Perustelut
Johtava rakennustarkastaja on 21.12.2023 kehottanut kiinteistön 858-4***** (Pataljoonantie 4) omistajaa kunnostamaan asemakaavalla suojellun tiilirakennuksen. Kiinteistön omistajaa kehotettiin
- toimittamaan kulttuuri- ja suojeluarvojen säilyttämisen kannalta välttämättömien toimenpiteiden selvittämiseksi asiantuntijan laatiman lausunnon rakennuksen kunnosta ja korjaustoimenpiteistä.
- korjaamaan kulttuuri- ja suojeluarvoja sisältävän arvokkaan vanhan varuskunta-alueen leipomorakennuksen rikkinäiset tai puuttuvat ikkunat sekä itäpäädyn katon reunapellityksen sekä poistamaan itäpäädyn julkisivussa kasvavan kasvillisuuden, etteivät rakennuksen kulttuurihistorialliset ominaispiirteet pääse tuhoutumaan, eikä rakennus katualueen ***** reunassa aiheuta turvallisuusriskiä tiellä kulkijoille.
Kehotusta tuli noudattaa
- kohdan 1, eli asiantuntijan lausunnon, osalta 2 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
- kohdan 2, eli välttämättömien korjaustoimenpiteiden, osalta 5 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
Samalla kiinteistön omistajaa suositellaan olemaan yhteydessä Keski-Uudenmaan alueellisen vastuumuseon korjausrakentamisen asiantuntijaan Elina Riksmaniin rakennuksen kulttuurihistoriallisten ominaispiirteiden määrittelyssä ja korjaustoimenpiteiden suunnittelussa.
Kiinteistön omistaja on saanut kehotuksen tiedoksi 2.1.2024, joten määräaika kohdan 1 osalta on umpeutunut 2.3.2024 ja kohdan 2 osalta 2.6.2024. Johtava rakennustarkastaja on 11.6.2024 todennut, ettei annettua kehotusta ole noudatettu.
Kiinteistön omistajalle on lähetetty todisteellisena tiedoksiantona (saantitodistuksella) 11.6.2024 selityspyyntö, miksi kehotusta ei ole noudatettu. Tämä kirje on palautunut lähettäjälle, joten selityspyyntö ei ole saavuttanut vastaanottajaa. Selityspyyntö lähetettiin uudelleen 15.8.2024 tavallisena kirjeenä, jolloin hallintolain (HL) 59 §:n mukaisesti vastaanottajan katsotaan saaneen asiasta tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä. Näin ollen tiedoksisaanti on 22.8.2024. Selitystä ei ole määräaikaan mennessä annettu. Johtava rakennustarkastaja on jälleen 3.9.2024 todennut paikan päällä, ettei kunnostustoimia ole aloitettu. Myöskään asiantuntijan lausuntoa rakennuksen kunnosta ja korjaustoimista ei ole rakennusvalvontaan toimitettu. Kiinteistön omistaja ei ole ollut toimenpiteiden osalta yhteydessä rakennusvalvontaan.
Alueen asemakaava ja lainsäädäntöä:
Rakennus sijoittuu C-3 korttelialueelle eli keskustatoimintojen korttelialue. Alueelle ei saa toteuttaa päivittäistavarakauppaa. Rakennus on asemakaavassa merkitty sr-24 merkinnällä:
Suojeltava rakennus.
Rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja aluekokonaisuuden kannalta arvokas rakennus. Korjaus- ja muutostyöt tulee toteuttaa siihen, että rakennukseen olennaiset ominaispiirteet säilyvät. Jos rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu rakentamistoimenpiteitä tämän tavoitteen vastaisesti, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava ensisijaisesti entistäen. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennusta koskevista suunnitelmista ja toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.
MRL 166 §
Rakennuksen kunnossapito
Rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Rakennus ja sen energiahuoltoon kuuluvat järjestelmät on pidettävä sellaisessa kunnossa, että ne rakennuksen rakennustapa huomioon ottaen täyttävät energiatehokkuudelle asetetut vaatimukset.
Kaavassa suojelluksi määrätyn tai rakennusperinnön suojelemisesta annetun lain nojalla suojellun rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus.
Jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen korjattavaksi tai sen ympäristön siistittäväksi. Jos rakennuksesta on ilmeistä vaaraa turvallisuudelle, tulee rakennus määrätä purettavaksi tai kieltää sen käyttäminen.
Ennen korjauskehotuksen antamista rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen omistajan esittämään rakennusta koskevan kuntotutkimuksen terveellisyyden tai turvallisuuden johdosta ilmeisen välttämättömien korjaustoimenpiteiden selvittämiseksi.
Rakennuksen omistajan on seurattava rakennuksen kantavuuden kannalta keskeisten rakenteiden kuntoa.
