Tekninen lautakunta, kokous 18.2.2020

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 19 Lepokallionkaaren katusuunnitelmaehdotuksen hyväksyminen

TUUDno-2017-1063

Valmistelija

  • Tomi Hurme, suunnitteluinsinööri, tomi.hurme@tuusula.fi

Perustelut

Jokela, Alho, Lepokallionkaari

Asiaselostus

Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikassa on laadittu Lepokallionkaaren saneerauksen katusuunnitelmaehdotus, piir.no 2027/1-2. Katusuunnitelmaehdotus on ollut nähtävillä 23.1.-5.2.2020. Nähtävilläoloaikana jätettiin kolme muistutusta.

Suunnitelmaselostus

Lähtökohdat

Katusuunnitelmaehdotus koskee Lepokallionkaaren kadun saneeraamista. Rakennuskohde sijaitsee Tuusulan kunnassa, Jokelan Alhossa. Rakentaminen koskee Lepokallionkaaren kadun saneerausta.

Rakentamisen tarkempi ajankohta ei ole vielä tiedossa.

Maaperä

Alue sijoittuu maaperäkartan mukaan savelle ja soramoreenille. Tuusulan kunnan suorittamien maaperätutkimusten mukaan maaperä on savea, soramoreenia ja silttiä. Kallio sijaitsee kairausten perusteella noin tasolla +77,60…+80,10. Kalliosta on tehty kolmioverkko maatutkaamalla ja kallion arvioitu pinta on esitetty poikkileikkauskuvissa.

Nykyisen kadun pinnan korko vaihtelee pohjakartan mukaan tasolla +80,80…+83,10.

Liikenne- ja katutekniset ratkaisut

Katua ja kevyen liikenteen väylää saneerataan noin 360 metriä. Ajoradan leveys on 5 metriä ja kevyen liikenteen väylän leveys 2,5 metriä. Välikaistojen leveys on myös 2,5 metriä. Kadun korkoasemaa muutetaan osalla matkaa noin 20 cm nykyistä ylemmäs, jotta kadun alitusrummut saavat peitesyvyyttä. Lisäksi kadun sivukaltevuutta muutetaan niin, että välikaistan ojat poistuvat. Välikaistoille rakennetaan pysäköintitaskuja. Lepokallionkaaren sisäkaarteen tonttien ajoliittymiin lisätään madallettu betoninen reunakivi. Nurmi- ja sauvakiveykset rajataan upotetuin betonisin reunakivin.

Nykyiset suojatiet uusitaan suunnitelmien mukaisesti. Lisäksi Nukarintien yli Nukarintien-Kotipirtintien risteykseen toteutetaan uusi suojatie sekä odotustila. Suojateille tehdään varoitusalueet neliökivistä. Lepokallionkaaren alkuun asetetaan pysäköintikieltoalueesta kertovat liikennemerkit. Pysäköintitaskuille lisätään pysäköinnin sallivat p-merkit lisäkilpineen suunnitelman mukaisesti.

Päällysteet ja istutukset

Ajoradan rakennekerrospaksuus on 0,89 metriä. Ajorata päällystetään asfaltilla. Kevyen liikenteen väylän rakennekerrospaksuus on myös 0,89 metriä. Välikaistojen pysäköintitaskut rajataan upotetuin reunakivin sekä neliökivin. Osalle välikaistoista tulee nurmikivistä ja sauvakivistä yliajettava kivetys sekä osalle istutetaan puita suunnitelman mukaisesti.

Vesihuolto ja kaapelit

Lepokallionkaarelle ei ole suunniteltu lisää vesihuoltoa tai kaapeleita. Lepokallionkaarella sijaitsee vesihuollon lisäksi Elisan, Telian ja Nurmijärven Sähkön kaapeleita.

Kuivatus

Katu ja kevyen liikenteen väylä kuivatetaan kadun sivuojiin, josta ne johtuvat hulevesiviemärien sekä rumpujen kautta etelään, Temmon suuntaan. Vanhoja kadun alitusrumpuja poistetaan ja uusia asennetaan.

Valaistus

Kadulla on nykyisin valaistus, jota ei tarvitse uusia.

Esteettömyys

Suojateistä tehdään esteettömät siten, että suojatieylityksiin suunnitellaan puolen metrin levyinen varoitusalue neliökivistä jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Pyörätien jatkeilla toinen puoli reunakivestä luiskataan.

