Rakennusvalvontajaosto, kokous 24.10.2024

§ 28 Uhkasakon asettaminen kiinteistölle

TUUDno-2024-1994

Valmistelija

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Taustaa:

Valvontatarkastaja on kehottanut 24.5.2023 kiinteistön 858-409-0015-0024 omistajaa poistamaan piha-alueelta käytöstä poistetut tarvikkeet ja siistimään pihan 30 vrk kuluessa kehotuksen tiedoksisaamisesta. Kehotus oli postitettu 25.5.2023, jolloin tiedoksisaanti oli seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä eli 1.6.2023. Määräaika toimenpiteiden suorittamiselle oli umpeutunut 1.7.2023.

Valvontatarkastaja on lähettänyt 21.8.2023 selityspyynnön kehotuksen laiminlyömisestä 21.8.2023 suoritetun valvontatarkastuskäynnin perusteella. Kiinteistön omistaja ei ole antanut pyydettyä selitystä määräaikaan mennessä.

Kiinteistön omistaja on antanut 25.9.2023 selvityksen. Pihalla ollut tila-auto on toimitettu kierrätykseen ja sohvat ym. on toimitettu kaatopaikalle.

Valvontatarkastaja on tehnyt valvontakatselmuksen 23.5.2024, jossa hän on todennut, ettei piha-aluetta ole siistitty riittävästi. Kiinteistön omistaja oli ollut katselmuksella paikalla ja oli luvannut siivota piha-alueen välittömästi. Valvontatarkastaja oli jälleen tehnyt 30.5.2024 valvontakatselmuksen ja todennut, ettei piha-aluetta ollut vieläkään siistitty.

Kuntalainen on ilmoittanut epäsiististä pihaympäristöstä kirjeellä 20.5.2024 ja vaatinut kiinteistöllä tehtävän seuraavat toimenpiteet:

1) etupihan tyhjennys
2) ajoneuvojen ja peräkärryn säilyttäminen vain omalla pihalla / oman tontin kohdalla (ei pitkin Suksitietä)
3) osittain kaadetun koivun kaataminen kokonaan

Valvontatarkastaja on 4.9.2024 lähettänyt uuden selityspyynnön kehotuksen laiminlyönnistä. Asianosaisen on katsottu saaneen selityspyynnöstä tiedon kahden viikon kuluttua kirjeen lähettämisestä eli 19.9.2024. Määräaikaan mennessä ei rakennusvalvontaan ole annettu selitystä. Näin ollen valvontatarkastaja on tehnyt jälleen valvontakatselmuksen 8.10.2024 ja todennut ettei piha-aluetta ole siistitty eikä siistimistä ole silmämääräisesti edes aloitettu.

 

Asemakaava ja lainsäädäntö:

Rakennuspaikka sijoittuu Vesitorninseudun rakennuskaavan AO eli omakotirakennusten ja muiden enintään kahden perheen talojen korttelialueelle. Korttelissa sallitaan yksikerroksinen asuinrakennus ja rakennusoikeutta rakennuspaikalla on 200 kem². Asemakaavassa ei ole erikseen määritelty istutettavia tontin osia tai muita määräyksiä koskien piha-alueita.

Kiinteistölle on myönnetty rakennuslupa vuonna 1974 omakotitalon rakentamiseksi. Tähän lupaan on myönnetty myös muutoslupa, mikä on koskenut talousrakennusosaa rakennuksesta. Tässä muutosluvassa asuinrakennuksen yhteydessä oleva autokatos on muutettu umpinaiseksi autosuojaksi.

MRL 166.1 §
Rakennuksen kunnossapito
Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

MRL 167.1 §
Ympäristönhoito
Rakennettu ympäristö on pidettävä rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa.

MRL 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

MRL 186 §
Ilmoitus syytteen nostamiseksi
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.
Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Uhkasakkolaki 4, 6, 7, 8 § ja 18, 19, 20 §

 

Ratkaisu:

Valvontakatselmuksien ja vuoden 2023 Tuusulan karttapalvelussa olevan heinäkuussa 2023 kuvatun ilmakuvan sekä naapurustoon kuuluvan kuntalaisen yhteydenottoon liitettyjen karttasovelluksen kuvien perusteella on havaittavissa, että kiinteistöllä on runsaasti sekalaista tavaraa, niin rakennuksen etupihalla Suksitien varressa kuin rakennuksen piha-alueella. Näkymä katualueelta (Suksitieltä) on erittäin epäsiisti eikä kiinteistön pihalla ole mahdollisuutta säilyttää esimerkiksi ajoneuvoa. Asuinrakennuksen yhteydessä on autosuoja (umpinainen), mutta ilmeisemmin se ei toimi ajoneuvon säilyttämistilana. Valokuvien perusteella sinne ei myöskään pääse ajamaan ajoneuvolla piha-alueen ollessa täynnä erilaista tavaraa. Kiinteistön omistajan tulee huomioida, että autosuoja on tarkoitettu vain moottoriajoneuvon säilyttämistä varten. Muiden ajoneuvoihin liittyvien tarvikkeiden varastoinnissa tulee huomioida Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston pientalon paloturvallisuusoppaan ohjeet.

Kiinteistön omistajan velvollisuus on maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 176 §:n mukaan pitää rakennettu ympäristö rakennusluvan mukaisessa käytössä ja siistissä kunnossa. Saman lain 166 §:n mukaan rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset, eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Kiinteistön omistaja on ollut läsnä valvontatarkastajan katselmuksella ja on ollut tietoinen häneen kohdistetuista siivouskehotuksista. Kiinteistön omistaja on selityksissään kertonut siivouksen haasteista ja vähäisestä siivouksen etenemisestä. Kiinteistön omistaja on tässä tapauksessa selvästi laiminlyönyt velvollisuutensa.

