Perustelut
Vanutehtaan kaava-alueen ja Opintien kevyen liikenteen väylän katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2160/1-15 on ollut yleisesti nähtävillä 24.10.-6.11.2024.
Lähtökohdat
Katusuunnitelmaehdotus koskee Vanutehtaan asemakaavan uusien katujen ja siihen liittyvien polkujen sekä Opintien uuden kevyen liikenteen väylän rakentamista. Suunnittelukohde sijoittuu Jokelaan, Pertun koulun läheisyyteen. Suunnittelukohteeseen sisältyy myös 2 saarekkeellista suojatietä Opintien ylitse sekä nykyisten linja-autopysäkkien saneeraukset.
Liikenne- ja katutekniset ratkaisut
Vanutehtaan asemakaavan mukaisia uusia katuja on suunniteltu yhteensä 2 kpl.
Vanutehtaankatu on Opintiehen liittyvä 155 m pitkä tonttikatu, jossa ajoradan leveys on 5,5 metriä. Kadulle on suunniteltu reunakivet molemmin puolin katua kuivatuksen vuoksi. Kadun toiselle puolelle on suunniteltu 3 metriä leveä välikaista, jossa on myös kadunvarsipysäköintiä. Välikaistan toiselle puolelle on suunniteltu yhdistetty kevyen liikenteen väylä, jonka leveys on 3 metriä. Kadun rakennekerrokset ovat noin 1,2 metriä. Kaavan mukaisen tualueen leveys on yhteensä 15 metriä. Kadun nopeusrajoitukseksi tulee 30 km/h ja kadulle asetetaan aluepysäköintikielto. Kadulla on kääntöpaikka, jossa mahtuu peruuttaen kääntämään huoltoajoneuvot.
Vanutehtaanpolku on Vanutehtaankadun kääntöpaikkaan liittyvä noin 62 m pitkä tonttikatu, jossa ajoradan leveys on 4,5 metriä. Kadulla ei ole reunakiviä vaan kuivatus toimii painantein. Kadun rakennekerrokset ovat noin 1,2 metriä. Kaavan mukaisen katualueen leveys on yhteensä 10 metriä. Kadulle tulee 30 km/h nopeusrajoiuts sekä aluepysäköintikielto.
Puistopolkuja on suunniteltu toteutettavan yhteensä noin 640 metriä. Puistopolkujen leveys vaihtelee 3-4 metriin. Puistopolkujen rakennekerrokset ovat noin 1 metri. Osa puistopoluista hyödyntää nykyisiä polkupohjia ja ne osuudet saneerataan niiltä osin uuden suunnitelman kaltaiseksi. Puistopolut on pyritty suunnittelemaan niin, että alueen nykyinen puusto säilyisi alueella mahdollisimman hyvin.
Opintien KLV on Opintien itäpuolelle suunniteltu uusi kevyen liikenteen väylä pituudeltaan noin 840 metriä. Väylä tulee Opintien itäpuolelle Nukarintien ja Kappalaisenkaaren välille ja se yhdistää Pertuntien kevytväylän Jokelan keskustan keveyväyläverkostoon. Kevyen liikenteen väylän leveys vaihtelee 3,5…4 metriä. Rakennekerrospaksuudet ovat noin 1 metri. Kevytvälyän ja Opintien väliin tulee lähtökohtaisesti avo-ojakaista, mutta osassa kohtaa kevytväylä tulee Opintiehen kiinnin reunakivellisenä johtuen maastonmuodoista ja reitin varrella olevista vanhoista savenottolammista.
KLV:n yhteydessä Opintielle tulee 2 suojatiesaarekkeellista ylityskohtaa. Saarekkeiden poikkileveys on 2,5 metriä ja ajoradan leveys saarekkeiden kohdalla on 4,25 metriä. Saarekkeen pituussuuntainen odotustilan leveys on 4,5 metriä.
Opintien varressa olevat linja-autopysäkit katoksineen uusitaan myös molemmin puolin katua Pertun koulun kohdalla. Lisäksi Opintielle on suunniteltu raskaan liikenteen kadunvarsipysäköintiä noin 40 metrin matkalle.
Päällysteet ja istutukset
Vanutehtaan asemakaavan uudet kadut ja Opintien uuden kevyen liikenteen väylän ajorata päällystetään asfaltilla. VL- ja SL-alueilla olevat puistopolut päällystetään kivituhkalla.
Vanutehtaankadun välikaistalle tulee puuistutuksia jäsentämään katu- ja pysäköintitilaa. Lisäksi Opintien varteen on suunniteltu muutamia pensasistutuksia.
Kuivatus
Kadut kuivatetaan osittain painanteilla sekä avo-ojilla ja osittain hulevesiviemäriin liitettävin hulevesikaivoin. Uutta hulevesiviemäriä on suunniteltu yhteensä noin 320 metriä. Puistopolut kuivatetaan avo-ojin ja rummuin. Kaduille ja poluille tulee myös salaojat. Hulevedet ohjataan alueelta kaakkoispuolella sijaitsevaan Palojokeen. Katualueiden ja puistopolkujen hulevesien viivytys tapahtuu pääosin avo-ojissa ennen Palojokeen päätymistä.
