Perustelut
Kiinteistö: 858 -411-7-36, osoite Lemmintie 4
Omistaja: Kiinteistö Oy Fabiola Vantaa
Kratinkalliontie 121
04360 Tuusula
Taustaa ja asian kulku
Valvontatarkastaja on todennut 14.9.2016, että edellä mainitulla kiinteistöllä sijainnut hoitolaitosrakennus on tuhoutunut tulipalossa pahoin eikä palamisen jäljiltä olevia jäänteitä ole purettu eikä rakennuspaikka siivottu.
Kehotus, selityspyyntö, tarkastukset
Valvontatarkastaja on lähettänyt 19.9.2016 kiinteistön omistajalle kehotuksen poistaa tulipalossa tuhoutunut rakennus. Kehotusta tuli noudattaa 30.11.2016 mennessä.
Valvontatarkastaja on tehnyt tarkastuksen 11.1.2017, missä hän on todennut, että kehotusta ei ole noudatettu. Pahasti tulipalossa vaurioitunut rakennus on purkamatta. Tästä syystä kiinteistön omistajalta on pyydetty kirjallinen selitys. Selityspyynnössä on pyydetty antamaan selitys myös mahdollisen uhkasakon asettamisen johdota. Selityspyyntö on lähetetty 13.1.2017. Selityspyyntö lähetettiin haastemiehen välityksellä. Selitys tuli antaa 10.4.2017 mennessä. Selitystä ei ole annettu määräajassa.
Valvontatarkastaja on tehnyt uusintatarkastuksen 7.9.2017 ja todennut, että tilanne ei ole muuttunut.
Lainsäädäntöä
MRL 166 § 1. mom. Rakennuksen kunnossapito
"Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä."
MRL 166 § 3. mom.
”Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen."
MRL 167 § ympäristönhoito
”Rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.”
Rakennusvalvontajaoston ratkaisu
Koska kehotusta poistaa tulipalossa pahoin tuhoutuneen rakennuksen jäännökset ei ole noudatettu määräajassa, rakennusvalvontajaoston tulee puuttua asiaan hallintopakkokeinoin. Palanut rakennus aiheuttaa ympäristössä epäsiisteyttä ja on turvallisuusriski.
Velvoite
Kiinteistö Oy Fabiola Vantaa velvoitetaan kiinteistön 858 -411-7-36 omistajana poistamaan kiinteistöltä tulipalossa pahoin vaurioituneen rakennuksen jäänteet ja siivoamaan rakennuspaikka 60 vrk päätöksen lainvoimasta
Velvoitteelle asetettava tehoste
Velvoitetta on noudatettava 4000 euron uhkasakon uhalla.
Perustelut
Koska kehotusta ei ole noudatettu määräajassa, rakennusvalvontajaosto joutuu puuttumaan asiaan pakotetoimin.
MRL 182 § mukaan:
"Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin näihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13a luvan mukaisissa asioissa tai Turvallisuus ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin (22.8.2014/682).
Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään."
Tulipalossa pahoin vaurioitunut rakennus aiheuttaa ympäristöön epäsiisteyttä sekä turvallisuusriskin.
Edellä mainituista syistä rakennusvalvontajaoksen on velvoitettava rakennuksen jäänteet poistettavaksi ja piha alue siivottavaksi ja asettava velvoitteen tehosteeksi uhkasakko.
Sovelletut lainkohdat
MRL 166 §1. ja 3 mom., MRL 167 §, MRL 182 § 186 § mom. Uhkasakkolaki 4 §, 6 §, 7 §, 8 §, 18 §, 19 §, 20 §
Ilmoitusvelvollisuus (MRL 186 §)
MRL186 §:n mukaan:
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten. Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.
Rakennusvalvontajaos katsoo, että yleinen etu ei tässä vaiheessa vaadi ilmoituksen tekemisen poliisille. Mikäli asia pitkittyy, ilmoittaminen harkitaan uudelleen.
Omistus- ja käyttöoikeuden siirtymisen vaikutus
Milloin uhkasakko on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (uhkasakkolaki 18 §)
Rakennusvalvontajaos lähettää ilmoituksen Uudenmaan maanmittaustoimistolle yllä mainitusta kiinteistöä koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhkasakosta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin. (uhkasakkolaki 19 §)
Jos kiinteää tai irtainta omaisuutta koskeva päävelvoite ja sen tehosteeksi asetettu uhka ovat luovutushetkellä luovutuksensaajan tiedossa tai merkittynä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin, luovutuksensaajan on noudatettava päävelvoitetta sen tehosteeksi asetetulla uhalla. (uhkasakkolaki 20 §)
Rakennusvalvonnan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä suoritettavien maksujen mukaan uhkasakon asettamispäätöksestä peritään taksan mukainen maksu 500 €.
Liitteet:
- kartta
- valvontatarkastajan tarkastuspöytäkirja
- kehotus, selityspyyntö
- valokuva
Lisätietoja: johtava rakennustarkastaja 040 314 3591