Perustelut
Palkkitie, asemakaava ja asemakaavan muutos, nro 3614 (TUUDno-2017-1016)
Palkkitien osallistumis- ja arviointisuunnitelma on nähtävillä 15.6. - 14.8.2023 välisenä aikana. Nyt nähtävillä oleva uusi OAS korvaa Palkkitien aiemman osallistumis- ja arviointisuunnitelman. Uuden OAS:n rajaus on muuttunut ja laajentunut kattamaan mm. Palkkitien ja Fallbackantien kulman sekä Parman betonitehtaan koillispuolisen alueen.
Palkkitien asemakaavan ja asemakaavan muutoksen tarkoituksena on selvittää työpaikka-alueen laajentamista Palkkitien ja Fallbackantien kulmaan sekä Palkkikujan päätyyn. Lisäksi tarkastellaan kunnan varikkoselvityksestä riippuen yhtenä vaihtoehtona varikon mahdollista sijoittumista Kuntoilijantien varteen. Palkkitien katualueen muutostarpeet selvitetään lisääntyvän yritystoiminnan sekä Rykmentinpuistosta jatkossa tulevan henkilöautoliikenteen huomioimiseksi. Parman betonitehtaan koillispuolisen alueen käyttötarkoitusta tarkastellaan vastaamaan sen nykykäyttöä yhdyskuntatekniikan alueena.
Suunnittelualue sijaitsee Palkkitiellä sen molemmin puolin, Hyrylän työpaikka-alueella, Sulan ja osin Hyrylän kunnanosissa. Kaavoitus on tullut vireille yksityisen maanomistajan sekä kunnan aloitteesta. Yksityisen maanomistajan kanssa on tehty kaavoituksen käynnistämissopimukset Palkkikujan jatkeesta sekä Palkkitien ja Fallbackantien kulmauksesta. Kunnanhallitus on lisännyt Palkkitien kaavoitussuunnitelmaan kärkihankkeeksi 20.5.2019 (§ 197).
Kaavatyön tavoitteena on mahdollistaa osayleiskaavan mukainen yritystoiminta Palkkitien ja Fallbackantien kulmaan sekä Palkkikujan jatkeelle. Lisäksi työssä tarkastellaan kunnan varikon mahdollista sijoittumista Kuntoilijantien varteen. Varikkoselvitys on oma erillinen selvityksensä, jota edistetään tämän kaavatyön ulkopuolella. Selvityksessä on mukana useita eri vaihtoehtoja varikon sijoittumiseksi ja selvityksen lopputuloksesta riippuen Kuntoilijantie voi olla yksi varikon sijoittumisvaihtoehdoista, jota tässä kaavatyössä tullaan tällöin osaltaan tarkastelemaan. Palkkitien katualueen muutoksilla varaudutaan kasvaviin liikennemääriin lisääntyvän yritysliiketoiminnan sekä Palkkitielle jatkossa kytkeytyvän Rykmentinpuiston asukasliikenteen myötä. Parman betonitehtaan koillispuolella sijaitseva alue on muodostunut yhdyskuntatekniikan alueeksi siellä sijaitsevin hulevesiojin, maakaasuputkin sekä muine maanalaisine johtoineen ja nykyinen puistoalue -kaavamerkintä on osin vanhentunut.
Uusi yritysliiketoiminta toteuttaa alueen osayleiskaavaa sekä kunnan strategiaa, jossa kunta pyrkii tarjoamaan uusia yritystontteja hyvien liikenneyhteyksien varrelta.
Kaavan valmistelun yhteydessä arvioidaan kaavan toteuttamisen vaikutuksia muun muassa suunnittelu- ja lähialueen asukkaiden elinympäristöön ja elinoloihin, kulttuuriympäristöön, rakennettuun ympäristöön ja liikenteeseen, luonnonympäristöön, virkistykseen ja kaavatalouteen sekä laaditaan tarvittavat selvitykset kaavaratkaisun merkittävien vaikutusten arvioimiseksi. Vaikutusten arviointia suorittavat kaavan valmisteluun osallistuvat kunnan asiantuntijat sekä muut viranomaiset ja osalliset.
Palkkitien alue on sen itä- ja pohjoisosan osalta rakentunutta yritysaluetta. Alueen rakentunut kokonaisuus muodostuu neljästä päätoiminnosta: Postin logistiikkakeskus, Parman betonitehdas, Meira Novan logistiikkakeskus ja Palkkikujan yrityskeskittymä. Palkkitien länsipuoli Fallbackantien risteyksestä Kuntoilijantielle on asemakaavoitettu tällä hetkellä urheilu- ja virkistyspalveluiden alueiksi. Alueella on tällä hetkellä yksityisen maanomistajan maalla avoin varastokenttäalue. Alue on muutoin, myös kunnan maa-alueet huomioiden, käyttämättömänä. Palkkitie on tällä hetkellä päättyvä katu. Kadun päästä on mahdollisuus jatkaa mm. jalan tai maastopyörällä metsäalueelle ja sen poluille.
