Tekninen lautakunta, kokous 10.12.2019

Pöytäkirja on tarkastettu

§ 130 Tuusulan keskus ja Nummenharju (C) ja Kellokosken viheralueiden kunnossapitourakat

TUUDno-2019-2263

Valmistelija

  • Riitta Kalliokoski, kunnanpuutarhuri

Perustelut

Tuusulan kunnan viheralueiden kunnossapidon urakat:
Tuusulan keskus ja Nummenharju (C ) sekä Kellokosken alueella 2020-2024, hankintapäätös

Hankinnan kohde

Yhdyskuntatekniikka on kilpailuttanut Tuusulan kunnan viheralueiden kunnossapidon alueurakan Tuusulan keskuksen ja Nummenharjun (C) sekä Kellokosken ajalle 1.4.2020 - 30.4.2024. Sopimuskauden tavoitteena on alkaa 1.4.2020 ja loppua 31.3.2022. Tilaaja varaa oikeuden 1+1 vuoden optiokauteen, josta päätetään erikseen kunkin optiokauden 31.10 mennessä.

Hankkeen laajuus on Tuusulan keskus ja Nummenharjun (C) alueella viheralueita 19ha kiinteistöjen piha-alueita 4,1 ha. Kellokoskella viheralueita on 53 ha ja kiinteistöjen piha-alueita 1,1 ha. Kiinteistöillä hoidon piiriin kuuluu myös asfaltti sekä kivituhkapinnat, jotka eivät sisälly ilmoitettuihin pinta-aloihin. Katujen reunaniittoja on 41km. Puistoja ja viheralueita hoidetaan ympärivuotisesti, kiinteistöjen piha-alueiden osalta vuosittainen hoitoaika on 1.4. - 30.11.

Urakka pitää sisällään katujen reunaniittoa (Kellokoski) ja yleisten alueiden, viheralueiden, katuvihreän, leikkipuistojen, koirapuistojen sekä kiinteistöjen piha-alueiden kunnossapitoa. Molemmat urakka-alueet sisältävät myös puhtaanapitotyöt sekä koirankakkapussiasemien hoidon. Kellokosken alueella kesäkukkien istutus ja hoito sisältyvät urakkaan.

Kunnossapitourakasta on pyydetty liitteen mukaiset urakkatarjoukset. Urakka sisältää kiinteään kokonaishintaan sisältyviä töitä sekä optiona pyydettyjä tuntihintaisia töitä.  Urakan maksuperusteena on urakkaohjelman ja urakkasopimuksen mukaiset työt sekä tarvittaessa erikseen tilattavat yksikköhintaiset työt.

Hankintailmoitus on julkaistu Cloudia kilpailutusportaalin kautta hankintailmoitukset.fi ja Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa (EUVL) 9.10.2019, ilmoituksen numero on 2019-020562 ja– EUVL 2019/S 196-476263. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä ja tarjousten vertailuperusteena oli kokonaistaloudellisesti edullisin hinnaltaan halvin. Hankinnassa noudatetaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016). Hankinnan arvioitu kokonaisarvo vuositasolla on noin 145 000 euroa alv 0 %. Hankinnan arvo ylittää hankintalain 26 §:ssä ilmoitetun EU-kynnysarvon.

 

Tarjousten käsittely

Tarjousten avaamisen jälkeen suoritettiin määräajassa saapuneiden tarjousten tarkistus ja arviointi. Tarjousten käsittely ennen vertailua on kolmivaiheinen, ensin avataan saapuneet tarjoukset ja tämän jälkeen tarkistetaan tarjousten tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuusehtojen täyttyminen Tarjouspyynnön vastaiset tarjoukset hylätään ja vaatimukset täyttävät tarjoukset otetaan mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten avaus, tarjouspyynnönmukaisuus ja tarjoajien kelpoisuus

Määräaikaan 10.11.2019 klo 20:00 mennessä saatiin tarjoukset Viheralueiden kunnossapidosta alueille Tuusulan keskus ja Nummenharju (C ) neljältä urakoitsijalta: Lassila Tikanoja Oyj 111 736,14€/vuosi, Rata ja Talohuolto RTH Oy 121 162,38€/h, Vihervarikko Oy 109 018,74€/vuosi, VRJ Etelä-Suomi Oy 161 238,15€/vuosi. Viheralueiden kunnossapidosta Kellokosken urakkaan saatiin tarjous kolmelta urakoitsijalta: Lassila Tikanoja Oy 159 4242,52€/vuosi , Vihervarikko Oy 113 878,22€/vuosi, VRJ Etelä-Suomi Oy 144 536,30€/vuosi. Tarjoukset avattiin suljetussa tilaisuudessa 11.11.2019 hankintayksikön tiloissa. Määräajan jälkeen saapuneita tarjouksia ei ollut.

Tarjoajilla oli ennen tarjousten jättämistä mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 18.10.2019 kello 12.00 mennessä ei tullut kysymyksiä.

Tarjousten vertailu

Tarjoajien kelpoisuusehdot oli asetettu tarjouspyynnössä.  Tarjousten vertailuperusteena on halvin hinta, koska urakkaohjelma määrittelee työlle riittävän korkeat laadulliset vähimmäisvaatimukset, jolloin vertailtavaksi jää ainoastaan hinta.

Tarjouspyynnössä oli kerrottu, että hankintaa toteuttamaan valitaan yksi urakoitsija Tuusulan keskuksen ja Nummenharjun (C) alueelle ja yksi urakoitsija Kellokosken alueelle. Tarjoaja voi tulla valituksi molempiin tai vai toiseen.

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut kelpoisuusvaatimukset. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia ja tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä vaaditut ehdot. Täydennyksiä varautumissuunnitelmaan pyydettiin määräaikaan 21.11. klo 20.00 mennessä Lassila & Tikanoja Oyj:ltä.

Voittanut tarjous on tarjouspyynnön mukainen ja tarjoajan katsottiin kykenevän suoriutumaan tarjoamastaan urakasta. Selonottoneuvotteluiden perusteella tarjoaja Vihervarikko Oy:n tarjous täyttää tarjouspyynnössä vaaditut ehdot. 

Tarjouspyyntö ja tarjousten avauspöytäkirja ovat liitteenä.

Tarjoukset ja tarjousten vertailutaulukko tarkempine tietoineen on nähtävillä kokouksessa.

Hankintapäätösehdotus

Kokonaistaloudellisesti hinnaltaan halvimman tarjouksen on antanut molempiin osakokonaisuuksiin Vihervarikko Oy: Tuusulan keskus ja Nummenharju (C )  436 074,96 euroa (109 018,74 euroa/vuosi) ja Kellokosken alueelle 455 512,88 euroa (113 878,22 euroa/vuosi).

Vihervarikko Oy valitaan Tuusulan keskus ja Nummenharju (C ) sekä Kellokosken hankinnan kohteen toimittajaksi.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittun tarjoajan kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Toimivalta

Tuusulan kunnanvaltuuston 10.12.2018 § 150 hyväksymän hallintosäännön toimivaltasäännösten mukaan (s. 87 käyttötalous, hankinnat; yhdyskuntatekniikka) tekninen lautakunta päättää käyttötalouden yli 100 000 euron hankinnoista.

Lisätiedot

Kunnanpuutarhuri Riitta Kalliokoski, p. 040 314 4091, riitta.kalliokoski@tuusula.fi

Ehdotus

Esittelijä

  • Petri Juhola, vt. kuntakehitysjohtaja, petri.juhola@tuusula.fi

Tekninen lautakunta päättää

  • valita Vihervarikko Oy:n urakoitsijaksi Tuusulan kunnan viheralueiden kunnossapidon urakoihin Tuusulan keskus ja Nummenharju (C ) sekä Kellokosken alueella vuosille 2020-2024
     
  • oikeuttaa Tuusulan kunnan yhdyskuntatekniikan päällikön allekirjoittamaan hankintasopimukset sekä mahdolliset väliaikaiset hankintasopimukset, mikäli hankintapäätöksestä valitetaan markkinaoikeuteen.

 

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

tarjoajat, viheralueet, kunnossapito, tilapalvelut, yhdyskuntatekniikka, Atso Vesa. 

Muutoksenhaku

Oikaisuohje ja valitusosoitus (Kansallisen ja EU-kynnysarvon ylittävät hankinnat)

Julkista hankintaa koskevaan päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun voidaan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki) mukaan hakea muutosta vaatimalla hankintayksiköltä oikaisua (hankintaoikaisu). Asia voidaan myös saattaa valituksella markkina-oikeuden käsiteltäväksi, mikäli hankinnan arvo ylittää hankintalain 25 §:n mukaisen kynnysarvon.

Kansallisen kynnysarvon suuruus on 1.1.2017 lähtien:

  • 60.000 €  tavarat– ja palvelut
  • 400.000 € terveydenhoito- ja sosiaalipalvelut
  • 300.000 € muut erityiset palvelut
  • 150.000 € rakennus- ja käyttöoikeusurakat
  • 500.000 € käyttöoikeussopimukset

I Oikaisuohje

Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintalain 132–135 §:n mukaan hankintaoikaisua. Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Asianosaisen on vaadittava hankintaoikaisua 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta hankintamenettelyssä tehdystä ratkaisusta.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Hankintaoikaisun sisältö

Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi vaatimukset perusteineen. Hankintaoikaisusta on käytävä ilmi oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Hankintaoikaisuun on liitettävä asiakirjat, joihin vaatimuksen tekijä vetoaa, mikäli ne eivät jo ole hankintayksikön hallussa.

Toimitusosoite

Hankintaoikaisu toimitetaan hankintayksikölle.

Hankintayksikön yhteystiedot:
Tuusulan kunta
(päätöksen tehnyt toimielin tai viranhaltija)
PL 60, 04301 Tuusula
kirjaamo@tuusula.fi

Hankintaoikaisun voi toimittaa myös henkilökohtaisesti tai asiamiehen välityksellä Tuusulan kunnan asiakaspalvelupiste TuusInfoon os. Autoasemankatu 1, 04300 Tuusula. 

