Perustelut
TAUSTAA JA ASIAN ESITTELY
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (jäljempänä Uudenmaan ELY-keskus) on lähettänyt kuntaan lausuntopyynnön 26.3.2025 ja lausuntopyynnön täydennyksen 30.4.2025 koskien otsikon mukaista tiesuunnitelmaa (UUDELY/1463/2024).
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on laatinut liikennejärjestelmistä ja maanteistä annetun lain (LjMTL, 503/2005) mukaisen tiesuunnitelman Maantien 11466 (Tuusulan itäväylä) parantaminen Rykmentinpuiston kohdalla, tiesuunnitelma, Tuusula. Tiesuunnitelman tilaajana ja maksajana on ollut Tuusulan kunta. Suunnitelman on laatinut Sitowise Oy. Tuusulan kunta on ohjannut suunnittelua yhdessä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.
Tiesuunnitelma on ollut nähtävillä 26.3.-25.4.2025. Nähtävilläoloaikana suunnitelmaan annettiin kaksi muistutusta. Lausuntopyynnön täydennyksessään (30.4.2025) Uudenmaan ELY-keskus pyytää kuntaa antamaan perustellut vastineet saatuihin muistutuksiin.
Lausuntopyynnössään (26.3.2025) Uudenmaan ELY-keskus pyytää Tuusulan kuntaa (jäljempänä Kunta) tarkistamaan suunnitelma-aineistossa olevat kaavaotteet ja -määräykset ja korjaamaan mahdolliset havaitsemansa puutteet ja virheet.
Uudenmaan ELY -keskus pyytää Tuusulan kuntaa kiinnittämään lausunnossaan huomiota alla lueteltuihin asioihin:
- Tiesuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin voimassa olevaa asemakaavaa, jos kyse on vaikutuksiltaan vähäisestä poikkeamisesta, ja kunta ja ne kiinteistönomistajat, joihin poikkeaminen välittömästi vaikuttaa, sitä puoltavat. Maantietä ei kuitenkaan saa rakentaa vastoin oikeusvaikutteista kaavaa.
- Maantien 11466 suoja-alue ulottuu 20 metrin etäisyydelle ajoradan keskiviivasta. Suoja-alue osoitetaan myös asemakaava-alueelle.
- Maantielle 11466 määrätään tiesuunnitelmassa liittymäkielto, ja sille sallitaan vain suunnitelman mukaiset liittymät. Maantielle 11466 voidaan myöntää lupa uuden yksityisen tien liittymän tai maatalousliittymän tekemiseen vain perustellusta syystä.
Uudenmaan ELY-keskus pyytää Tuusulan kuntaa ilmoittamaan tai ottamaan kantaa lausunnossaan myös seuraaviin asioihin:
- Onko kunta ilmoittanut verkkosivuillaan suunnittelun aloittamisesta, vuorovaikutuksen kutsusta ja suunnitelman nähtäville asettamisesta?
- Onko tiesuunnitelmassa otettu huomioon valtakunnallisen ja alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen kunnan alueella?
- Mitkä oikeusvaikutteiset yleis- ja asemakaavat ovat suunnitelman alueella lausuntopyynnön ajankohtana voimassa tai hyväksyttyjä? Ovatko kaavat yhdenmukaiset suunnitelman kanssa? Jos kaavoitustilanteessa on tapahtunut muutoksia nähtäville asetettavassa suunnitelmassa kuvatusta, pyydetään kaupunkia yksilöimään muuttuneet kaavat lausunnossaan.
- Tiesuunnitelma voidaan hyväksyä vastoin asemakaavaa, jos poikkeaminen on vaikutuksiltaan vähäinen ja kaupunki sekä kiinteistönomistaja sitä puoltavat. Sitoutuuko kunta muuttamaan asemakaavat tiesuunnitelman mukaiseksi ennen maantien rakentamista?
- Laatiiko kunta tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät omat suunnitelmansa sekä vastaako kunta suunnitelmien käsittelyprosessista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa?
- Onko kunnalla huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin, tukimuureihin tai muihin merkittäviin rakenteisiin?
- Osallistuuko kunta maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa ja kustannusjakoehdotuksessa esitetyllä tavalla? Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu 12 510 877 euroksi (MAKU-ind. 145; 2020 = 100, alv 0 %), josta kunnan osuudeksi esitetään indeksiin sidottua 12 295 877 euroa.
- Onko kunta valmis luovuttamaan maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin?
- Toteuttaako kunta suunnitelman toteuttamisen edellyttämät katujärjestelyt Rykmentinportinkadun, Rykmentinpuiston risteyssillan ja Portinkoukun sekä jalankulku- ja pyöräilyväylät K3J ja K4J samanaikaisesti tietöiden kanssa?
LAUSUNTO
Lausunnon kirjoittamisen ajankohtana suunnittelualueella on voimassa seuraavat yleis- ja asemakaavat:
- Hyrylän laajentumissuuntien osayleiskaava, 9.4.2001, (koko suunnittelualue)
- Rykmentinpuiston osayleiskaava, 22.10.2014 (koko suunnittelualue)
- Sulan osayleiskaava, 27.1.2016 (kartta T214-1)
- Rykmentinpuiston yritysalue (3544), 18.8.2021, (koko suunnittelualue)
Tuusulan kunta on tarkastanut nähtävillä olleessa (26.3.-25.4.2025) tiesuunnitelmassa olleet kaavaotteet ja -määräykset ja toteaa seuraavaa:
- Nähtävillä olleesta tiesuunnitelma-aineistosta puuttui Rykmentinpuiston työpaikka-alueen asemakaavaote ja -määräykset. Nämä lisätään lopulliseen tiesuunnitelma-aineistoon.
- Rykmentinportti I -asemakaavaehdotus on hyväksytty kunnanvaltuustossa 3.3.2025. Päätös on saanut lainvoiman 22.4.2025, ja kaava on tullut voimaan 28.5.2025.
- Tuusulan Itäväylän aluevaraussuunnittelun aikana on havaittu tarve tarkistaa nykyisessä Rykmentinpuiston työpaikka-alueen asemakaavassa esitettyjä tie- ja katualueen rajoja. Rajoja on tarkennettu tiesuunnittelun aikana. Tätä muutostarvetta vastaamaan ollaan kunnassa valmistelemassa Tuusulan Itäväylä I -asemakaavaa, jolla vastataan rajojen muutostarpeeseen. Asemakaava on menossa hyväksymiskäsittelyyn todennäköisesti kesäkuussa 2025. Tuusulan Itäväylä I -asemakaavaehdotusaineisto lisätään tiesuunnitelma-aineistoon, mikäli se on aikataulullisesti mahdollista.
Kunnalla ei ole huomauttamista ELY-keskuksen toteamukseen tiesuunnitelman hyväksymisestä ja maantien rakentamisesta suhteessa alueen asemakaavoitukseen. Kunta sitoutuu muuttamaan asemakaavat tiesuunnitelman mukaiseksi ennen maantien rakentamista.
Kunnalla ei ole huomauttamista suoja-alueiden leveyteen ja niiden aiheuttamiin rakennusrajoituksiin.
Kunta tiedostaa, että tiesuunnitelmassa maantielle 11466 määrätään liittymäkielto ja sille lähtökohtaisesti sallitaan vain suunnitelman mukaiset liittymät ja että maantielle 11466 voidaan myöntää lupa uuden yksityisen tien ja liittymän tai maatalousliittymän tekemiseen vain perustellusta syystä.
Kunta on ilmoittanut verkkosivuillaan suunnittelun aloittamisesta (22.4.2024), vuorovaikutuksen kutsusta (10.9.2024) ja suunnitelman nähtäville asettamisesta (26.3.2025).
Kunta toteaa, että tiesuunnitelmassa on otettu huomioon valtakunnallisen ja alueellisen liikennejärjestelmäsuunnitelman tavoitteiden toteutuminen kunnan alueella. Väyläviraston Suunnitteluperusteiden (VÄYLÄ/1685/04.01.00/2020, 24.8.2020) mukaan maantien luokitus tullaan muuttamaan yhdystiestä seudulliseksi maantieksi ja sen on kaavailtu palvelevan osana itä-länsisuuntaista liikennettä. Suunnittelua ohjaamassa on ollut Uudenmaan ELY-keskus.