Tulevaisuudessa Puustellinmetsän ja erityisesti Puistokylän asemakaavan valmistuttua Palkkitie tulee jatkumaan ja yhdistämään Puistokylän ja Puustellinmetsän asuinalueet Palkkitielle ja edelleen Fallbackantielle. Kuntoilijantie yhdistää alueen Tuusulan urheilukeskukseen. Suunnittelualue on maaperältään pääosin hiekkaa ja se sijoittuu lähes kokonaan Hyrylän vedenhankintaa varten tärkeälle ykkösluokan pohjavesialueelle sekä pohjaveden muodostumisalueelle.
Palkkitie, asemakaava ja asemakaavan muutos nro 3614, Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan lausunto
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta katsoo, että Palkkitien alueen kehittäminen työpaikka- ja logistiikka-alueena on lähtökohtaisesti myönteinen asia. Teollisuuskatumainen toimintaympäristö palvelee nykyisiä yritysalueen toimintoja.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta haluaa kuitenkin kiinnittää huomion suunnittelualueen sijaintiin lähes kokonaan Hyrylän vedenhankintaa varten tärkeällä ykkösluokan pohjavesialueella sekä pohjaveden muodostumisalueella. Kaavasuunnittelutyössä on erityisen huolellisesti tarkasteltava ja perusteellisesti harkittava toteuttamisen vaikutuksia asukkaiden elinoloihin, ympäristöön ja luontoon.
Palkkitien alueen kehittäminen asuinalueiden liikenneyhteytenä ja reittinä virkistysalueelle ei ole toimiva ratkaisu. Teollisuusalue soveltuu huonosti jalankulun ja pyöräilyn tarpeisiin, ja esteettömän liikkumisen näkökulmasta liikenneyhteys vaikuttaa erityisen haastavalta. Olemassa olevan sekä rakentuvan asuinalueen asukasliikenteen ja läheisen virkistysalueen liikenteen yhdistäminen teollisuusalueen raskaan liikenteen suureen määrään on kaiken kaikkiaan vaikea yhtälö, meluhaitat mukaan lukien. Teollisuusalueen läpi ajaminen raskaan liikenteen seassa työ-, koti- tai virkistysmatkalla ei lisää asuinalueen houkuttelevuutta. Raskas liikenne voi aiheuttaa risteysalueilla tukoksia, ja syntynyt ruuhka voi kertautua muilla tieosuuksilla.
Palkkitien liikenneympäristössä tulee huomioida, että raskaasti liikennöidyillä kaduilla liikkuu nykyiselläänkin kävelijöitä, pyöräilijöitä ja muita suojattomia kulkijoita esimerkiksi matkalla työpaikalleen, Kuntoilijantien suositulle BMX-radalle tai läheisille metsäalueille. On tärkeää, että esteettömyyteen ja turvallisen liikkumisen mahdollistamiseen kiinnitetään erityistä huomiota muun muassa valaistuksella ja näkemäesteiden minimoimisella. Palkkitien pitkä ja leveä suora ajorata houkuttelee säädettyä korkeampiin nopeuksiin ja vaaralliseen ajotapaan erilaisilla moottoriajoneuvoilla, mikä heikentää liikenneturvallisuutta ja pahentaa onnettomuuksien vakavuutta. Toisaalta alueen kevyen liikenteen väylät ovat leveydeltään minimiluokkaa, ja suojateiden ylitykset vaarallisissa paikoissa. Ylitysmatkat suojateillä ovat melko pitkiä, suojateillä ei ole keskisaarekkeita, ja ylitys tapahtuu kahden kaistan yli kerrallaan.
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunnan esittää, että Puustellinmetsän ja Puistokylän alueille suunnitellaan vaihtoehtoisia, asukasystävällisempiä ja turvallisempia kulkuyhteyksiä, ja Palkkitien suunnittelualuetta kehitettäisiin yritysalueena. Tässäkin kehittämisessä on erityistä huomiota kiinnitettävä kaikkien alueella liikkuvien liikenneturvallisuuteen sekä meluhaittojen, ympäristöhaittojen ja ilmanlaadun heikentymisen minimointiin. Kunnan varikon sijoittumisvaihtoehtojen harkintaan liittyen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta toteaa, että urheilukeskukselle vievänä tienä Kuntoilijantietä tulee kehittää urheilu- ja virkistyspalveluiden ehdoilla, asemakaavan mukaisesti.
Ehdotus
Esittelijä
Heidi Hagman, kehittämispäällikkö, heidi.hagman@tuusula.fi
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päättää
- antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Palkkitien asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta.
Päätös
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen lautakunta päätti
- antaa asiaselostuksen mukaisen lausunnon Palkkitien asemakaavasta ja asemakaavan muutoksesta.