Hankintaoikaisun käsittelee päätöksentekijä.

Hankintaoikaisun vireilletulo ja käsittely eivät vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosainen voi hankintalain nojalla hakea muutosta valittamalla markkinaoikeuteen.

II Valitusosoitus markkinaoikeuteen

Tarjoaja, osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jota asia koskee, voi saattaa asian markkinaoikeuden käsiteltäväksi tekemällä valituksen.

Hankintalain 146 §:n mukaan markkinaoikeuden käsiteltäväksi valituksella ei voida saattaa hankintayksikön sellaista päätöstä tai muuta ratkaisua, joka koskee:

  1. yksinomaan hankintamenettelyn valmistelua
  2. sitä, että hankintasopimusta ei jaeta osiin 75 §:n nojalla
  3. sitä, että 93 §:ssä tarkoitetun kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään yksinomaan halvinta hintaa tai kustannuksia

Hankintalain 146 §:n mukaan puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa. Lupa on myönnettävä, jos: asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeää; tai siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Jollei toisin säädetä, valitus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintaa koskevasta päätöksestä valitusosoituksineen.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankinta- tai käyttöoikeussopimuksen hankintalain 130 §:n 1 tai 3 kohdan nojalla noudattamatta odotusaikaa.

Valitus on tehtävä kuuden kuukauden kuluessa hankintapäätöksen tekemisestä siinä tapauksessa, että ehdokas tai tarjoaja on saanut tiedon hankintapäätöksestä valitusosoituksineen ja hankintapäätös tai valitusosoitus on ollut olennaisesti puutteellinen.

Sähköistä tiedoksiantoa käytettäessä hankintapäätös oheisasiakirjoineen katsotaan saadun tiedoksi sinä päivänä, jolloin päätöksen oheisasiakirjoineen sisältävä sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä. Tällaisena ajankohtana pidetään viestin lähettämispäivää, jollei asiassa esitetä luotettavaa selvitystä tietoliikenneyhteyksien toimimattomuudesta tai vastaavasta muusta seikasta, jonka johdosta sähköinen viesti on saapunut vastaanottajalle myöhemmin.

Jos tiedoksianto toimitetaan postitse kirjeellä vastaanottajalle, vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä sen lähettämisestä, jollei tiedoksiannon näytetä tapahtuneen myöhemmin. Käytettäessä todisteellista tiedoksiantotapaa, tiedoksianto katsotaan tapahtuneeksi saantitodistuksen osoittamana aikana tai erilliseen tiedoksisaantitodistukseen merkittynä aikana.

Valituksen sisältö

Valituksessa on ilmoitettava hankinta-asia, jota valitus koskee, sekä valittajan vaatimukset ja niiden perusteet. Puitejärjestelyyn perustuvan hankinnan osalta valituskirjelmässä on esitettävä, minkä vuoksi käsittelylupa tulisi myöntää.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatija on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Lisäksi on ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valituskirjelmä.

Valitukseen on liitettävä alkuperäisenä tai jäljennöksenä päätös, johon haetaan muutosta, sekä todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta. Valitukseen on liitettävä asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi. Asiamiehen on liitettävä valituskirjelmään valtakirja, kuten oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain (808/2019) 32 §:ssä säädetään.

Valituksen toimittaminen

Valitus on toimitettava markkinaoikeudelle. Valituksen tulee olla perillä valitusajan viimeisenä päivänä ennen markkinaoikeuden virka-ajan päättymistä. Itse tiedoksisaantipäivää ei lasketa mukaan.

Valituksen voi toimittaa markkinaoikeuden kansliaan henkilökohtaisesti, asiamiestä käyttäen, lähetin välityksellä, postitse, telekopiona tai sähköpostin avulla kuten laissa sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) säädetään. Jos vireillepanon viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa asiakirjat toimittaa markkinaoikeudelle ensiksi seuraavana arkipäivänä.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Valituskielto
Hankintalain 163 §:n mukaan markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvaan asiaan ei saa hakea muutosta kuntalain eikä hallintolainkäyttölain nojalla.

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea muutosta valittamalla, jollei markkinaoikeus myönnä asiassa käsittelylupaa hankintalain 146 §:n mukaisesti.

Muutoksenhausta ilmoittaminen hankintayksikölle
Hankintalain 148 §:n nojalla hankinta-asiaan muutosta hakevan on kirjallisesti ilmoitettava hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikölle viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeuteen. Ilmoitus on toimitettava hankintayksikön kohdassa I mainittuun osoitteeseen.

Markkinaoikeuden osoite ja muut yhteystiedot

Ensisijaisesti valitus tehdään hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Markkinaoikeus
Radanrakentajantie 5, 00520 Helsinki
puh. 029 564 3300
fax 029 564 3314
markkinaoikeus@oikeus.fi