TUUDno-2024-1987
Sivistyksen toimialueen toimintasääntö 1.1.2024 alkaen
Perusopetusasetuksen (852/1998) 9 §:n mukaan opetuksen järjestäjän tulee laatia lukuvuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma), jossa määrätään seuraavista asioista: 1. opetuksen yleinen järjestäminen 2. opetustunnit 3. opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta 4. työajat 5. koulun ulkopuolella annettava opetus 6. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Lukiolain (714/2018) 13 §:n mukaan koulutuksen järjestäjän tulee laatia vuosittain opetussuunnitelmaan perustuva suunnitelma (jäljempänä lukuvuosisuunnitelma) jossa määrätään seuraavista asioista: 1. opetuksen yleinen järjestäminen 2. opetustunnit 3. työajat 4. koulutuksen järjestäjän yhteistyöstä muiden koulutuksen järjestäjien kanssa, koulutuksen hankkimisesta muulta koulutuksen järjestäjältä sekä muulta yhteisöltä tai säätiöltä 5. itsenäisestä opiskelusta 6. muut tarpeelliset opetuksen järjestämiseen liittyvät asiat.
Sivistyksen toimialueen kehittämissuunnitelman 2022-2025 osa-alueet ovat Oppiminen ja hyvinvointi, Henkilöstön osaaminen, Kestävä tulevaisuus, Digitaaliset palvelut, Laatu ja arviointi, Osallisuus ja kumppanuudet sekä Johtaminen. Koulut ovat valinneet niistä 1-3 kehittämiskohdetta kuluvalle lukuvuodelle ja määrittelevät niihin liittyvät toimenpiteet.
Lukuvuonna 2024- 25 koulujen yhteisenä kehittämiskohteena on edelleen Agenda2030 ja kestävä tulevaisuus. Kestävän tulevaisuuden toimissa korostuvat demokratiakasvatus, tasa-arvoinen toimintakulttuuri, vastuulliseen kuluttamiseen ohjaaminen ja ilmastotekoihin kannustaminen. Tuusulan Agenda2030 portaat otettiin käyttöön syksyllä 2022 ja sitä kautta teemat tulevat tutuksi kaikille tuusulalaisille oppilaille. Kuluvan lukuvuoden aikana painotetaan erityisesti lasten ja nuorten osallisuuden lisäämistä.
Henkilöstön osaamista vahvistetaan kuluvan lukuvuoden aikana yksiköiden järjestämien vesopäivien kautta. Sen lisäksi kuntatasoisesti koulutuksia järjestetään sekä rehtoreille, ohjaajille ja opettajille mm. kieli- ja kulttuuritietoisuudesta. Kuntaan on perustettu paikallisen opetussuunnitelma- ja arviointityön kehittämiseksi työryhmä, jonka kautta arviointiosaamista on tarkoitus vahvistaa myös yksiköissä.
Diasarja, jossa kuvataan lukuvuosisuunnitelmien kannalta keskeisiä toimia lukuvuonna 2024-25 on liitteenä.
Päätän hyväksyä koulujen lukuvuosisuunnitelmat lukuvuodelle 2024-2025 liitteiden mukaisesti.