Kuvaus
Esittely ja hankinnan kohde
Hankinnan kohteena on Tuusulan kunnan (jäljempänä ”Hankintayksikkö”) suorahakupalvelut. Tuusulan kunnan palveluksessa työskentelee noin 1 800 työntekijää ja kunnassa on noin 250 erilaista ammattinimikettä. Suorahakupalveluiden vuotuinen tarve on noin 1–10 suorahakua. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin tarjouspyyntöasiakirjoissa.
Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Kyseessä on avoimella menettelyllä tehtävä hankinta, josta on julkaistu alkuperäinen kansallinen hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa 24.06.2025 numerolla 2025-158607. Ilmoitusta korjattiin 24.6.2026 ilmoituksen numerolla 2025-158609, hankinnan kohteen osa-alueeseen 3 lisättiin prosessikuvaus -kohta. Ilmoitusta korjattiin vielä kerran ilmoituksen numerolla 2025-159388, jolla tarkennettiin yhden rekrytointikerran sisältöä hinnan antamista ja prosessikuvauksen laatimista varten.
Tarjousten jättämisen määräaikaan 29.8.205 klo 12.00 mennessä saatiin yhdeksän tarjousta.
Hankinta on jaettu kolmeen osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Suorahakupalvelut - johto- ja päällikkötason tehtävät
Osa-alue 2: Suorahakupalvelut - Sivistyksen toimialue, erityisesti opetus ja varhaiskasvatus
Osa-alue 3: Suorahakupalvelut - Kasvu ja ympäristö -toimialue
Palvelua tuottamaan valitaan kullekin osa-alueelle yksi (1) palveluntuottaja. Sama palveluntuottaja voi tulla valituksi useampaan osa-alueeseen.
Hankinnan keskeyttäminen
Hankintalain (1397/2016) 125 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Hankintamenettelyn keskeyttämistä koskevaan ratkaisuun sovelletaan, mitä hankintaa koskevasta päätöksestä säädetään 123 §:ssä. Hankintalain esitöiden mukaan keskeyttämisen syyn arvioinnissa hankintayksikön tulee kiinnittää huomiota siihen, perustuuko hankintamenettelyn keskeyttäminen todellisiin syihin, ja siihen, vaikuttaisiko ratkaisu syrjivästi ehdokkaisiin tai tarjoajiin.
Oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämistä ei ole pidetty julkisista hankinnoista annettujen säännösten vastaisena, kun tarjouskilpailun keskeyttäminen perustui todellisiin syihin (esim. KHO 28.9.2006 taltio 2514). Talousvaliokunnan hallituksen esitystä HE 182/2010 vp koskevassa mietinnössä (TaVM 48/2010 vp s. 4) on todettu, ettei hankintamenettelyn keskeyttäminen edellytä vakavien tai poikkeuksellisten seikkojen olemassaoloa.
Oikeuskäytännössä ja –kirjallisuudessa todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että
- Hankintamenettelyssä on havaittu olennainen virhe, eikä virhettä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.
- Kaikki tarjoukset ylittävät ennalta määritellyn budjetin.
- Kilpailua ei syntynyt, koska saatiin vain yksi tarjouspyynnön mukainen tarjous tai vain yksi osallistumishakemus.
- Hankintaan liittyvät olosuhteet ovat muuttuneet (mm. KHO 2015 T 861, KHO 2015 T 875).
Nyt kyseessä olevassa hankinnassa Hankintayksikkö on tarjousten vertailun yhteydessä havainnut, että tarjoajille asetettu vähimmäisvaatimus referenssinä käytettävien organisaatioiden henkilömäärästä on liian rajaava. Tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimuksena on edellytetty, että ” Tarjoaja on tuottanut tarjouspyynnön mukaisia palveluita viimeisten kolmen (3) vuoden aikana vähintään kolmelle (3) organisaatiolle, joista vähintään yksi on kuntasektorin organisaatio. Organisaatioiden henkilöstömäärä on vähintään 1000 työntekijää.” Organisaation henkilöstömäärä vaatimus sulkee merkittävän osan tarjouksia pois kaikissa osa-alueissa, kahteen osa-alueeseen jää vain yksi referenssivaatimuksen täyttänyt tarjous. Hankintayksikkö pitää hankinnassa käytettyä referenssivaatimusta liian rajaavana ja on havainnut, että kyseinen vaatimus ei ole tarkoituksenmukainen eikä vastaa Hankintayksikön tarpeita. Hankinnan keskeyttämiselle on yllä mainittujen perustelujen johdosta lainsäädännön tarkoittama perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.
Tarjousasiakirjojen julkisuus
Koska hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen, on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa, kunnes hankintayksikkö on tehnyt hankintapäätöksen uudessa hankintamenettelyssä tai päättänyt jättää hankintamenettelyn toteuttamatta. Salassapidolla pyritään turvaamaan tarjoajien tasapuolinen kohtelu mahdollisessa tulevassa kilpailutuksessa.
Lisätiedot
Sinikka Aho, sinikka.aho@tuusula.fi, puh 040 314 3041