Viimeisellä valvontakatselmuksella 8.10.2024 on valvontatarkastaja todennut, ettei piha-aluetta ole siistitty eikä siistimistä ole silmämääräisesti edes aloitettu. Kiinteistön omistajalle on kuitenkin annettu riittävästi aikaa alueen siivoamiseen. Kehotus on lähetetty jo 24.5.2023 eli lähes puolitoista vuotta sitten. Naapurustoon kuuluvan kuntalaisen esille nostamat osittain kaadetut puut on sen sijaan hoidettu ja kadun varressa on normaalit matalat kannot. Valvontatarkastaja on käynyt vielä 11.10.2024 valokuvaamassa katualueen puoleisen piha-alueen sekä yksilöinyt piha-alueella olevat tavarat. Kadun varren piha-alueella on muun muassa useita polkupyöriä, soutuvene, lastenrattaat, päältä ajettava ruohonleikkuri, mopo, ulko-ovi, tynnyri, metalli- ja muoviromua, kiuas, autonrenkaita. Digi- ja väestötietoviraston (DVV) mukaan rakennuksessa on kirjoilla yksi henkilö, joten useiden autojen ja muiden kulkuneuvojen (polkupyörät, autot, mopo jne.) säilyttämiseen ei näyttäisin olevan perusteita.

Koska rakennuspaikka sijaitsee asemakaava-alueella ja yleiseen alueeseen eli katualueelle päin kiinteistön alue on todella epäsiisti, on rakennusvalvonnalla ollut velvollisuus puuttua tilanteeseen siivouskehotuksen muodossa. Kiinteistön epäsiisteys on myös häirinnyt alueella kulkevia.

Kehotus ei kuitenkaan ole tuonut toivottua lopputulosta, joten rakennusvalvontajaostolla on velvollisuus puuttua asiaan ja asettaa velvoitteen tehostamiseksi uhkasakko. Yleinen etu ei tässä vaiheessa vaadi ilmoittamista poliisille syytteen nostamiseksi.

​​​​​​

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi kehotuksen, selityspyynnöt, saadut selitykset, kuntalaisen ilmoituksen epäsiististä pihasta sekä tarkastuskatselmuspöytäkirjat ja niihin liittyvät valokuvat
  • velvoittaa kiinteistön omistajaa tyhjentämään ja siistimään Suksitien puoleisen rakennuksen piha-alueen tarkastuspöytäkirjassa 11.10.2024 luetelluista tavaroista siten, että sitä voidaan käyttää myönnetyn rakennusluvan 74-0020-R mukaisesti rekisterissä olevien autojen ja muiden kulkuneuvojen (mm. polkupyörien enintään 2 polkupyörää/asukas, peräkärryn tms.) säilyttämiseen. Muut kulkuneuvot ja niihin liittyvät tavarat tulee siirtää esimerkiksi autosuojaan pois näkyvistä. Autosuojaan siirrettävien tavaroiden osalta tulee noudattaa Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston pientalon paloturvallisuusoppaan ohjetta. Piha-alueen tulee kadulle päin olla siisti.
  • velvoitetta tulee noudattaa 60 vrk mennessä tämän päätöksen tiedoksisaannista
  • velvoitetta tehostamaan asetetaan kiinteä uhkasakko 500 euroa
  • todeta, että lisäksi asian käsittelystä rakennusvalvontajaostossa peritään taksan mukaisesti 500 euron maksu 
  • ​todeta ettei yleinen etu tässä vaiheessa vaadi ilmoittamista poliisille syytteen nostamiseksi.
  • ilmoittaa tämän päätöksen saatua lainvoiman uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Päätös

Rakennusvalvontajaosto päätti

  • merkitä tiedoksi kehotuksen, selityspyynnöt, saadut selitykset, kuntalaisen ilmoituksen epäsiististä pihasta sekä tarkastuskatselmuspöytäkirjat ja niihin liittyvät valokuvat
  • velvoittaa kiinteistön omistajaa tyhjentämään ja siistimään Suksitien puoleisen rakennuksen piha-alueen tarkastuspöytäkirjassa 11.10.2024 luetelluista tavaroista siten, että sitä voidaan käyttää myönnetyn rakennusluvan 74-0020-R mukaisesti rekisterissä olevien autojen ja muiden kulkuneuvojen (mm. polkupyörien enintään 2 polkupyörää/asukas, peräkärryn tms.) säilyttämiseen. Muut kulkuneuvot ja niihin liittyvät tavarat tulee siirtää esimerkiksi autosuojaan pois näkyvistä. Autosuojaan siirrettävien tavaroiden osalta tulee noudattaa Pelastuslaitosten kumppanuusverkoston pientalon paloturvallisuusoppaan ohjetta. Piha-alueen tulee kadulle päin olla siisti.
  • velvoitetta tulee noudattaa 60 vrk mennessä tämän päätöksen tiedoksisaannista
  • velvoitetta tehostamaan asetetaan kiinteä uhkasakko 500 euroa
  • todeta, että lisäksi asian käsittelystä rakennusvalvontajaostossa peritään taksan mukaisesti 500 euron maksu 
  • ​todeta ettei yleinen etu tässä vaiheessa vaadi ilmoittamista poliisille
  • ilmoittaa tämän päätöksen saatua lainvoiman uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Kokouskäsittely

Puheenjohtajan avattua asiasta keskustelun esittelijä muutti ehdotustaan niin, että päätösehdotuksen toiseksi viimeisestä kohdasta poistetaan kaksi viimeistä sanaa.


Rakennusvalvontajaosto hyväksyi muutoksen yksimielisesti. 

Tiedoksi

asianosainen, valvontatarkastaja Timo Pekkala, Maanmittauslaitos

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm