Kuvaus
Tuusulan kunta (jäljempänä hankintayksikkö) keskeyttää Hansel Oy:n Päiväkoti- ja koulukalusteet 2021–2027 dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen koskien Riihikallion ja Rykmentinpuiston toimitila- ja ruokalakalusteiden hankintaa.
Asian tausta
Tuusulan kunta on julkaissut 23.10.2024 tarjouspyynnön koskien Riihikallion ja Rykmentinpuiston päiväkoti- ja koulukalusteiden hankintaa. Hankinta on jaettu neljään (4) osa-alueeseen. Tämä päätös koskee kaikkia osa-alueita. Määräaika lisätietokysymyksien esittämiselle on ollut 31.10.2024. Hankintayksikkö on saanut 58 kysymystä määräaikaan mennessä. Osa esitetyistä kysymyksistä sisälsi useita alakysymyksiä.
Perustelut
Sovellettavat oikeusohjeet
Julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 3 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
Hankintalain 125 §:n 1 momentin mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä.
Hankintalakia koskevassa hallituksen esityksessä (HE 108/2016 vp, s. 223) on todettu, että 125 §:n säännökset hankintamenettelyn keskeytyksestä pysyvät muuttumattomina kumottuun hankintalain 73a §:ään (laki 348/2007) nähden.
Julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) 73 a §:n esitöiden (HE 182/2010 vp s. 22 ja 23) mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaako ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin. Koska hankintamenettelyn tulee pääsääntöisesti johtaa hankintasopimuksen tekemiseen, ei hyväksyttävää ole hankintamenettelyn aloittaminen ilman aikomusta tehdä hankintasopimusta esimerkiksi markkinatilanteen kartoittamiseksi. Hankinnan keskeyttäminen tarkoittaa asiallisesti hankintamenettelyn päättämistä hankintaa tekemättä, vaikka hankintayksikön hankintatarve pysyisikin ennallaan. Hankintayksikkö voi päätyä keskeyttämisen jälkeen toteuttamaan hankinnan omana työnään tai käynnistämään uuden hankintamenettelyn, joka on keskeytettyyn hankintamenettelyyn nähden kuitenkin erillinen ja uusi prosessi. Jos hankinta päätetään toteuttaa myöhemmin, hankintayksikön tulee varmistaa, että aiempaan menettelyyn osallistuneet tarjoajat eivät saa uudessa tarjouskilpailussa perusteetonta etua tai haittaa keskeytettyyn menettelyyn osallistumisen johdosta.
Säännöksen esitöissä (HE 182/2010 vp s. 22) on edelleen todettu, että oikeuskäytännössä hankintamenettelyn keskeyttämiseen on suhtauduttu suhteellisen sallivasti eikä säännöksellä ole ollut tarkoitus tiukentaa vallitsevaa tulkintakäytäntöä. Hyväksyttävänä hankinnan keskeyttämisen perusteena on oikeuskäytännössä pidetty muun ohella tarjouspyynnön osoittautumista tulkinnanvaraiseksi tai virheelliseksi tai sitä, että hankinnasta on saatu vain yksi hyväksyttävä tarjous. Talousvaliokunnan mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on lisäksi todettu oikeuskäytännössä katsotun, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Markkinaoikeuden ratkaisuissa H458/2022 ja H272/2022 on katsottu, että hankintayksiköllä oli oikeus keskeyttää hankintamenettely tarjouspyynnön epäselvyyden vuoksi.
Markkinaoikeuden ratkaisussa 579/2023 on katsottu, että hankintayksiköllä oli oikeus keskeyttää hankintamenettely, kun hankintayksikkö havaitsi tarjouspyynnön tarjoajien valintakriteerien olevan sen tarkoitusta vastaamattomia.
Perustelut hankinnan keskeyttämiselle
Hankintayksikkö on saanut tarjousaikana huomattavan määrän lisätietokysymyksiä koskien tuotteille asetettuja ehdottomia mitta- ja materiaalivaatimuksia. Saatujen kysymysten perusteella hankintayksikkö on todennut molempien osa-alueiden osalta tarjouspyynnön olleen epäselvä ja tuotemääritysten olleen osittain hankintayksikön tarpeita vastaamattomia. Tarjouspyynnön vaatimusten epäselvyys ja epätarkoituksenmukaisuus on johtunut tarjouspyynnön kaikissa osa-alueissa asetetuista virheellisistä ja hankintayksikön tarpeita vastaamattomasti määritellyistä mitta- ja materiaalivaatimuksista. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten korjaaminen näin merkittävässä määrin edellyttää hankintamenettelyn keskeyttämistä.
Keskeytetyssä hankintamenettelyssä saatujen asiakirjojen julkisuus
Keskeytetyssä menettelyssä saadut tarjousasiakirjat pidetään salassa viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) 24 §:n 1 momentin 17 kohdan perusteella aina siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisunsa uudessa sisäisessä kilpailutuksessa.