 

MUISTUTUKSET

Muistutus 1:

Telia Finland Oyj jätti ensimmäisen muistutuksen 20.1.2020. Muistutuksessa haluttiin, että kunta ottaa huomioon heidän kaapelinsa rakentamisen aikana.

Vastine:

Otetaan Teliaan yhteyttä, kun kadun saneerauksen rakentaminen ajankohtaistuu.

 

Muistutus 2:

Toinen muistutus jätettiin 4.2.2020. Muistutuksessa haluttiin säilyttää nykyiset suojatiemerkit Hurmeenpuiston ja Lepokallionkaaren kevyen liikenteen väylän välillä.

Vastine:

Säilytetään nykyiset suojatiemerkit Hurmeenpuiston ja Lepokallionkaaren kevyen liikenteen väylän välillä ja tehdään lisäksi uudet pyörätien jatkeen suojatiemaalaukset asfalttiin.

 

Muistutus 3:

Kolmas muistutus jätettiin 6.2.2020. Muistutuksessa oli liitteenä katusuunnitelman asemapiirustus, johon oli merkitty 3 kohtaa. Muistutuksessa haluttiin lisätä kaksi pysäköintitaskua ja merkitä uusien rakentuvien kiinteistöjen ajoneuvoliittymät suunnitelmiin. Muistutuksessa toivottiin myös hulevesien johtamista sadevesiviemäriin.

Vastine:

Lisätään kaksi pysäköintitaskua ja merkitään uusien rakentuvien kiinteistöjen ajoneuvoliittymät kadun välikaistoille suunnitelmiin. Kadulla ei ole hulevesiviemäröintiä, joten hulevedet ohjataan avo-ojiin.

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, yhdyskuntatekniikan päällikkö, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • hyväksyä Lepokallionkaaren saneerauksen katusuunnitelmaehdotuksen muistutusten vastineissa mainituin muutoksin, piir.no 2027/1A-2A

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin

Tiedoksi

kiinteistöjen omistajat ja haltijat, Telia Finland Oyj, Tomi Hurme, Petri Juhola, Jyrki Sjöblom, Jari Huttunen

Muutoksenhaku

VALITUSOSOITUS

Valitusoikeus ja valituksen perusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa tai päätös on muuten lainvastainen.
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Jos päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun muutettu päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Valitusviranomainen
Päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.
Valitusviranomaisen yhteystiedot
Helsingin hallinto-oikeus
Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin 029 56 42000
Faksi 029 56 42079
sähköposti helsinki.hao@oikeus.fi

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Tiedoksisaanti
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa. 

MRL 188 §:n 3 momentin mukaan kaavan tai rakennusjärjestyksen hyväksymistä koskevan päätöksen katsotaan tulleen asianosaisten tietoon samaan aikaan, kun päätöksen katsotaan kuntalain 140 §:n mukaisesti tulleen kunnan jäsenen tietoon.

Muista kuin em. päätöksistä asianosaisen katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, 7 päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä, 3 päivän kuluttua sähköpostin lähettämisestä, saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana. Tiedoksisaantipäivää tai sitä päivää, jona päätös on asetettu nähtäväksi yleiseen tietoverkkoon, ei lueta määräaikaan.

Valituksen muoto ja sisältö 
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta. Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

1) päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
2) miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
3) vaatimusten perustelut;
4) mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
     

Valitusasiakirjojen toimittaminen
Valitusasiakirjat on toimitettava valitusviranomaisille ennen valitusajan päättymistä. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valitusasiakirjat toimittaa valitusviranomaiselle ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä.
Asiakirjat toimitetaan viranomaisen asiointiosoitteeseen lähettäjän omalla vastuulla. Tämä voidaan tehdä myös postitse, sähköisesti tai lähetin välityksellä. Postiin valitusasiakirjat on jätettävä niin ajoissa, että ne ehtivät perille valitusajan viimeisenä päivänä ennen viraston aukioloajan päättymistä.

Lisätietoja
Tuomioistuinmaksulain (1455/2015) 2 §:n nojalla muutoksenhakijalta peritään oikeudenkäyntimaksua, joka on hallinto-oikeudessa 260 euroa. Saman lain 5 §:ssä on määräys niistä asioista, joista ei peritä oikeudenkäyntimaksua. Maksua ei myöskään peritä, jos hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi.