Valtuusto, kokous 2.6.2025

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 114 Jätelautakunta Kolmenkierto, jäsenehdokkaiden nimeäminen toimikaudelle 2025-2029

TUUDno-2025-897

Aikaisempi käsittely

Valmistelija

Antti-Pekka Röntynen, hallintojohtaja, antti-pekka.rontynen@tuusula.fi

Perustelut

Jätelautakunta Kolmenkierto on kuntien yhteinen jätehuoltoviranomainen, joka toimii 13 kunnan yhteislautakuntana. Kaikki kunnat ovat myös Kiertokapula Oy:n osakaskuntia. Lautakunnan vastuukuntana toimii Hämeenlinna. Lautakunta on osa vastuukunnan hallintoa, mutta viranomaistehtävien hoito on vastuukunnasta riippumatonta. Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto valitsee lautakunnan jäsenet sopijakuntien nimeämistä jäsenistä kuntavaalien vaalikauden pituiseksi toimikaudeksi.

Vastuukunnalla on oikeus nimetä yhteiseen lautakuntaan kaksi (2) varsinaista jäsentä ja heille henkilökohtaiset varajäsenet ja muilla sopijakunnilla on oikeus nimetä yhteiseen lautakuntaan yksi (1) varsinainen jäsen ja tämän henkilökohtainen varajäsen. Lautakunnan jäsenmäärä lautakuntaa perustettaessa on siten kolmetoista (13) varsinaista jäsentä ja varajäsentä, mikäli kaikki sopijakunnat nimeävät lautakunnan jäsenen edellä todetun mukaisesti.

Nimetessään lautakunnan jäseniä ja varajäseniä sopijakunnan on ilmoitettava vastuukunnalle jäsenen ja varajäsenen osalta sekä nais- että miesehdokas ja kumpaa ehdokasta ehdotetaan tehtävään ensisijaisesti. Mikäli naisten ja miesten tasa-arvosta annetun lain 4a §:n vaatimukset eivät täyty kuntien ilmoittamien ensisijaisten jäsenten ja varajäsenten nimeämisellä, vastuukunnalla on oikeus valita lautakunnan jäsenet ja varajäsenet sopijakuntien ehdokkaiden joukosta siten, että tasa-arvolain säännökset täyttyvät.

Kuntalain 77 §:n mukaisesti kunnan yhteisessä toimielimessä jäseninä voivat olla asianomaisten kuntien vastaavaan toimielimeen vaalikelpoiset henkilöt.

Kuntalain 74 §:n mukaisesti vaalikelpoinen lautakuntaan on henkilö, joka on vaalikelpoinen valtuustoon, ei kuitenkaan:

1) asianomaisen lautakunnan tai valiokunnan alainen kunnan palveluksessa oleva henkilö

2) henkilö, joka on asianomaisen lautakunnan tai valiokunnan tehtäväalueella toimivan, kunnan määräysvallassa olevan yhteisön tai säätiön palveluksessa

3) henkilö, joka on hallituksen tai siihen rinnastettavan toimielimen jäsenenä taikka johtavassa ja vastuullisessa tehtävässä tai siihen rinnastettavassa asemassa liiketoimintaa harjoittavassa yhteisössä, jos kysymyksessä on sellainen yhteisö, jolle asianomaisessa lautakunnassa tavanomaisesti käsiteltävien asioiden ratkaisu on omiaan tuottamaan olennaista hyötyä tai vahinkoa

Vastuukunnan valtuusto valitsee lautakunnan puheenjohtajaksi vastuukunnan tähän tehtävään nimeämän lautakunnan varsinaisen jäsenen. Varapuheenjohtajuus kiertää vastuukuntaa huomioon ottamatta asukasluvultaan kolmen suurimman sopijakunnan välillä näiden suuruusjärjestyksessä siten, että varapuheenjohtajaksi valitaan ensin näistä suurimman kunnan edustaja. 

Ehdotus

Esittelijä

Lilli Salmi, pormestari, lilli.salmi@tuusula.fi

Kunnanhallitus päättää ehdottaa valtuustolle, että
 
VALTUUSTO päättää

  • nimetä mies- ja naispuolisen ehdokkaan jätelautakunnan varsinaiseksi jäseneksi ja varapuheenjohtajaksi toimikaudelle 2025-2029;
  • nimetä heistä toisen ensisijaiseksi ehdokkaaksi;
  • nimetä varsinaisille jäsenehdokkaille henkilökohtaiset varajäsenet.

Päätös

Kunnanhallitus päätti ehdottaa valtuustolle, että
 
VALTUUSTO päättää

  • nimetä mies- ja naispuolisen ehdokkaan jätelautakunnan varsinaiseksi jäseneksii toimikaudelle 2025-2029;
  • nimetä heistä toisen ensisijaiseksi ehdokkaaksi;
  • nimetä varsinaisille jäsenehdokkaille henkilökohtaiset varajäsenet.

Kokouskäsittely

Käsittelyn aikana esittelijä tarkensi ehdotustaan siten, ettei kunnanhallitus ehdota valittavaksi varapuheenjohtajaa, koska Tuusula ei ole tässä valintavuorossa.

Ehdotus

Valtuusto päättää

  • nimetä mies-​ ja naispuolisen ehdokkaan jätelautakunnan varsinaiseksi jäseneksi toimikaudelle 2025-​2029;​
  • nimetä heistä toisen ensisijaiseksi ehdokkaaksi;​
  • nimetä varsinaisille jäsenehdokkaille henkilökohtaiset varajäsenet.

Päätös

Valtuusto päätti

  • nimetä jätelautakunnan varsinaiseksi jäseneksi Riitta Harkimon ja varajäseneksi Raija Tuikkalan toimikaudelle 2025-​2029.
     

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun, tehtiin muutos päätösehdotukseen jonka valtuusto hyväksyi yksimielisesti. Muutettu päätösehdotus kuului seuraavasti:

"Valtuusto päättää

  • nimetä ehdokkaan jätelautakunnan varsinaiseksi jäseneksi toimikaudelle 2025-​2029;
  • nimetä varsinaiselle jäsenehdokkaalle henkilökohtaisen varajäsenen.

Tiedoksi

Valittu, luottamushenkilörekisteri, Jätelautakunta

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm