Perustelut
Asian kuvaus
Tuusulan seurakunta on jättänyt oikaisuvaatimuksen kunnalle koskien päätöstä TUUDno-2020-69, jossa Tuusulan kunta on hylännyt kokonaisuudessaan Tuusulan seurakunnan korvausvaatimusta koskien seurakuntakeskuksen kiinteistöltä johdettavien hulevesien ohjauksesta syntyneitä kustannuksia.
Oikaisua päätökseen haetaan seuraavasti:
- Tuusulan seurakunta katsoo, että Tuusulan kunta on korvausvelvollinen hulevesien ohjauksesta syntyneisiin kustannuksiin 29.824,00 €. Lisäksi Tuusulan seurakunta esittää 3349,52 €:n lisäkorvausta suunnittelukustannuksista.
Oikaisuvaatimusta perustellaan seuraavasti:
- Tuusulan kunta, antaessaan luvan Seurakuntakeskukselta johtavan hulevesilinjan katkaisuun ilman korvaavan linjan rakentamisvelvoitetta, on päätöksellään aiheuttanut tarpeen uuden hulevesilinjan rakentamiselle.
- Vaikka seurakunta on hulevesilinjan rakentamisen toteuttanut osana pysäköintialuetta, eivät linjan toteutuksen kustannukset kuulu seurakunnalle, vaan joko katkaisuluvan myöntäjälle, tai luvasta hyötyville.
- Kustannusten ollessa saman tasoisia näkemysero siitä, ohjataanko hulevedet pumppaamon kautta Rykmentintielle tai painovoimaisesti Rykmentin puistotielle, ei vaikuta ratkaisuun korvausvelvollisuudesta.
- Seurakunnan toteuttama hulevesilinja ei palvele ainoastaan nyt rakennettua pysäköintialuetta vaan myös jo aiemmin kiinteistöllä sijaitsevia rakennuksia ja niiden hulevesilinjaa.
Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan liitteenä.
Vastine oikaisuvaatimukseen
Kunta on selvittänyt Seurakuntakeskuksen kiinteistön hulevesilinjastoja Senaatilta saatujen karttatietojen perusteella. Liitteinä ovat karttaote Senaatin 19.3.2019 kunnalle toimittamasta johtokartasta ja asemakaavan mukainen maankäyttö sovitettuna ilmakuvaan ennen alueen rakentamista. Johtokartan perusteella Seurakuntakeskuksen kiinteistön pohjoispuolelta oikaisuvaatimuksen mukaan kiinteistön 5724-1 talonrakennustöiden yhteydessä katkaistu putki, jota mitä ilmeisimmin seurakunta vahingonkorvausvaatimuksessaan on tarkoittanut kunnan katkaisemana hulevesilinjana, ei ole hulevesilinja, vaan jo aiemmin puretulta varuskunta-alueen vartiokopilta tullut paineviemäriputki, joka ei ollut katkaisuhetkellä enää käytössä. Johtokartta-aineiston perusteella Seurakuntakeskuksen kiinteistön perustusten kuivatusvedet/hulevedet on johdettu rakennuksen keskivaiheilta sekä rakennuksen eteläpuolelta idän suunnassa olevaan etelä-pohjoissuuntaiseen avo-ojaan. Piha-alueiden kuivatus on perustunut pääosin maahan imeyttämiseen, ts. piha-alueella ei ole ollut erillistä hulevesien keräilyverkostoa. Itäreunassa kulkeva oja on seurakunnan ja Senaattikiinteistöjen välinen rajaoja, joka laskee pohjoisessa, seurakunnan kiinteistön nykyisestä rajasta noin 60 m:n päässä, länsi-itä -suuntaiseen ojaan. Tämä oja on nykyisin poistunut käytöstä alueen maankäytön muututtua. Raja-oja sen sijaan on vielä osittain olemassa, joskin purkuyhteydet pohjoiseen ovat jo nykyisin katkenneet. Liitteistä käy ilmi myös, että lännestä nk. 10-rakennuksen suunnasta on tullut hulevesiviemäri (400 B/k), joka aikoinaan myös purki hulevesiä em. länsi-itä -suuntaiseen ojaan. Tämän viemärin purkujärjestelyjä jouduttiin Rykmentintien rakentamisen yhteydessä muuttamaan, kun Avain-Asunnot aloitti rakennustyöt tontillaan. Tämä viemäri ei kuitenkaan palvellut Seurakuntakeskuksen kiinteistöä.
