Kuvaus
ASIA
Keski-Uudenmaan ympäristökeskukseen on saapunut 19.6.2024 Ympäristönsuojelulain (527/2014) 119 §:n mukainen ilmoitus koeluonteisesta jätteen käsittelystä. Kyseessä on aiempaan päätökseen liittyvä ilmiotuksen uudistaminen. Ilmoitusta on täydennetty viranomaisen pyynnöstä 8.7. ja 10.7.2024.
ILMOITUKSEN TEKIJÄ
Kreate Oy, Haarakaari 42, 04360 Tuusula
Y-tunnus: 0168716-6
SIJAINTI
Koeluonteinen toiminta tapahtuu Mäntsälän kunnassa sijaitsevalla kiinteistöllä 505-407-31-25, os. Suoniityntie 11, Mäntsälä
TOIMINNAN ILMOITUSVELVOLLISUUS
Koetoimintailmoitus perustuu ympäristönsuojelulain 31 §:n 1 momenttiin ja 119 §:ään.
VIRANOMAISEN TOIMIVALTA
Ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen (713/2014) 2 §:n kohdan 12 b) perusteella toimivaltainen viranomainen on kunnan ympäristönsuojeluviranomainen. Mäntsälän kunnan ympäristönsuojeluviranomainen on Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta.
Keski-Uudenmaan ympäristökeskuksen toimintasäännön mukaan päätöksen ympäristönsuojelulain 119 §:n mukaisesta koetoiminnasta tekee ympäristövalvontapäällikkö tai ympäristötarkastaja. (Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta 19.9.2023 § 109).
MUUT LUVAT JA PÄÄTÖKSET
Keski-Uudenmaan ympäristölautakunta on myöntänyt ympäristöluvan pilaantumattoman maa-ainesjätteen, betoni-, tiili– ja asfalttijätteen vastaanotolle ja käsittelylle 13.10.2020 § 116. (TUUDno-2019-229). Ympäristölupa on lainvoimainen.
Mäntsälän kunnan rakennusvalontaviranomainen on myöntänyt maisematyöluvan jätteenkäsittelyalueen ja suojavallien rakentamiselle 19-0215-MAI (9.10.2019).
Kreate Oy on tehnyt Mäntsälän kunnan kanssa vuokrasopimuksen toiminta-alueesta 9.10.2018-8.10.2028. Osa vuokra-alueesta on vuokrattu myös Mäntsälän Moottorikerho ry:lle ralliautojen ja enduro-moottoripyörien testausalueen suoja-alueeksi.
Toiminnalle on aiemmin tehty päätös koeluonteisesta jätteenkäsittelystä (Ympäristötarkastaja 8.9.2023 § 69) saman toiminnan osalta.
KIINTEISTÖN TIEDOT, KAAVOITUSTILANNE JA YMPÄRISTÖ
Kierrätysterminaali sijaitsee Mäntsälässä, oikoradan, Pohjoisen pikatien ja Lahden moottoritien länsipuolella, noin neljä kilometriä Mäntsälän keskustasta koilliseen. Kierrätysterminaalin naapurikiinteisteistöillä on Circulation Oy:n purkubetonin kierrätyslaitos, Tarpaper Recycling Finland Oy:n kattohuovan siirtokuormausasema ja Puukenttä Oy:n ja Metsä Fibre Oy:n puhtaiden puujakeiden käsittelylaitokset. Noin 400 m päässä pohjoisessa sijaitsee Mäntsälän kunnan maankaatopaikka. Kierrätysterminaalin eteläpuolella sijaitsee Mäntsälän Moottorikerhon testaus- ja harjoittelurata. Kiinteistön määräala (n 4,22 ha) on vuokrattu Mäntsälän kunnalta.
Alueella ei ole voimassa olevaa asemakaavaa. Alueella on voimassa oleva Marjalan osayleiskaava vuodelta 2007. Toiminta-alue sijaitsee osayleiskaavassa EM/Tres alueella, joka on Moottoriurheilualue/Teollisuus– ja varastotoimintojen reservialue. Uudenmaan 4. vaihemaakuntakaavassa (vahvistettu 24.5.2017) koetoiminta-alueen kohdalla ei ole merkintöjä, mutta sen koillispuolella on merkintä viheryhteystarpeesta Lahden moottoritien ja oikoradan yli. Lisäksi on vireillä Mäntsälän strateginen yleiskaava 2050. Tämä yleiskaavatyö on tällä hetkellä luonnosvaiheessa 2. Syksyllä 2021 nähtävillä olleessa luonnosvaiheessa 1 alue oli merkitty erityisalueeksi, joka muuttuu teollisuus– ja varastoalueeksi (E/T-m).
Suojelualueet ja häiriintyvät kohteet
Koetoiminta-alueen välittömässä läheisyydessä ei ole suojelualueita. Lähimmät suojelualueet ovat metsälain 10 §:llä suojellut erityisen tärkeät elinympäristökuviot: noin 1,1 km ja 1,2 km toiminta-alueesta pohjois-koilliseen sijaitsevat rehevä lehtolaikku ja suoelinympäristö ja noin 1,8 km hankealueesta koilliseen sijaitseva suoelinympäristö. Muut alueella esiintyvät erityisen tärkeät elinympäristökuviot sijaitsevat hankealueesta vähintään 3 km etäisyydellä. (Suomen metsäkeskus 2023) Lisäksi noin 3,1 km toiminta-alueesta luoteeseen sijaitsee Takalanmetsän yksityinen luonnonsuojelualue (YSA014159). (Paikkatietoikkuna 2023)
Koetoiminta-alueen välittömässä läheisyydessä ei ole häiriintyviä kohteita. Lähin asutus sijaitsee 400 metrin päässä etelässä Oravanmarjantien varrella ja lähin vapaa-ajan asutus yli 500 m päässä lännessä. Lisää asuinrakennuksia sijaitsee noin 600 metrin päässä idässä Oikoradan ja tien 140 toisella puolella, sekä 700 metrin päässä etelässä.
Pinta- ja pohjavedet
Alue kuuluu Mäntsälänjoen 3. jakovaiheen valuma-alueeseen. Valuma-alueen vedet laskevat Mustijoen kautta Kilpilahteen. (Paikkatietoikkuna 2023).
Alueen läheisyydessä ei ole pohjavesialueita. Lähimmät pohjavesialueet ovat 1-luokan vedenhankintaa varten tärkeä pohjavesialue Ojala (0150501), joka sijaitsee noin 4 km päässä koetoiminta-alueesta lounaaseen, ja 1E-luokan pohjavesialue, jonka pohjavedestä pintavesi- tai maaekosysteemi on suoraan riippuvainen, Lukko (0150502), joka sijaitsee noin 4,4 km päässä koetoiminta-alueesta länteen. (Paikkatietoikkuna 2023)
ILMOITETTU KOETOIMINTA
Keski-Uudenmaan ympäristökeskus on 8.9.2023 antanut koeluontoista toimintaa koskevan ilmoituksen johdosta viranhaltijapäätöksen. Em. päätöksen lupamääräyksen 2 määräaika on umpeutunut ennen määräyksen mukaisen toiminnan loppuun saattamista. Toiminnanharjoittaja hakee tällä ilmoituksella muutosta lupamääräykseen 2 sekä koeluonteisen toiminnan määräajan pidentämistä.
Toiminnan kuvaus
Koetoiminnan tarkoituksena on luoda pilot-kohde, jossa kokeillaan 100% kierrätetystä materiaalista tehtyä asfalttipäällystettä. Koetoiminnassa Kreate Oy:n Marjalan kierrätysterminaalin alue päällystetään kokeellisella, täysin kierrätetystä materiaalista valmistetulla päällysteellä. Päällystettävän alueen suuruus on noin 2,24 hehtaaria ja päällysteen paksuus noin 10 cm. Päällysteen tekemistä varten alueelle vastaanotetaan enintään 6500 tonnia asfalttijätettä käytettäväksi alueen päällystämisessä raaka-aineena. Asfalttijätteen lisäksi päällysteessä hyödynnetään bitumikaterouhetta. Koetoiminnassa ei oteta vastaan eikä hyödynnetä polttoaineiden jakelualueilta peräisin olevaa jäteasfalttia.
Asfalttijäte vastaanotetaan alueelle paloina. Asfalttijäte annostellaan bitumikaterouheen kanssa reseptin mukaisessa suhteessa mobiilimurskaimeen, jolla massa murskataan tasaiseksi rouheeksi. Asfaltti murskataan 40 mm palakokoon. Murskaus tapahtuu liikuteltavalla iskupalkkimurskaimella. Murskauspaikka sijaitsee esitetyn karttaliitteen mukaisesti alueen eteläosassa.
