Valmistelija
Mika Savola, kiinteistönhoitopäällikkö, mika.savola@tuusula.fi
Katri Rahkola, Kirjastotoimenjohtaja, katri.rahkola@tuusula.fi
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Tiina Simons, sivistysjohtaja, tiina.simons@tuusula.fi
Asko Honkanen, kuntasuunnittelupäällikkö, asko.honkanen@tuusula.fi
Perustelut
Yleistä
Tuusulan pääkirjaston tarveselvityksen tavoitteena on perustella tilahankinnan tarpeellisuus tai olemassa olevan tilan muutostarve, kuvata alustavasti tarvittavat tilat ja niille asetettavat vaatimukset, tutkia vaihtoehtoiset käyttömahdollisuudet sekä arvioida eri ratkaisujen edullisuus. Tarveselvityksestä edetään hankesuunnitelman laatimiseen.
Tuusulan pääkirjaston nykyiset tilat toimivat alkuperäisesti käyttötarkoituksiltaan liiketiloiksi suunnitelluissa tiloissa, jotka muutettiin vuonna 2001 pääkirjastoksi. Pääkirjaston laajentunut palveluntarjonta on muuttanut tilatarvetta viime vuosikymmenten aikana. Nykyiset tilat eivät kaikilta osin vastaa tarvetta. Pääkirjaston tilatarpeet on selvitetty Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksiin sekä käyttäjän vaatimusten perusteella nykytilanteeseen ja tulevaisuuden muuttuviin vaatimuksiin peilaten.
Tilatarpeen muuttumisen ohella nykyiseen kirjastorakennukseen kohdistuu peruskorjaustarvetta. Kuntoarvioon kirjattu pääkirjastorakennuksen peruskorjaus tulisi aloittaa viimeistään vuonna 2026.
Vanhan peruskorjaus tai uudisrakennus
Peruskorjausvaihtoehdon ohella on tarveselvitysvaiheessa jo tutkittu alustavasti vaihtoehtona toteuttaa uudet kirjastotoiminnan tarvitsemat tilat. Sijaintivaihtoehtoja on aiemmin selvitetty mm. Koskensillantie-Esikunnanpolku -asemakaavaluonnoksen yhteydessä ja sittemmin tarveselvitystä laadittaessa. Potentiaalisimmat sijainnit voisivat olla ns. hyvinvointikortteli uimahallin itäpuolella tai Hyrrän kortteli. Mikäli uudisrakennusvaihtoehto valitaan, tulee sijainnista tehdä ratkaisu kohtuullisen ripeällä aikataululla, jotta em. hybridihankkeiden toteutusvaihtoedot ovat vielä aikataulullisesti mahdollisia. Hankesuunnitelman tulee valmistua ennen korttelin muiden hankkeiden hankesuunnitelmien valmistumisen aikataulussa - arviolta vuoden 2024 aikana, jotta yhteishanke olisi mahdollinen.
Kirjastolaki ja palvelustrategia
Laki yleisistä kirjastoista (1492/2016, 6§ Yleisen kirjaston tehtävät) määrittää yleisen kirjaston tehtäviksi:
-
tarjota pääsy aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin;
-
ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa;
-
edistää lukemista ja kirjallisuutta;
-
tarjota tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön sekä monipuoliseen lukutaitoon;
-
tarjota tiloja oppimiseen, harrastamiseen, työskentelyyn ja kansalaistoimintaan;
-
edistää yhteiskunnallista ja kulttuurista vuoropuhelua
Yleisiä kirjastoja tulee kehittää kirjastolain tavoitteiden mukaisesti, mikä tarkoittaa kirjastopalveluiden maksuttomuutta ja niiden lähipalveluluonteen säilyttämistä. Kirjastolain mukaan kirjastoja tulee kehittää avoimena oppimisen ja harrastamisen, kansalaistoiminnan tarpeita tukevina tiloina sekä digitaalista tasa-arvoa turvaavina toimijoina.
Tuusulan kunnan tavoitteena on, että kirjasto tukee ja nostaa esille kunnan arvojen mukaista toimintaa. Kunnan seuraavan sukupolven kirjastot ovat muuntojoustavia tiloja, joissa on otettu eri käyttäjäryhmien tarpeet huomioon. Kirjastojen tulee olla Tuusulan asukkaille matalan kynnyksen osallistumisareenoita, jotka kannustavat aktiiviseen kansalaisuuteen. Kirjasto vahvistaa ja ylläpitää osallisuutta sekä tarjoaa kaikille kansalaisille puitteet osallistua ja rakentaa modernia yhteisöllisyyttä.