Kun alueella on tehty asemakaavan mukaisia kunnallisteknisiä rakennustöitä, on vanhoja viemäri- ja ojayhteyksiä jouduttu katkaisemaan. Ojat on korvattu hulevesiviemäreillä, jotka kulkevat Rykmentintiellä ja Rykmentinpuistotiellä. Ojayhteyksien katkaisut on tehty siten, että korvaava, uusi hulevesiyhteys on kiinteistölle kyetty aina osoittamaan. Seurakuntakeskuksen kiinteistöllä on ollut koko ajan mahdollisuus liittyä uuteen, rakennettuun hulevesiviemäriin. Uusista ja myös väliaikaista järjestelyistä sovitaan aina etukäteen kiinteistön omistajan kanssa. Myös tässä tapauksessa on työmaan silloisen vastaavan mestarin sekä Tuusulan kunnan palveluksessa edelleen olevien työnjohtajan ja lupa-asioista vastaavan suunnitteluinsinöörin mukaan toimittu. Käydyn sähköpostiaineiston perusteella seurakunta ja heidän suunnittelijansa ovat koko ajan olleet tietoisia siitä, että Varuskunnanpolku rakennetaan vuosina 2020…2021. Sähköpostikeskustelun perusteella on pääteltävissä, että seurakunnan tavoitteena on ollut rakentaa piha ja sen kuivatus siten, että se vastaa lopputilannetta, jossa Tykkimiehen raitti on rakennettu, ja siirtymäkausi tehdään väliaikaisjärjestelyin. Kunnasta on todettu, että pysäköintipaikan rakentamisajankohta huomioon ottaen ainut hulevesien liittymiskohta voi olla Rykmentinpuistotien viemäri. Lisäksi ohjeistuksena on todettu kunnasta, että paineviemäri tulee rakentaa seurakunnan oman kiinteistön alueella, ei Tykkimiehenraitilla, koska siellä se haittaa raitin rakentamista. Kunta ei ole vastustanut em. järjestelyn toteuttamista väliaikaisena, mutta ei ole missään neuvotteluvaiheessa myöntänyt lupaa rakentaa viemäriä siten, kuin seurakunta sen toteutti.
Alueen asemakaavaa ja viimeistään katusuunnitelmia laadittaessa seurakunnalla on ollut halutessaan mahdollisuus huomauttaa kaavasta tai suunnitelmista, mikäli se olisi katsonut, että esitetyistä ratkaisuista on sille haittaa. Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan katusuunnitelmien laatimismenettely tulee järjestää ja suunnittelun lähtökohdista, tavoitteista ja mahdollisista vaihtoehdoista katusuunnitelmaa valmisteltaessa tiedottaa niin, että alueen maanomistajilla ja niillä, joiden asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin kaava saattaa huomattavasti vaikuttaa, sekä viranomaisilla ja yhteisöillä, joiden toimialaa suunnittelussa käsitellään (osallinen), on mahdollisuus osallistua suunnitelmien valmisteluun, arvioida suunnitelmien vaikutuksia ja lausua kirjallisesti tai suullisesti mielipiteensä asiasta. Edellä mainittu maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:ssä tarkoitettu tilaisuuden varaaminen osallisille mielipiteensä esittämiseen katusuunnitelmaa valmisteltaessa voidaan tehdä asettamalla valmisteluaineisto nähtäville ja varaamalla tilaisuus esittää mielipide määräajassa kirjallisesti tai suullisesti taikka erityisessä suunnitelmaa koskevassa tilaisuudessa taikka muulla sopivaksi katsottavalla tavalla. Tässä yhteydessä voivat mielipiteensä esittää myös muut kunnan jäsenet (MRA 30.1 §). Tilaisuuden varaamisesta mielipiteen esittämiseen tiedotetaan osallisten tiedonsaannin kannalta toimivalla tavalla. Jollei muuta tiedottamista pidetä asian laatu huomioon ottaen sopivana, asiasta on ilmoitettava niin kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Ilmoitus on kuitenkin aina julkaistava vähintään yhdessä paikkakunnalla yleisesti leviävässä sanomalehdessä (MRA 30.2 §).