Kunta ilmoittaa laativansa tiesuunnitelman ratkaisuihin ja toteuttamiseen liittyvät omat suunnitelmansa ja vastaavansa suunnitelmien käsittelyprosessista hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa.
Kunnalla ei ole huomauttamista tiesuunnitelmaan sisältyviin siltoihin, meluesteisiin tai tukimuureihin.
Kunta ilmoittaa osallistuvansa maantien tekemisestä aiheutuviin rakentamis- ja kunnossapitokustannuksiin tiesuunnitelman kustannusarviossa ja kustannusjakoehdotuksessa esitetyllä tavalla. Hankkeen kokonaiskustannukset on arvioitu 12 510 877 euroksi (MAKU-ind; 2020 = 100, alv 0%), josta kunnan osuudeksi esitetään sidottua 12 295 877 euroa. Arviossa esitettyihin kokonaiskustannuksiin sisältyy myös katu- ja siltarakenteiden sekä vesihuollon kustannukset.
Kunta luovuttaa maantien tekemiseen tarvittavan omistamansa maa-alueen korvauksetta tietarkoituksiin ja toteuttaa suunnitelman toteuttamisen edellyttämät katujärjestelyt Rykmentinportinkadun, Rykmentinpuiston risteyssillan ja Portinkoukun sekä jalankulku- ja pyöräilyväylät K3J ja K4J samanaikaisesti muiden tietöiden kanssa.
MUISTUTUKSET JA KUNNAN VASTINEET MUISTUTUKSIIN
Tiesuunnitelmaan tuli sen nähtävilläoloaikana (26.3-25.4.2025) kaksi muistutusta, johon kunta antaa seuraavat vastineet:
Muistutus 1, Finsora Oy, Tuomox Oy ja kaksi yksityishenkilöä, 11.4.2025
”Rykmentinortti I asemakaavan yleisötilaisuudessa 5.11.2024 kerrottiin myös Itäväylän aluevaraussuunnitelman päivityksestä, jossa mm. selvisi, että esitetään Sulantien liittymän itäväylään (nyk. Kukkatalon liittymä) sulkemista. Tämä on maanomistajien ja Tuusulan kunnan maankäyttösopimuksen hengen vastainen ja siksi maanomistajat esittävät, että Itäväylän liittymät Rykmentinpuiston teollisuusalueelle sekä Sulantielle tehdään kiertoliittymänä (Koskenmäen korjattu kiertoliittymä sekä Hyrylän molemmat kiertoliittymät, 2+2 kaistaisia, toimivat moitteettomasti). Rykmentinpuiston eritasoliittymän toteuttaminen jäisi kunnan vastuulle (alustavassa kustannuslaskelmassa valtion osuus 50 000 euroa) ja maksettavaksi ja kiertoliittymän rakentamis- ja kunnossapitokustannukset ovat paljon pienemmät kuin erotasoliittymän. Lisäksi Itäväylän liittyminen Kulloontiehen ja Saksanväylään on esitetyn kartan mukaan tulossa liikenteelliseksi hyvin haastavaksi, pitäisi toteuttaa isona kiertoliittymänä. Kiertoliittymä on raskaalle liikenteelle parempi ratkaisu, kuin erotasoliittymä kun tarkastetaan liittymistä pääväylään. Lisäksi voi mainita, että kiertoliittymät tekevät tiestä turvallisemmaksi, koska nopeudet putoavat. Jos itäväylästä tulee esitetyn mukainen niin siitä tulee hyvin vaarallinen ylinopeuksien johdosta. Aluevaraussuunnitelman päivitysluonnoksen mukaan ei tulla saamaan Hyrylän läpiajoliikennettä vähennettyä. Allekirjoittaneet ovat Sulan alueen maanomistajia Sulantien ja Itäväylän liittymän läheisyydessä.
Tuusulan kunnalla on myös aluevaraussuunnitelman päivityksen takia vireillä Tuusulan itäväylä I -niminen asemakaava (oas ollut nähtävillä syksyllä 2024). Mielestämme tiesuunnitelma pitäisi hyväksyä vasta sen jälkeen, kun tämä asemakaava on hyväksytty, koska tässä kaavassa selvitetään itäväylän lopullinen ulottuvuus.