Jakeiden sekoitus tapahtuu siten, että asfalttijätteen murskauksen yhteydessä murskaimeen syötetään oikeassa suhteessa asfalttijätettä sekä kattohuoparouhetta. Murskaimen syöttö tehdään kaivinkoneella ja sekoitus tapahtuu murskaimessa, jolloin murskaimesta tulee ulos ns. valmis tuote. Suurimmat kertavarastomäärät ovat: murskaamaton asfalttijäte 6500 tn ja kattohuoparouhe 500 tn. Valmis murske sekoitetaan heti, eikä sitä varastoida alueella.
Murskaimesta ulostuleva rouhemassa levitetään päällystettävälle alueelle ja jyrätään tasaiseksi. Päällyste tehdään kylmänä. Olemassa olevista päällysteistä valmistusteknisesti lähimpänä kokeellista päällystettä on vastaavalla tavalla kylmänä levitettävä öljysora. Öljysoraan verrattuna kokeellisen päällysteen sideainemäärä on kuitenkin suurempi, sillä raaka-aineena ei käytetä lainkaan neitseellistä, puhdasta kiviainesta. Raaka-aineena käytettävässä asfalttijätteessä on sideaineena bitumia ja lisäksi kokeelliseen päällysteeseen lisätään rakennusten vesikatteina käytetyistä bitumikatteista valmistettua bitumikaterouhetta. Raaka-aineiden puolesta kokeellinen päällyste vastaakin tavanomaista asfalttia. Sekä kierrätettyä asfalttia, että bitumirouhetta käytetään nykyisin asfalttipäällysteissä. Tavanomaisiin asfalttipäällysteisiin lisätään kuitenkin sekaan myös neitseellistä kiviainesta ja bitumia.
Salassa pidettävässä liitteessä 111523R on esitetty suunniteltu päällysteen resepti, jonka mukaisesti asfalttijätettä ja bitumirouhetta syötetään murskaimeen. Reseptiä saatetaan vielä hioa sekoitusvaiheessa, mikäli sille ilmenee tarvetta. Päällysteen ainesosat ovat samoja kuin tavanomaisessa asfalttipäällysteessä. Ne ovat vain peräisin ainoastaan kierrätetyistä materiaaleista. Kokeellinen päällyste vastaa raaka-aineiltaan täysin tavanomaista asfalttipäällystettä.
Koetoiminnan tavoitteena on kokeilla uudenlaista täysin kierrätetyistä materiaaleista valmistettua päällystettä. Koetoiminnan tuloksena saadaan tietoa päällysteen valmistuksesta ja levityksen sujuvuudesta sekä uuden päällysteen ominaisuuksista ja kulutuksen kestosta. Valmiin päällysteen ominaisuuksista tutkitaan alustavasti pinnan makrokarkeus, tyhjätila ja massan tiheys. Näiden tutkimustulosten avulla saadaan kokeellisen päällysteen ominaisuuksista numeerista dataa, jonka avulla päällysteen ominaisuuksia voidaan verrata tavanomaisten asfalttilaatujen ominaisuuksiin. Lisäksi päällysteen kulumista ja kulutuskestävyyttä käyttökohteessa tarkkaillaan silmämääräisesti alueen muun toiminnan yhteydessä. Lisäksi alueen hulevesiä tarkkaillaan tarkkailusuunnitelman mukaisesti, jotta voidaan varmistua siitä, ettei päällyste itsessään aiheuta ympäristökuormitusta.
Koetoiminnan aktiivinen vaihe, eli Marjalan kierrätysterminaalin alueen päällystäminen saatetaan päätökseen viimeistään 30.8.2024 mennessä. Tämän jälkeen koetoiminta jatkuu päällysteen tarkkailuna.
Koetoiminnan esitetään jatkuvan 31.1.2027 asti, jotta päällysteen ominaisuuksista ja mahdollisista ympäristövaikutuksista saadaan kattava kuva. Perusteluna on ennen kaikkea nykyisten talvien voimakas vaihtelu. Tavoitteena on saada tietoa päällysteen kulumisesta niin leudon kuin kylmemmänkin talven osalta.