Kirjaston kävijämäärä
Seuraavien vuosikymmenten aikana Tuusulaan odotetaan merkittävää väestönkasvua. Opetus- ja kulttuuriministeriön laatusuosituksessa toimintaan soveltuvaa tilaa tulee olla vähintään 100 m²/1000 asukasta. Pääkirjaston kävijämäärät ovat kasvaneet vuosikymmenten aikana. Vuonna 2023 nähtiin ennätys vuosittaisissa kävijämäärissä, 219 190 asiakasta, mikä tarkoitti yli 10 % kasvua. Väestön- ja kävijämäärien kasvu osoittaa kirjastopalveluiden tarpeen kasvun.
Tarveselvityksessä tutkitut vaihtoehdot
|
V1B Pääkirjaston kevyt peruskorjaus
|
V1B Pääkirjaston raskas peruskorjaus
|
V2 Pääkirjasto Hyrrään
|
V3A Pääkirjaston uudis-rakennus
|
V3B Uudis-rakennus sote-keskuksessa
|
Laajuus
|
2 500 brm²
|
5 085 brm²
|
4 750 brm²
|
4 750 brm²
|
4 750 brm²
|
Vaihto-ehdon keskeiset hyödyt ja haitat
|
Sijainti ennallaan
Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus
Ei mahdollista toiminnallisia muutoksia
Ei vastaa tarpeeseen
- Väistötilat vaativa hanke
|
Sijainti ennallaan
Eri alkuperäinen rakennuksen käyttö-tarkoitus
Toiminnallisia muutoksia
Vaatii uusia tila-järjestelyjä
Merkittäviä rakenteellisia muutoksia
Väistötilat vaativa hanke
|
Kirjasto kauppa-keskuksen yhteydessä
Keskon suunnitelmat toistaiseksi auki
Muiden toimijoiden tarpeet huomioitava
Ei väistö-tilojen tarvetta
|
Pääkirjasto itsenäisenä yksikkönään
Vastaa täysin kirjaston tarpeisiin
Tilaohjelmaa rajoittavia tekijöitä ei ole
Ei väistö-tilojen tarvetta
|
Kirjasto osana muuta toimintaa
Vastaa kirjaston tarpeisiin
Tila-ohjelmaa rajoittavat tekijät vähäiset
Ei väistötilojen tarvetta
|
Vaihto-ehdon kustan-nukset
|
Kustannus-arvio 5 680 000 €
Vain pakolliset korjaus-tarpeet huomioitu
15 v. tarkastelu-ajanjakso
Tilamuutoksia ei ole huomioitu
Ei vastaa nykytilanteen tilatarpeeseen
Ei ratkaise tulevaa tilatarvetta
|
Kustannus-arvio 11 000 000 €
Tilat ja talotekniikka uudistetaan kokonais-valtaisesti
Tilamuutokset on huomioitu
Rahoitus-kuluja ei huomioitu
Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet - ei huomioitu
Väistötilat ja muutot - ei huomioitu
|
Kustannus-arvio 25 650 000 – 36 765 000 €
- Vuokrahinta-arvio 30 – 43 €/m2
- Toiminnan varusteet, kojeet ja laitteet eivät sisälly
|
Kustannus-arvio 17 100 000 €
- Rahoitus-kulut eivät sisälly
- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly
- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon
|
Kustannus-arvio 16 860 000 €
- Rahoitus-kulut eivät sisälly
- Toiminnan varusteet, kojeet tai laitteet eivät sisälly
- Väistötilat ja muutot eivät kuulu kustannus-arvioon
|
Yhteenveto tuloista ja menoista
|
Tulot:
+ vuokratulo: 150 204 €/v (2023)
Menot:
-220 868 €/v (ylläpidon kustannukset
3 313 020 €/15v
5 680 000€ tai -11 000 000€
Tase/kirjanpito: (Haahtela)
Tekninen arvo noin 6.4Meur
Jälleenhankinta-arvo 12,5 Meur
YHT.5 680 000 tai -11 000 000 €
HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly
|
Yhteenveto V2 tuloista ja menoista
+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)
- 510 000 € (purku-kustannukset)
YHT. -23 260 000 - 34 375 000€
|
Yhteenveto V3 tuloista ja menoista
+ 2 900 000€ (arvioitu tontin myyntitulo)
- 510 000 € (purku-kustannukset
- 1 660 000 € (tontista menetetyt myyntitulot)
- XX € (ylläpidon kustannukset 15 v. tarkennetaan)
YHT. V3A - 16 370 000 €
YHT. V3B - 16 130 000 €
HUOM! Ylläpidon kustannukset eivät sisälly
|
Ehdotus
Esittelijä
Katja Elo, kehittämispäällikkö, katja.elo@tuusula.fi
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää
Päätös
Ehdotus hyväksyttiin.
Kuntasuunnittelupäällikkö Asko Honkanen ja kirjastotoimen johtaja Katri Rahkola esittelivät asiaa kokouksessa.