta Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen aiemmin tulleet yhteydenotot.

Käsittelymaksu

Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on 12.12.2023 § 171 hyväksynyt kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen taksan. Ilmoituksen käsittelymaksu määräytyy ympäristönsuojeluviranomaisen taksan 3 §:n sekä maksutaulukon kohdan 24.1 mukaan ja on suuruudeltaan 378 €. Tämän ilmoituksen käsittelymaksu määrätään puolet pienemmäksi (189 €) taksan kohdan 7.1 perusteella. Maksu on taksan 14.1 §:n mukaan suoritettava 14 vuorokauden kuluessa siitä, kun asiaa koskeva päätös on saanut lainvoiman. Viivästyneestä maksusta peritään kulloinkin voimassa olevaa viivästyskorkoa korkolain (633/1982) 4 §:n 1 momentissa tarkoitetun korkokannan mukaan. Ilmoituksen käsittelymaksusta valitetaan ympäristönsuojelulain 190 §:n mukaan samassa järjestyksessä kuin pääasiasta. Laskutus tapahtuu erillisellä laskulla päätöksen saatua lainvoiman.

Oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014, YSL) §:t: 5, 6, 7, 16,17, 20, 27, 85, 118, 121, 122, 172, 190, 191, 200, 201, 205, 209;

Maa-aineslaki (555/1981, MAL) 2 §;

Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta (713/2014, YSA) §:t: 24, 26;

Hallintolaki (434/2003, HL) §:t: 5, 11, 18, 34, 36, 41, 43-45, 47, 54-58, 59, 62, 62 a, 62 b;

Valtioneuvoston päätös melutason ohjearvoista (993/1992);

Valtioneuvoston asetus ilman laadusta (79/2017);

Laki eräistä naapuruussuhteista (26/1920) 17 §;

Ympäristönsuojeluviranomaisen taksa (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta, 12.12.2023 § 171);

Keski-​Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasääntö (Keski-​Uudenmaan

ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109); ja

Tuusulan kunnan hallintosääntö (Tuusulan kunnanvaltuusto 19.6.2023 § 95).

Nähtävilläolo

Päätös pidetään nähtävillä valitusaikana Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen verkkosivuilla osoitteessa www.keskiuudenmaanymparistokeskus.fi.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi valitusosoituksineen tavallisena tiedoksiantona:

-       Keravan kaupunkitekniikka (postitse ja sähköpostitse)

-       Uudenmaan ELY-keskus, kirjaamo.uusimaa@ely-keskus.fi

-       Keravan kaupungin rakennusvalvonta

Muille asianosaisille kuuluttamalla päätöksestä Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen ja Keravan kaupungin verkkosivuilla 24.10.2024 - 2.12.2024.

MUUTOKSENHAKU 

Tähän päätökseen saa hakea muutosta valittamalla Vaasan hallinto-oikeuteen. Asian käsittelystä perittävästä maksusta valitetaan samassa järjestyksessä kuin päätösasiasta. Valitusosoitus on päätöksen liitteenä/alla. Viimeinen valituspäivä on 2.12.2024. 

Allekirjoitus

Minna Karhunen, ympäristötarkastaja, Keski-Uudenmaan ympäristökeskus

Organisaatiotieto

Keski-Uudenmaan ympäristökeskus