Kemikaalit, polttoaineet ja muut tuotantoon käytettävät aineet
Koetoiminnassa ei käytetä kemikaaleja tai muita lisäaineita. Työkoneissa käytetään polttoaineena kevyttä polttoöljyä ja dieselöljyä. Polttoaineita varastoidaan terminaalikentän tukitoimintoalueella ympäristölupapäätöksen mukaisesti. Koneiden huoltoja ei tehdä alueella.
Toiminnasta aiheutuvat päästöt
Koetoiminnasta aiheutuu päästöinä melua asfalttijätteen mobiilimurskauksesta, alueelle suuntautuvasta liikenteestä, alueen sisäisestä liikenteestä ja työkoneiden käyntiäänistä. Vähäistä paikallista hajua saattaa esiintyä asfalttimassan valmistuksesta, pakokaasupäästöjä työkoneista. Mahdollisesti toiminnasta aiheutuu päästöjä hulevesiin. Pölypäästöjä aiheutuu vähäisessä määrin kuormien purusta, varastokasoista, asfalttijätteen murskauksesta ja liikenteestä.
Pölypäästöjen ei arvioida eroavan kierrätysterminaalin muusta toiminnasta syntyvistä pölypäästöistä, sillä kierrätysterminaalilla tehdään myös ympäristöluvan puitteissa jätteiden murskausta ja varastointia ja liikutaan työkoneilla alueella. Samasta syystä työkoneiden pakokaasupäästöjen ei arvioida eroavan alueen muusta toiminnasta. Myöskään koetoiminnasta aiheutuvien melupäästöjen ei arvioida eroavan kierrätysterminaalin muusta toiminnasta aiheutuvista melupäästöistä. Hajuhaittojen arvioidaan mahdollisesti vähenevän koetoiminnan myötä. Kierrätysterminaalin ympäristölupapäätöksen mukaisesti jätteen käsittely-, varastointi- sekä tukitoimintoalue on asfaltoitava. Verrattuna päällystämiseen uudella asfaltilla tai muilla kierrätysasfalteilla, syntyy koetoiminnan mukaisen kierrätysasfaltin valmistustekniikalla valmistetulla asfalttimassalla päällystämisestä ja massan valmistuksesta vähemmän hajua, sillä asfalttimassaa ei sen valmistus– ja levitysvaiheessa kuumenneta. Koska hajua ei synny tai sitä syntyy niin vähän, ettei se ulotu koetoiminta-alueen ulkopuolelle, ei synny myöskään hajusta aiheutuvia viihtyvyyshaittoja eikä bitumihöyryistä johtuvia ärsytysoireita.
Kentälle vastaanotetuista, päällysteessä käytettävistä raaka-aineista eli bitumikaterouheesta ja asfalttijätteestä ei ole vesientarkkailun perusteella aiheutunut kiintoainepäästöjä alueella muodostuviin hulevesiin. Hulevedet selkeytetään laskeutusaltaassa ennen niiden johtamista alueen ulkopuolelle, joten myöskään murskaustoiminnasta ei arvioida aiheutuvan kiintoainekuormitusta alueen ulkopuolelle johdettaviin hulevesiin. Asfalttijäte tai bitumikaterouhe eivät sisällä vaarallisia aineita, jotka voisivat aiheuttaa haittaa vesieliöille.
Käytettävistä raaka-aineista ei ole vesientarkkailun perusteella myöskään liuennut haitallisia aineita hulevesiin. Asfalttimursketta on hyödynnetty terminaalialueen suojavallissa ja terminaalikentän rakenteissa ympäristölupapäätöksen mukaisesti. Ennen hyödyntämistä asfalttijätettä on varastoitu lyhyitä aikoja terminaalialueella. Päällysteessä hyödynnettävän asfalttijätteen lyhytaikainen varastointi päällystämättömällä terminaalikentällä ei käytännössä eroa hyödynnetyn asfalttijätteen lyhytaikaisesta varastoinnista. Lisäksi käsittelyyn saapuvan ja käsitellyn asfalttijätteen varastoiminen on kierrätysterminaalin ympäristöluvan mukaista toimintaa, eikä täten varsinaisesti poikkea koetoimintaa varten tehtävästä asfalttijätteen varastoinnista. Lisäksi koetoimintaan liittyvä varastoiminen on lyhytaikaista ja asfalttijäte varastoidaan murskeen sijasta paloina.
