Kuvaus
1. Hankinnan kohde
Tuusulan kunta (jäljempänä myös ”Hankintayksikkö”) on pyytänyt tarjouksia pysäköintitalon rakennuttajakonsultin sekä työmaavalvonnan palveluita koskevaan hankintaan.
Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyynnössä sekä sen liiteasiakirjoissa.
2. Hankintailmoitus ja hankintamenettely
Hankinnassa oli kyse julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta. Hankintamenettelynä oli hankintalain mukainen avoin menettely.
Hankinnan ennakoitu arvo on 200 000 euroa. Hankinta julkaistiin 16.2.2024 kansallisessa HILMA-ilmoituskanavassa numerolla 2024-142448.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 1.3.2024 klo 12:00 mennessä. Hankinnasta esitettiin kolme kysymystä määräaikaan mennessä ja esitettyihin kysymyksiin vastattiin samanaikaisesti kaikille yhteystietonsa ilmoittaneille tarjoajille.
Tarjoukset tuli toimittaa hankintayksikölle 15.3.2024 klo 12:00 mennessä.
3. Tarjousten vastaanottaminen
Hankintayksikkö vastaanotti määräaikaan 15.3.2024 klo 12:00 mennessä kaksitoista (12) tarjousta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä.
Tarjousten avauspöytäkirja on tämän päätöksen liitteenä (liite 1).
Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä seuraavat tarjoajat (aakkosjärjestyksessä):
1. Ahma Insinöörit Oy
2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
3. Brado Oy
4. FEC Oy
5. Harristo Oy
6. Insinööritoimisto Polartek Oy
7. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
8. Rakennuttajatoimisto Venttiseiska Oy
9. Rapp Valvontakonsultit Oy
10. Sitowise Oy
11. Sweco PM Oy
12. Uudenmaan rakennusvalvonta
4. Tarjoajien soveltuvuuden sekä tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen
a. Tarjoajien soveltuvuus
Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus. Kaksi tarjoajaa ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vaatimuksia. Näille tarjoajille on toimitettu erilliset hankintapäätökset hankintamenettelystä poissulkemisesta.
Muiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjouspyynnössä tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.
b. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus
Tämän jälkeen tarkastettiin soveltuvien tarjoajien tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Vertailuun hyväksytyt tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.
5. Tarjousten vertailu
Tarjouspyynnön mukaan tarjouksen valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus seuraavin valintaperustein:
1. Hinta (enintään 65 pistettä)
2. Laatu (enintään 35 pistettä)
Hintavertailu perustui rakennuttajakonsulttipalvelun tavoitehintaan koko rakennushankkeelle ja sen takuuajalle (arviolta vuodet 2024–2027). Hintavertailu toteutettiin siten, että tarjoajat ilmoittivat tehtävänimikekohtaiset tuntihinnat, joiden perusteella Hankintayksikkö laski päivähinnat kaavalla: Tarjoajan ilmoittama tuntihinta tehtävänimikkeelle x 7,5 h (päivä) = tehtävänimikkeen päivähinta.
Vertailussa huomioitava tavoitehinta muodostettiin kaavalla:
(A. Tarjoajan projektipäällikön päivähinta x ko. tehtävänimikkeen projektipäivien ilmoitettu yhteismäärä koko rakennushankkeen aikana) + (B. Tarjoajan rakennusteknisten töiden valvojan päivähinta x ko. tehtävänimikkeen projektipäivien ilmoitettu yhteismäärä koko rakennushankkeen aikana) + (C. Tarjoajan taloteknisten töiden valvojan päivähinta x ko. tehtävänimikkeen projektipäivien ilmoitettu yhteismäärä koko rakennushankkeen aikana)
= Tarjoajan vertailussa arvioitava rakennuttajakonsulttipalveluiden tavoitehinta ja vertailuhinta. Hankintayksikkö laski tarjouksen kokonaishinnan eli vertailuhinnan tarjouspyynnön mukaisesti kertomalla ennakoidut hankintamäärät tarjoajan ilmoittamilla yksikköhinnoilla kohderyhmittäin ja laskemalla lopuksi kaikkien kohderyhmien hintatiedot yhteen.
Halvimman vertailuhinnan ilmoittanut tarjoaja sai hintavertailusta 65 pistettä. Muiden tarjoajien pisteet laskettiin kaavalla: halvin tarjottu hinta / tarjoajan tarjoama hinta * 65 pistettä = pisteiden määrä.
Laadun vertailussa otettiin huomioon projektisuunnitelman laatu (enintään 15 pistettä) sekä projektiin varatun henkilökunnan vähimmäisvaatimukset ylittävä kokemus ja pätevyys (enintään 20 pistettä). Tarjoajien saamia laatupisteitä ei suhteutettu eli skaalattu toisiinsa nähden, vaan kyse on kiinteistä pisteistä, jotka on lisätty sellaisenaan tarjoajan saamiin hintapisteisiin. Laatupisteiden arviointi on esitetty tarkemmin liitteessä tarjousten vertailu (liite 2).
Lopullinen sijoitus tarjouskilpailussa muodostui seuraavasti:
Tarjoaja
|
Vertailuhinta/
Tavoitehinta
|
Laatu-pisteet
|
Hinta-pisteet
|
Yhteispisteet
|
Sijoitus
|
Ahma Insinöörit Oy
|
74 535 €
|
32,5
|
65
|
97,5
|
1.
|
Rakennuttaja-toimisto Venttiseiska Oy
|
94 860 €
|
27,5
|
51,07
|
78,57
|
2.
|
Harristo Oy
|
133 800 €
|
32,5
|
36,21
|
68,71
|
3.
|
Sitowise Oy
|
118 311,75 €
|
27,5
|
40,95
|
68,45
|
4.
|
Rakennuttaja-toimisto HTJ Oy
|
120 832,50 €
|
17,5
|
40,09
|
57,59
|
5.
|
Sweco PM Oy
|
150 045 €
|
22,5
|
32,29
|
54,79
|
6.
|
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
|
194 512,50 €
|
22,5
|
24,91
|
47,41
|
7.
|
Rapp Valvonta-konsultit Oy
|
226 365 €
|
20
|
21,4
|
41,4
|
8.
|
Insinööritoimisto Polartek Oy
|
226 545 €
|
20
|
21,39
|
41,39
|
9.
|
Brado Oy
|
294 600 €
|
7,5
|
23,95
|
23,95
|
10.
|
6. Hankintasopimus
Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet kirjallisen hankintasopimuksen.
Ennen hankintasopimuksen allekirjoittamista valitulta palveluntuottajalta tarkistetaan tilaajavastuulain (1233/2006) mukaiset selvitykset työnantajavelvoitteiden täyttymisestä.
7. Hankinta-asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta sääntelee hankintalain 138 § sekä soveltuvin osin laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999).