Rakennusvalvontajaosto, kokous 12.9.2024

§ 24 Uhkasakon asettaminen kiinteistöille 858-4*****

TUUDno-2024-1750

Valmistelija

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
  • Sakari Eskelinen, lakimies, sakari.eskelinen@tuusula.fi

Perustelut

Johtava rakennustarkastaja on 21.12.2023 kehottanut kiinteistön 858-4***** (Pataljoonantie 4) omistajaa kunnostamaan asemakaavalla suojellun tiilirakennuksen. Kiinteistön omistajaa kehotettiin

  1. toimittamaan kulttuuri- ja suojeluarvojen säilyttämisen kannalta välttämättömien toimenpiteiden selvittämiseksi asiantuntijan laatiman lausunnon rakennuksen kunnosta ja korjaustoimenpiteistä.
  2. korjaamaan kulttuuri- ja suojeluarvoja sisältävän arvokkaan vanhan varuskunta-alueen leipomorakennuksen rikkinäiset tai puuttuvat ikkunat sekä itäpäädyn katon reunapellityksen sekä poistamaan itäpäädyn julkisivussa kasvavan kasvillisuuden, etteivät rakennuksen kulttuurihistorialliset ominaispiirteet pääse tuhoutumaan, eikä rakennus katualueen ***** reunassa aiheuta turvallisuusriskiä tiellä kulkijoille.

Kehotusta tuli noudattaa

  • kohdan 1, eli asiantuntijan lausunnon, osalta 2 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
  • kohdan 2, eli välttämättömien korjaustoimenpiteiden, osalta 5 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista

Samalla kiinteistön omistajaa suositellaan olemaan yhteydessä Keski-Uudenmaan alueellisen vastuumuseon korjausrakentamisen asiantuntijaan Elina Riksmaniin rakennuksen kulttuurihistoriallisten ominaispiirteiden määrittelyssä ja korjaustoimenpiteiden suunnittelussa.

Kiinteistön omistaja on saanut kehotuksen tiedoksi 2.1.2024, joten määräaika kohdan 1 osalta on umpeutunut 2.3.2024 ja kohdan 2 osalta 2.6.2024. Johtava rakennustarkastaja on 11.6.2024 todennut, ettei annettua kehotusta ole noudatettu.

Kiinteistön omistajalle on lähetetty todisteellisena tiedoksiantona (saantitodistuksella) 11.6.2024 selityspyyntö, miksi kehotusta ei ole noudatettu. Tämä kirje on palautunut lähettäjälle, joten selityspyyntö ei ole saavuttanut vastaanottajaa. Selityspyyntö lähetettiin uudelleen 15.8.2024 tavallisena kirjeenä, jolloin hallintolain (HL) 59 §:n mukaisesti vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä. Näin ollen tiedoksisaanti on 22.8.2024. Selitystä ei ole määräaikaan mennessä annettu. Johtava rakennustarkastaja on jälleen 3.9.2024 todennut paikan päällä, ettei kunnostustoimia ole aloitettu. Myöskään asiantuntijan lausuntoa rakennuksen kunnosta ja korjaustoimista ei ole rakennusvalvontaan toimitettu. Kiinteistön omistaja ei ole ollut toimenpiteiden osalta yhteydessä rakennusvalvontaan.

 

Alueen asemakaava ja lainsäädäntöä:

Rakennus sijoittuu C-3 korttelialueelle eli keskustatoimintojen korttelialue. Alueelle ei saa toteuttaa päivittäistavarakauppaa. Rakennus on asemakaavassa merkitty sr-24 merkinnällä:
Suojeltava rakennus.
Rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja aluekokonaisuuden kannalta arvokas rakennus. Korjaus- ja muutostyöt tulee toteuttaa siihen, että rakennukseen olennaiset ominaispiirteet säilyvät. Jos rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu rakentamistoimenpiteitä tämän tavoitteen vastaisesti, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava ensisijaisesti entistäen. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennusta koskevista suunnitelmista ja toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.

MRL 166 §
Rakennuksen kunnossapito
Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.

Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus.

Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.

Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.

Rakennuksen omistajan on seurattava rakennuksen kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa.

MRL 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.

Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.

Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

MRL 186 §
Ilmoitus syytteen nostamiseksi
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.
Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.

Uhkasakkolaki 4, 6, 7, 8 § ja 18, 19, 20 §

 

Ratkaisu:

Kunnostuskehotuksen alainen rakennus sijoittuu erittäin näkyvälle paikalle Hyrylän keskustassa monitoimitalon Monion läheisyydessä. MRL 166.1 § edellyttää, että rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset, eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Saman lain toisen momentin mukaan kaavassa suojelluksi määrätyn rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. Asemakaavan mukaan rakennus on rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja aluekokonaisuuden kannalta arvokas. Rakennuksen korjaus- ja muutostyöt tulee asemakaavamääräyksen mukaisesti toteuttaa siten, että rakennukseen olennaiset ominaispiirteet säilyvät. Jos rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu rakentamistoimenpiteitä tämän tavoitteen vastaisesti, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava ensisijaisesti entistäen. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennusta koskevista suunnitelmista ja toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.

Koska johtavan rakennustarkastajan kehotusta rakennuksen kunnostamiseksi ei ole noudatettu ja rakennuksen rapistuminen voi johtaa rakennuksen kulttuurihistoriallisten ominaispiirteiden tuhoutumiseen sekä voi aiheuttaa turvallisuusriskiä tielle kulkijoille, tulee rakennusvalvontajaoston puuttua asiaan.

Ehdotus

Esittelijä

  • Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi

Rakennusvalvontajaosto päättää

  • merkitä tiedoksi kehotuksen, selvityspyynnön sekä paikallakäyntipöytäkirjat
  • velvoittaa kiinteistön 858-4**********omistajaa
    1. toimittamaan rakennusvalvonnalle kulttuuri- ja suojeluarvojen säilyttämisen kannalta välttämättömien toimenpiteiden selvittämiseksi asiantuntijan laatiman lausunnon rakennuksen kunnosta ja tarvittavista korjaustoimenpiteistä.
    2. korjaamaan kulttuuri- ja suojeluarvoja sisältävän arvokkaan vanhan varuskunta-alueen leipomorakennuksen rikkinäiset tai puuttuvat ikkunat sekä itäpäädyn katon reunapellityksen sekä poistamaan itäpäädyn julkisivussa kasvavan kasvillisuuden, etteivät rakennuksen kulttuurihistorialliset ominaispiirteet pääse tuhoutumaan, eikä rakennus katualueen***** reunassa aiheuta turvallisuusriskiä tiellä kulkijoille.
  • velvoitetta tulee noudattaa
    • kohdan 1, eli asiantuntijan lausunnon, osalta 3 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
    • kohdan 2, eli välttämättömien korjaustoimenpiteiden, osalta 5 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
  • asettaa velvoitteen tehostamiseksi
    • velvoitteen 1 osalta kiinteä uhkasakko 1000 euroa
    • velvoitteen 2 osalta kiinteä uhkasakko 4000 euroa
  • lisäksi asettaa juokseva uhkasakko velvoitteen 2 osalta 1000 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
  • ilmoittaa tämän päätöksen saatua lainvoiman uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Samalla rakennusvalvontajaosto muistuttaa kiinteistön omistajaa olemaan yhteydessä rakennusvalvontaan ennen toimenpiteisiin ryhtymistä lupatarpeen selvittämiseksi.

Päätös

Ehdotus hyväksyttiin.

Tiedoksi

kiinteistön omistaja, Uudenmaan maanmittauslaitos, valvontatarkastaja Timo Pekkala, tarkastusinsinööri Jari Hämäläinen

Muutoksenhaku

Hallintovalitus hallinto-oikeudelle

Valitusosoitus
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisten katsotaan saaneen tiedon päätöksestä seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä Tuusulan kunnan internet-sivulla.

Tiedoksi saantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle

Postiosoite: Radanrakentajantie 5
00520 Helsinki
Puhelin: 029 56 42000

sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet/#/

Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:
1.    päätös, johon jaetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
2.    miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset
3.    vaatimusten perustelut
4.    mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireille panijalta peritään oikeudenkäntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Ajantasainen tieto oikeudenkäyntimaksuista löytyy https://oikeus.fi/tuomioistuimet/fi/index/asiointijajulkisuus/maksut/oikeudenkayntimaksuthallinto-oikeudessa.htm