Valtuusto, kokous 8.9.2025

§ 167 Elinkaarihankkeen ja perinteisen toteutumismallin vertailu, aloite (lisäpykälä)

TUUDno-2025-1905

Perustelut

Tuusulan puolesta valtuustoryhmä esitti seuraavan aloitteen:

Elinkaarihankkeen ja perinteisen toteutusmallin vertailu- Riihikallion ja Rykmentinpuiston kouluista opit Lahelan koulun päätökseen

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kunnanhallitus käynnistää vertailun Rykmentinpuiston ja Riihikallion koulujen toteutusmuotojen (elinkaari vs. perinteinen KVR). kokonaisvaikuttavuudesta ja kustannuksista. Vertailun tulee erityisesti arvioida, miten koulun perustehtävä (kasvatus ja opetus) toteutuu tiloissa sekä palvelu- ja tilaratkaisujen käytettävyys, muunneltavuus, turvallisyys, terveellisyys ja kustannusvaikutukset koko elinkaaren ajalla. 

 

Pyydämme, että kunnanhallitus

  1. tuo vertailun tulokset ja johtopäätökset valtuustolle ennen Lahelan koulun toteutusmuotoa koskevaa lopullista hankintapäätöstä,
  2. esittää tarvittavat muutokset hankintastrategiaan ja Lahelan koulun toteutusmuotoon vertailun johtopäätösten perusteella. 


Lisäksi pyydämme, että vastaava jälkiarviointi otetaan pysyväksi käytännöksi kunnassa kaikkiin merkittäviin investointeihin.

Perustelut

1. Tarve siirtää painopiste prosesseista perustehtävän toteutumiseen
Elinkaari- ja perinteisiä toteutusmalleja on kunnassa ja valtakunnallisesti verrattu pitkään etenkin hankintaprosessien ja talousmallien näkökulmista (riskienjako, vastuut, rahoitus, sopimusrakenne). Sen sijaan vähemmälle huomiolle on jäänyt se, miten hyvin koulun perustehtävä toteutuu eri toteutusmalleissa arjen käytössä: pedagokiikka, ryhmäkokojen hallinta, oppimisympäristöjen muunneltavuus, toiminnalliset vyöhykkeet, akustiikka, sisäilma, välipihatuntipihat, kulkureitit, yhteiskäyttö iltaisin ja viikonloppuisin jne.

Perusopetuslain 2 §:n mukaan opetuksen tavoitteena on tukea oppilaan kasvua ja antaa elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja sekä edistää sivistystä, tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Tämä asettaa koulurakennuksille ja palvelumalleille toiminnallisen laatustantardin, jota tulee arvioida yhtä painavasti kuin taloutta. 

2. Kaksi tuoretta vertailukohtaa Tuusulassa
Kunnalla on nyt poikkeuksellisen hyvä mahdollisyys tehdä empiirinen vertailu kahden samankokoisen (Rykmentinpuisto on suurempi) ja juuri valmistuneen koulun välillä. Ensihavainnot ovat nostaneet esiin eroja toiminnallisuudessa (Riihikallion saama palaute) ja kuukausikuluissa (Rykmentinpuiston kustannusten herättämä ihmettely). Taloustilanteen kiristyessä meillä on myös velvollisuus arvioida aiempia päätöksiä jälkikäteen ja korjata kurssia, mikäli vertailutieto siihen ohjaa. 

3. Lahelan koulu: päätös parhaalla käytettävissä olevalla tiedolla
Lahelan koulun hankesuunnitelma on viety valtuustossa eteenpäin elinkaarimallina )ks. 26.9.2923 käsittely). Ennen lopullista hankintapäätöstä tulee varmistaa, että toteutusmuoto perustuu tuoreeseen näyttöön Tuusulan omista kohteista- ei pelkästää yleisiin oletuksiin. Jos vertailu osoittaa, että perinteinen KVR (tai jokin hybridimalli) tuottaa paremman opetus- ja elinkaarituloksen sekä paremman kokonaiskustannus- ja riskiprofiilin, on Lahelan koulun toteutusmuotoa muutettava sen mukaiseksi. 

4. Vertailun sisältä, menetelmä ja tuotokset
Pyydämme, että konsernihallinto koordinoi ja että sivistystoimi ja tilapalvelut toteuttavat vertalun tarvittaessa ulkopuolisen arvioihan kanssa. Vertailussa tulee vähintään olla:

  • Pedagoginen ja toiminnallinen laatu: opettaja- ja oppilaskyselyt, huoltajakysely, rehtorien ja oppilashuollon haastattelut, tilojen muunneltavuuden ja käytön havainnointi, turvallisuus ja esteettömyys, siirtymien sujuvuus. 
  • Tilatehokkuus ja käyttöaste
  • Kustannukset ja sopimus: kuukausi. ja vuosikustannusten erittely (vuokra/plavelumaksu, ylläpito, energia, siivous, kiinteistöhuolto, elinkaaripalvelut), 25-30 vuoden nykyarvolaskelmat (diskonttaus näkyviin), riskivaraukset, sanktiomallit ja niiden toteuttaminen, muutospyyntöjen käsittely ja hinnanmuodostus.

    Tuotokset valtuustolle
  • yhteenvetoraportti, johtopäätöksineen ja suositeltu toteutusmuoto Lahelan koululle, 
  • vaihtoehtolaskemat (elinkaari vs. perinteinen) ja herkkyysanalyysit
  • esitys pysyvästä investointien jälkiarviointimallista Tuusulaan

 

5. Aikataulu ja päätöksenteko
Tulokset tuotetaan valtuustolle ennen Lahelan koulun lopullista hankintapäätöstä. Mikäli vertailu osoittaa tarpeen muuttaa toteutusmuotoa, kunnanhallitus valmistelee uuden esityksen valtuustolle viivytyksettä. 


​​​​​​​

Päätös

Aloite lähetettiin kunnanhallituksen valmisteltavaksi.