Valaistus
Uusille kaduille ja Opintien kevyen liikenteen väylälle sekä osalle puistopoluista suunnitellaan uusi led-valaistus. Valaistuksella parannetaan mm. näkyvyyttä, liikenneturvallisuutta, ympäristön turvallisuuden tuntua ja suunnistautumista sekä alueen viihtyvyyttä.
Esteettömyys
Suojatiekohtiin on suunniteltu esteettömyysohjeistuksen mukaisia ratkaisuja reunakivinäkemien ja huomiokiveyksien laajuudessa.
Katusuunnitelmaehdotuksesta jätettiin 2 muistutusta nähtävillä olon aikana.
Muistutus 1, Nurmijärven Sähkö 17.10.2024
”Hei
Kiitämme lausuntomahdollisuudestamme suunnitelmaehdotukseen Jokela Vanutehtaan kaava-alue ja Opintien kevyen liikenteen väylä.
Pyydämme huomioimaan suunnitellun kevytväylän alle jäävät Opintien 110kV/20kV sähköasemalta eripuolille taajamaan lähtevät 20kV ilmajohto- ja maakaapelijohtolähdöt ja niiden siirtokustannukset.
Liitteenä verkkokarttamme alueelta. Kaapelit eivät ole tarkemitattuja."
Vastine 1
Rakentamissuunnittelun aikana tullaan vielä tekemään yhteistyötä Nurmijärven Sähkön kanssa sähkön johtosiirtoreittien suunnittelua varten. Siirtokustannuksissa huomioidaan Tuusulan kunnan ja Nurmijärven Sähkön välinen yhteistoimintasopimus ja siinä mainitut kustannusjaotteluperusteet siirtojen osalta.
Muistutus 2, Keski-Uudenmaan polkijat ry 28.10.2024
”Keski-Uudenmaan polkijat ry kiittää mahdollisuudesta kommentoida Vanutehtaan kaava-alueen ja Opintien katusuunnitelmaehdotusta.
Suunnitelmaehdotuksessa Vanutehtaankatu on uusi tonttikatu, jolla on 30 km/h nopeusrajoitus.Vanutehtaankatu liittyy Opintiehen, joka on kokoojakatu ja nykytilanteessa 40 km/h nopeusrajoitus. Suunnitelmaehdotuksessa on Opintien ja Vanutehtaankadun risteyksessä pyöräliikenteen etuajo-oikeutetulla suunnalla risteyksessä reunakivi, jollainen ei kuulu moderniin liikennesuunnitteluun. Väyläviraston ohje pyöräliikenteen suunnittelusta varoittaa tällaisista vanhentuneista ja virheellisistä käytännöistä reunakivien suhteen. Ruotsissa tehdyn tutkimuksen mukaan “Muut väylän kunnosta riippuvat tekijät, kuten pyörätien epätasaisuus, tilapäiset tai pysyvät esteet ja reunakivet, ovat syynä noin viidennekseen kaikista pyöräilijöiden yksittäisonnettomuuksista.” Reunakivet risteyksissä heikentävät liikenneturvallisuutta myös siltä osin, että ne vievät polkupyörän kuljettajan huomion pois liikennetilanteesta tien rakenteeseen.
Ehdotamme Opintien suuntaisen pyörätien toteuttamista korotettuna pyörätienä Vanutehtaankadun risteyksessä sekä eteläisemmässä puhdistamon ajoliittymässä. Korotettu pyörätie risteyksessä erottaa tehokkaasti rauhallisen tonttikadun kokoojakadusta, ja siten tehostaa suunnitelmaehdotuksessa määriteltyä nopeusrajoitusta.”
Vastine 2
Ehdotus yliajettavasta kevyen liikenteen väylästä on hyvä, mutta maaperäolosuhteista johtuen Opintien osuudella malli voi aiheuttaa tärinähaittaa lähistön kiinteistöille, jonka vuoksi sitä ei voida toteuttaa nähtävillä olleessa kohteessa. Mm. Peltokaaressa on jouduttu jälkikäteen purkamaan ajoradalta hidaste sen aiheuttaman tärinähaitan vuoksi. Korotettu kevyen liikenteen väylä on harkinnanvarainen malli kohteissa, jossa maaperä on kantavampaa ja vähemmän tärinää ympäristöönsä välittävää. Yksi tällainen kohde voisi olla esim. Puistokylä.
Opintie on selkeä kevyen liikenteen pääsuunta, ja sujuva pyöräily risteysalueilla tässä suunnassa on perusteltua. Maaperäolosuhteista johtuen tämä toteutetaan kuitenkin konservatiivisemmalla tavalla, jossa pyöräilyn etuajo-oikeus osoitetaan väistämisvelvollisuutena sivusuunnista tuleville ajoneuvoille sekä rakentamalla risteysten liittymäkohtiin pyöräilijöille luiska ns. O-tasoon ilman reunakiveä. Jalankulkijoiden osuus suojateillä rakennetaan luiskatulla reunakivellä korkoeron ollessa 4 cm ja näkyvöitetään esteettömyysohjeiden mukaisesti.