Tekninen lautakunta, kokous 19.3.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 40 Kotkantien ja Haukantien suojatie- ja liikennejärjestelyiden parantaminen, katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2019-221

Valmistelija

  • Tomi Hurme, suunnitteluinsinööri, tomi.hurme@tuusula.fi

Perustelut

Asiaselostus

Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Kotkantien ja Haukantien suojatie- ja liikennejärjestelyiden parantamisen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2070/1-7. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 14.2.–27.2.2019. Nähtävilläoloaikana jätettiin yksi kirjallinen muistutus.

Katusuunnitelmaselostus

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotus koskee Kotkantien ja Haukantien liikenne- ja suojatiejärjestelyjen parantamista. Kotkantie ja Haukantie sijoittuvat Etelä-Tuusulaan, Riihikallioon. Alueen liikenneturvallisuutta on päätetty parantaa kuntalaispalautteen vuoksi.

Kotkantielle ja Haukantien-Varpusenkujan risteykseen tehtiin vuoden 2018 lopussa tärinämittaukset suunniteltujen korotettujen hidasteiden vuoksi. Tärinämittausraportin mukaan hidasteet olisi voitu tehdä molempiin kohteisiin, mutta Haukantien korotettu hidaste päätettiin jättää toteuttamatta joukkoliikennereitin ja asukkaiden vastustuksen vuoksi. Kotkantielle korotettu hidaste päätettiin toteuttaa.

Maaperä

Maaperä on savea, hiekkaa ja moreenia.

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Haukantie on alueellinen kokoojakatu. Haukantien suojatie Varpusenkujan suuntaan tehdään risteyksen koillispuolelle. Suojatielle rakennetaan Varpusenkujan puolelle 2 metriä leveä odotustila. Suojatiemerkkeihin lisätään tehostevarret ja kohteessa kokeillaan suojatiehuomiovalo-järjestelmää.

Kotkantie on asuntokatu, jonka ajoradan leveys on noin 6 metriä. Kotkantien korotettu hidaste on suunniteltu lyhyelle puistojaksolle. Korotus on suunniteltu ajorataan nähden kavennettuna 5,5 metriä leveänä, 8 cm korkeana ja metrin pituisilla luiskilla. Korotetun hidasteen tasanteen pituus on 5 metriä. Molemmille puolille ennen hidastetta asennetaan havainnepylväät lisäämään hidasteen näkyvyyttä.

Päällysteet ja istutukset

Kotkantien korotetun hidasteen luiskat tehdään betonikivistä, jotka asennetaan maakosteaan betoniin. Hidasteen korotusosa tehdään asfalttimassasta.

Odotustilojen rakennekerrospaksuudeksi on suunniteltu 0,79 metriä. Odotustilat päällystetään asfaltilla. Odotustilojen reunakivet tehdään liimattavista betonisista reunakivistä. Reuna-alueet nurmetetaan.

Kuivatus

Kuivatus ohjataan avo-ojiin ja nyk. sadevesikaivoihin.

Esteettömyys

Haukantien suojatiestä tehdään esteetön lisäämällä betonikivistä varoitusalueet molemmin puolin ennen suojatietä.

 

MUISTUTUS

Muistutus on jätetty yhteisesti 3 kiinteistön (As. Oy Tuusulan Merikotka Hietarinteenkuja 1, Kiinteistö Kytölä Kotkantie 16 ja Kotkantie 19) toimesta 26.2.2019.

"Muistutus koskee

Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa laadittua Kotkantien katusuunnitelmaehdotusta, piir.no 2070/1-7. Muistutuksen tekijät As. Oy Tuusulan Merikotka Hietarinteenkuja 1, kiinteistöt Kotkantie 16 ja Kotkantie 19.

Finnrock consulting yrityksen tekemä tärinämittaus suoritettiin Hietarinteenkuja 1, Kotkantie 15 ja Kotkantie 19 kiinteistön sokkeliin asennettavalla mittarilla. Mittausjakson jälkeen kiinteistöjen asukkaille ei ole suoritettu haastatteluja, eikä toimitettu mittausraporttia tarkasteltavaksi. Päätös toteuttaa korotettu hidaste on siis tehty kuulematta asianomaisia ja ilman tutkimusraportin julkistamista.