MRL 182 §
Uhkasakko ja teettämisuhka
Jos joku ryhtyy toimiin tämän lain tai sen nojalla annettujen säännösten tai määräysten vastaisesti taikka lyö laimin niihin perustuvan velvollisuutensa, kunnan rakennusvalvontaviranomainen, kunnan määräämä monijäseninen toimielin 13 a luvun mukaisissa asioissa tai Turvallisuus- ja kemikaalivirasto markkinavalvontaviranomaisena voi päätöksellään velvoittaa niskoittelijan määräajassa oikaisemaan sen, mitä on tehty tai lyöty laimin.
Viranomaisen antamaa kieltoa tai määräystä voidaan tehostaa uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella.
Uhkasakkoa ja teettämisuhkaa koskevassa asiassa sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.
MRL 186 §
Ilmoitus syytteen nostamiseksi
Kunnan rakennusvalvontaviranomaisen on rakennustyön keskeyttämistä taikka uhkasakon tai teettämisuhan käyttämistä edellyttävän teon tai laiminlyönnin todettuaan ilmoitettava asiasta poliisille esitutkintaa varten.
Ilmoitus saadaan jättää tekemättä, jos tekoa tai laiminlyöntiä olosuhteet huomioon ottaen on pidettävä vähäisenä, eikä yleisen edun ole katsottava vaativan syytteen nostamista.
Uhkasakkolaki 4, 6, 7, 8 § ja 18, 19, 20 §
Ratkaisu:
Kunnostuskehotuksen alainen rakennus sijoittuu erittäin näkyvälle paikalle Hyrylän keskustassa monitoimitalon Monion läheisyydessä. MRL 166.1 § edellyttää, että rakennus ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset, eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä. Saman lain toisen momentin mukaan kaavassa suojelluksi määrätyn rakennuksen käytössä ja kunnossapitämisessä on lisäksi otettava huomioon rakennussuojelun tarkoitus. Asemakaavan mukaan rakennus on rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja aluekokonaisuuden kannalta arvokas. Rakennuksen korjaus- ja muutostyöt tulee asemakaavamääräyksen mukaisesti toteuttaa siten, että rakennukseen olennaiset ominaispiirteet säilyvät. Jos rakennuksessa on aikaisemmin suoritettu rakentamistoimenpiteitä tämän tavoitteen vastaisesti, on rakennus korjaus- ja muutostöiden yhteydessä korjattava ensisijaisesti entistäen. Rakennusta ei saa purkaa. Rakennusta koskevista suunnitelmista ja toimenpiteistä tulee neuvotella museoviranomaisen kanssa.
Koska johtavan rakennustarkastajan kehotusta rakennuksen kunnostamiseksi ei ole noudatettu ja rakennuksen rapistuminen voi johtaa rakennuksen kulttuurihistoriallisten ominaispiirteiden tuhoutumiseen sekä voi aiheuttaa turvallisuusriskiä tielle kulkijoille, tulee rakennusvalvontajaoston puuttua asiaan.
Ehdotus
Esittelijä
-
Johanna Aho, johtava rakennustarkastaja, johanna.aho@tuusula.fi
Rakennusvalvontajaosto päättää
- merkitä tiedoksi kehotuksen, selvityspyynnön sekä paikallakäyntipöytäkirjat
- velvoittaa kiinteistön 858-4**********omistajaa
- toimittamaan rakennusvalvonnalle kulttuuri- ja suojeluarvojen säilyttämisen kannalta välttämättömien toimenpiteiden selvittämiseksi asiantuntijan laatiman lausunnon rakennuksen kunnosta ja tarvittavista korjaustoimenpiteistä.
- korjaamaan kulttuuri- ja suojeluarvoja sisältävän arvokkaan vanhan varuskunta-alueen leipomorakennuksen rikkinäiset tai puuttuvat ikkunat sekä itäpäädyn katon reunapellityksen sekä poistamaan itäpäädyn julkisivussa kasvavan kasvillisuuden, etteivät rakennuksen kulttuurihistorialliset ominaispiirteet pääse tuhoutumaan, eikä rakennus katualueen***** reunassa aiheuta turvallisuusriskiä tiellä kulkijoille.
- velvoitetta tulee noudattaa
- kohdan 1, eli asiantuntijan lausunnon, osalta 3 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
- kohdan 2, eli välttämättömien korjaustoimenpiteiden, osalta 5 kk kuluessa tämän kehotuksen tiedoksisaannista
- asettaa velvoitteen tehostamiseksi
- velvoitteen 1 osalta kiinteä uhkasakko 1000 euroa
- velvoitteen 2 osalta kiinteä uhkasakko 4000 euroa
- lisäksi asettaa juokseva uhkasakko velvoitteen 2 osalta 1000 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta, jonka velvoitteen laiminlyönti jatkuu asetetun määräajan jälkeen.
- ilmoittaa tämän päätöksen saatua lainvoiman uhkasakkolain 19 §:n mukaisesti Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Samalla rakennusvalvontajaosto muistuttaa kiinteistön omistajaa olemaan yhteydessä rakennusvalvontaan ennen toimenpiteisiin ryhtymistä lupatarpeen selvittämiseksi.