Perustelut
Rykmentinpuiston koulun oppilaiden kulkua Kulloontien pohjoispuolelta on tarkasteltu kevään ja kesän aikana yhdyskuntatekniikan palvelualueen toimesta yhteistyössä kaavoituksen ja kasvatus- ja sivistys -toimialueen kanssa. Asiasta on konsultoitu myös Uudenmaan ely-keskusta.
Tarkasteltuja vaihtoehtoja ovat olleet 1) väliaikaisen ylityspaikan järjestäminen Mahlamäentien liittymään tai 2) aloitteen mukaiseen paikkaan noin 350 m Mahlamäentien liittymästä itään, 3) hyödyntää nykyisiä jalankulun ja pyöräilyn reittien ja Kulloontien risteämiskohtia tai 4) järjestää väliaikainen ylityspaikka Mahlamäentien liittymästä noin 20...30 m itään. Nykyisin lähimmät järjestetyt Kulloontien risteämiskohdat ovat Tuusulan väylän pohjoisen kiertoliittymän alikulku noin 280 m Mahlamäentien liittymästä länteen ja Puustellinmetsän alikulku noin 560 m Mahlamäentien liittymästä itään.
Kulloontie on ely-keskuksen hallinnoima maantie nro 148. Alueella on, taajamaosuuden ulkopuolella, 60 km/h nopeusrajoitus. Nopeusrajoitus muuttuu 50 km/h:iin noin 100 m ennen Mahlamäentien liittymää Hyrylän taajamaan tultaessa. Maantie on yksiajoratainen, jossa kaistaleveys on 3,5 m ja pientareiden leveys vaihtelee 0,5…1,0 m. Keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä (KVL) on Väyläviraston tietokantojen mukaan 7358 ajon/vrk. Kulloontiellä Mahlamäentien ympäristössä ei ole viime vuosina (2020–2024) sattunut henkilöonnettomuuksia. Ajoneuvoille on sattunut kaksi poliisin tietoon tullutta peltikolaria: kääntymisonnettomuus ja peräänajo.
Tieliikennelainsäädännön mukaan suojatietä ei merkitä, jos tien nopeusrajoitus on yli 50 km/h, ellei suojatietä ole varustettu liikennevaloin. Edelleen, suojatie on varustettava 1-ajorataisilla maanteillä liikennevaloin, kun tien nopeusrajoitus on 50 km/h, jos KVL ≥ 6000 ajon/vrk (keskisaarekkeellinen suojatie) tai KVL ≥ 4000 ajon/vrk (ei keskisaareketta). Em. perusteella väliaikaistakaan suojatietä ilman liikennevalo-ohjausta ei ole mahdollista rakentaa Kulloontielle. Valo-ohjaamatossa suojatiessä pyöräilijöillä olisi myös edelleen väistämisvelvollisuus suoraan ajaviin autoihin nähden, mikä olisi Kulloontiellä selkeä liikenneturvallisuusriski.
Mahlamäentien liittymään valo-ohjattua suojatietä ei voida järjestää. Liittymä edellyttäisi kaikkien ajosuuntien ohjaamista liikennevaloin. Tällöin nykyisin kaistajärjestelyin liittymään syntyisi pitkä valokierto ja se voi ruuhka-aikaan johtaa tilanteeseen, jossa liikenteen ruuhkautumisen muutos vaikuttaa Hyrylän pohjoisen kiertoliittymän toimintaan.
Kauemmaksi, aloitteen mukaiseen paikkaan, suojatien voi periaatteessa rakentaa valo-ohjattuna. Se edellyttäisi nopeusrajoituksen muutosta 50 km/h:iin, kulkuyhteyksien rakentamista kevyen liikenteen väyliltä Kulloontielle. Korkeuseroista johtuen kulkuyhteyksistä ei saisi vähäisin toimin esteettömyysvaatimukset täyttäviä. Todennäköisesti myös valaistusta olisi parannettava suojatien kohdalla. Kohde sijaitsee yli 300 m:n päässä Mahlamäentien liittymästä ja on todennäköistä, että järjestely ei houkuta kaikkia Rykmentinpuiston kouluun kulkevia, vaan he joko edelleen oikaisevat Kulloontien ylitse Klaavolantielle tai käyttävät jo nykyistä pohjoisen kiertoliittymän yhteydessä olevaa alikulkua. Kyseisen alikulun käyttö on tarkasteluista vaihtoehdoista kustannustehokkain ja turvallisin keino ylittää Kulloontie. Mattilan alueelta tultaessa se on vain noin 100 m pitempi reitti verrattuna siihen, että oikaistaisiin Mahlamäentieltä Kulloontien ylitse Klaavolantielle.
Neljäntenä vaihtoehtona on Uudenmaan ely-keskuksen kanssa tarkasteltu vaihtoehtoa, jossa rakennetaan väliaikainen, valo-ohjattu suojatie noin 20...30 m:n päähän Mahlamäentien liittymästä itään bussipysäkin kohdalle. Bussipysäkki on käyttämätön ja siitä tehdään erillinen lakkaustuspäätös. Toimenpide edellyttää liikennevalojen lisäksi järjestelyjä pysäkin kodalla, jotta se erottuu muusta ajoradasta selkeästi jalankulkuväyläksi ja pientareen leventämistä Klaavolantiellä välillä Kulloontie - Ilmatorjontamuseon pysäköintipaikka sekä mahdollisesti valaistuksen parantamista Kulloontien ylityskohdassa ja valaisinpylväiden siirtoja ja puuston poistamista Klaavolantiellä. Rakentamiskustannukset ovat alustavasti 20 000…30 000 euroa, jonka lisäksi tulevat liikennevalokustannukset. Niiden kustannus on noin 3600 €/kk. Vuositasolla kustannus on 40 000…45 000 euroa. Lopullinen toteutustapa on sovittava Uudenmaan ely-keskuksen kanssa. Järjestelyjen on oltava väliaikainen, alle viisi vuotta. Em. kustannuksia ei ole huomioitu TAE2026:n investoinneissa eikä käyttötaloudessa.
Yhdyskuntatekniikalla on valmiudet lähteä edistämään hanketta, jos hankkeelle saadaan rahoitus vuoden 2026 talousarvioesityksen käsittelyssä. Koska ratkaisu on vain väliaikainen, on samalla kuitenkin kiirehdittävä Hökilän asemakaavan valmistumista ja hyväksymistä, jotta alueelle voidaan rakentaa pysyvät kevyen liikenteen järjestelyt. Yhdyskuntatekniikka on varatutunut aloittamaan uuden Kulloontien jalankulun ja pyöräilyn alikulun suunnittelun Patteristontien jatkeen kohdalle heti, kun kaavalliset ratkaisut tämän sallivat.
Päätösehdotus
Esittelijä
-
Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi
Tekninen lautakunta päättää
- hyväksyä selvityksen aloitteen johdosta
- ehdottaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle, että
VALTUUSTO päättää
- katsoa Kati Lepojärven 12.5.2025 § 86 valtuustossa esittelemän aloitteen tulleen käsitellyksi.