MRA 43 §:n mukaan katusuunnitelmaehdotus on pidettävä kunnassa julkisesti nähtävänä vähintään 14 päivän ajan. Osallisilla on oikeus tehdä muistutus ehdotuksesta. Muistutus on toimitettava kunnalle ennen nähtävänäoloajan päättymistä. Nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on ilmoitettava suunniteltuun alueeseen rajoittuvien kiinteistöjen omistajille ja haltijoille. Ilmoitus saadaan lähettää tavallisena kirjeenä. Ilmoituksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, jos se on annettu postin kuljetettavaksi viimeistään viikkoa ennen nähtäville asettamista. Jos osallisia on muitakin, nähtäville asettamisesta ja oikeudesta muistutuksen tekemiseen on tiedotettava siten kuin kunnalliset ilmoitukset kunnassa julkaistaan. Katusuunnitelmasta tulee käydä ilmi kadun liikennejärjestelyperiaatteet, kuivatus ja sadevesien johtaminen, kadun korkeusasema ja päällystemateriaali sekä tarvittaessa istutukset ja pysyväisluonteiset rakennelmat ja laitteet (MRA 41.2 §).
Rykmentinpuiston keskustan katusuunnitelmissa on menetelty tämän prosessin mukaisesti, kuten oikaisuvaatimuksen tekijäkin sen itse toteaa. Kuulutuksissa on aina ilmoitettu yhteystiedot, jolta voi kysyä tarkempia tietoja suunnitelmista.
Periaate hulevesiviemäriin liittymisestä on se, että kunta osoittaa MRL 103g §:n perusteella liittymäpaikan kuten viranhaltijapäätöksessä on todettu. Uuden liittymäpaikan osoittaminen perustui siihen, että seurakunta laajensi pysäköintialueita kiinteistönsä alueella, joka sijaitsee ensimmäisen luokan pohjavesialueella. Pysäköintialueiden vesiä ei saa johtaa avo-ojaan pohjavesialueella, koska on olemassa riski, että ojaan päätyvä vesi imeytyy maaperään ja veden mukana pohjaveteen voi päätyä haitta-aineita. Perustusten kuivatusvedet samoin kuin rakennusten kattovedet sen sijaan saa ja on jopa suositeltavaa, että ne imeytetään maaperään pohjaveden muodostumisen turvaamiseksi. Se, että seurakunta on ilman lupaa rakentanut oman hulevesiviemärinsä kunnan maalle, rikkoo MRL 103 f §:ää, jonka mukaan kiinteistön omistajan tai haltijan on johdettava kiinteistön hulevedet kunnan hulevesijärjestelmään. Samalla seurakunta on syyllistynyt toimenpiteellään toisen omaisuuden luvattomaan käyttöön ja vaikeuttanut näin kunnalle MRL 84 §:n mukaan kuuluvaa velvollisuutta yhteensovittaa kadun tai muun yleisen alueen alle rakennettavat laitteet.
Kuntakehitysjohtaja esittää, että seurakuntakeskuksen oikaisuvaatimus päätöksestä TUUDno-2020-69 hylätään.
Ehdotus
Esittelijä
-
Heikki Lonka, kuntakehitysjohtaja, heikki.lonka@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- merkitä tiedoksi oikaisuvaatimuksen liitteineen
- yhtyä kuntakehitysjohtajan näkemykseen asiassa ja hylätä korvausvaatimuksen 29 824,00 euroa ja oikaisuvaatimuksen aiheettomana
---
Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun valmistelija Petri Juhola teki korjauksen päätösehdotuksen 2. kohtaan, jonka mukaan kohta:
"yhtyä kuntakehitysjohtajan näkemykseen asiassa ja hylätä korvausvaatimuksen 29 824,00 euroa ja oikaisuvaatimuksen aiheettomana"
tulee muuttaa muotoon:
"yhtyä kuntakehitysjohtajan näkemykseen asiassa ja hylätä molemmat korvausvaatimukset yhteissummaltaan 33173,52 euroa ja oikaisuvaatimuksen aiheettomana.
Päätös
Tekninen lautakunta päätti
- merkitä tiedoksi oikaisuvaatimuksen liitteineen
- yhtyä kuntakehitysjohtajan näkemykseen asiassa ja hylätä molemmat korvausvaatimukset yhteissummaltaan 33173,52 euroa ja oikaisuvaatimuksen aiheettomana