Koska tiesuunnitelma on nyt nähtävillä niin allekirjoittaneet esittävät, että tiesuunnitelmaa pitää muuttaa siten, että se toteutetaan isona kiertoliittymänä eikä eritasoliittymänä.”
Vastine 1
Tuusulan itäväylälle välillä Tuusulanväylä -Kulloontie on laadittu aluevaraussuunnitelma vuonna 2010 ja aluevaraussuunnitelman päivitys on valmistunut vuonna 2024.
Nähtävillä ollut Tiesuunnitelma Tuusulan itäväylällä Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla perustuu aluevaraussuunnittelun yhteydessä laadittuihin Väyläviraston Suunnitteluperusteisiin (VÄYLÄ/1685/04.01.00/2020, 24.8.2020).
Suunnittelua ohjaavia liikenteellisiä tavoitteita ovat olleet Suunnitteluperusteiden mukaisesti mm. Tuusulan itäväylän (Maantie 11466) pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuuden ja toimintavarmuuden parantaminen, terminaalien ja logistiikkakeskusten (kauppaa ja yritystoimintaa palvelevaa logistiikkaa) yhteyksien parantaminen päätieverkkoon sekä alueen tavarakuljetusten sekä työ- ja asiointimatkojen sujuvuuden, toimintavarmuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen. Lisäksi tavoitteena on ollut edistää joukkoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytön edellytyksiä.
Tavoitteina ovat olleet myös mm. turvallisuuden parantaminen, liikenteen päästöjen väheneminen liikenteen sujuvuuden kasvaessa, meluntorjunnan parantaminen sekä Tuusulan asemakaavojen ja yleiskaavojen toteuttamisen mahdollistaminen.
Uudenmaan maakuntakaavassa (Uudenmaan kokonaiskaava) maantie 11466 on määritelty seututieksi ja se yhdistyy lännessä kantatiehen 45 (Tuusulanväylä) ja pohjoisessa maantiehen 148 (Kulloontie) eritasoliittymin. Uudenmaan ehdotusvaiheessa olevassa maakuntakaavassa (Uusimaa-kaava 2050) maantie 11466 on merkitty maakunnallisesti merkittävänä tienä.
Alueen asemakaavoituksessa on eritasoliittymät otettu huomioon tilavarauksin.
Suunnitteluperusteiden mukaisesti lopullisessa tilanteessa Tuusulan itäväylän status muuttuu yhdystiestä seututieksi (148), jonka nopeusrajoitus on 80 km/h.
Tavoitteiden saavuttamiseksi on aluevaraussuunnittelun yhteydessä tehtyjen tarkastelujen mukaan päädytty siihen, että Kulloontien, Rykmentinpuiston, Fallbackantien, Korvenrannantien ja Tuusulanväylän liittymät toteutetaan eritasoliittyminä.
Tämä 26.3-25.4.2025 nähtävillä ollut tiesuunnitelma koskee liittymä- ja katujärjestelyjä Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla. Nähtävillä ollut tiesuunnitelma ei koske muita aluevarausuunnitelmaan sisältyviä liittymiä: (Kulloontie, Fallbackantie, Korvenrannantie ja Tuusulanväylä).
Näiden kohteiden tiesuunnittelua ei ole vielä edistetty.
Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla käytettävä liittymätyyppi ei vaikuta Sulan alueen liikenteen sujuvuuteen.
Tuusulan itäväylä I asemakaavan ja asemakaavamuutoksen (3673) tavoitteena on mahdollistaa Tuusulan itäväylän parantaminen Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla aluevaraussuunnitelman mukaisesti nelikaistaiseksi, kaksiajorataiseksi maantieksi liittymä- ja pysäkkijärjestelyineen sekä toteuttaa tarvittavat jalankulun ja pyöräilyn yhteydet. Kaavassa esitettävät tie- ja katualueiden rajojen muutokset perustuvat pitkälti laadittuun tiesuunnitelmaluonnokseen.