Valmis päällyste tehdään samoista raaka-aineista, joita kierrätysasfalteissa käytetään. Koetoiminnan mukaisesta päällysteestä ei täten arvioida liukenevan haitallisia aineita hulevesiin, kuten ei tavanomaisestakaan asfaltista. Vaikka asfalttimassa levitetään kylmänä, massan jyräyksen ja runsaan sideaineen määrän ansiosta päällysteestä oletetaan tulevan tiivis ja kestävä. Työkoneiden ei arvioida kuluttavan päällystettä juuri enempää kuin tavanomaista asfalttia, jolloin päällysteestä ei arvioida aiheutuvan tavanomaista asfalttia suurempaa huleveden kiintoainekuormitusta. Alueella muodostuvia hulevesiä esitetään tarkkailtavan liitteellä 111523T esitetyn tarkkailusuunnitelman mukaisesti kahdesti vuodessa.
Selvitys päästöjen vähentämisestä ja puhdistamisesta
Asfalttijätteen murskauksesta syntyvää melua sekä muuta kierrätysterminaalin alueella aiheutuvaa melua hillitsee terminaalikentälle rakennettu suojavalli. Lisäksi varastokasojen ja mobiilimurskaimen sijoittelulla voidaan vähentää alueen ulkopuolelle syntyvää melua. Asfalttimassan valmistus ilman massan kuumennusta ja massan levitys kylmänä vähentää asfalttimassan valmistuksesta ja asfaltoinnista aiheutuvia hajuhaittoja. Koska kuumennusta ei tehdä, ei haitallisia bitumihöyryjäkään synny. Tällöin asfalttimassan valmistuksesta ja levityksestä ei arvioida aiheutuvan ärsytysoireita eikä hajusta johtuvia viihtyvyyshaittoja lähialueille.
Toiminta-alueen hulevedet ohjataan kaadoin alueelle rakennettavaa hulevesiviemäriä pitkin hiekan– ja I-luokan öljynerottimen sekä laskeutusaltaan kautta Omitto-ojaan, joka laskee Mäntsälänjokeen. Altaan päässä on sulkuventtiilillä varustettu putkipato. Selkeytysaltaassa kiintoaine laskeutuu altaan pohjalle, joka vähentää tehokkaasti hulevesien mukana alueen ulkopuolelle päätyvää kiintoainekuormitusta. Poikkeuksellisessa tilanteessa altaan päässä oleva sulkuventtiili voidaan sulkea ja päästöjen leviäminen alueen ulkopuolelle täten estää.
Onnettomuus- ja poikkeustilanteet
Koetoimintaan liittyvät häiriö–, vaara– ja poikkeustilanteet ovat laitteiston tai koneiden toimintahäiriöt tai onnettomuustilanteet. Laitteissa ja työkoneissa on määräysten mukaiset alkusammutuskalustot ja alueella on imeytysainetta. Merkittävistä poikkeustilanteista ilmoitetaan valvovalle viranomaiselle. Vuoto– tai tulipalotilanteessa tasausaltaan purkuputken sulkuventtiili suljetaan. Marjalan kierrätysterminaalilla on ajantasainen toimintaohje mahdollisten häiriö– ja poikkeustilanteiden varalle.
ARVIO YMPÄRISTÖVAIKUTUKSISTA
Luonto ja luonnonsuojeluarvot
Koetoiminnalla ei ole arvion mukaan vaikutuksia ympäröivään luontoon, suojelukohteisiin tai Natura 2000 –alueisiin. Koetoiminnasta aiheutuvien päästöjen ei arvioida eroavan kierrätysterminaalin muusta toiminnasta aiheutuvista päästöistä.
Vesistö
Koetoiminnalla ei ole arvion mukaan vaikutuksia vesistöön tai vesistöjen käyttöön. Alueella muodostuvat hulevedet käsitellään öljynerotus– ja hiekanerotuskaivoissa ja ne laskeutetaan laskeutusaltaassa ennen niiden johtamista ojaan. Koetoiminnalla ei arvioida olevan vaikutusta kierrätysterminaalin alueelta pois johdettavien hulevesien laatuun.
Pöly ja ilmanlaatu
Koetoiminnasta aiheutuu päästöjä ilmaan työkoneiden ja ajoneuvojen pakokaasupäästöistä sekä asfalttijätteen murskauksesta syntyvästä pölystä. Pölyä syntyy vähäisessä määrin myös varastoinnista. Pölyämisen arvioidaan olevan hyvin vähäistä. Asfalttimassan levityksestä aiheutuvat haitat ovat mahdollisesti vähäisempiä kuin tavanomaisen asfaltoinnin vaikutukset. Hajuhaittaa ei arvioida syntyvän kierrätysterminaalin ulkopuolelle
Maaperä ja pohjavesi
Asfalttimassan valmistuksessa käytettävien raaka-aineiden, asfalttijätteen ja bitumikaterouheen käsittely toteutetaan siten, ettei siitä aiheudu maaperän tai pohjaveden pilaantumista tai muuta ympäristön roskaantumista. Asfalttipäällysteen vedenläpäisevyys on arvioitu hyvin vähäiseksi, eikä asfalttimassassa ole vesiliukoisia aineita. Tämän vuoksi päästöjä ei arvioida aiheutuvan maaperään eikä pohjavesiin.
Melu ja tärinä
Koetoiminnasta ei arvioida syntyvän kierrätysterminaalin muusta toiminnasta eroavaa melua. Melua hillitään alueelle jo rakennetulla suojavallilla ja varastokasojen ja murskaimen sijoittelulla. Koetoiminnasta ei täten arvioida aiheutuvan melutason annettujen ohjearvojen ylityksiä lähimmissä häiriintyvissä kohteissa. Toiminnasta ei arvioida syntyvän tärinää. Täten melulla ja tärinällä ei arvioida olevan haitallisia vaikutuksia ympäristöön.
Jätteet ja jätevedet
Koetoiminnasta ei synny jätettä eikä jätevesiä. Kierrätysterminaalilla ei ole vesi– eikä viemäriliittymää. Koetoiminnassa ei käytetä vettä.
TARKKAILU
Päästöjen tarkkailu
Vastaanotettavien jätteiden laadun tarkistus
Jätteiden toimittajia pyydetään etukäteen ilmoittamaan jätteen alkuperä ja tarvittaessa jätemateriaalin tutkimustulokset. Polttoaineiden käsittelyalueilta peräisin olevaa asfalttijätettä ei oteta vastaan. Vastaanoton yhteydessä tarkistetaan kuorma silmämääräisesti ja kuorman siirtoasiakirja.
Ilmapäästöt
Koetoiminnasta aiheutuu pölypäästöjä kuormien purusta, varastokasoista, murskaamisesta, työkoneiden liikkumisesta terminaalikentällä ja alueelle suuntautuvasta liikenteestä. Pölypäästöjen lisäksi ilmaan kohdistuu työkoneiden pakokaasupäästöjä. Pölypäästöjä tarkkaillaan alueen käyttötarkkailun yhteydessä aistinvaraisesti. Mikäli murskauksesta aiheutuu huomattavaa pölyämistä kovalla tuulella, keskeytetään murskaus.
Melupäästöt
Koetoiminnasta aiheutuu päästöinä melua asfalttijätteen mobiilimurskauksesta (asfalttimassan valmistus), alueelle suuntautuvasta liikenteestä, alueen sisäisestä liikenteestä ja työkoneiden käyntiäänistä. Koetoiminnasta aiheutuvien melupäästöjen ei arvioida eroavan kierrätysterminaalin muusta toiminnasta aiheutuvista melupäästöistä. Alueen ulkopuolelle suuntautuvaa melua hillitsee kierrätysterminaalille rakennettu suojavalli. Lisäksi melua hillitään mobiilimurskaimen ja varastokasojen sijoittelulla. Melua tarkkaillaan aistinvaraisesti osana koetoiminnan jatkuvaa käyttötarkkailua.
Hajupäästöt
Koetoiminnassa ei arvioida syntyvän kierrätysterminaalin ulkopuolelle ulottuvia hajuja. Koska kyse kuitenkin on kokeellisesta, uudentyyppisen kierrätysasfaltin valmistuksesta uudentyyppisellä menetelmällä, tarkkaillaan hajupäästöjä aistinvaraisesti asfalttimassan valmistuksen ja levityksen aikana. Mikäli havaitaan selvää hajua, tarkkaillaan hajupäästöjä myös kauempaa terminaalin ulkopuolella.
Hulevedet
Marjalan kierrätysterminaalin hulevesiä tarkkaillaan kierrätysterminaalin ympäristölupapäätöksen ja päivitetyn vesientarkkailusuunnitelman (Vahanen Environment Oy, ENV2239, 11.12.2020) mukaisesti. Luvanmukaisen hulevesitarkkailun arvioidaan olevan riittävä koetoiminnan aikaisten hulevesivaikutusten tarkkailemiseksi.
