Tarkastuslautakunta, kokous 23.1.2023

§ 4 Tilintarkastuspalvelut 2023 - 2026, hankinta

TUUDno-2022-2395

Valmistelija

  • Inkeri Kontiola, hankintapäällikkö, inkeri.kontiola@tuusula.fi

Perustelut

Tarjouskilpailun perustiedot

Tuusulan kunta toteutti Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS) dynaamisen hankintajärjestelmän sisäisen kilpailutuksen koskien Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastuspalvelut hankintaa.

Kilpailutus perustui Hansel Oy:n Tilintarkastuksen palvelut 2020-2025 (DPS) dynaamiseen hankintajärjestelmään ja sen yleisiin ehtoihin.

Hankinnan kohteena on kuntalain (410/2015) 14 luvun mukainen Tuusulan kunnan talouden tarkastus, kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastus sekä muut tarkastuspalvelut tarjouspyynnön mukaisesti tilikausille 2023 – 2026.

Hankinta koostuu seuraavista palveluista:

  • Tuusulan kunnan kuntalain 122 §:n mukaisesta tilintarkastuksesta
  • Tuusulan kunnan tarkastuslautakunnan sihteerin tehtävästä 
  • Tuusulan kuntakonserniin kuuluvien tytäryhtiöiden lakisääteistä tilintarkastusta

 

Sopimuskausi on neljä vuotta, 1.2.2023 - 31.12.2026.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo vuositasolla on noin 39 00 euroa alv 0 %.

Kilpailutus on toteutettu käyttäen sähköistä kilpailutusratkaisua. Hankintaa ei ole jaettu osiin, koska nyt kysymyksessä oleva hankinta muodostaa tarkoituksenmukaisen kokonaisuuden.

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille dynaamiseen hankintajärjestelmään hyväksyttyinä oleville toimittajille 28.11.2022 sekä korjausilmoitus 30.11.2022. Korjausilmoituksessa täsmennettiin liitettä Hankinnan kohde ja asiakaskohtaiset vähimmäisvaatimukset sekä tarkennettu kappaletta 2.3. Tytäryhtiöiden tilintarkastus. Hankintasopimusluonnokseen lisätty tarkentava lause kappaleeseen 5.1. liittyen tytäryhtiöiden asiakkuuteen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöön liittyviä lisäkysymyksiä. Määräaikaan 7.12.2022 kello 12.00 mennessä kysymyksiä esitettiin, ja niihin vastattiin tarjouspalvelu.fi portaaliin kaikille tarjoajille 8.12.2022. Lisätietoilmoitus liittyen cv-lomakkeen täyttämiseen lähetettiin kaikille ilmoitukseen tutustuneille 9.12.2022 ja se julkaistiin myös tarjouspalvelu.fi portaalissa.

Tarjouksia saatiin tarjousten jättämiselle varattuun määräaikaan 14.12.2022, klo 12.00 mennessä kahdelta tarjoajalta, BDO Audiator Oy ja KPMG Oy Ab.

Molemmat tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi.

DPS:n sisäisen kilpailutuksen tarjouspyynnössä ilmoitettu tarjouksen valintaperuste ja vertailuperusteet

Tarjouksista valitaan hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous noudattaen seuraavia vertailuperusteita:

  • Hinta: painoarvo 70 pistettä
  • Laatu: painoarvo 30 pistettä
  • Laadullinen vertailuperuste: Tarjottujen henkilöresurssien osaaminen ja kokemus hankinnan kohteesta.

 

Tarjousten vertailu

Hintojen vertailu

Hinnat vertailtiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti hintalomakkeen kokonaisvertailuhinnan perusteella.

Kokonaisvertailuhinta muodostui seuraavasti:

Tarjoajan hintalomakkeella antamat arvonlisäverottomat hinnat kerrottiin hintalomakkeessa ilmoitetuilla painoarvoilla ja painotetut hinnat laskettiin yhteen. Vertailuhinta tuli syöttää tarjouksen kohtaan "Hankinnan kohteen kriteerit".

Hinnat arvioitiin seuraavalla kaavalla: halvin vertailuhinta / tarjouksen vertailuhinta * painoarvo 70

Tarjousten vertailussa käytettiin tarjouspyynnön liitteessä Hintalomake ilmoitettuja hintatekijöitä, joiden painoarvot oli ilmoitettu tarjouspyynnön hintalomakkeessa.

BDO Audiator Oy: kokonaishinta 92 000 euroa, vertailupisteet 42,28152

KPMG Oy Ab: kokonaishinta 55 570 euroa, vertailupisteet 70,000

Laatuvertailu

Tarjottujen henkilöresurssien osaaminen ja kokemus hankinnan kohteesta, enimmäispisteet 30 pistettä.

Vertailussa huomioitiin tarjottujen henkilöresurssien vähimmäisvaatimukset ylittävä osaaminen. Osaamisen pisteytys on kuvattu liitteessä ” Asiantuntijat”.

BDO Audiator Oy

Asiantuntijat-lomakkeella tarjotun tiimin osaamisen ja kokemuksen perusteella muodostuneet vertailupisteet:

Päävastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarkastusvastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarjoajan kokonaispisteet:30

Tarjoajan lopulliset vertailupisteet (kokonaispisteet suhteutettuna vertailuperusteen enimmäispistemäärään): 72,28152

KPMG Oy Ab

Asiantuntijat-lomakkeella tarjotun tiimin osaamisen ja kokemuksen perusteella muodostuneet vertailupisteet:

Päävastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarkastusvastuullinen tilintarkastaja, tarjoajan kokonaispisteet: 15

Tarjoajan kokonaispisteet:30

Tarjoajan lopulliset vertailupisteet (kokonaispisteet suhteutettuna vertailuperusteen enimmäispistemäärään): 100

Hankintapäätösehdotus

Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet laskettiin yhteen. Suurimman yhteenlasketun pistemäärän saanut tarjoaja ehdotetaan valittavaksi sopimustoimittajaksi.

Suurimmat vertailupisteet on saanut KPMG Oy Ab, joka esitetään valittavan Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

Hankintapäätöksen tiedoksianto ei merkitse sopimuksen syntymistä. Valittujen tarjoajien kanssa tehdään erillinen kirjallinen hankintasopimus, kun hankintapäätös on saanut lainvoiman. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun asianosainen on saanut päätöksen valitusosoituksineen tiedoksi.

Ehdotus

Esittelijä

  • Jussi Salonen, jussi.salonen@luottamus.tuusula.fi

Tarkastuslautakunta päättää ehdottaa valtuustolle, että

VALTUUSTO päättää

  • valita KPMG Oy Ab:n Tuusulan kunnan ja kuntakonsernin tytäryhtiöiden tilintarkastajaksi vuosille 2023–2026.

---

Hankintapäällikkö Inkeri Kontiolan esiteltyä asian, lautakunta päätti jatkaa käsittelyä jatkokokouksessaan 25.1.2023 klo 16.30.

Päätös

Tarkastuslautakunta päätti

  • jatkaa käsittelyä jatkokokouksessaan 25.1.2023 klo 16.30.

 

Hankintapäällikkö Inkeri Kontiola oli asiantuntijana kokouksessa.


Muutoksenhaku

Päätöksestä ei saa tehdä kuntalain 136 §:n mukaan oikaisuvaatimusta eikä kunnallisvalitusta, koska päätös koskee vain valmistelua tai täytäntöönpanoa.