Muistutus 2, Pirilän kukkatalo Oy, Kiinteistö Oy Amerintie 88, Kukkatalon Puutarha Oy, 25.4.2025
”II MUISTUTUS TIESUUNNITELMAAN
Muistutuksen tekijät (jatkossa kaikki ovat yhdessä ”Kukkatalo”) vaativat, että tiesuunnitelmassa esitettävä Rykmentinpuiston eritasoliittymä muutetaan kiertoliittymäksi, mikäli nyt suunnitellun liittymän toteuttaminen estää Pirilän Kukkatalo Oy:n kohdalla olevan Sulantien jatkeena olevan Kukkatalon liittymän säilyttämisen nykyisellään tai sen muuttamisen kiertoliittymäksi tai eritasoliittymäksi.
Kukkatalon liittymä on osoitettu liitteessä 1
III MUISTUTUKSEN PERUSTEET
1. TAUSTA
Kukkatalo on kotimainen puutarha-alan perheyritys, joka on syksystä 1999 asti harjoittanut ko. Kiinteistöllä liiketoimintaa laajan puutarhakeskuksen muodossa Pirilän Kukkatalo Oy nimellä. Vuoden 2012 alusta lukien kyseessä olevan Kiinteistön omistajana on Kiinteistö Oy Amerintie 88. Samasta ajankohdasta lukien Kiinteistöllä harjoittaa puutarhakeskusliiketoimintaa Pirilän Kukkatalo Oy ja kasvien tuotanto- ja viljelytoimintaa Kukkatalon Puutarha Oy. Aiemmin kaikki sanottu toiminta on hoidettu 31.12.2011 jakautuneen Pirilän Kukkatalo Oy:n toimesta.
Kiinteistöllä sijaitsevat paitsi sisä- ja taimistomyymälät, myös laajat kasvihuoneet, joissa kasvatetaan vuosittain pitkälti yli 1.300.000 ruukkukasvia ja noin miljoona tulppaania myytäväksi myös muissa Kukkatalon myymälöissä.
Puutarhakeskus on merkittävä työllistäjä. Sillä on työntekijöitä vuodenajasta riippuen 20 – 50 henkilöä.
Kiinteistöstä on muodostunut Kukkatalolle vuosien aikana tärkeä ja nykyisillä liikenneyhteyksillä (Kukkatalon liittymä) hyvin saavutettavissa oleva liikepaikka. Tuusulan Kukkatalossa on vuosittain reilu 200.000 maksutapahtumaa ja asiakkaita käy lähes puoli miljoonaa.
Kukkatalon saavutettavuuden kannalta ratkaiseva ja elintärkeä tekijä on Kiinteistöltä Tuusulan itäväylälle oleva Kukkatalon liittymä.
Kukkatalo on tehnyt Kiinteistöllä sijaitseviin tuotanto- ja myymälärakennuksiin sekä koneisiin ja laitteisiin ja lämpökeskukseen miljoonien ehkä jopa kymmenien miljoonien eurojen suuruiset investoinnit.
Kukkatalon toimintaedellytysten näkökulmasta on ensiarvoisen tärkeää, ettei Tuusulanväylän tiesuunnitelmalla haitata, vaikeuteta, saati poisteta puutarhakeskusliiketoiminnan harjoittamisen edellytyksiä.
2. TIESUUNNITELMA
2.1. Kukkatalon ja Tuusulan itäväylän välisen suoran kulkuyhteyden eli Kukkatalon liittymän poistaminen estää ja vähintäänkin vaikeuttaa Kukkatalon toimintaan niin paljon, että liittymän poisto tekee tiesuunnitelmasta kohtuuttoman Kukkatalon kannalta.
Tiesuunnitelman toteutuminen saattaa käsittääksemme merkitä sitä, että Tuusulan itäväylälle olevan Kukkatalon liittymän kohdalla ei voitaisi jatkossa säilyttää liittymää.
Kukkatalon liittymän poistuminen olisi Kukkatalon kannalta katastrofaalinen ja sellaisenaan kohtuuton.
On selvää, että minkä tahansa liikepaikan toiminnan kannalta keskeisiä kriteerejä ovat erityisesti näkyvyys ja helppo saavutettavuus. Tämä vaatimus korostuu Kukkatalon Tuusulan toimipisteen osalta.
Kukkatalon puutarhakeskus sijaitsee välittömästi Tuusulan itäväylän varrella ja puutarhakeskus mainoksineen näkyykin Tuusulan itäväylälle Kukkatalon liittymän molemmin puolin. Kukkatalon toiminnan kannalta tärkeän asiakasryhmän muodostavat ne, jotka pistäytyvät myymälään, koska sinne on helppo poiketa Tuusulan väylältä, vaikka sitä ei olisi erityisesti etukäteen suunnitellut. Kukkatalolla on paljon asiakkaita, jotka pistäytyvät myymälään sen havaitessaan.
Sillä, että Kukkataloon on helppo tulla suoraan Tuusulanväylältä, on ratkaisevan tärkeärooli siinä, että pääosa Kukkatalon puutarhakeskuksen asiakasvirrasta saapuu, ja on Kukkatalon liittymän olemassaolon aikana saapunut puutarhakeskukseen juuri Kukkatalon liittymän kautta suoraan Tuusulanväylältä. Puutarhakeskuksen saavutettavuus Kukkatalon liittymän kautta on helppoa ja nopeaa.
Myös lähes kaikki Kukkatalon tavaraliikenne kulkee Kukkatalon liittymän kautta.
Kun Kukkatalon liittymän mahdollistava tieoikeus aikanaan perustettiin, tietoimituksen toimituskirjassa todettiin, että Kukkatalon kiinteistön ”tarkoituksenmukaista käyttöä varten tärkeää saada kulkuyhteys tilan 2:204 kautta Tuusulan itäväylälle”.
Kukkatalon liittymän muodostaman kulkuyhteyden olemassaolo on käytännössä puutarhakeskuksen liiketoiminnan ehdoton edellytys.
Mikäli nykyinen tasoliittymä poistuisi tiesuunnitelmissa esitettyjen muiden liittymien vuoksi, Kukkatalon Kiinteistön saavutettavuus heikkenisi siinä määrin, ettei puutarhakeskuksen suoriin asiakaskontakteihin perustuvan liiketoiminnan harjoittaminen kyseisellä Kiinteistöllä olisi todennäköisesti enää mahdollista ja kannattavaa. Myös tavarankuljetus vaikeutuisi selvästi.
Vähimmilläänkin Kukkatalon liittymän poisto merkitsisi sitä, että Kukkatalon liikevaihto ja kannattavuus tulisivat laskemaan huomattavasti. Mikään kiertotie ei kykene korvaamaa Kukkatalon liittymän poistamista.
Tästä syystä Rykmentintien eritaloliittymästä tulee luopua ja Tuusulanväylä tulee toteuttaa kokonaan kiertoliittymin tai valo-ohjatuin risteyksin.
Kukkatalon käsityksen mukaan Tuusulan itäväylään verrattavissa olevilla Helsingin alueen ohitusväylillä on yleisesti ja myös paikallisesti käytössä 60 km/h nopeusrajoituksia sekä kiertoliittymiä ja valo-ohjattuja tasoliittymiä. Tuusulan itäväylän alkuosalla eli Tuusulan väylän ja Korvenrannantien välisellä alueella nopeusrajoitus on tälläkin hetkellä 60 km/h. Tämä nopeusrajoitusalue sopisi varsin hyvin laajennettavaksi vähintään Fallbackantien risteykseen saakka. Ratkaisu mahdollistaisi kiertoliittymän tai valo-ohjatun tasoliittymän käytön myös siinä tapauksessa, että Tuusulan itäväylä muutettaisiin tulevaisuudessa nelikaistaiseksi. Kukkatalon käsityksen mukaan kiertoliittymiä käytetään vastaavissa tilanteissa menetyksellisesti ja turvallisesti.
Kiertoliittymän ja myös valo-ohjatun risteyksen rakentamiskustannukset olisivat vain murto-osa eritasoliittymän kustannuksista.
Kukkatalon näkemys asiassa on siis se, että Tuusulan itäväylän nopeusrajoitukseksi tulisi asettaa Tuusulan väylän ja Fallbackantien risteyksen välisellä alueella 60 km/h ja Kukkatalon liittymän poistamisen sijasta korvata se kiertoliittymällä tai vaihtoehtoisesti valo-ohjatulla risteyksellä.
Rykmentintien liittymän tiesuunnitelman selostusosan kohdassa sivulla 51 todetaan, että: Rykmentinpuiston eritasoliittymän rakentaminen parantaa Rykmentinpuiston yritysalueen saavutettavuutta ja liikenteellistä toiminnallisuutta. Eritasoliittymä katuverkkoineen parantaa olemassa olevien ja tulevien yritysten toimintaedellytyksiä. Liittymä ja sen mahdollistama maankäytön kehitys liittää alueen paremmin Hyrylän toiminnalliseen alueeseen. Paranevat yhteydet mahdollistavat maankäytön kehittämisen maankäyttösuunnitelmien mukaisesti.
Voi olla, että nyt ko. eritasoliittymä parantaa Rykmentintien yritysalueen saavutettavuutta. Samaan aikaan se kuitenkin heikentää huomattavasti Sulan alueen saavutettavuutta. Se pahimmassa tapauksessa poistaa Kukkatalon toimintaedellytykset ja tekee miljoonien investoinnit hyödyttämiksi.
Kukkatalo katsoo, että tiesuunnitelma asettaa Kukkatalon ja sen ympärillä sijaitsevat maanomistajat huonompaan asemaan kuin Tuusulan itäväylän varrella sijaitsevat muut maanomistajat. Mikäli Tuusulanväylän varrella halutaan toteuttaa eritasoliittymiä, ne tulee toteuttaa sellaisina, että myös Kukkatalon liittymänkohdalle voidaan toteuttaa eritasoliittymä.
Helpoiten Tuusulanväylän varren yritysten tasapuolinen kohtelu onnistuu kuitenkin siten, että liittymät toteutetaan kiertoliittyminä. Tämä on ainoa tapa varmistaa, etteivät eritasoliittymät vaikeuta toisten toimintaa ja paranna toisten. Nykyinen suunnitelma on johtamassa tällaiseen tilanteeseen.
Tiesuunnitelma ei ota lainkaan huomioon Rykmentintien eritasoliittymän erittäin negatiivisia heijastusvaikutuksia Kukkatalon ja muiden Sulan alueen yritysten toimintaedellytyksiin. Kukkatalo katsoo, että tiesuunnitelma olisi tullut laatia huomioiden sen laajat vaikutukset.
Ottaen huomioon Tuusulanväylän varrelle suunniteltujen eritasoliittymien tiheydet, tulisi myös nykyisen Kukkatalon liittymän kohdalla rakentaa eritasoliittymä, mikäli edellä sanotut vaihtoehtoiset kiertoliittymämallit todetaan mahdottomiksi. Nyt esitettävässä tilanteessa Fallbackantiestä itään päin olevilla kiinteistöillä on mahdollisuus eritasoliittymiin noin kilometrin välein.
Kukkatalo sen sijaan joutuisi ohjaamaan asiakas- ja tavaraliikenteensä katuverkostoa pitkin kiertoteitse. Kukkatalo tippuu ikään kuin Tuusulan itäväylän liikennevirtojen ulottumattomiin, kun itään päin kuljettaessa ensimmäinen liittymä Tuusulanväylältä tultaessa on vasta Kukkatalon jälkeen sijaitseva Fallbackantien liittymä. Tällä olisi, kuten edellä on selostettu kriittinen vaikutus.
3. LOPUKSI
Katsomme, että Rykmentintien eritasoliittymän rakentaminen vaikeuttaa osaltaan Kukkatalon liittymän säilyttämistä ja toteutusta ja johtaa Tuusulanväylän varren yritysten epätasa-arvoiseen asemaan. Asiassa ei ole esitetty perusteita sille, miksi eritasoliittymän rakentaminen katsotaan tarpeelliseksi Rykmentintien alueen kannalta, kun se samalla voi johtaa Sulan alueen yritysten toimintaedellytysten vaikeutumiseen.
Tiesuunnitelma keskittyykin liiaksi pohtimaan Rykmentintien alueen yritysten toimintaedellytyksiä ottamatta huomioon kokonaisuutta ja esimerkiksi Sulan alueen nykyisiä ja tulevia yrityksiä.
Tuusulanväylän varrella sijaitsevaa yritystoimintaa tulisi kohdella tasapuolisesti ja tämä voidaan varmistaa vain sillä, että alueella säilytetään tasoliittymät joko kiertoliittyminä tai valo-ohjattuina liittyminä.”
Vastine 2.
Nähtävillä ollut Tiesuunnitelma Tuusulan itäväylällä Rykmentinpuiston työpaikka-alueen kohdalla perustuu aluevaraussuunnittelun yhteydessä laadittuihin Väyläviraston Suunnitteluperusteisiin (VÄYLÄ/1685/04.01.00/2020, 24.8.2020).
Suunnittelua ohjaavia liikenteellisiä tavoitteita ovat olleet Suunnitteluperusteiden mukaisesti mm. Tuusulan itäväylän (Maantie 11466) pitkämatkaisen tavara- ja henkilöliikenteen sujuvuuden ja toimintavarmuuden parantaminen, terminaalien ja logistiikkakeskusten (kauppaa ja yritystoimintaa palvelevaa logistiikkaa) yhteyksien parantaminen päätieverkkoon sekä alueen tavarakuljetusten sekä työ- ja asiointimatkojen sujuvuuden, toimintavarmuuden ja matka-aikojen ennustettavuuden parantaminen. Lisäksi tavoitteena on ollut edistää joukkoliikenteen sekä jalankulun ja pyöräilyn käytön edellytyksiä.
Tavoitteina ovat olleet myös mm. turvallisuuden parantaminen, liikenteen päästöjen väheneminen liikenteen sujuvuuden kasvaessa, meluntorjunnan parantaminen sekä Tuusulan asemakaavojen ja yleiskaavojen toteuttamisen mahdollistaminen.
Uudenmaan maakuntakaavassa (Uudenmaan kokonaiskaava) maantie 11466 on määritelty seututieksi ja se yhdistyy lännessä kantatiehen 45 (Tuusulanväylä) ja pohjoisessa maantiehen 148 (Kulloontie) eritasoliittymin. Uudenmaan ehdotusvaiheessa olevassa maakuntakaavassa (Uusimaa-kaava 2050) maantie 11466 on merkitty maakunnallisesti merkittävänä tienä.
Alueen asemakaavoituksessa on eritasoliittymät otettu huomioon tilavarauksin.
Suunnitteluperusteiden mukaisesti lopullisessa tilanteessa Tuusulan itäväylän status muuttuu yhdystiestä seututieksi (148), jonka nopeusrajoitus on 80 km/h.
Tavoitteiden saavuttamiseksi on aluevaraussuunnittelun yhteydessä tehtyjen tarkastelujen mukaan päädytty siihen, että Kulloontien, Rykmentinpuiston, Fallbackantien, Korvenrannantien ja Tuusulanväylän liittymät toteutetaan eritasoliittyminä.
Tämä tiesuunnitelma ei koske Kukkatalon kohdalla olevaa liittymää Itäväylälle tai sen lähialuetta eikä tämän tiesuunnitelman ratkaisut vaikuta Kukkatalon liittymän käyttöön tai Sulan alueen saavutettavuuteen. Kukkatalon liittymäasia sekä muistutuksessa esitetyt liikenneratkaisut Fallbackantien ja Tuusulanväylän välille ratkaistaan myöhemmin, kun Itäväylän tiesuunnittelu Sulan alueen kohdalla tulee ajankohtaiseksi.
Liitteet:
- Uudenmaan ELY-keskuksen lausuntopyyntö Maantien 11466 (Tuusulan itäväylä) parantaminen Rykmentinpuiston kohdalla, tiesuunnitelma, Tuusula, 26.3.2025
- Uudenmaan ELY-keskuksen lausuntopyynnön täydennys, Maantien 11466 (Tuusulan itäväylä) parantaminen Rykmentinpuiston kohdalla, tiesuunnitelma, Tuusula, 20.4.2025
Lisätiedot: projektipäällikkö Helena Sundström p. 040 314 3559