Tasausaltaalle menevästä ja sieltä lähtevästä vedestä sekä purkuojan ylä- ja alapuolelta Omitto-ojasta otettavista vesinäytteistä tutkitaan kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä, sameus, kiintoaine, väriluku, pH, sähköjohtavuus, CODMn, BOD7, DOC, kokonaistyppi, sulfaatti, kloridi, metallien (Sb, As, Hg, Cd, Co, Cr, Cu, Pb, Ni, Zn, V) liukoiset ja kokonaispitoisuudet sekä öljyhiilivedyt C10-C40. Näytteenoton yhteydessä arvioidaan veden virtaama. Näytteet otetaan vain, mikäli vedessä on virtaamaa. Näytteenotot suorittaa henkilösertifioitu näytteenottaja ja kaikki näytteet analysoidaan akkreditoidussa laboratoriossa.
Laaduntarkkailu
Asfalttimassan valmistusmenetelmän toimivuuden tarkkailu
Koetoiminnassa testataan uudenlaisen reseptin lisäksi uudenlaisen valmistusmenetelmän soveltuvuutta kyseisen kierrätysasfalttimassan valmistuksessa. Asfalttimassan valmistusta ja syntyvän massan koostumusta seurataan ja havainnoidaan valmistusvaiheessa. Reseptiä hiotaan sekoitusvaiheessa tarvittaessa. Asfalttimassan levityksen onnistumista tarkkaillaan.
Asfalttimassan ominaisuuksien tarkkailu
Valmiin päällysteen ominaisuuksista tutkitaan alustavasti makrokarkeus, tyhjätila ja päällysteen massan tiheys. Tarpeen mukaan tehdään myös muita mittauksia tai tutkimuksia. Lisäksi tarkkaillaan päällysteen kulumista ja kulutuksenkestävyyttä. Tarkkailua tehdään pääsääntöisesti silmämääräisesti alueen muun toiminnan yhteydessä ja tehdyt havainnot dokumentoidaan.
Tarkkailun tavoitteena on kerätä tietoa päällysteen valmistusmenetelmän ja päällysteen soveltuvuudesta ja toimivuudesta. Lisäksi tavoitteena on saada vertailukelpoista tietoa kokeellisen päällysteen ominaisuuksista suhteessa tavanomaisiin asfalttipäällysteisiin.
Kirjanpito ja raportointi
Toiminnanharjoittaja pitää kirjaa koetoiminnasta ja sen tuloksista. Kirjanpitoon merkitään:
· Vastaanotetun ja hyödynnetyn asfalttijätteen sekä muiden raaka-aineiden määrä
· Päällystemassan valmistusmenetelmän soveltuvuudesta ja massan levittämisestä tehdyt havainnot, mahdolliset valmistusmenetelmän muutokset
· Syntyneet päästöt
· Tarkkailutulokset ja muut tehdyt havainnot
· Ympäristövahingot, työtapaturmat, tulipalot, ilkivalta ja muut poikkeukselliset tapahtumat.
Koetoiminnasta laaditaan loppuraportti. Raportti toimitetaan valvovalle viranomaiselle kolmen kuukauden kuluttua koetoiminnan päättymisestä. Raportissa esitetään:
· Koetoiminnan kulku
· Vastaanotettujen ja hyödynnettyjen jätteiden ja muiden raaka-aineiden määrät
· Valmistus– ja levitysmenetelmä, ja menetelmiin mahdollisesti tehdyt koetoimintailmoituksessa esitetystä poikkeavat muutokset
· Tiedot toteutetusta päällysteestä, kuten sen koko, paksuus, lopullinen koostumus
· Tarkkailun tulokset
· Yhteenveto ja tehdyt johtopäätökset
· Mahdolliset poikkeukselliset tapahtumat
Kuuleminen ja lausuntopyynnöt
Ilmoituksesta ei ole pyydetty lausuntoja eikä ilmoituksen vireilläolosta ole kuulutettu, koska ilmoitetun toiminnan ei voida katsoa olennaisesti vaikuttavan yleisiin tai yksityisiin etuihin, kun otetaan huomioon toiminnan ajankohta ja kesto, sijainti sekä ilmoituksen johdosta annettavat määräykset.
Lisätietoja: vs.ympäristötarkastaja Leena Mehtätalo-Khanal puh. 040 314 4875.