Väliaikaisten hidasteiden aikana kärsimme kohonneesta meluhaitasta ajoneuvojen kiihdytysten ja jarrutusten vuoksi, sekä tärinästä autojen ajaessa huomattavaa ylinopeutta hidasteiden yli. Myös aamuliikenteessä oli aistinvaraisesti ilmanlaadussa huomattavaa heikkenemistä ylimääräisistä pakokaasupäästöistä johtuen, jota hidaste aiheutti. Väliaikaisten hidasteiden aikana autot valitsivat kevyen liikenteenväylän ajoreitikseen välttääkseen hidasteen aiheuttaman esteen. Kevyen liikenteen väylälle siirtymiseen hyödynnettiin hidastetta edeltävän kiinteistön Kotkantie 19 pihaan johtavaa liuskaa, kevyen liikenteen väylältä poistuttiin sulavasti Hietarinteenkujan kohdalta, tämä aiheutti suuria riskejä muille tiellä liikkujille.

Lisäksi Kotkantietä kulkee koululaisia kahteen kouluun Riihikallioon ja Hyrylään yläasteelle ja lukioon, mopoilla kulkevat nuoret käyttivät hidastetta keulimis-/ leikkimispaikkana, aiheuttaen toiminnalla melua ja vaaratilanteita.

Mittausjakson aikana rekisteröitiin raportin mukaan myös useita tärinätapahtumia. Hidasteet aiheuttivat mittausraportinkin mukaan kohonneita lukemia MP8 mittarilla asettuen värähtelyluokkaan C, jotka olivat havaittavissa, sekä vuorotyötä tekeviä häiritsevää.

Suunnittelussa on lisäksi valittu hidasteen luiskaksi betonikiveä ja korotus asfalttimassaa, joka tyypiltään on enemmän värähtelyä sekä melutasoa nostavaa, kun vastaavasti tärinämittauksessa asennettuna ollut kumimassainen hidaste. Materiaalin ollessa eri todellista tärinä ja meluhaittaa ei pystytä todentamaan oikeaksi. Vain suuntaa antavaksi. Jos värähtelyluokka nousi tutkimuksissa luokkaan C MP8-mittarilla on todennäköistä, että arvot kohoavat suuresti näin ollen myöskään kiinteistöille mahdollisesti aiheutuvia vaurioriskejä ei voida pitää merkityksettöminä vaan todennäköisinä.

Päätelmä

Tulemme omasta puolestamme vastustamaan hidasteiden rakentamista Kotkantielle. Kotkantie on päättyvä tie. Maaperän ollessa savea, hiekkaa ja moreenia ei pystytä takaamaan vanhemmille kiinteistöille tärinän aiheuttamaa vahinkoa. Tämä suunniteltu yksi hidaste ei myöskään tule poistamaan ylinopeuksia, eikä parantamaan näin ollen liikenneturvallisuutta Kotkantiellä, sen sijaan se aiheuttaa kyseisellä osalla Kotkantietä asukkaille tärinä- ja meluhaittoja, sekä asukkaille haitallisia pakokaasupäästöjä."

VASTINE:

Muistutuksessa 3 viereistä lähikiinteistöä vastustaa Kotkantielle suunnitellun korotetun hidasteen rakentamista. Lähiasukkaiden vastustus otetaan suunnitelmassa huomioon jättämällä Kotkantielle suunniteltu korotettu hidaste toteuttamatta.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää hyväksyä

  • Kotkantien ja Haukantien suojatie- ja liikennejärjestelyiden parantamisen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2070/1-7 vastineessa esitetyin muutoksin.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistöjen omistajat ja haltijat, Tomi Hurme, Petri Juhola, Jyrki Sjöblom, Marko Härkönen, Jukka-Matti Laakso 

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

tai

Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm